• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (251)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (251) ponad 20 zablokowanych

  • "ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni."

    Widać radni mają duże wpływy w tym portalu xDdd

    • 11 0

  • A ja przepraszam, mam kluczowe pytanie (1)

    z racji na posiadanie wielodzietnej rodziny, rozumiecie kilka osób w domu, duże potrzeby na przestrzeń itd.:
    - czy na pewno ten tramwaj jadąc Klonową nie zawadzi o nasze gumaki na wycieraczce przed mieszkaniem?
    Z góry dziękuję za odpowiedź :)

    • 7 3

    • To bardzo dobre pytanie! Należy sprawdzić, czy drgania od przjezdziajacego tramwaju nie spowodują pękania podeszw w butach wystawionych na klatkę. Miasto nie ma szacunku dla wieloletniej tradycji z Bartoszyc. Borkowo i Bartoszyce protestują!

      • 3 1

  • Pętle to przeżytek

    Teraz wszystkie tramwaje są dwustronne i nie potrzebują pętli

    • 1 8

  • Jak zwykle trzeba jątrzyć, skłocać ludzi, podsycać wojenkę.

    We wzajemnym jątrzeniu ludzi i podsycaniu wojenki piesi -rowerzyści - kierowcy pan redaktor jest mistrzem Tyle tylko, że w mieście żyją różni ludzie o różnych potrzebach. Trzeba szukać kompromisów, a nie podsycać waśnie, panie redaktorze!

    • 12 3

  • Decydenci o kształcie nowej Sowieckiego powinni być szkalowani do końca swoich dni (1)

    Zmieniono miasto na setki lat być może nie przewidując tam miejsca na tramwaj. Przecież to jest skandal. Walnęli autostradę przez miasto w czasach gdy będąc na studiach już wiedziałem, że dawno się tak nie buduje.
    Bielawski! -cooo? - ty k&#wo.

    • 9 4

    • Widziałeś kiedyś autostradę?

      Pewnie nie, bo tam nie można rowerem.

      • 0 3

  • Najglupsza prezydentka w chistorii gdanska-tak posinien brzmiec tytul

    • 9 3

  • Robić tramwaj do Hallera i dalej nawet

    A nie czekać. Hop hop hop!

    • 0 4

  • Na tej partyjnej propagandowej grafice niema wiszacych paskudnych drutów trakcji!!Tak właśnie zakłamuje sie wszystko!! (1)

    Tak właśnie te oszołomy kłamią i oszukują!! Tramwaj jest reliktem PRLu największym szkodnikiem w mieście i generuje gigantyczne koszty! ,Ale oni maja to gdzies bo to nasze pieniadze mieszkanców i wbrew woli mieszkanców wciskaja ten tramwajowy złom wszedzie !Tramwaj jest wyjatkowo niebezpieczny wmiescie bo jego droga hamowania jest 3 razy dluzsza niz autobusu a onie cha na deptaki wprowadzic ten czołg na torach !To oznacza ogromny hałas, ogromne drgania gruntu oszpecenie krajobrazu tego miejsca!!
    I jeszce gigantyczne koszty dla nas!
    Otym nie pisza bo to prawda dlatego to omijaja i ukrywaja!!

    • 7 5

    • partyjną propagandę to uprawiasz Ty, przy aktywnym wsparciu moderacji

      • 2 2

  • Poznań, tramwajm horror, Naramowice (1)

    To wyszukanie doprowadzi do skutków aroganckich urzędników, którzy liberalizm uważają jako wolność...
    Wolność tylko dla nich, wolność od odpowiedzialności...

    Niszczą miasta na dziesiątki lat, bez odpowiedzialności, bez konsekwencji i bez skrupułów.
    Trudno o większe głupoty jak betonowa estakada tramwajowa w Brętowie, wjazd na szczyt Piecek (Moreny) tylko po to, aby natychmiast z niego zjechać... Ale za to tunelem... Kolejna z cyklu to BGW no i dołączyła do nich Klonowa...

    Ktoś bardzo nie lubi tego miasta i ludzi w nim żyjących, że tak złośliwie się nad nimi znęca...

    • 8 3

    • urząd wie lepiej...

      urząd cię urządzi...

      Car batiuszka wiecznie żywy.
      Hojny i dobrotliwy... z naszej kasy...
      I rrrrukiii po szwam i paszoł won!

      • 3 1

  • Redaktor Koprowski - czołowy antysamochodowiec na trojmiasto.pl (1)

    Pan redaktor jak zwykle nie zawodzi - wszystkiemu jak zwykle są winni kierowcy! Gdyby nie oni, to w Gdańsku mielibyśmy raj na ziemi!

    • 11 4

    • nie to co felietonista Naskręt, prawda? To dopiero mąż stanu. Tak dobry, że do dzisiaj ma plecy w redakcji

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane