• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (226)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (226) ponad 20 zablokowanych

  • Miasto miało szansę poprowadzić tramwaj przez pas startowy aż do Czarnego Dworu i potem do Hallera

    ale wolało sprzedać terenu kolejnemu deweloperowi. Marne to wasze planowanie urzędniczki.

    • 21 3

  • Czy tramwaj na ul.Kościuszki będzie fruwał nad korkami, które codziennie tam się tworzą? (2)

    A może lepiej w tej części schować go pod ziemię a potem znienacka wynurzy się gdzieś nie wiadomo gdzie ...

    • 7 4

    • (1)

      Zauważ że oni odchodzą od tunelów na przejścia naziemne więc według nowej narracji pani od festynów i jej planistów tramwaje powinny jeździć jak kolejka górska

      • 5 4

      • i dlatego na Lendziona stanie wieżowiec

        a pętle autobusowe pójdą pod ziemię...

        To oczywiście sfinansuje miasto...
        Tak to sobie wyliczyli...
        Przewałów z "bandycką" ciąg dalszy...

        • 3 1

  • Głupie pomysły

    znacznie lepiej dla całego miasta jest dokończyć drogę zieloną !!!

    • 9 8

  • I na co to komu?

    Lepiej przywrócić Cristala i pizzę za 10zł po 18:00.

    • 12 4

  • ten mini parking na pięć samochodów to jest jakaś kpina!

    • 4 4

  • Autor tego artykułu prezentuje swoją nienawiść do kierowców (1)

    może jakieś traumy, nie wiem...
    w którym miejscu Oliwa pęka w szwach? 3 tory, zawraca tam 5 kursująca raz na 20 min. Kiedyś była jeszcze 2 i 12 , wtedy bywało ciasno, ale dawała radę. Ciasna Oliwa nie wynika z ciasnoty pętli, tylko z tego, że władze tę pętlę chcą sprzedać deweloperom.
    Ogryzek do dworca nie ma sensu. Gdańsk ma wiele przeskalowanych fragmentów, które miały być większym kawałkiem czegoś, ale nie wyszło.
    Poza tym najpierw wybudujcie tę mityczną trasę na Południe. Protest mieszkańców z Boh Getta to świetna wymówka , że "budujecie" to od 45 lat i jeszcze nie była wbita pierwsza łopata. Tyle samo trwa budowa nowej zajezdni, a trzeba ją wybudować przed trasą , zakupić tramwaje. W tempie działań tej ekipy to jakieś kolejne 100 lat minimum.
    Artykuł stronniczy i nierzetelny. Wstyd redakcjo.

    • 23 8

    • Idź na pętle w Oliwie w godzinach szczytu i powiedz mltorniczym, że jest pełno miejsca, gdy muszą robić obrót innymi wozami, by przepuścić liniowy

      • 2 5

  • Czy oni to robią specjalnie? Najpierw i**otyczny pomysł tramwaju na Morenę (2)

    a teraz zamiast tego, co mega potrzebne, to bzdura do starego Wrzeszcza? Przecież tam są autobusy, od groma! Masakra... co wyście wybrali, gdańszczanie?

    • 17 7

    • za miliard,

      bo w dotrzymanie kosztorysu nie wierzę...

      Za tę kwotę można wybudować kolej na górnym tarasie i zapewnić tabor dla taktu 10-15 minut.

      • 3 1

    • tak.

      Ktoś bardzo, ale to bardzo nie lubi tego miasta i jego mieszkańców...

      albo ma kompleks "boga" i misjonarskie skrzywienie...
      Terapia jest trudna i bez odosobnienia raczej skazana na niepowodzenie.

      • 2 2

  • To są bajki.... za sam odcinek Morena - Wrzeszcz 800mln..... (1)

    Maksymalne finansowanie z Unii to 200mln, a nie ma na wiadukty nad Armii Krajowej...
    olcia mniej festynów, więcej pracy
    Niby skąd kasa na tyle inwestycji ?

    • 11 5

    • Co ty tam wiesz o milionach.

      Skoro liczysz ledwo do 300.

      • 4 4

  • Co za d**ilny pomysł ?

    • 10 8

  • klitus bajdus

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane