- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (175 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (82 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (88 opinii)
- 4 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (86 opinii)
- 6 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (179 opinii)
Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat
Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki
Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we Wrzeszczu na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.
W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
- przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
- przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
- przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
- przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie
To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.
Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.
Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.
Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów
Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKM
Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.
Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie
Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.
Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji.
Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).
Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową
Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:
- 2012 r.: powrót do idei budowy tramwaju w ramach trasy Nowa Politechniczna, gdzie natychmiast pojawiły się kontrpropozycje odejścia od tramwaju do pl. Komorowskiego na rzecz Klonowej - dworca Wrzeszcz,
- 2015 r.: oficjalna prezentacja koncepcji tramwaju Klonowa - Rzeczypospolitej/Legionów w ramach Trasy GP-W,
- 2016 r.: prezentacja założeń układu sieci tramwajowej do nowego Studium,
- 2017 r.: prezentacja projektu Studium,
- 2018 r.: uchwalenie dokumentu Studium,
- 2019 r.: Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego,
- 2022 r.: Strategia Rozwoju Gdańska 2030 Plus.
- 2023 r.: Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej (jako istotny element transportowy).
Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji
Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.
![Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3340/150x100/3340447__c_110_88_1303_940__kr.webp)
Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?
Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (175) ponad 10 zablokowanych
-
3 godz.
(5)
Dólkiewicz my nie chcemy tam tramwaju
- 15 10
-
2 godz.
Opinia wyróżniona
Mów za siebie
Docelowy przebieg od ETC do dworca we Wrzeszczu będzie super sprawa dla Przymorza i Zaspy.
- 7 2
-
2 godz.
Ja chcę (1)
- 3 1
-
18 min
Ten tramwaj powstanie tak
Jak z realizacją 100 obietnic na 100 dni tuska
- 0 0
-
3 godz.
(1)
Spokojnie, w Bartoszycach tramwaju nie będzie
- 6 5
-
3 godz.
Riposta na poziomie pani Oli
- 2 4
Wszystkie opinie
-
4 godz.
(17)
Wg koncepcji jej serdeczności, kierowcy aut nie są mile.widziani w Gdańsku.Najlepiey,jakby wszyscy POruszali się pieszo,rowerem,hulayką czy tramwayem.Dzikie czasy mili moi.
- 33 43
-
4 godz.
No nie są
Wiesz już i co zrobisz?
- 16 4
-
4 godz.
(1)
Tak są niemile widziani, że Straż Miejska przymyka od lat oko na dewastacje trawników i chodników. Nie ma bardziej roszczeniowej grupy niż kierowcy
- 21 6
-
2 godz.
Wsrod osob poruszajacych sie nie ma grupy placacych wieksze podatki niz kierowcy
Towarzystwo od obcislych spodenek niech placi choc 1% tego co kierowcy i wtedy moze zabrac glos.
- 2 7
-
4 godz.
Tak dokładnie tak (3)
Dokładnie, zgadza się, byłoby lepiej i przyjemniej w miastach bez blachosmrodów. Miasta nie są głośne, samochodu są głośne.
- 10 7
-
3 godz.
Kolejny co się naoglądał rowerowej propagandy just bikes (1)
Napisz jeszcze o popycie indukowanym, że pusty asfalt rodzi samochody
- 4 6
-
2 godz.
Szkoda że życie nie dorównuje marzeniom kalesoniarzy
Udział rowerów w podróżach w Gdańsku elegancko spadł.
- 2 3
-
3 godz.
Mili rowerowi imprezowicze
Też piłują mordę bez umiaru.
- 1 3
-
4 godz.
Jej serdeczność - masz na myśli Jarosława ? :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) (5)
- 7 7
-
4 godz.
(4)
Nie Bredzisława Komoruskiego)))
- 3 8
-
4 godz.
A nie VATeusza MoRadzieckiego :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) (3)
- 5 3
-
3 godz.
Najlepsza peowska opcja (2)
Ciągle tylko planująca, jeszcze nic PO wstało tylko same plany.
- 3 2
-
1 godz.
PKM nie zauważyłeś? (1)
- 0 1
-
1 godz.
Do wrzeszcza?
Do Gdańska nie dojeżdża!!!
- 0 0
-
3 godz.
Dzwonie - ty w ogóle coś innego potrafisz poza non-stop trollowaniem? (1)
Czy masz etat 24/h 7 dni w tygodniu opłacony?
- 4 0
-
3 godz.
Ten od kulawego
Znaczy peowski troll znowu na przepustkę wyszedł z przeróbki
- 1 3
-
2 godz.
Pamiętaj, im więcej jeździsz samochodem, tym bardziej bogaci się Arab, od którego kupujesz paliwo
- 5 0
-
2 godz.
Przecież czym więcej tras tramwajowych...
...tym mniejsza ilość aut na drogach, a co za tym idzie, większy komfort jazdy autem.
Zróżnicowany transport służy wszystkim.- 5 1
-
4 godz.
(5)
Wszystko źle, zawsze źle i niepotrzebne, a potem zdziwienie dlaczego Niemcy się rozwijają, a my ciągle w syfie
- 27 16
-
4 godz.
Niemcy już dawno się zwijają (4)
jedź do Berlina , wszechobecny syf , narkomani na dworcach i w bramach a bezdomni na ławkach , u nas teraz jest prawdziwy zachód a u nich dziki zachód
- 12 6
-
4 godz.
(2)
Niemcy przyjęli najpierw pół Turcji, a teraz pół Afryki. Dawno powinni umrzeć, a mimo to się rozwijają lepiej niż Polska. Może dlatego, że nie kłócą się o każdą pierdołę tylko po porostu budują?
- 4 7
-
3 godz.
zrób sobie upgrade, Niemcy to pośmiewisko gospodarcze a nie wzór do naśladowania (1)
- 6 5
-
3 godz.
Wiara w niemieckie
jest silna w polskim narodzie.
- 5 2
-
2 godz.
Byłam niedawno w Berlinie, czułam się bezpiecznie, na ulicach dużo policji, która jest po to żeby ci pomóc a nie wlepiać mandaty. Kierowca autobusu poczeka na przystanku i wytłumaczy ci drogę zamiast zatrzasnąć drzwi przed nosem. Kolorowi są owszem, ale Polaków jest jeszcze więcej. Jedni i drudzy pracują w usługach, prowadzą małe punkty gastronomiczne
- 4 3
-
4 godz.
Byle dowalić i degradować miasto, co, władze? (3)
Gdzie nie było, tam "woonerfy" i ograniczanie ruchu. A gdzie były deptaki, tam ruch torowy! Zieleńce tam zróbcie, bando degeneratów umysłowych z urzędu miejskiego! A zamiast torów przecinających place dla pieszych i zieleni, puśćcie z łaski swojej więcej tramwajów na linię i zróbcie bezpośrednie. Po co na przykład jakaś linia na Łostowice, skoro jest tylko jedna i nie przez centrum przynajmniej, nie przez inne dzielnice?!
- 19 29
-
4 godz.
(2)
Gdzie jest jakiś woonerf w Gdańsku?
- 10 1
-
4 godz.
(1)
na Stagiewnej
- 1 5
-
3 godz.
Jak można wjechać autem na Stągiewną?
- 10 1
-
4 godz.
Bardzo dobry artykuł (4)
Kierowcy - najbardziej roszczeniowa i zachłanna frakcja. Można powiedzieć, że wręcz antymiejska.
- 41 47
-
4 godz.
Chyba rowerzyści. Kierowców jest więcej, więc słusznie upominają się o swoje (1)
Wystarczy wyjść na ulice i policzyć
- 12 14
-
3 godz.
Najwięcej jest pieszych, potem użytkowników transportu zbiorowego, a potem dopiero są kierowcy
- 11 6
-
1 godz.
Ale kierowcy protestują przeciwko temu rozwiązaniu
tylko w wyobraźni autora.
Chyba, że chodzi o kierowców mieszkających na Klonowej, ale wtedy to protest mieszkańców, którzy przy okazji są kierowcami- jak na Bohaterow Getta.
Tendencyjna teza, mająca wzbudzić emocje i podział wśród czytelników.
Chyba, że autor opiera się na listach do redakcji itp.- wtedy to po prostu przykry brak zrozumienia rzeczywistości- maile i wiadomości w raporcie to kilka procent normalnych ludzi, którzy zetknęli się z problemem, którego nie potrafią rozwiązać przy pomocy władz samorządowych lub państwowych, >90% to frustraci, znudzeni (np jak ja piszący na forum teraz:) ) i wariaci- normalni, zadowoleni z życia ludzie nie piszą do dziennikarzy :)
Jestem pewien, że dziennikarze to wiedzą:)- 10 1
-
55 min
Brednie w najgorszej postaci nie jestem kierowca a pieszym i niema wiekszej gupoty niz ten kaprys tramwajowych oszołomów
- 2 1
-
4 godz.
No ale co z dworcem autobusowym? (7)
Już teraz tam jest chaos, ludzie wysiadają na ulicę, przemykają między jadącymi tamtędy samochodami, wszędzie skuterzyści, a teraz jeszcze mają tam być tory i przystanek???
- 73 28
-
3 godz.
No to zamknąć ruch samochodowy i z głowy ;) (2)
- 12 1
-
1 godz.
dałem plusa, choć wyczuwam ironię
- 4 0
-
1 godz.
To, ale nieironicznie.
- 2 0
-
2 godz.
Dworzec autobusowy idzie do całkowitej przebudowy (2)
Czy łatwo to wszystko ze sobą pogodzić? Oczywiście, że nie. Czy ktoś o tym myśli? Oczywiście, że tak. Prosimy o _minimum_ zaufania ;)
- 6 4
-
2 godz.
Konkrety, a nie prośby o zaufanie (1)
- 7 5
-
2 godz.
Będzie tramwaj, będą autobusy i przystanki, nie będzie chodzenia między samochodami i skuterzystami
Oto konkret.
- 12 1
-
2 godz.
Przeciez czescia tego projektu bedzie wlasnie przebudowa calego placu przed dworcem
- 12 0
-
4 godz.
Transport publiczny koniecznie musi być rozwijany ale nie wszyscy mogą się nim poruszać :))))))
Ja dojeżdżam z poza 3 City i zawsze mam mnóstwo spraw - jeżdżąc transportem publicznym nie dam rady załatwić nawet połowy. Ale jak ktoś ma czas to nie widzę problemu to wolny kraj każdy może robić co chce :))))))))
- 12 13
-
4 godz.
Durnota i tyle (4)
Więcej zakrętów, to dłuższy czas jazdy. Po co komu taki tramwaj.
Miasto już wiele lat temu popełniło błąd nie puszczając tramwaju z Moreny na Słowackiego i dalej Hynka do Rzeczypospolitej.
Teraz to sobie mogą się bawić gzie by tu wcisnąć.
Ale można to łatwo i tanio ogarnąć - buspasem.- 31 27
-
3 godz.
Na Słowackiego też ciężko wcisnąć tramwaj, zwłaszcza po przebudowie 10 lat temu (1)
A dworzec we Wrzeszczu musi być skomunikowany, tak by ludzie na tą jezdnię nie wysiadali
- 7 4
-
1 godz.
Kluczowe sformułowanie- po przebudowie
Tak, teraz trudno. Dlaczego nie zrobili tego w trakcie przebudowy- aż się prosiło o spięcie moreny z trzema nitkami tramwaju na dolnym tarasie (Grunwaldzka, Legionów, Hallera)
- 3 0
-
1 godz.
A czemu tramwaj ma być akurat po tej stronie?
Naprzeciwko GB jest sporo miejsca, tam można zrobić przystanek a nawet tunel do galerii.
- 1 1
-
2 min
Trzeba budować jak od linijki na skos przez budynki
- 0 0
-
4 godz.
Głupoty coraz większe.Nowa Letnica wykluczona komunikacyjnie!!! (15)
A dlaczego nie reaktywujecie kolejki SKM z Gdańska do Nowego Portu przez Nową Letnicę?
- 51 10
-
4 godz.
Tam tylko SKM!
- 10 3
-
4 godz.
Tramwaj nr 3 (1)
Ten tramwaj powinien jechać dalej do Nowego Portu,a nie kończyć trasę w Brzeźnie.
- 10 2
-
3 godz.
Powinien kosztem piątki.
- 3 1
-
4 godz.
(6)
Po co SKM co pół godziny tylko do dworca głównego?!
- 8 5
-
3 godz.
Nie wytłumaczysz im tego
- 3 3
-
3 godz.
Wtedy zaczęłyby się protesty, że SKM-ki po jednym torze jeżdżą z trzy razy na godzinę i że nie jeżdżą w kierunku Gdynii, a mieszkańcy chcą bezpośrednio.
- 7 3
-
3 godz.
(3)
To przy Politechnice nie można się przesiąść? W każdym normalnym europejskim mieście masz system przesiadek i wychodzi znacznie szybciej niż jakieś wlekące się tramwaje.
- 5 3
-
3 godz.
Pociąg na Letnice jechałby w szczycie raz na pół godziny, a poza szczytem raz na godzinę. I do tego jeszcze proponujesz przesiadkę pieszo jakieś 7 minut na Klinicznej, by stamtąd jechać na Letnice jakieś 3 minuty. Genialne!
- 5 4
-
1 godz.
Nie można... (1)
...bo na linii z Nowego Portu nie ma już peronu. Ale skąd ma to wiedzieć troll znający miasto z nieaktualnej mapy?
- 1 3
-
21 min
peron jest
ale nieczynny i niesprawny...
- 0 0
-
2 godz.
Ta linia istniała jak pracownicy portu dojeżdżali do pracy SKM
Teraz jeżdżą samochodami,
- 3 3
-
1 godz.
Bo nikt by tym nie jeździł (1)
Pociąg potrzebuje dużego obłożenia, żeby się opłacał.
Tam powinien kursować dodatkowy tramwaj jak już.- 0 2
-
22 min
nie wiesz o czym mówisz...
Najpierw się zorientuj, jakie są zasady funkcjonowania transportu publicznego.
A o "obłożenie" to ty się nie martw...- 0 0
-
50 min
Za duży chałas dla Bogu ducha winnych dzielnic na trasie
I trąci to latami 80/90
- 0 1
-
23 min
nie zostanie reaktywowana, bo Gdańsk musiałby płacić za to obcym kolejarzom...
A ta kasa należy się jak psu micha swoim tramwajarzom...
Miasto to folwark i byle kto z tego żłoba nie będzie wyżerał...- 0 0
-
4 godz.
Czy tramwaj z Klonowej będzie miał tylko skręt w lewo? (2)
Czy również będzie w prawo co umożliwiłoby bezpośrednie linie w kierunku centrum lub Brzeźna ,Nowego Portu?
- 19 7
-
4 godz.
W prawo będzie jak PiS dojdzie do władzy
- 5 12
-
1 godz.
tak, skręt tylko w lewo,
zgodnie z myślą i dzialaniem lewackiego zarządu miasta. Jak bys chcial skręcac w prawo to się najpierw zastanów czy nie jesteś naziolem, homofobem, szowinistą, rasistą i myślacym logicznie...
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.