- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (226 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (88 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (89 opinii)
- 5 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
- 6 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat
Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki
Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we Wrzeszczu na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.
W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
- przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
- przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
- przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
- przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie
To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.
Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.
Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.
Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów
Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKM
Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.
Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie
Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.
Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji.
Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).
Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową
Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:
- 2012 r.: powrót do idei budowy tramwaju w ramach trasy Nowa Politechniczna, gdzie natychmiast pojawiły się kontrpropozycje odejścia od tramwaju do pl. Komorowskiego na rzecz Klonowej - dworca Wrzeszcz,
- 2015 r.: oficjalna prezentacja koncepcji tramwaju Klonowa - Rzeczypospolitej/Legionów w ramach Trasy GP-W,
- 2016 r.: prezentacja założeń układu sieci tramwajowej do nowego Studium,
- 2017 r.: prezentacja projektu Studium,
- 2018 r.: uchwalenie dokumentu Studium,
- 2019 r.: Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego,
- 2022 r.: Strategia Rozwoju Gdańska 2030 Plus.
- 2023 r.: Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej (jako istotny element transportowy).
Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji
Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.
![Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3340/150x100/3340447__c_110_88_1303_940__kr.webp)
Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?
Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (226) ponad 20 zablokowanych
-
5 godz.
Mniej bezsensowny niż ta trasa w Górnym Wrzeszczu - mniejsze nachylenie. Ale nadal to dewastacja dzielnicy. (1)
Tramwaj wymaga wydzielonego torowiska i długich, prostych odcinków. Busy (mogą być elektryczne) lepiej dadzą radę. Już teraz są kasowane kursy tramwajowe - po rozbudowie jeszcze trudniej będzie utrzymać linię.
- 17 9
-
4 godz.
Mój Golden też ma na imię Leon.
- 2 5
-
5 godz.
(1)
kierowca samochodu mówi o leniwych pasażerach, co nie chcą przejść kilkaset metrów z dworca na przystanek tramwajowy, bo mu parking ktoś zabierze i będzie musiał przez kilka metrów więcej, bo będzie musiał gdzieś indziej zaparkować i resztę drogi przejść pieszo. No tak, to niech kupi hulajnogę elektryczną i wozi ją w bagażniku. :)
A tak poważnie, dziwne, że nie ma torowiska pod dworzec we wrzeszczu. Do dworca w oliwie też przydałoby się dorobić torowiska, tak aby pętla znajdowała się blisko dworca.- 15 13
-
1 godz.
baranka proponuję...
przy ścianie, na otrzeźwienie...
- 2 1
-
5 godz.
(2)
ile to już lat pieprzycie a nikt nie robi, jedna chałupa postawiła weto i trwa marazm, albo miasto robi albo gęby na kłódkę i nie pisdzić
- 10 12
-
5 godz.
Która chałupa??
- 3 3
-
1 godz.
bo to jest słuszne veto
I ratuje miliard z naszych kieszeni...
Za który można wybudować linię kolejową na górnym tarasie i zapewnić tabor, aby co 15 minut do Wrzeszcza jechać...- 2 1
-
5 godz.
(6)
Czy Miasto kiedyś zrozumie i zaakceptuje, że gdańszczanie mają dość tramwajów? Nie chcemy ani do dworca, ani Politechniczną.
- 27 22
-
5 godz.
Sloiki z Bartoszyc to nie gdanszczanie. Wy tam jeszcze gromnice w oknach wystawiacie jak burza idzie. Wystarczy zobaczyć na nowych osiedlach
- 13 9
-
5 godz.
Metro albo SKM byłoby lepsze
niestety, tramwaje należą do miasta a SKM nie, dlatego miasto wciąż będzie topiło kasę w powolnych tramwajach, które są alternatywą co najwyżej dla chodzenia pieszo albo jazdy rowerem, ale na pewno nie dla samochodu. Przez tą małostkowość i partyjniactwo tracą wszyscy Gdańszczanie.
- 7 10
-
3 godz.
Wiecie? he,he,he (1)
Dlaczego miasto nie chce kolejek,tylko woli tramwaje ??
- 3 1
-
2 godz.
bo tramwaje to miejsca spółka
a kolej to obca firma, z którą trzeba się układać...
- 1 1
-
3 godz.
Chcemy buspasy!!!
Taniej, ciszej i mniej inwazyjnie
- 3 3
-
2 godz.
nie zrozumie i nie zaakceptuje...
Bo miejscy urzędnicy i miejskie spółki nie mają w tym interesu.
Tu nie chodzi o załatwianie potrzeb mieszkańców i ułatwienie im życia.
Tu chodzi wyłącznie o interesy miejskich bonzów.
A im głupiej, tym lepiej- 4 2
-
5 godz.
Parking Klonowa koło dworca Wrzeszcz do lat 50-tych XX wieku był ulicą. (8)
Mądrzy ludzie zlikwidowali ulicę. Parking powinien zostać zamieniony w deptak z dużą ilością zieleni. Plac Czerwonych Gitar będzie dobrze komponował się z deptakiem przez istniejący parking. Tramwajowy przystanek jest na ul. Grunwaldzkiej.
Blisko z niego do dworca. Mam 62 lata. Ale nie mam problemów, aby dotrzeć do dworca i pobliskiej pętli autobusowej.- 14 12
-
5 godz.
(7)
Z Letnicy do Wrzeszcza też chodzisz pieszo? A może do Warszawy niepotrzebny pociąg i drogi? Dlaczego nie pieszo?
- 7 9
-
5 godz.
Z Wrzeszcza do Letniewa (5)
przecież tramwaj może jeechać przez węzeł Kliniczna. To jest 9 czy 10 przystanków. Co prawda od Marynarki kawałek trzeba przejść, ale przecież tu wielu pisze: Miasto dla pieszych. To idźcie.
- 6 7
-
5 godz.
(4)
Jaki tramwaj jedzie z Wrzeszcza do Letnicy?
- 4 2
-
5 godz.
Na razie żaden (3)
Ale technicznie nie ma problemu, żeby go puścić
- 4 2
-
4 godz.
(2)
To sprawdź sobie łuk na Hallera i będziesz miał technicznie odpowiedź
- 5 2
-
3 godz.
To trzeba kupić
odpowiednie tramwaje. Będzie i tak wielokrotnie taniej od budowy w/w linii.
- 3 2
-
1 godz.
przez trzy tygodnie "6" zjeżdżała z pasażerami do zajezdni Nowy Port przez Letnicę
jedynym problemem jest brak "sanek" do sterowania zwrotnicą
- 2 0
-
5 godz.
Linia do Letniewa
nie powstanie nigdy. Niema pieniędzy i nie będzie. Co najmniej dwa wiadukty po drodze są potrzebne. Nad liniami kolejowymi. Z czego to zbankrutowane praktycznie miasto ma sfinansować. Za co dokupić kilkadziesiąt tramwajów. Na razie buduje się nowe linie i rodziela na nie istniejący tabor. Ale wiecznie rozdzielać się nie da.
- 7 4
-
5 godz.
Nikt nie wie po co ten tramwwaj. (2)
Dalej znacie: My tą linią tramwają otwieramy oczy niedowiarkom, itd.
- 19 10
-
4 godz.
Żebym mógł dojechać do pracy a dzieci do szkoły (1)
- 4 6
-
3 godz.
Jak dzieci do szkoły?
W Letniewie nie ma szkoły?
- 6 1
-
5 godz.
(7)
Dólkiewicz my nie chcemy tam tramwaju
- 21 20
-
5 godz.
(1)
Spokojnie, w Bartoszycach tramwaju nie będzie
- 7 8
-
5 godz.
Riposta na poziomie pani Oli
- 4 7
-
4 godz.
Opinia wyróżniona
Mów za siebie (2)
Docelowy przebieg od ETC do dworca we Wrzeszczu będzie super sprawa dla Przymorza i Zaspy.
- 26 15
-
1 godz.
kierunek ETC miała obsłużyć linia z Piecek przez betonową etakadę w Brętowie
I tramwaj miał być na estakadzie...
Potem miał być na "nowej Abrahama"...
Potem wzdłuż PKM...
Potem na Bażyńskiego/Kołobrzeskiej
A teraz?
Teraz sięgamy po wyższe poziomy...
Absurdu!!!- 1 1
-
19 min
Po co? Tam jeździ wiele autobusów
A dla Przymorza i Zaspy to miały być "Wyklętych", ew. wzdłuż PKM i/lub "nowa Abrahama"...
Klonowa to pomysł jakiegoś niewydarzonego dzieciaka podpuszczonego przez gruntowych spekulantów.
Przecież wiadomo, kto trzyma łapę na okolicach dworca Wrzeszcz i jakie ma plany...- 1 0
-
4 godz.
Ja chcę (1)
- 10 6
-
2 godz.
Ten tramwaj powstanie tak
Jak z realizacją 100 obietnic na 100 dni tuska
- 6 3
-
5 godz.
Redaktor skasował więc napiszę jeszcze raz - ten artykuł to przykład jednostronnej propagandy, "czystej wody" neoTVP (2)
"Zafałszowany obraz (...) ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni." - po takim wstępie dalsze czytanie nie ma sensu
- 31 8
-
4 godz.
Kisnę nieodmiennie z tej "wąskiej grupy kierowców"
W Gdyni jeszcze przed pandemią to była prawie połowa podróży. Teraz luźniutko już pękło 50% tylko nikt się nie kwapi do powtórzenia badań ruchu. Boją się, bo Gdańsk się odważył i okazało się że prężnie rozwijający się transport kolarski spadł o 1,5 pp. A spadłby jeszcze bardziej, ale znalazł się w jednym koszyku z elektromobilnością.
- 9 3
-
4 godz.
Trojmiasto.pl to taka tuba propagandowa pani Oli i jej akolitow
Brak refleksji, brak trudnych pytan, wylacznie tezy zgodnie z propaganda plynaca z UM
- 11 6
-
5 godz.
Wybudujecie metro z Moreny przez Wrzeszcz na Letnicę
A czy podziemne czy nadziemne, wiszące czy pełzające - niech rozstrzygnie referendum
- 13 4
-
5 godz.
W kółko tylko gadanie i gadanie (6)
A wziąć się do roboty nikt nie chce. Plan budowy Nowej Kościuszki jako dokończenie Trasy Słowackiego od ETC do Uczniowskiej od lat istnieje. Wystarczy podjąć odważną decyzję i wziąć się za realizację. A nie, czekaj, decyzje w urzędzie zapadają tylko gdy trzeba zamknąć miasto z okazji kolejnego festynu!
- 15 4
-
4 godz.
Ale przecież ten tramwaj to jest wlasnie element takiej trasy (3)
Potem można dalej rozbudowywać do hallera i dalej, razem z jezdniami
- 7 3
-
3 godz.
Ale skończy się na gadaniu, nie wybudują tego
- 1 1
-
2 godz.
ten akurat odcinek linii tramwajowej przez Klonową jest fragmentem niczego...
oprócz hobbystycznych majaczeń jednego z rodzinnie ustawionych urzędników...
- 2 2
-
47 min
elemetem tej trasy jest tramwaj na estakadzie nad Grunwaldzką, ew. przy PKM, ew. "nowa Abrahama"
"Klonowa" to mokre sny jakiegoś zakompleksiałego dzieciaka i chciwych spekulantów gruntowych, którzy kombinują, aby miasto im plac Lendziona przebudowało...
- 1 0
-
3 godz.
Nie ma Nowej Wyzwolenia
To samo z Nową Wyzwolenia.Ile to się jałowych dyskusji odbyło przez lata,a efektów brak.Tiry i inny ciężki portowy transport nadal jeździ pod oknami mieszkańców osiedla.
- 3 0
-
2 godz.
plan istnieje, ale kasy już nie ma...
Bo to miała być całość, razem z Wyklętymi...
Ale kasa się rozpłynęła i nie ma skomunikowania z tunelem, ani pełnowymiarowego wiaduktu nad Grunwaldzką z tramwajem... Na dodatek, zorientowano się, że jak takie połączenie powstanie, to "rojenia" o tunelu pod Pachołkiem stracą rację bytu...
A potem się zorientowano, że tunel pod Pachołkiem utworzy kanał tranzytowy, a ciężki ruch towarowy pójdzie pod oknami nadmorskich apartamentowców... A to naruszyłoby zbyt istotne interesy "dziedzictwa"...
Więc nieprędko...- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.