- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.
- z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
- z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.
- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.
Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów
Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew
Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
- po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
- obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
- lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
- między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
- dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
- po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
- chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.
- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).
Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji
Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.
W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.
Czytaj też:
Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.
Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika
Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama
Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.
Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM Brętowo wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na Zaspie.
W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKM a pętlą Zaspa, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej
Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.
Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.
- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych
Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".
Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.
Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)
Opinie (372) 7 zablokowanych
-
2020-05-27 11:59
A gdyby
powtarzam: gdyby oprócz tej linii co skręca z Grunwaldzkiej na Wojska Polskiego, szła tez linia na wprost Grunwaldzką, przecinając po drodze Abrahama, Kołobrzeską i dochodząc do pętli na Oliwie. Dlaczego tak nie jest, czym to jest spowodowane? Taka linia dowoziłaby pracowników korpo tzn Alchemii i Oliwii, stanowiłaby alternatywę dla linii idącej Wita Stwosza, miejsce na nią byłoby pomiędzy jezdniami
- 3 3
-
2020-05-27 12:10
Nowa Abrahama lepsza
Nowa Abrahama z potencjałem pociągniecia torów tramwajowych z Brętowa byłaby lepsza. Dałaby połączenie skrótowe Moreny (ale i dalszej wysoczyzny) z Oliwą i Przymorzem.
- 6 4
-
2020-05-27 12:23
Są prostsze i tańsze rozwiązania (2)
propozycja kosztowna i beznadziejna, zarówno jedna i druga. Zamiast budowy nitki tramwajowej na kołobrzeskiej można wrzucić dwa autobusy kursujące między Wita Stwosza a Chłopską. Jeżeli komuś się spieszy to się przesiądzie, a jak ktoś nie chce to będzie jechał naokoło. Rozwiązanie 1000razy tańsze, cichsze i lepsze dla infrastruktury. Na Kołobrzeskiej wystarczy poprawić chodniki, wbudować w nie ścieżki rowerowe (nie, nie na ulicy jako pas rowerowy), zablokować lewoskręt z Kołobrzeskiej w Słupską oraz poprawić czasy na wjeździe w Grunwaldzką. Zamiast Nowej Abrahama lepiej umożliwić nawrotkę i lewoskręt przy Centrum Żak oraz wszelkie kierunku skrętu przy wyjeździe z Wojska Polskiego co odciąży dalszy odcinek Grunwaldzkiej i da możliwość prostego przedostania się na Zaspę od strony Oliwy. Przyszłościowo będzie połączeniem z Drogą Czerwoną. Wykorzystajmy wreszcie potencjał Wita Stwosza, usuńmy dwa szerokie pasy rowerowe, wstawmy tam ścieżkę z jednej strony pustego niewykorzystanego i szerokiego chodnika na całej długości i będą dwa szerokie pasy przelotowe dla rozładowania Grunwaldzkiej, OBC będzie miało polaczenie nową droga przy stadionie i skończą się korki w okolicy w godzinie szczytu. Kolejnym krokiem powinna być poprawa świateł na Spacerowej i wreszcie wybudowanie ślimaków obustronnych na krzyżówce spacerowej z obwodnicą, reorganizacja świateł przy zoo i korki by się skończyły w całej okolicy ...
- 10 7
-
2020-05-27 12:28
autobusy zamiast tramwaju i drogi rowerowe poza ulicami zdecydowanie lepsze rozwiazanie
- 3 2
-
2020-05-27 12:59
I to jest słuszna koncepcja !
- 2 1
-
2020-05-27 12:23
Dlaczego
w Gdansku ,zamiast najpierw planować połączenia, buduje się biurowce a potem kąbinuje jak zapewnić dojazd. Na Grunwaldzkiej między Alchemią a Oliwa Gate zbudowano dwa zjazdy ze światłami dla pracowników biurowców. No i mamy drogę szybkiego ruchu jak przystało. Nie pomnę o innych pomysłach. Np projekt drogi, a właściwie pół drogi, przy samej szkole (35) chyba aby dzieci były zdrowsze. I tym podobne pomysły
- 9 5
-
2020-05-27 12:30
Po co publikować takie bajki z mchu i paproci ?
"Geniusz" który to wymyślił nie ma pojęcia o ruchu na tej ulicy.
1. Nawet jeśli ulicę zwęzi się do jednego pasa to bez lewoskrętów będzie ona cały czas zablokowana. W projekcie nie ma miejsca na pasy do lewoskrętu i przystanki bo przy tej ulicy budynki są bardzo blisko.
2. Ponieważ budynki są blisko jest kolejny problem z drganiami i hałasem. Nawet jeśli drgania nie będą szkodzić mieszkańcom to hałas z pewnością będzie.
3. Do tego jest jeszcze niski i wąski wiadukt SKM, jego przebudowa to "kosmos" logistyczny i finansowy.- 17 5
-
2020-05-27 12:34
Mam lepsze rozwiaznie na srodku miedzy ulicami w obu kierunkach zrobic pasy rowerowe by mogli wdychac spaliny z obu stron :) (1)
Pamietajmy ze rowerzyści uwielbiają wdychać spaliny dlatego lubia pasy rowerowe w ulicy !!
Nie rozumiem dlaczego na Grunwaldzkiej nie zrobili podobnie ? Tylko tam odsunięte sa od spalin szerokim trawnikiem !!Ja lubie się delektować zapachem diesla ,a najlepsze sa te co jada na oleju z frytkarni .Mamy tez tych co przerobili swojego szrota na gaz i to tez inny zapach spalin .Podobnie jak benzyniak !! Zapamiętajcie sobie my rowerzyści jeździmy po mieście rowerami bo nie stać nas na blachoszrota z Niemieckiego złomowiska ,ale przynajmniej ulicami jadąc możemy powdychać ich trujące spaliny .- 11 5
-
2020-05-27 20:18
Dobre, bo nie polityczne hihi
- 1 0
-
2020-05-27 12:35
większe korki
Likwidując po jednej nitce jezdni zwiększą się korki. Brak specjalnych pasów skrętu do dużych sklepów i osiedli...
- 9 3
-
2020-05-27 12:40
chyba ktoś robi sobie jaja wąska drogo i ciasna droga a oni chcą budować tramwaj - najpierw naprawcie dziurawe drogi
- 15 3
-
2020-05-27 12:42
Orunia Trakt Św Wojciecha prosi o tramwaj który został tu zlikwidowany w latach 70 (1)
- 9 3
-
2020-05-27 22:13
Taki jednotorowy z mijankami, jak kiedyś.
- 0 0
-
2020-05-27 12:42
Bardzo dobry pomysł - tylko dlaczego od amatora, a nie zawodowca? (2)
- 5 8
-
2020-05-27 13:20
Zawodowców juz nie ma
Ci co umiejà nie maja czasu, zostali ci co umiom
- 1 1
-
2020-05-27 13:33
Bardzo zły pomysł dlatego od głupka a nie od zawodowca .
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.