• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (495)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (495) ponad 50 zablokowanych

  • Jakie szumne plany w ankiecie, ho ho! (3)

    Papier wszystko zniesie - a jak ten tramwaj wdrapie się na wiadukt nad torami - pod górę i pod kątem prostym? Cytując - pan autor wykazał się kreatywnością, ale nie wiedzą. No ale wiadomo, dziennikarze do pióra!

    • 27 4

    • bo to projekt socjologa...

      wychowanego na kreskówkach...

      • 8 2

    • Tramwaj wjedzie bez problemu (1)

      Przecież jest to już sprawdzone. Tramwaj to nie pociąg - może jechać na większych pochyleniach i mieć ciaśniejsze łuki.
      Ale trudno oczekiwać takiej wiedzy od pospolitego hejtera.

      • 0 5

      • Popatrz, a z Do Studzienki w Grunwaldzką się nie da

        • 5 0

  • (2)

    Niech Pani Prezydent i wszyscy w RM sami sobie wybudują przed oknami torowisko. NIech pomyślą najpierw o rozwiązaniach takich jak : ulewne deszcze podtopienia, brak kratek kanalizacyjnych , korki . Klonowa niech będzie wyremontowana wiecej zieleni, ławki , kamery. Tam po zmroku strach chodzić. Sam beton i blokowiska. Dworzec wyremontowany bez przemyślenia, po jaką cholerę parking rowerowy, który jest w 3/4 pusty.

    • 38 7

    • Przecież właśnie pomyśleli o ulewach. (1)

      Dlatego chcą zbudować podziemny zbiornik retencyjny pod ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

      • 0 1

      • zbiorniki buduje sie na gorze...

        A nie na dole...

        • 0 0

  • Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy (3)

    I on ją zaczyna widzieć powoli jakby, tę trasę! On ją bracie widzi w swoich marzeniach! I ja bym tu dawał od razu gis!

    • 20 2

    • (1)

      Od gis?

      • 2 1

      • od gis! Od gitary.

        • 3 1

    • Hej młody junaku, smutek zwalcz i strach

      Przecież na tym dworcu za 20 lat,
      Wyrośnie z pewnością jasna, długa, nowa,
      Szeroka jak rzeka trasa tramwajowa

      • 3 2

  • nie obawiam sie tramwaju na Klonowej!!! (5)

    Obawiam sie stanu umyslu ludzi, ktorzy wpadaja na takie i**otyzmy. Bo lepszy jest tylko "wiezowiec w zieleni" i "a jezioro damy tu", tak wysmiewane "za komuny"...

    Jak widac, nic sie nie zmienilo, i urzednik, ktory nie odpowiada za koszty i skutki podejmowanych decyzji nadal wykazuje sie typowa arogancka ignorancja.

    Na dodatek wszytko podlewane demagogia i manipulacja w iscie czystym stylu komunistycznej propagandy...

    Dlaczego??!
    Bo moga!!!
    Moga klamac, manipulowac, wymuszac, przemilczac, bo nikt i nic realnie nie kontroluje samorzadowego urzednika.

    Ba! "Mis" obecnie to nie satyra, a przepis na funkcjonowanie. Bo przeciez nikt nie zapyta...
    A jak zapyta, to sie go oleje...

    Na razie tylko "miszcz" tej socjotechniki, niejaki Szczurek, poniosl konsekwencje... Ale to za malo, duzo za malo...

    • 46 10

    • car batiuszka wiecznie żywy

      hojny i dobrotliwy...
      Tylko prosić pokornie trzeba...

      Zapominamy, że tych "batiuszków" to my wybieramy i my im płacimy...

      • 8 2

    • nieźle się bawią...

      za nieswoją kasę.

      • 1 0

    • warstwa...

      nowej arystokracji...

      Ze smrodkiem starej realkomuny ze spółdzielni mieszkaniowych.
      Kilku bezczeli w wianku klakierów stoi ponad prawem i interesem mieszkańców.

      Zero ryzyka, zero odpowiedzialności, zero konsekwencji.

      • 2 0

    • obowiazkowe badania w kierunku socjopatii (1)

      W ramach procesu rekrutacji do zarzadzania w samorzadach...

      • 1 0

      • Ja tam widzę głównie narcyzm

        Wygląda jakby główną robotę to mieli oni głównie w social mediach.

        • 1 0

  • (1)

    Najpierw przydałoby się ogarnąć obecne rozkłady, wprowadzić częstsze kursy wieczorem np na Stogi a potem bawić się w dalsze rozbudowywanie, a nie zasłaniać problemy nowymi.

    • 24 3

    • Na Stogi

      Wieczorem co 15 minut jest wystarczająco.

      • 0 3

  • Wszystkie propozycje są bez sensu. (3)

    Tramwaj powinien mieć nitkę która szła by przy nowym "żaku" przez pas startowy, tam łączyłaby się z linią zaspa - wrzeszcz w miejscu obecnej kładki dla pieszych i dalej obok szpitala na zaspie łączyłaby się z torami do brzeźna/nowego portu.

    • 38 4

    • miały być takie dwie - na Wyklętych ew. wzdłuż PKM i "nowa Abrahama"

      Ale to przerasta umiejętności tych ****** w krótkich spodenkach oraz obecne możliwości miasta.
      Jak "tusk da" to będzie i znowu Gdańsk wydrenuje Pomorze...

      • 11 3

    • Za późno (1)

      Teren sprzedany deweloperowi

      • 7 1

      • Jak się da na BGW...

        ..to i przy pasie startowym się zmieści.

        • 2 0

  • Wszyscy są na tak...

    ...dopóki to nie ich parking pod domem zostanie zlikwidowany. Dobro większości kosztem mniejszości? Gdzieś już to słyszeliśmy:)

    • 25 7

  • "ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni."

    Widać radni mają duże wpływy w tym portalu xDdd

    • 22 3

  • A ja przepraszam, mam kluczowe pytanie (1)

    z racji na posiadanie wielodzietnej rodziny, rozumiecie kilka osób w domu, duże potrzeby na przestrzeń itd.:
    - czy na pewno ten tramwaj jadąc Klonową nie zawadzi o nasze gumaki na wycieraczce przed mieszkaniem?
    Z góry dziękuję za odpowiedź :)

    • 16 10

    • To bardzo dobre pytanie! Należy sprawdzić, czy drgania od przjezdziajacego tramwaju nie spowodują pękania podeszw w butach wystawionych na klatkę. Miasto nie ma szacunku dla wieloletniej tradycji z Bartoszyc. Borkowo i Bartoszyce protestują!

      • 7 2

  • Pętle to przeżytek

    Teraz wszystkie tramwaje są dwustronne i nie potrzebują pętli

    • 5 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane