• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (251)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (251) ponad 20 zablokowanych

  • Południe Gdańska

    Może zamiast pchać kasę już w transport w centrum Gdańska.
    Czas się zastanowić nad rozwinięciem komunikacji na południowych dzielnicach gdzie tyle tyle ludzi mieszka

    • 4 2

  • "o inwestycję planowaną od lat" (2)

    Kłamstwo nawet w tytule...

    Ta idea pojawiła się jakieś dwa lata temu...
    Jeśli jakieś plany były, to tylko ekipy z "bandyckiej" na przejęcie i zagospodarowanie placu Lendziona...

    • 4 1

    • (1)

      Gdybyś potrafił chociaż przeczytać coś więcej niż tytuł, to byś się dowiedział o 2012 i 2015 r.

      • 0 3

      • no i własnie o tym...

        piszę...

        • 2 0

  • Ja dalej nie rozumiem (1)

    Tej ogromnej chęci inwestowania w tramwaje. W czym tramwaj jest lepszy od buspasu? Buspas wychodzi taniej, autobusy są tańsze w użytkowaniu i utrzymaniu, a prawdę mówiąc w każdym miejscu, gdzie są tory powinien lecieć buspas. Przypomnijcie sobie otwarcie Nowej Warszawskiej. Na kilka dni przed otwarciem ogłoszono zabranie z pętli na Łostowicach kilku linii. Gdzie linia 13 Brętowo-Stogi przez Ujeścisko? Ahh no tak nie ma, bo prąd za drogi:) Najpierw sprawcie by te złomy na torach przestały się psuć co przystanek blokując w ten sposób całe miasto i zanim zaczniecie jakąkolwiek budowe - sprawdźcie czy stać was w ogóle żeby jakikolwiek tramwaj tam pojechał bez ucinania innych, równie ważnych tras autobusowych:)

    • 5 0

    • to bardzo proste, sprawdź komu to się opłaca.

      Tramwaje to żerowisko dla miejskiej nomenklatury.

      Nawet PKM jest dla Gdańska niechcianym prezentem.
      Gdańsk na lotnisko chciał mieć... no zgadnijcie, drogie dzieci? Tramwaj Gdańsk chciał.
      Ale w pierwszych podejściach do lotniska, dla podniesienia powagi przedsięwzięcia, wystąpiono o kasę razem z Gdynią.
      Pomijając słabe umiejętności polityczne Szczurka, później został "wyryćkany" go z tego przedsięwzięcia koncertowo...
      Ale kasa jest celowana, klamka zapadła, musi być kolej...
      To pałeczkę przejął marszałek i pogodził zwaśnionych "włodarzy"...

      Jeśli ktoś wierzy, że na południu powstanie kolej... To trzymam kciuki za jego wiarę.

      • 1 0

  • Bo tu wszystko jest na opak (1)

    nie zamierzano (nigdy) przełożenia linii tramwajowej przez pustkowia Młodego Miasta, choć obecna trasa przez Jana z Kolana jest nonsensem, za to wciska się tory w gęsty Wrzeszcz, planując klejne zakręty jak przy operze.

    • 4 0

    • tunel pod Motławą zakładał linię tramwajową

      ale wszytko obecnie się rozmywa w ideologicznym bajdurzeniu.

      Trasa przez Jana z Kolna to jedna z najbardziej podstawowych nitek komunikacyjnych!
      Popiełuszki zostało spaprane koncertowo według zasady:
      "byle co, byle jak, byle na czas"

      A był to czas na "sukcesy" Adamowicza...
      Czyli półśrodki, ćwierćinteligenci i szeroki uśmiech...

      • 2 0

  • Super ankieta (3)

    Jak zwykle redaktor Koprowski przygotował bardzo obiektywne pytania tylko "zapomniał" zapytać, czy w ogóle ten odcinek tramwaju jest nam potrzebny

    • 3 0

    • jest. (2)

      • 0 2

      • a co ma do tego... (1)

        Sobieszewo?

        Zrób sobie stok narciarski na fosfogipsach...

        • 0 2

        • szanowny panie ekspercie

          Nikt o zadnym Sobieszewie nie mowil to raz. A dwa to to ze fosforgipsy nie są w Sobieszewie ;)

          • 1 0

  • mieszkancy przeciez tak bardzo protestuja

    a banery robi jedna osoba. co widac po ich stylu, naprawde? az tak was bolą te tramwaje? budynki sie zawala? ziemia sie zapadnie?

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane