• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (226)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (226) ponad 20 zablokowanych

  • Mniej bezsensowny niż ta trasa w Górnym Wrzeszczu - mniejsze nachylenie. Ale nadal to dewastacja dzielnicy. (1)

    Tramwaj wymaga wydzielonego torowiska i długich, prostych odcinków. Busy (mogą być elektryczne) lepiej dadzą radę. Już teraz są kasowane kursy tramwajowe - po rozbudowie jeszcze trudniej będzie utrzymać linię.

    • 17 9

    • Mój Golden też ma na imię Leon.

      • 2 5

  • (1)

    kierowca samochodu mówi o leniwych pasażerach, co nie chcą przejść kilkaset metrów z dworca na przystanek tramwajowy, bo mu parking ktoś zabierze i będzie musiał przez kilka metrów więcej, bo będzie musiał gdzieś indziej zaparkować i resztę drogi przejść pieszo. No tak, to niech kupi hulajnogę elektryczną i wozi ją w bagażniku. :)
    A tak poważnie, dziwne, że nie ma torowiska pod dworzec we wrzeszczu. Do dworca w oliwie też przydałoby się dorobić torowiska, tak aby pętla znajdowała się blisko dworca.

    • 15 13

    • baranka proponuję...

      przy ścianie, na otrzeźwienie...

      • 2 1

  • (2)

    ile to już lat pieprzycie a nikt nie robi, jedna chałupa postawiła weto i trwa marazm, albo miasto robi albo gęby na kłódkę i nie pisdzić

    • 10 12

    • Która chałupa??

      • 3 3

    • bo to jest słuszne veto

      I ratuje miliard z naszych kieszeni...

      Za który można wybudować linię kolejową na górnym tarasie i zapewnić tabor, aby co 15 minut do Wrzeszcza jechać...

      • 2 1

  • (6)

    Czy Miasto kiedyś zrozumie i zaakceptuje, że gdańszczanie mają dość tramwajów? Nie chcemy ani do dworca, ani Politechniczną.

    • 27 22

    • Sloiki z Bartoszyc to nie gdanszczanie. Wy tam jeszcze gromnice w oknach wystawiacie jak burza idzie. Wystarczy zobaczyć na nowych osiedlach

      • 13 9

    • Metro albo SKM byłoby lepsze

      niestety, tramwaje należą do miasta a SKM nie, dlatego miasto wciąż będzie topiło kasę w powolnych tramwajach, które są alternatywą co najwyżej dla chodzenia pieszo albo jazdy rowerem, ale na pewno nie dla samochodu. Przez tą małostkowość i partyjniactwo tracą wszyscy Gdańszczanie.

      • 7 10

    • Wiecie? he,he,he (1)

      Dlaczego miasto nie chce kolejek,tylko woli tramwaje ??

      • 3 1

      • bo tramwaje to miejsca spółka

        a kolej to obca firma, z którą trzeba się układać...

        • 1 1

    • Chcemy buspasy!!!

      Taniej, ciszej i mniej inwazyjnie

      • 3 3

    • nie zrozumie i nie zaakceptuje...

      Bo miejscy urzędnicy i miejskie spółki nie mają w tym interesu.

      Tu nie chodzi o załatwianie potrzeb mieszkańców i ułatwienie im życia.
      Tu chodzi wyłącznie o interesy miejskich bonzów.
      A im głupiej, tym lepiej

      • 4 2

  • Parking Klonowa koło dworca Wrzeszcz do lat 50-tych XX wieku był ulicą. (8)

    Mądrzy ludzie zlikwidowali ulicę. Parking powinien zostać zamieniony w deptak z dużą ilością zieleni. Plac Czerwonych Gitar będzie dobrze komponował się z deptakiem przez istniejący parking. Tramwajowy przystanek jest na ul. Grunwaldzkiej.
    Blisko z niego do dworca. Mam 62 lata. Ale nie mam problemów, aby dotrzeć do dworca i pobliskiej pętli autobusowej.

    • 14 12

    • (7)

      Z Letnicy do Wrzeszcza też chodzisz pieszo? A może do Warszawy niepotrzebny pociąg i drogi? Dlaczego nie pieszo?

      • 7 9

      • Z Wrzeszcza do Letniewa (5)

        przecież tramwaj może jeechać przez węzeł Kliniczna. To jest 9 czy 10 przystanków. Co prawda od Marynarki kawałek trzeba przejść, ale przecież tu wielu pisze: Miasto dla pieszych. To idźcie.

        • 6 7

        • (4)

          Jaki tramwaj jedzie z Wrzeszcza do Letnicy?

          • 4 2

          • Na razie żaden (3)

            Ale technicznie nie ma problemu, żeby go puścić

            • 4 2

            • (2)

              To sprawdź sobie łuk na Hallera i będziesz miał technicznie odpowiedź

              • 5 2

              • To trzeba kupić

                odpowiednie tramwaje. Będzie i tak wielokrotnie taniej od budowy w/w linii.

                • 3 2

              • przez trzy tygodnie "6" zjeżdżała z pasażerami do zajezdni Nowy Port przez Letnicę

                jedynym problemem jest brak "sanek" do sterowania zwrotnicą

                • 2 0

      • Linia do Letniewa

        nie powstanie nigdy. Niema pieniędzy i nie będzie. Co najmniej dwa wiadukty po drodze są potrzebne. Nad liniami kolejowymi. Z czego to zbankrutowane praktycznie miasto ma sfinansować. Za co dokupić kilkadziesiąt tramwajów. Na razie buduje się nowe linie i rodziela na nie istniejący tabor. Ale wiecznie rozdzielać się nie da.

        • 7 4

  • Nikt nie wie po co ten tramwwaj. (2)

    Dalej znacie: My tą linią tramwają otwieramy oczy niedowiarkom, itd.

    • 19 10

    • Żebym mógł dojechać do pracy a dzieci do szkoły (1)

      • 4 6

      • Jak dzieci do szkoły?

        W Letniewie nie ma szkoły?

        • 6 1

  • (7)

    Dólkiewicz my nie chcemy tam tramwaju

    • 21 20

    • (1)

      Spokojnie, w Bartoszycach tramwaju nie będzie

      • 7 8

      • Riposta na poziomie pani Oli

        • 4 7

    • Opinia wyróżniona

      Mów za siebie (2)

      Docelowy przebieg od ETC do dworca we Wrzeszczu będzie super sprawa dla Przymorza i Zaspy.

      • 26 15

      • kierunek ETC miała obsłużyć linia z Piecek przez betonową etakadę w Brętowie

        I tramwaj miał być na estakadzie...
        Potem miał być na "nowej Abrahama"...
        Potem wzdłuż PKM...
        Potem na Bażyńskiego/Kołobrzeskiej

        A teraz?
        Teraz sięgamy po wyższe poziomy...
        Absurdu!!!

        • 1 1

      • Po co? Tam jeździ wiele autobusów

        A dla Przymorza i Zaspy to miały być "Wyklętych", ew. wzdłuż PKM i/lub "nowa Abrahama"...

        Klonowa to pomysł jakiegoś niewydarzonego dzieciaka podpuszczonego przez gruntowych spekulantów.
        Przecież wiadomo, kto trzyma łapę na okolicach dworca Wrzeszcz i jakie ma plany...

        • 1 0

    • Ja chcę (1)

      • 10 6

      • Ten tramwaj powstanie tak

        Jak z realizacją 100 obietnic na 100 dni tuska

        • 6 3

  • Redaktor skasował więc napiszę jeszcze raz - ten artykuł to przykład jednostronnej propagandy, "czystej wody" neoTVP (2)

    "Zafałszowany obraz (...) ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni." - po takim wstępie dalsze czytanie nie ma sensu

    • 31 8

    • Kisnę nieodmiennie z tej "wąskiej grupy kierowców"

      W Gdyni jeszcze przed pandemią to była prawie połowa podróży. Teraz luźniutko już pękło 50% tylko nikt się nie kwapi do powtórzenia badań ruchu. Boją się, bo Gdańsk się odważył i okazało się że prężnie rozwijający się transport kolarski spadł o 1,5 pp. A spadłby jeszcze bardziej, ale znalazł się w jednym koszyku z elektromobilnością.

      • 9 3

    • Trojmiasto.pl to taka tuba propagandowa pani Oli i jej akolitow

      Brak refleksji, brak trudnych pytan, wylacznie tezy zgodnie z propaganda plynaca z UM

      • 11 6

  • Wybudujecie metro z Moreny przez Wrzeszcz na Letnicę

    A czy podziemne czy nadziemne, wiszące czy pełzające - niech rozstrzygnie referendum

    • 13 4

  • W kółko tylko gadanie i gadanie (6)

    A wziąć się do roboty nikt nie chce. Plan budowy Nowej Kościuszki jako dokończenie Trasy Słowackiego od ETC do Uczniowskiej od lat istnieje. Wystarczy podjąć odważną decyzję i wziąć się za realizację. A nie, czekaj, decyzje w urzędzie zapadają tylko gdy trzeba zamknąć miasto z okazji kolejnego festynu!

    • 15 4

    • Ale przecież ten tramwaj to jest wlasnie element takiej trasy (3)

      Potem można dalej rozbudowywać do hallera i dalej, razem z jezdniami

      • 7 3

      • Ale skończy się na gadaniu, nie wybudują tego

        • 1 1

      • ten akurat odcinek linii tramwajowej przez Klonową jest fragmentem niczego...

        oprócz hobbystycznych majaczeń jednego z rodzinnie ustawionych urzędników...

        • 2 2

      • elemetem tej trasy jest tramwaj na estakadzie nad Grunwaldzką, ew. przy PKM, ew. "nowa Abrahama"

        "Klonowa" to mokre sny jakiegoś zakompleksiałego dzieciaka i chciwych spekulantów gruntowych, którzy kombinują, aby miasto im plac Lendziona przebudowało...

        • 1 0

    • Nie ma Nowej Wyzwolenia

      To samo z Nową Wyzwolenia.Ile to się jałowych dyskusji odbyło przez lata,a efektów brak.Tiry i inny ciężki portowy transport nadal jeździ pod oknami mieszkańców osiedla.

      • 3 0

    • plan istnieje, ale kasy już nie ma...

      Bo to miała być całość, razem z Wyklętymi...

      Ale kasa się rozpłynęła i nie ma skomunikowania z tunelem, ani pełnowymiarowego wiaduktu nad Grunwaldzką z tramwajem... Na dodatek, zorientowano się, że jak takie połączenie powstanie, to "rojenia" o tunelu pod Pachołkiem stracą rację bytu...

      A potem się zorientowano, że tunel pod Pachołkiem utworzy kanał tranzytowy, a ciężki ruch towarowy pójdzie pod oknami nadmorskich apartamentowców... A to naruszyłoby zbyt istotne interesy "dziedzictwa"...

      Więc nieprędko...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane