- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.
- z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
- z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.
- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.
Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów
Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew
Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
- po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
- obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
- lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
- między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
- dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
- po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
- chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.
- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).
Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji
Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.
W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.
Czytaj też:
Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.
Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika
Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama
Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.
Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM Brętowo wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na Zaspie.
W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKM a pętlą Zaspa, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej
Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.
Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.
- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych
Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".
Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.
Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)
Opinie (372) 7 zablokowanych
-
2020-05-27 16:44
Wszystko fajnie ale...
...dobrze by było aby wydzielić torowisko tramwajowe w ulicy aby tramwaje nie stały w korkach. Nie mnie jest to oceniać czy jest taka możliwość ale dobrze by było dla komfortu podróży w tym rejonie wziąć to pod uwagę.
- 1 2
-
2020-05-27 17:08
Przeciwnicy tramwajów mają pół racji, a drugie pół racji mają zwolennicy. Dlatego proponuję kompromis, trolejbus.
- 2 1
-
2020-05-27 17:11
Bzdura kolejna
Kołobrzeska jasne i tak tam tłok jeszcze tramwaj przeorze drogę a zabrać te działki na Hynka i puścić tramwaje tamtendy a najlepiej to dla biednych studentów zróbcie połączenie lotnicze wystarczy że już dwa akademiki urosly na kolobrzeskiej kolejna inwestycja by umilić życie ludziom na Przymorzu.
- 8 6
-
2020-05-27 17:11
Jak najbardziej za...!
Tramwaj na Kołobrzeskiej i połączenie do Bażyńskiego i Wita Stwosza ! Super pomysł! Szczególnie że ilość mieszkańców Przymorza (nowe bloki) w ostatnim czasie znacznie wzrosła.
- 11 7
-
2020-05-27 17:59
Autor pomysłu nigdy nie był na Małym Przymorzu, a Kołobrzeską zna z opowiadań. Glupi pomysł i tyle.
- 8 4
-
2020-05-27 18:09
Pomysł Dobromira z przypadku
Przecież to kompletnie dobije Kołobrzeską. Przez biurowce i centra handlowe przejazd Kołobrzeską już teraz jest niemożliwy (widać to szczególnie w piątki około 15:00), a co dopiero po zwężeniu do 1 pasa pod wiaduktem.
- 7 5
-
2020-05-27 18:19
Nowa Abrahama tylko z tramwajem!
- 5 0
-
2020-05-27 18:20
Hajs hajs hajs (1)
Plan powstaje aby odciążyć w przyszłości bardziej grunwaldzką, gdyż z powodu słabej przepustowości i ilości tam ludzi jest ciasno i jak ktoś chciałby ubiegać się o budowę nowego wieżowca w OBC lub alchemii mógłby nie dostać zgody, ale jak powstanie tramwaj tak akurat kołobrzeska nie inna droga co też jest i**otycznym pomysłem, z automatu wiezowce otrzymają zgodę na budowę( do pozwolenia na budowe są potrzebne pozytywne analizy w tym komunikacyjne)- co za tym idzie hajs hajs hajs do miasta bejbi
- 5 2
-
2020-05-27 23:29
Spisek biurowców. A tramwaje robią chemtrailsy
- 0 0
-
2020-05-27 18:29
temat zstępczy temat dla tematu by ludzi zająć jaimś newsem by gadali o pierdołach a nie o ważnych rzeczach (1)
- 4 4
-
2020-05-27 21:39
a co jest wazne?
wybory?
to ci powiem
wygra anzej
a jak nie wygra to i tak nic się nie zmieni dla ciebie- 1 0
-
2020-05-27 18:46
(2)
Nowa Abrahama miałaby więcej sensu, bo łączyła by się z pętlą Zaspa, ale z drugiej strony do kompleksów Alchemia trzebaby nadrobić kawałek drogi. Wariant z kołobrzeską byłby wygodniejszy, ale pchanie tramwaju w bardzo wąską bażyńskiego nie ma za wiele sensu. A co do kopcących autobusów - jadą tam trzy, wszystkie krajoznawcze (122, 149, 199), a tramwaje w stronę Jelitkowa jadą przepełnione zarówno rano, jak i po południu.
- 3 2
-
2020-05-27 19:50
wystaczy wymienic autobusy na elektryczne lub inne bez emisji spalin jak w innych miastach (1)
i nie będzie kopcących .
- 2 1
-
2020-05-27 21:53
tak bez emisji spalin, a energia z węgla. Czyli i dobrze, i źle.
Poza tym, te autobusy są głownie przydatne dla osób do których inne środki nie dojeżdżają (np. suchanino). Szkoda, że nie ma takiego połączenia Dworzec Główny - Oliwa prosto przez błędnik, przez Wrzeszcz i Przymorze, przystanki stoją, a autobusy tam nie jeżdżą. Nie musi jeździć co chwila i cały dzień - mogłaby to być alternatywa w szczycie komunikacyjnym.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.