- 1 "Mężczyzna z wężem" zatrzymany (91 opinii)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (95 opinii)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (361 opinii)
- 4 Biegli zbadali list Grzegorza B. (173 opinie)
- 5 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (301 opinii)
- 6 Paragon grozy za kurs taksówką (479 opinii)
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego
, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.
- z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
- z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.
- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.
Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów
Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew
Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
- po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
- obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
- lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
- między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
- dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
- po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
- chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.
- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).
Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji
Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.
W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.
Czytaj też:
Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.
Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika
Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama
Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.
Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM Brętowo
W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKM
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej
Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.
Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.
- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych
Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".
Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.
Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)
Opinie (372) 7 zablokowanych
-
2020-05-27 22:40
A może dość pajacowania z tramwajami? (2)
Drogie to, psuje się, hałasuje niemiłosiernie, waży 3x tyle co autobus, torowisko - w przeciwieństwie do drogi - nadaje się wyłącznie dla tramwajów. Dlatego autobusy - a dla fanów trakcji - trolejbusy są lepszym rozwiązaniem.
- 3 2
-
2020-05-27 22:52
dokladnie tak dodatkowo tramwaj potrzebuje ogromnej petli a autobusy nie !!
- 2 1
-
2020-05-27 23:20
I wiencej samochoduff bo ja mam i to dobre jest
- 1 2
-
2020-05-27 22:43
Inna opcja:
Tramwaj z Brzeźna, przez JPII, krzyżówka z linią Zaspa - Wrzeszcz tam, gdzie jest wiadukt, I dalej, obok "nowego" Żaka łączy się z linią Oliwa - Wrzeszcz.
- 1 2
-
2020-05-27 22:43
Paranoja
A gdzie płatności?????
Czytelnik (brawo) rozwiązuje problemy komunikacyjne Gdańska.
Gdzie planiści , Biuro Rozwoju Gdańska ...
Paranoja- 1 1
-
2020-05-27 22:45
Budowanie linii tramwajowej...
... W odległości mniejszej niż 100m od budynków, a w przypadlu budynków wysokich w odległości poniżej 150m powinno być zabronione prawnie.
- 3 2
-
2020-05-27 23:37
Przeciwnie powinno sie likwidowac wszystkie połaczenia tramwajowe i zastepowac je bus pasami dla autobusów eletrycznych
Skorzystają na tym wszyscy mieszkańcy miasta będzie to tańsze wygodniejsze dla wszystkich ,bez codziennych problemów z awariami tramwajów ,awariami sieci itp. A tereny po pętlach na te stare szroty będzie można przeznaczyć dla mieszkańców .
Jednocześnie skończą się wszystkie protesty wszystkich przeciwników tramwajów które niszczą budynki i hałasów jakie powodują!- 4 0
-
2020-05-28 06:39
Pan Piotr...
...powinien zażywać połowę leków albo zmienić dilera ;)
dystans Chłopska-SKM pokonujemy spacerkiem w 10 minut; kolejne pięć zajmie nam spacer do Wita Stwosza; dla ludzi leniwych i wymagających transportu są dedykowane trzy linie autobusowe na tej trasie....
Kładźmy tory tam,gdzie są potrzebne,a nie w Panpiotrkowie :)- 5 0
-
2020-05-28 06:59
twórca
na Przymorzu to akurat komunikacja jest. Jakaś linia Chwaszczyno Osowa do Oliwy, jakiś rodzaj szynobusu, coś co na górkę wjedzie.
- 0 0
-
2020-05-28 07:52
Ja proponuje zamiast puszczać tamtędy tramwaj to postawić bloki i biurowce. To będzie lepsze dla mieszkańców. Niech pan Piotr przestanie filozofować. Może skoro jest taki strateg z niego to jeszcze powie gdzie do cholery mają parkować mieszkańcy? O tramwaju trzeba było myśleć zanim wszystko dookoła miasto zbudowało osiedlami i biurowcami. Dla pana Piotra-Lenia to najlepiej, żeby d*** mu podwieźli pod same biurko. Mam nadzieję, że całą tą Alchemię i OBC szlak trafi. Życzę im z całego serca, żeby wszystko to się zawaliło. Także wszystkiego najgorszego planistom miasta Gdańska. Im szybciej padną tym większa szansa, że zastąpią ich ludzie kompetentni którzy będą rozumieć, że trzeba planować przestrzeń na infrastrukturę a nie tylko sprawdzać czy da się upchnąć kolejny blok albo biurowiec bo by się jakiś developer dorobił.
- 2 0
-
2020-05-28 08:11
Po co tam tramwaj , ja nie będę nim jeździł bo mieszkam w Baninie . Marnotrawstwo moich podatkuf!
- 0 2
-
2020-05-28 09:41
Zabawa w planowanie. Z wirtualnych fantasmagorii nic nie wynika. Już zbudowaliscue tramwaj przez ul. Do studzienki??? Zacznijcie i dko czacie porządnie jedno a nie tysiąc rozegranych spraw w postaci wizji komputerowych. To jak podróżowanie palcem po mapie.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.