- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (226 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (88 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (89 opinii)
- 5 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
- 6 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat
Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki
Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we Wrzeszczu na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.
W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
- przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
- przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
- przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
- przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie
To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.
Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.
Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.
Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów
Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKM
Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.
Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie
Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.
Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji.
Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).
Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową
Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:
- 2012 r.: powrót do idei budowy tramwaju w ramach trasy Nowa Politechniczna, gdzie natychmiast pojawiły się kontrpropozycje odejścia od tramwaju do pl. Komorowskiego na rzecz Klonowej - dworca Wrzeszcz,
- 2015 r.: oficjalna prezentacja koncepcji tramwaju Klonowa - Rzeczypospolitej/Legionów w ramach Trasy GP-W,
- 2016 r.: prezentacja założeń układu sieci tramwajowej do nowego Studium,
- 2017 r.: prezentacja projektu Studium,
- 2018 r.: uchwalenie dokumentu Studium,
- 2019 r.: Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego,
- 2022 r.: Strategia Rozwoju Gdańska 2030 Plus.
- 2023 r.: Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej (jako istotny element transportowy).
Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji
Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.
![Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3340/150x100/3340447__c_110_88_1303_940__kr.webp)
Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?
Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (226) ponad 20 zablokowanych
-
5 godz.
Miasto miało szansę poprowadzić tramwaj przez pas startowy aż do Czarnego Dworu i potem do Hallera
ale wolało sprzedać terenu kolejnemu deweloperowi. Marne to wasze planowanie urzędniczki.
- 21 3
-
5 godz.
Czy tramwaj na ul.Kościuszki będzie fruwał nad korkami, które codziennie tam się tworzą? (2)
A może lepiej w tej części schować go pod ziemię a potem znienacka wynurzy się gdzieś nie wiadomo gdzie ...
- 7 4
-
4 godz.
(1)
Zauważ że oni odchodzą od tunelów na przejścia naziemne więc według nowej narracji pani od festynów i jej planistów tramwaje powinny jeździć jak kolejka górska
- 5 4
-
1 godz.
i dlatego na Lendziona stanie wieżowiec
a pętle autobusowe pójdą pod ziemię...
To oczywiście sfinansuje miasto...
Tak to sobie wyliczyli...
Przewałów z "bandycką" ciąg dalszy...- 3 1
-
5 godz.
Głupie pomysły
znacznie lepiej dla całego miasta jest dokończyć drogę zieloną !!!
- 9 8
-
4 godz.
I na co to komu?
Lepiej przywrócić Cristala i pizzę za 10zł po 18:00.
- 12 4
-
4 godz.
ten mini parking na pięć samochodów to jest jakaś kpina!
- 4 4
-
4 godz.
Autor tego artykułu prezentuje swoją nienawiść do kierowców (1)
może jakieś traumy, nie wiem...
w którym miejscu Oliwa pęka w szwach? 3 tory, zawraca tam 5 kursująca raz na 20 min. Kiedyś była jeszcze 2 i 12 , wtedy bywało ciasno, ale dawała radę. Ciasna Oliwa nie wynika z ciasnoty pętli, tylko z tego, że władze tę pętlę chcą sprzedać deweloperom.
Ogryzek do dworca nie ma sensu. Gdańsk ma wiele przeskalowanych fragmentów, które miały być większym kawałkiem czegoś, ale nie wyszło.
Poza tym najpierw wybudujcie tę mityczną trasę na Południe. Protest mieszkańców z Boh Getta to świetna wymówka , że "budujecie" to od 45 lat i jeszcze nie była wbita pierwsza łopata. Tyle samo trwa budowa nowej zajezdni, a trzeba ją wybudować przed trasą , zakupić tramwaje. W tempie działań tej ekipy to jakieś kolejne 100 lat minimum.
Artykuł stronniczy i nierzetelny. Wstyd redakcjo.- 23 8
-
2 godz.
Idź na pętle w Oliwie w godzinach szczytu i powiedz mltorniczym, że jest pełno miejsca, gdy muszą robić obrót innymi wozami, by przepuścić liniowy
- 2 5
-
4 godz.
Czy oni to robią specjalnie? Najpierw i**otyczny pomysł tramwaju na Morenę (2)
a teraz zamiast tego, co mega potrzebne, to bzdura do starego Wrzeszcza? Przecież tam są autobusy, od groma! Masakra... co wyście wybrali, gdańszczanie?
- 17 7
-
1 godz.
za miliard,
bo w dotrzymanie kosztorysu nie wierzę...
Za tę kwotę można wybudować kolej na górnym tarasie i zapewnić tabor dla taktu 10-15 minut.- 3 1
-
1 godz.
tak.
Ktoś bardzo, ale to bardzo nie lubi tego miasta i jego mieszkańców...
albo ma kompleks "boga" i misjonarskie skrzywienie...
Terapia jest trudna i bez odosobnienia raczej skazana na niepowodzenie.- 2 2
-
4 godz.
To są bajki.... za sam odcinek Morena - Wrzeszcz 800mln..... (1)
Maksymalne finansowanie z Unii to 200mln, a nie ma na wiadukty nad Armii Krajowej...
olcia mniej festynów, więcej pracy
Niby skąd kasa na tyle inwestycji ?- 11 5
-
4 godz.
Co ty tam wiesz o milionach.
Skoro liczysz ledwo do 300.
- 4 4
-
4 godz.
Co za d**ilny pomysł ?
- 10 8
-
4 godz.
klitus bajdus
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.