• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (115)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (115)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane