• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"

Krzysztof Koprowski
27 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopską, gdzie proponowana trasa łączyłaby się z istniejącą przez Zaspę-Przymorze.
  • Przejazd pod torami kolejowymi. Zgodnie z koncepcją czytelnika tramwaj wykorzysta przestrzeń zajmowaną przez jezdnię w stronę Oliwy (al. Grunwaldzkiej).
  • Przystanek SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet, znajdujący się nad ul. Kołobrzeską.
  • Widok na ul. Kołobrzeską w stronę Przymorza. Jezdnia po lewej zostałaby przekształcona w torowisko z możliwością przejazdu po nim autobusów.
  • Widok z przystanku SKM w stronę al. Grunwaldzkiej i Bażyńskiego.
  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego z ul. Wita Stwosza, wzdłuż której przebiega torowisko tramwajowe.

Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. KołobrzeskiejMapkaBażyńskiegoMapka, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.



Która propozycja przebiegu tramwaju jest lepsza?

Zgodnie z koncepcją przygotowaną przez pana Piotra, naszego czytelnika, tramwaje na nową trasę mogłyby wjeżdżać z każdego kierunku w ul. Wita Stwosza oraz Chłopskiej i al. Rzeczypospolitej, tworząc tym samym możliwości realizacji nowych połączeń np.:
  • z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
  • z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.

- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.

Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów


Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem. Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem.

Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew



Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
  • po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
  • obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
  • lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
  • między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
  • dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
  • po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
  • chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.

Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie. Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.

- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).

Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji



Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.

W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.

Czytaj też:

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów



  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego oraz Wita Stwosza.
  • Skrzyżowanie Bażyńskiego - Grunwaldzka - Kołobrzeska z przejściem tramwaju w układ asymetryczny w północnej jezdni ul. Kołobrzeskiej.
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z Chłopską - al. Rzeczypospolitej.
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.

Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika



Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama



Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.

Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM BrętowoMapka wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na ZaspieMapka.

W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKMMapkapętlą ZaspaMapka, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę



Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym. Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym.

Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej



Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.

Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.

- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych



Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".

Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.

Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)

Opinie (372) 7 zablokowanych

  • Przez Kołobrzeską nie.. (3)

    ale przez Obrońców Wybrzeża lub JP II - Czarny Dwór - Hallera tak! Ewentualnie przez Abrahama.

    • 5 8

    • Ani by dlaczego bo ty masz taki kaprys? Trzeba wprowadzic komunikacje zgadza sie wszedzie ale nie tramwaje. (2)

      • 0 4

      • Wlasnie tramwaje

        • 2 1

      • W jakim to to jest języku?

        Po polsku raczej nie......

        • 1 1

  • Znów kosztem przepustowości całej ulicy (2)

    Dlaczego ostatnio wszelkie zmiany w organizacji ruchu w dolnym tarasie wiążą się ze zmniejszeniem przepustowości ulicy jako całości? Rezygnacja z układu 2+2 pasy i budowa 1+1 oraz torowiska tramwajowego poprawiłaby sytuację tylko wtedy, gdyby tramwaj jeździł co około 3,5 minuty. A tak nigdy nie będzie - GAiT redukuje kursy gdzie tylko się da. Efekt: Kołobrzeska stanie się kolejnym wąskim gardłem, zwiększając izolację Przymorza od Oliwy.

    • 14 4

    • budowa torowiska nigdzie niema sensu sens maja tylko bus pasy.

      • 1 2

    • Dokładnie, psują przejrzysty, modernistyczny układ drogowy Przymorza i Zaspy

      Który był zaprojektowany z rozmachem i przyszłościowo w czasach kiedy samochodów było mało. I ten układ jako jedyny w GD daje radę, mimo dużej gęstości zabudowy

      • 4 1

  • Jak najbardziej za ...! (2)

    Tramwaj na Kołobrzeskiej i połączenie do Bażynskiego i Wita Stwosza ! Super pomysł! Szczególnie że ilość mieszkańców Przymorza ( nowe bloki) w ostatnim czasie znacznie wzrosła.

    • 13 12

    • Fajnie facet ze chwalisz sie głupotą publicznie dobrze wiedzieć. Tylko my mieszkancy przymorza tramwaju nie chcemy (1)

      i nie potrzebujemy

      • 4 2

      • pisz za siebie

        ja potrzebuję,

        • 2 3

  • Pomysł bardzo dobry! (2)

    Ale...:
    1. Kołobrzeska już jest zakorkowana w godzinach szczytu. Zabranie po jednym pasie i zlikwidowanie skrętów spowoduje straszne korki
    2. Brakuje miejsc parkingowych
    3. Ktoś wydął zgodę na budowę biurowców nie zapewniając miejsc parkingowych. Pracownicy korpo parkują gdzie się da.
    4. Ścieżka rowerowa na Kołobrzeskiej już była planowana ale... według miasta było za mało na nią miejsca.
    5. Słabo widzę tam pasy zieleni.
    6. Może jeden tor tramwajowy na Kołobrzeskiej z mijankami rozwiązał by sprawę?
    7. A może tunel dla samochodów (po dwa pasy) i duży wiadukt na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Kołobrzeską? Na górze tramwaj i ścieżka rowerowa i deptak...

    • 9 7

    • Pomysł jest i**otyczny a ty jednoczesnie sam sobie zaprzeczasz .

      • 4 2

    • Najlepiej zrobic lotnisko na Kolobrzeskiej

      • 3 0

  • Jest to dobry koncept (3)

    Cały dzień ul. Kołobrzeska jest zakorkowana. Tramwaj ułatwi przemieszczanie się mieszkańcom i będzie mniej spalin w powietrzu. Poza tym osoby starsze, a w tym niepełnosprawne, których jest tu zdecydowana większość, będą miały duże ułatwienie.

    • 7 10

    • Nie to jest głupota totalna i gdybys miał czym myslec to bys wiedział ze zamiast tramwaju jest autobus (2)

      Wystarczy buspas zamiast tramwaju i już bedzxie mniej spalin gdy kupia autobusy elektryczne

      • 3 5

      • Najpierw lekcja kultury, później opinia (1)

        Stop prostakom!

        • 3 0

        • stop głupocie ,głupota powinna byc karana albo izolowana ,to nic nowego ,ze kazdy głupek sie denerwuje

          jak ktoś określa go takim kim jest. To jak na złodzieja mówić złodziej też jest oburzony takie mamy obecnie czasy :)
          Wiec zanim cos napiszesz pomysl no ale najpierw musiał bys mieć czym :)

          • 0 0

  • Stogi (2)

    Czy kiedyś kończy się remont torów na Stogi?

    • 9 2

    • Swietny przykład .Gdyby zamiast tramwaju tam był bus pas to budowa skonczyłka bysie 5 razy szybciej

      • 1 2

    • Tak, jutro o 14.37

      Jeszcze jakies pytanie?
      Do tego czasu mozesz wypozyczyć rydwan oraz pisać wniosek o zarząd komisaryczny.
      Coś pominąłem?

      • 2 0

  • Wyjątkowo durny pomysł na tak wąskiej ulicy jeszcze wprowadzać tramwaj!!!

    A parę godz temu znowu poważny wypadek na Kołobrzeskiej z udziałem kilku aut. Poczytajcie dlaczego!

    • 8 6

  • Tramwaj tramwaj tramwaj - wymiotować się chce

    Naprawdę nie ma na co wydawać pieniędzy? Leci tamtędy autobus jeden, drugi, trzeci, poza tym nie ma miejsca aby wcisnąć ten osiemnastowieczny złom. Zakorkujecie w ten sposób kołobrzeską, chłopską, grunwaldzką i parę pomniejszych ulic. Hejterom i trollom z góry mówię - nie jestem typowym blachosmrodziarzem, który świata nie widzi poza swoim autem - po prostu takie rozwiązania doprawdzają do spadku przepustowości dróg - z automatu traci się minimum po 1 pasie w każdą stronę na torowisko które jest puste przez kilka-kilkanaście minut. Do tego wysokie koszty eksploatacji i zniszczone jezdnie. Nie wspominając o awaryjności szynozłomów i częstych kolizjach, zatorach na skrzyżowaniach przez które jadą. Rozumiem, że czytelnika propozycja - nie zna się, ma prawo. Ale urzędasy powinny wykazać się jakąś minimalną wiedzą z zakresu ekonomiki transportu i nigdy, przenigdy nie dopuścić do powstania kolejnej nitki tramwajowej. Dla dobra nas wszystkich.

    • 12 3

  • Bardzo dobry pomysł, popieram!

    • 3 11

  • Chyba to jeden z "aktywistów" obywatelskich zgłaszających "usprawnienia"

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane