- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (251 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (90 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (91 opinii)
- 6 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (180 opinii)
Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat
Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki
Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we Wrzeszczu na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.
W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
- przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
- przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
- przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
- przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie
To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.
Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.
Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.
Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów
Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKM
Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.
Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie
Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.
Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji.
Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).
Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową
Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:
- 2012 r.: powrót do idei budowy tramwaju w ramach trasy Nowa Politechniczna, gdzie natychmiast pojawiły się kontrpropozycje odejścia od tramwaju do pl. Komorowskiego na rzecz Klonowej - dworca Wrzeszcz,
- 2015 r.: oficjalna prezentacja koncepcji tramwaju Klonowa - Rzeczypospolitej/Legionów w ramach Trasy GP-W,
- 2016 r.: prezentacja założeń układu sieci tramwajowej do nowego Studium,
- 2017 r.: prezentacja projektu Studium,
- 2018 r.: uchwalenie dokumentu Studium,
- 2019 r.: Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego,
- 2022 r.: Strategia Rozwoju Gdańska 2030 Plus.
- 2023 r.: Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej (jako istotny element transportowy).
Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji
Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.
![Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3340/150x100/3340447__c_110_88_1303_940__kr.webp)
Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?
Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (251) ponad 20 zablokowanych
-
4 godz.
"ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni."
Widać radni mają duże wpływy w tym portalu xDdd- 11 0
-
4 godz.
A ja przepraszam, mam kluczowe pytanie (1)
z racji na posiadanie wielodzietnej rodziny, rozumiecie kilka osób w domu, duże potrzeby na przestrzeń itd.:
- czy na pewno ten tramwaj jadąc Klonową nie zawadzi o nasze gumaki na wycieraczce przed mieszkaniem?
Z góry dziękuję za odpowiedź :)- 7 3
-
4 godz.
To bardzo dobre pytanie! Należy sprawdzić, czy drgania od przjezdziajacego tramwaju nie spowodują pękania podeszw w butach wystawionych na klatkę. Miasto nie ma szacunku dla wieloletniej tradycji z Bartoszyc. Borkowo i Bartoszyce protestują!
- 3 1
-
4 godz.
Pętle to przeżytek
Teraz wszystkie tramwaje są dwustronne i nie potrzebują pętli
- 1 8
-
4 godz.
Jak zwykle trzeba jątrzyć, skłocać ludzi, podsycać wojenkę.
We wzajemnym jątrzeniu ludzi i podsycaniu wojenki piesi -rowerzyści - kierowcy pan redaktor jest mistrzem Tyle tylko, że w mieście żyją różni ludzie o różnych potrzebach. Trzeba szukać kompromisów, a nie podsycać waśnie, panie redaktorze!
- 12 3
-
4 godz.
Decydenci o kształcie nowej Sowieckiego powinni być szkalowani do końca swoich dni (1)
Zmieniono miasto na setki lat być może nie przewidując tam miejsca na tramwaj. Przecież to jest skandal. Walnęli autostradę przez miasto w czasach gdy będąc na studiach już wiedziałem, że dawno się tak nie buduje.
Bielawski! -cooo? - ty kwo.- 9 4
-
2 godz.
Widziałeś kiedyś autostradę?
Pewnie nie, bo tam nie można rowerem.
- 0 3
-
4 godz.
Najglupsza prezydentka w chistorii gdanska-tak posinien brzmiec tytul
- 9 3
-
4 godz.
Robić tramwaj do Hallera i dalej nawet
A nie czekać. Hop hop hop!
- 0 4
-
4 godz.
Na tej partyjnej propagandowej grafice niema wiszacych paskudnych drutów trakcji!!Tak właśnie zakłamuje sie wszystko!! (1)
Tak właśnie te oszołomy kłamią i oszukują!! Tramwaj jest reliktem PRLu największym szkodnikiem w mieście i generuje gigantyczne koszty! ,Ale oni maja to gdzies bo to nasze pieniadze mieszkanców i wbrew woli mieszkanców wciskaja ten tramwajowy złom wszedzie !Tramwaj jest wyjatkowo niebezpieczny wmiescie bo jego droga hamowania jest 3 razy dluzsza niz autobusu a onie cha na deptaki wprowadzic ten czołg na torach !To oznacza ogromny hałas, ogromne drgania gruntu oszpecenie krajobrazu tego miejsca!!
I jeszce gigantyczne koszty dla nas!
Otym nie pisza bo to prawda dlatego to omijaja i ukrywaja!!- 7 5
-
2 godz.
partyjną propagandę to uprawiasz Ty, przy aktywnym wsparciu moderacji
- 2 2
-
4 godz.
Poznań, tramwajm horror, Naramowice (1)
To wyszukanie doprowadzi do skutków aroganckich urzędników, którzy liberalizm uważają jako wolność...
Wolność tylko dla nich, wolność od odpowiedzialności...
Niszczą miasta na dziesiątki lat, bez odpowiedzialności, bez konsekwencji i bez skrupułów.
Trudno o większe głupoty jak betonowa estakada tramwajowa w Brętowie, wjazd na szczyt Piecek (Moreny) tylko po to, aby natychmiast z niego zjechać... Ale za to tunelem... Kolejna z cyklu to BGW no i dołączyła do nich Klonowa...
Ktoś bardzo nie lubi tego miasta i ludzi w nim żyjących, że tak złośliwie się nad nimi znęca...- 8 3
-
2 godz.
urząd wie lepiej...
urząd cię urządzi...
Car batiuszka wiecznie żywy.
Hojny i dobrotliwy... z naszej kasy...
I rrrrukiii po szwam i paszoł won!- 3 1
-
4 godz.
Redaktor Koprowski - czołowy antysamochodowiec na trojmiasto.pl (1)
Pan redaktor jak zwykle nie zawodzi - wszystkiemu jak zwykle są winni kierowcy! Gdyby nie oni, to w Gdańsku mielibyśmy raj na ziemi!
- 11 4
-
2 godz.
nie to co felietonista Naskręt, prawda? To dopiero mąż stanu. Tak dobry, że do dzisiaj ma plecy w redakcji
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.