- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (231 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (89 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (89 opinii)
- 6 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat
Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki
Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we Wrzeszczu na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.
W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
- przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
- przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
- przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
- przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie
To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.
Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.
Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.
Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów
Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKM
Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.
Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie
Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.
Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji.
Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).
Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową
Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:
- 2012 r.: powrót do idei budowy tramwaju w ramach trasy Nowa Politechniczna, gdzie natychmiast pojawiły się kontrpropozycje odejścia od tramwaju do pl. Komorowskiego na rzecz Klonowej - dworca Wrzeszcz,
- 2015 r.: oficjalna prezentacja koncepcji tramwaju Klonowa - Rzeczypospolitej/Legionów w ramach Trasy GP-W,
- 2016 r.: prezentacja założeń układu sieci tramwajowej do nowego Studium,
- 2017 r.: prezentacja projektu Studium,
- 2018 r.: uchwalenie dokumentu Studium,
- 2019 r.: Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego,
- 2022 r.: Strategia Rozwoju Gdańska 2030 Plus.
- 2023 r.: Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej (jako istotny element transportowy).
Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji
Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.
![Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3340/150x100/3340447__c_110_88_1303_940__kr.webp)
Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?
Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (231) ponad 20 zablokowanych
-
2 godz.
ten tramwaj spowoduje gigantyczne korki na grunwaldzkiej!!
- 4 1
-
2 godz.
Budynki się rozlecą (1)
Jak 50 ton będzie się tłukło po szynach 5 metrów od domu.
- 10 5
-
1 godz.
i to kilkadziesiat razy dziennie
- 2 0
-
2 godz.
To jest nieuchronne. W eurokouchozie
auto indywidualne będzie dla wybranych. Już 3 cylindrowy dychawiczny golf z silnikiem 1.0 wykręcony na 100KM, a paliwo u Niemca za 8 zł, kosztuje tyle co nowy Mustang w USA - 300KM zasilany paliwem za 4 zł za litr.
- 3 2
-
2 godz.
ciemno to widze:)) (1)
skąd te dodatkowe tramwaje będą wyjeżdzały na te nowe trasy ????
- 4 1
-
2 godz.
Z zajezdni, a wcześniej z fabryki
- 0 1
-
2 godz.
Jusz w krutce bedzieny zasuwali jak kiedys (2)
chińczyki na rowerkach.
- 2 1
-
56 min
masz rację...
kiedyś...
Bo już dawno nie...- 3 0
-
18 min
Kiedyś to było
Teraz rynek chiński to najszybciej rozwijający się rynek motoryzacyjny świata.
- 1 0
-
2 godz.
120 metrowe patoapartamentowce po zburzeniu Manhattanu.
Zburzenie Aioli, Biedronki, Domu Kupca. Sprawa dziwna Jantara i BGW.
- 6 1
-
1 godz.
(1)
Czy kiedykolwiek to miasto będzie mieć planistę z prawdziwego zdarzenia ??? Chaos w przestrzeni widoczny na Morenie przeczy wszelkiej logice !!! A teraz tramwaj w centrum wrzeszcza d**ilizm !!!!
- 4 1
-
1 godz.
planiści są, ale interesów miejskich bonzów
Przecież miasto nie jest dla mieszkańców!!!
No co ty!- 3 1
-
1 godz.
Opinia wyróżniona
(1)
Twórzcie tory tramwajowe, ale z jednoczesnym buspasem dla autobusów! To jest rozwiązanie na korki! W Poznaniu to ładnie funkcjonuje.
- 4 10
-
1 godz.
Poznań, horror, tramwaj, Naramowice
to raczej antywzorzec...
Ale, jak widać, miejskie sitwy się wspierają...- 2 2
-
1 godz.
Wszystko jak zwykle w strefie planów (1)
Za 50 lat może powstanie
- 0 0
-
19 min
dla wielu przy gdańskim/pomorskim żłobie to ostatnia kadencja
więc nabrać kredytów, a potem... to juz innych kłopot...
I chociażby potop...- 2 0
-
1 godz.
Co za i**otyzm.
Tramwaje i autobusy (na buspasach) jeżdżące co 15 - 30 minut tylko paraliżują ruch. Przez 2-3 godziny dziennie są wykorzystane może w 80-100%, a potem jeżdżą prawie puste. I to wszystko z powodów ideologicznych, jak za komuny.
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.