• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (175)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (175) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (17)

    Wg koncepcji jej serdeczności, kierowcy aut nie są mile.widziani w Gdańsku.Najlepiey,jakby wszyscy POruszali się pieszo,rowerem,hulayką czy tramwayem.Dzikie czasy mili moi.

    • 33 43

    • No nie są

      Wiesz już i co zrobisz?

      • 16 4

    • (1)

      Tak są niemile widziani, że Straż Miejska przymyka od lat oko na dewastacje trawników i chodników. Nie ma bardziej roszczeniowej grupy niż kierowcy

      • 21 6

      • Wsrod osob poruszajacych sie nie ma grupy placacych wieksze podatki niz kierowcy

        Towarzystwo od obcislych spodenek niech placi choc 1% tego co kierowcy i wtedy moze zabrac glos.

        • 2 7

    • Tak dokładnie tak (3)

      Dokładnie, zgadza się, byłoby lepiej i przyjemniej w miastach bez blachosmrodów. Miasta nie są głośne, samochodu są głośne.

      • 10 7

      • Kolejny co się naoglądał rowerowej propagandy just bikes (1)

        Napisz jeszcze o popycie indukowanym, że pusty asfalt rodzi samochody

        • 4 6

        • Szkoda że życie nie dorównuje marzeniom kalesoniarzy

          Udział rowerów w podróżach w Gdańsku elegancko spadł.

          • 2 3

      • Mili rowerowi imprezowicze

        Też piłują mordę bez umiaru.

        • 1 3

    • Jej serdeczność - masz na myśli Jarosława ? :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) (5)

      • 7 7

      • (4)

        Nie Bredzisława Komoruskiego)))

        • 3 8

        • A nie VATeusza MoRadzieckiego :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) (3)

          • 5 3

          • Najlepsza peowska opcja (2)

            Ciągle tylko planująca, jeszcze nic PO wstało tylko same plany.

            • 3 2

            • PKM nie zauważyłeś? (1)

              • 0 1

              • Do wrzeszcza?

                Do Gdańska nie dojeżdża!!!

                • 0 0

    • Dzwonie - ty w ogóle coś innego potrafisz poza non-stop trollowaniem? (1)

      Czy masz etat 24/h 7 dni w tygodniu opłacony?

      • 4 0

      • Ten od kulawego

        Znaczy peowski troll znowu na przepustkę wyszedł z przeróbki

        • 1 3

    • Pamiętaj, im więcej jeździsz samochodem, tym bardziej bogaci się Arab, od którego kupujesz paliwo

      • 5 0

    • Przecież czym więcej tras tramwajowych...

      ...tym mniejsza ilość aut na drogach, a co za tym idzie, większy komfort jazdy autem.

      Zróżnicowany transport służy wszystkim.

      • 5 1

  • (5)

    Wszystko źle, zawsze źle i niepotrzebne, a potem zdziwienie dlaczego Niemcy się rozwijają, a my ciągle w syfie

    • 27 16

    • Niemcy już dawno się zwijają (4)

      jedź do Berlina , wszechobecny syf , narkomani na dworcach i w bramach a bezdomni na ławkach , u nas teraz jest prawdziwy zachód a u nich dziki zachód

      • 12 6

      • (2)

        Niemcy przyjęli najpierw pół Turcji, a teraz pół Afryki. Dawno powinni umrzeć, a mimo to się rozwijają lepiej niż Polska. Może dlatego, że nie kłócą się o każdą pierdołę tylko po porostu budują?

        • 4 7

        • zrób sobie upgrade, Niemcy to pośmiewisko gospodarcze a nie wzór do naśladowania (1)

          • 6 5

          • Wiara w niemieckie

            jest silna w polskim narodzie.

            • 5 2

      • Byłam niedawno w Berlinie, czułam się bezpiecznie, na ulicach dużo policji, która jest po to żeby ci pomóc a nie wlepiać mandaty. Kierowca autobusu poczeka na przystanku i wytłumaczy ci drogę zamiast zatrzasnąć drzwi przed nosem. Kolorowi są owszem, ale Polaków jest jeszcze więcej. Jedni i drudzy pracują w usługach, prowadzą małe punkty gastronomiczne

        • 4 3

  • Byle dowalić i degradować miasto, co, władze? (3)

    Gdzie nie było, tam "woonerfy" i ograniczanie ruchu. A gdzie były deptaki, tam ruch torowy! Zieleńce tam zróbcie, bando degeneratów umysłowych z urzędu miejskiego! A zamiast torów przecinających place dla pieszych i zieleni, puśćcie z łaski swojej więcej tramwajów na linię i zróbcie bezpośrednie. Po co na przykład jakaś linia na Łostowice, skoro jest tylko jedna i nie przez centrum przynajmniej, nie przez inne dzielnice?!

    • 19 29

    • (2)

      Gdzie jest jakiś woonerf w Gdańsku?

      • 10 1

      • (1)

        na Stagiewnej

        • 1 5

        • Jak można wjechać autem na Stągiewną?

          • 10 1

  • Bardzo dobry artykuł (4)

    Kierowcy - najbardziej roszczeniowa i zachłanna frakcja. Można powiedzieć, że wręcz antymiejska.

    • 41 47

    • Chyba rowerzyści. Kierowców jest więcej, więc słusznie upominają się o swoje (1)

      Wystarczy wyjść na ulice i policzyć

      • 12 14

      • Najwięcej jest pieszych, potem użytkowników transportu zbiorowego, a potem dopiero są kierowcy

        • 11 6

    • Ale kierowcy protestują przeciwko temu rozwiązaniu

      tylko w wyobraźni autora.
      Chyba, że chodzi o kierowców mieszkających na Klonowej, ale wtedy to protest mieszkańców, którzy przy okazji są kierowcami- jak na Bohaterow Getta.
      Tendencyjna teza, mająca wzbudzić emocje i podział wśród czytelników.
      Chyba, że autor opiera się na listach do redakcji itp.- wtedy to po prostu przykry brak zrozumienia rzeczywistości- maile i wiadomości w raporcie to kilka procent normalnych ludzi, którzy zetknęli się z problemem, którego nie potrafią rozwiązać przy pomocy władz samorządowych lub państwowych, >90% to frustraci, znudzeni (np jak ja piszący na forum teraz:) ) i wariaci- normalni, zadowoleni z życia ludzie nie piszą do dziennikarzy :)
      Jestem pewien, że dziennikarze to wiedzą:)

      • 10 1

    • Brednie w najgorszej postaci nie jestem kierowca a pieszym i niema wiekszej gupoty niz ten kaprys tramwajowych oszołomów

      • 2 1

  • No ale co z dworcem autobusowym? (7)

    Już teraz tam jest chaos, ludzie wysiadają na ulicę, przemykają między jadącymi tamtędy samochodami, wszędzie skuterzyści, a teraz jeszcze mają tam być tory i przystanek???

    • 73 28

    • No to zamknąć ruch samochodowy i z głowy ;) (2)

      • 12 1

      • dałem plusa, choć wyczuwam ironię

        • 4 0

      • To, ale nieironicznie.

        • 2 0

    • Dworzec autobusowy idzie do całkowitej przebudowy (2)

      Czy łatwo to wszystko ze sobą pogodzić? Oczywiście, że nie. Czy ktoś o tym myśli? Oczywiście, że tak. Prosimy o _minimum_ zaufania ;)

      • 6 4

      • Konkrety, a nie prośby o zaufanie (1)

        • 7 5

        • Będzie tramwaj, będą autobusy i przystanki, nie będzie chodzenia między samochodami i skuterzystami

          Oto konkret.

          • 12 1

    • Przeciez czescia tego projektu bedzie wlasnie przebudowa calego placu przed dworcem

      • 12 0

  • Transport publiczny koniecznie musi być rozwijany ale nie wszyscy mogą się nim poruszać :))))))

    Ja dojeżdżam z poza 3 City i zawsze mam mnóstwo spraw - jeżdżąc transportem publicznym nie dam rady załatwić nawet połowy. Ale jak ktoś ma czas to nie widzę problemu to wolny kraj każdy może robić co chce :))))))))

    • 12 13

  • Durnota i tyle (4)

    Więcej zakrętów, to dłuższy czas jazdy. Po co komu taki tramwaj.
    Miasto już wiele lat temu popełniło błąd nie puszczając tramwaju z Moreny na Słowackiego i dalej Hynka do Rzeczypospolitej.
    Teraz to sobie mogą się bawić gzie by tu wcisnąć.
    Ale można to łatwo i tanio ogarnąć - buspasem.

    • 31 27

    • Na Słowackiego też ciężko wcisnąć tramwaj, zwłaszcza po przebudowie 10 lat temu (1)

      A dworzec we Wrzeszczu musi być skomunikowany, tak by ludzie na tą jezdnię nie wysiadali

      • 7 4

      • Kluczowe sformułowanie- po przebudowie

        Tak, teraz trudno. Dlaczego nie zrobili tego w trakcie przebudowy- aż się prosiło o spięcie moreny z trzema nitkami tramwaju na dolnym tarasie (Grunwaldzka, Legionów, Hallera)

        • 3 0

    • A czemu tramwaj ma być akurat po tej stronie?

      Naprzeciwko GB jest sporo miejsca, tam można zrobić przystanek a nawet tunel do galerii.

      • 1 1

    • Trzeba budować jak od linijki na skos przez budynki

      • 0 0

  • Głupoty coraz większe.Nowa Letnica wykluczona komunikacyjnie!!! (15)

    A dlaczego nie reaktywujecie kolejki SKM z Gdańska do Nowego Portu przez Nową Letnicę?

    • 51 10

    • Tam tylko SKM!

      • 10 3

    • Tramwaj nr 3 (1)

      Ten tramwaj powinien jechać dalej do Nowego Portu,a nie kończyć trasę w Brzeźnie.

      • 10 2

      • Powinien kosztem piątki.

        • 3 1

    • (6)

      Po co SKM co pół godziny tylko do dworca głównego?!

      • 8 5

      • Nie wytłumaczysz im tego

        • 3 3

      • Wtedy zaczęłyby się protesty, że SKM-ki po jednym torze jeżdżą z trzy razy na godzinę i że nie jeżdżą w kierunku Gdynii, a mieszkańcy chcą bezpośrednio.

        • 7 3

      • (3)

        To przy Politechnice nie można się przesiąść? W każdym normalnym europejskim mieście masz system przesiadek i wychodzi znacznie szybciej niż jakieś wlekące się tramwaje.

        • 5 3

        • Pociąg na Letnice jechałby w szczycie raz na pół godziny, a poza szczytem raz na godzinę. I do tego jeszcze proponujesz przesiadkę pieszo jakieś 7 minut na Klinicznej, by stamtąd jechać na Letnice jakieś 3 minuty. Genialne!

          • 5 4

        • Nie można... (1)

          ...bo na linii z Nowego Portu nie ma już peronu. Ale skąd ma to wiedzieć troll znający miasto z nieaktualnej mapy?

          • 1 3

          • peron jest

            ale nieczynny i niesprawny...

            • 0 0

    • Ta linia istniała jak pracownicy portu dojeżdżali do pracy SKM

      Teraz jeżdżą samochodami,

      • 3 3

    • Bo nikt by tym nie jeździł (1)

      Pociąg potrzebuje dużego obłożenia, żeby się opłacał.
      Tam powinien kursować dodatkowy tramwaj jak już.

      • 0 2

      • nie wiesz o czym mówisz...

        Najpierw się zorientuj, jakie są zasady funkcjonowania transportu publicznego.
        A o "obłożenie" to ty się nie martw...

        • 0 0

    • Za duży chałas dla Bogu ducha winnych dzielnic na trasie

      I trąci to latami 80/90

      • 0 1

    • nie zostanie reaktywowana, bo Gdańsk musiałby płacić za to obcym kolejarzom...

      A ta kasa należy się jak psu micha swoim tramwajarzom...

      Miasto to folwark i byle kto z tego żłoba nie będzie wyżerał...

      • 0 0

  • Czy tramwaj z Klonowej będzie miał tylko skręt w lewo? (2)

    Czy również będzie w prawo co umożliwiłoby bezpośrednie linie w kierunku centrum lub Brzeźna ,Nowego Portu?

    • 19 7

    • W prawo będzie jak PiS dojdzie do władzy

      • 5 12

    • tak, skręt tylko w lewo,

      zgodnie z myślą i dzialaniem lewackiego zarządu miasta. Jak bys chcial skręcac w prawo to się najpierw zastanów czy nie jesteś naziolem, homofobem, szowinistą, rasistą i myślacym logicznie...

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane