• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (495)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (495) ponad 50 zablokowanych

  • Tramwajarz

    Wjeżdżamy w Klonową właśnie.
    Z drogi śledzie tramwaj jedzie!

    • 5 1

  • Kierowcy ludzie drugiej kategorii. Tramwaj na pewno potrzebny. (1)

    Tramwaj jest na pewno potrzebny. Poza dyskusją. Faktem jest jednak, że kierowcy we wszystkich polskich dużych miastach traktowani są jako ludzie drugiej kategorii. Każda mniejsza i większa inwestycja sprowadza się do celowego likwidowania miejsc parkingowych lub w każdy możliwy sposób obrzydzania życia kierowcom. Taka moda, taki kierunek, taki cel. Ideologia roweru i hulajnogi.

    • 3 2

    • Jest zupelnie inaczej. Kierowcy w polskich miastach sa ciagle najwiekszymi okupantami przestrzeni, mamy tez najwiecej aut na mieszkanca - wiec argumenty sa kula w plot. Podczas gdy wszystkie badania pokazuja, ze w miastach z mniejsza iloscia samochodow zyje sie lepiej. Niestety w dzikich latach 90 troche sie samochodami zachlysnelismy.

      Obecny proces, to jest przywracanie rownowagi. Po prostu.

      • 2 0

  • następne g , poprzednie inwestycje komunikacyjne nie przemyślane a teraz szuka się na gwałt rozwiązań ! tylko czego ? co chce się rozwiązać ! przecież od aktualnego przystanku tramwajowego do dworca pkp jest raptem kilka minut spacerkiem po h ten tramwaj przecież spod dworca pkp jeżdżą autobusy we wszystkie strony ! aha to po to obcięto kursy autobusów ! by wymóc na pasażerach żądanie nowych rozwiązań ! czego was uczą te "szkoły" bo zdrowy rozum już dawno zanikł w waszych głowach zostało tylko echo , czy Pani Prezydent to wie o takich paranoicznych pomysłach swoich urzędników ?

    • 5 0

  • Pieniądze utopione w błocie! (1)

    Zabiera się parking przy Klonowej dla linii tramwajowej! Ten kto wymyślił tramwaj skręcający z Grunwaldzkiej przez Klonową do dworca Wrzeszcz, nie wierzy chyba samemu w taki absurd. To są wydane pieniądze w tzwn. błoto! Przecież ten kawałek drogi można pokonać pieszo . Komu tak bardzo na tym zależy? W zamian za to należy wznowić bezpośrednie połączenie autobusowe na trasie Aleja Żołnierzy Wyklętych-Gdańsk. Gdy Piecki Migowo otrzymało linię tramwajową to zabrano mieszkańcom Alei Żołnierzy Wyklętych i pobliskich ulic ,linię autobusową łączącą, bez przesiadek z Gdańskiem. A nie ma możliwości uruchomienia linii tramwajowej na tej trasie. A Rada Dzielnicy nic nie zrobiła aby pomóc mieszkańcom, a teraz popiera projekt odebrania jedynego parkingu przy dworcu? Tramwaj na tej drodze jest zbyteczny!

    • 5 1

    • 141 wróć!!!

      ...aż chce się zakrzyknąć...

      • 0 0

  • Odcinek linii tramwajowej jest nie do przyjęcia !!!! a parkingi w pobliżu dworców sa jak najbardziej potrzebne i konieczne (1)

    Trasy tramwajowe można i trzeba poprowadzić tak żeby nie stwarzały problemów i spełniały swoja podstawowa rolę ,a nie przeszkadzały mieszkańcom . Trasę alternatywna można poprowadzić po drugiej stronie lini kolejowej zaczynajac od ul. Hallera !!!!!

    • 1 1

    • Ale tam jest parking

      Ale oczywiście że tam jest parking, duży parking Galerii Metropolia, która jest bezpośrednio połączona z dworcem.

      • 0 0

  • Tramwaj Galeria Bałtycka

    Poszedłbym nawet o krok dalej i połączyłbym nową linię od dworca wzdłuż torów kolejowych i np. Przy Żaku połączyłby z istniejącą linią na Wojska Polskiego. A równoległa linie bym zlikwidował, zniknął by problem problematycznego odcinka na Wyspie. Między Galeria Bałtycka a Strzyża nie ma i tak przystanków, to gdzie biegnie linia, to nie ma znaczenia. Nie byłby problemu na skrzyżowaniu Grunwaldzka Słowackiego, z przejazdami i oczywiście dużym ruchem tramwajów, można by lepiej zorganizować to skrzyżowanie. A przelotowa linia przy dworcu we Wrzeszczu, to idelane miejsce na przesiadki z autobusami oraz koleją. Za czasów studiów, już z 15 lat temu, co tam jechałem, to się zastanawiałem czemu tego tak nie zrobić. Przystanek przy galerii bałtyckiej w obecnym miejscu tylko utrudnia przesiadki.

    • 0 2

  • Linie tramwajowe

    Powinno być jak najwięcej.
    Tramwaj umożliwia łatwe i szybkie
    poruszanie się w Gdańsku.
    Nie ma problemów z przejazdem.
    Osoby które przenoszą się do Gdańska nie rozumieją że tramwaj
    w mieście umożliwia łatwe poruszanie się.

    • 2 3

  • Tramwaj to relikt przeszlosci.

    Potrzebuje calej infrastruktury by jezdzic, a jak sie zepsuje to stoją pozostale i rrzeba angażowac autobusy. A wystarczy kupic kilka autobusow za cene tramwajow i zaoszczedza sie kase na budowie np torowiska czy linii zasilajacej

    • 3 2

  • Znowu szczucie mieszkańców na siebie. "Kierowcy" kontra "pasażerowie"

    Chodzi o teren dla dewelopera - tym razem po dworcu autobusowym. Tramwaj podobnie jak na BGW nie ma sensu innego niż przykrycie tego przekrętu. Tor do cofania można zrobić na "wysepce". Z wysepki też łatwiej wjechać na wiadukt do Hynka. Tu jakoś promień skrętu nie przeszkadza jak na "Do Studzienki". Ludzie nie dajcie się skłócić - problemem jest deweloper i urzędnicy, których ma w kieszeni, a nie użytkownicy parkingu. Tramwaj przez deptak to i**otyzm.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane