- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (224 opinie)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (88 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (89 opinii)
- 5 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
- 6 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat
Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki
Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we Wrzeszczu na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.
W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
- przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
- przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
- przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
- przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie
To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.
Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.
Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.
Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów
Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKM
Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.
Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie
Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.
Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji.
Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).
Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową
Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:
- 2012 r.: powrót do idei budowy tramwaju w ramach trasy Nowa Politechniczna, gdzie natychmiast pojawiły się kontrpropozycje odejścia od tramwaju do pl. Komorowskiego na rzecz Klonowej - dworca Wrzeszcz,
- 2015 r.: oficjalna prezentacja koncepcji tramwaju Klonowa - Rzeczypospolitej/Legionów w ramach Trasy GP-W,
- 2016 r.: prezentacja założeń układu sieci tramwajowej do nowego Studium,
- 2017 r.: prezentacja projektu Studium,
- 2018 r.: uchwalenie dokumentu Studium,
- 2019 r.: Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego,
- 2022 r.: Strategia Rozwoju Gdańska 2030 Plus.
- 2023 r.: Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej (jako istotny element transportowy).
Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji
Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.
![Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3340/150x100/3340447__c_110_88_1303_940__kr.webp)
Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?
Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (224) ponad 20 zablokowanych
-
wczoraj 18:20
Budować i nie oglądać się
Budowa kolejnych linii tramwajowych jest konieczna. Likwidacja miejsc postojowych aut jest konieczna. Małymi krokami udowodnimy że da się naśladować w części na przykład Amsterdam a więc da się po mieście poruszać bez auta. Pokażemy że miasta nie są głównym miejscem do życia, to samochodu są głośne. Udowodnimy że miasta 15 minutowe to słuszna koncepcja. Wszyscy będziemy zdrowsi i spokojniejsi bez blachosmrodów. Nie można słuchać mentalnych boomerów i uzależnionych kierowców.
- 15 31
-
5 godz.
Wąska grupa rowerowej sekty
- 15 13
-
5 godz.
Nowa Letnica Kolej to przyszłość,a nie turystyczne linie tramwajowe.
Brakuje reaktywacji kolejki SKM z Gdańska do Nowego Portu przez Nową Letnicę.
- 32 7
-
5 godz.
Coz za populistyczny artykul z klamstwami od pierwszego akapitu po posumowanie (4)
Czy musicie uzywac klamstw zeby uzasadniac tego typu inwestycje? Wstyd i zenada...
- 42 13
-
5 godz.
Mieszkaniec BGW? (2)
Was w kłamstwach nikt nie pobije
- 12 18
-
5 godz.
BGW narzeka, że zalewa im ulice. Miasto proponuje budowę podziemnego zbiornika. Co robi dredziarz z rogerem? Protestują przeciwko zbiornikowi xD
- 15 11
-
4 godz.
Pani Ola czy pracownik zalezny od pani Oli?
- 11 5
-
1 godz.
I jakież to kłamstwa?
- 0 3
-
5 godz.
A te rowery na zdjęciu, (2)
dokąd zmierzają? Na chodnik? Rower to pojazd i jego miejsce jest na jezdni. Na jezdni!!!
- 22 2
-
3 godz.
napisał potencjalny zwolennik kampanii pozbawiania kierowców prawa do parkowania na chodnikach
- 2 2
-
1 godz.
zdjęciu czy wizualizacji?
- 0 0
-
5 godz.
Z Zaspy do stacji Wrzeszcz to można pieszo dojść! (2)
- 15 15
-
5 godz.
Dokładnie. Dlatego można zlikwidować Żołnierzy Wyklętych do ETC. Lepszy byłby tam park
- 10 5
-
3 godz.
To dlaczego jedziesz samochodem?
- 3 1
-
5 godz.
A ja sie ciesze, moze doczekam po tylu latach dyskusji, protestow, zawirowan. Wrzeszcz to wazna i duza dzielnica, musi sie unowoczesniac, zmieniac. Plac obecnie Czerwonych Gitar i jego sasiedztwo, nareszcie doczeka sie uporzadkowania. Ten parking od zawsze byl syfiasty.
- 16 8
-
5 godz.
Plan linii tramwajowej a plan miasta (2)
Wystarczy porównać plan miasta z planem linii tramwajowej i wtedy widać gdzie brakuje połączeń... Na pewno nie na Dolnym Tarasie..
- 16 6
-
5 godz.
(1)
Nie nazywaj miastem pgr włączonego w latach 70, gdzie dzisiaj sloiki kupują mieszkania w kartogipsie i udają miastowych
- 6 9
-
5 godz.
Czemu nie? Czujesz się jakoś lepszy że dostałeś po babci mieszkanie we Wrzeszczu?
To pewnie jedyne osiągnięcie w twoim życiu.
- 6 5
-
5 godz.
Za biedni na nowe trasy (7)
Najpierw nowy tabor, później nowe trasy . Poniemiecki skansen technologiczny jeździ po torach, a nowych tras sie zachciało. To, co jezdzi do Brzeźna to nir są tramwaje tylko piekarniki na kołach. To jest skandal, żeby w 2024 roku w tramwaju latem bywało po 40 stopni i totalna duchota. Trzeba zrobić tym porządek.
- 68 72
-
5 godz.
(3)
Wystarczy skończyć z finansowaniem zachcianek kierowczykow, a będzie mnóstwo kasy na tramwaje
- 31 17
-
3 godz.
Kierowczyk (1)
Jak ktos uzywa tego slowa to wiem...jakby to ladnie ujac... ze za duzo soba nie reprezentuje
- 11 7
-
3 godz.
Mylisz z kierofffczyk
- 1 1
-
2 godz.
Głupek
w obcisłych gaciach
- 5 8
-
4 godz.
(1)
Czasem ale rzadko na nowy port leci nowy klimatyzowany tramwaj nr 5 ale masz rację. Piekarniki wiodą prym na tej trasie
- 13 4
-
4 godz.
Lepsze przewiewne Dortmundy od zamrażarek latem gdy się jest lekko ubranym oni mrożą
- 12 4
-
3 godz.
Nie musisz mieszkać w Gdańsku, wracaj do rodzinnego Braniewa czy innych Koziedubków.
- 5 10
-
5 godz.
super (1)
trasa opracowana z głową ,bardzo sie cieszę
- 5 16
-
22 min
która głową?
bo mam duże wątpliwości, czy tą z mózgiem...
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.