• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (495)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (495) ponad 50 zablokowanych

  • Tramwaj powinien leciec Hynka i "Nową Kosciuszki" (w cudzyslowiu bo tam powienien byc tylko tramwaj, chodnik i DDR, zadnego przejazdu samochodoweg). A rposzczeniowe samochodoleniuszki moga sie zawsze przesiasc w tramwaj jak nie maja gdzie autka parkowac.

    • 1 5

  • Czy ta koncepcja zakłada wybudowanie nowego mostu nad torami skm obok Galerii Bałtyckiej?

    Bez sensu, można tory poprowadzić po jezdni na już istniejącym moście, tak jak tory na jezdni na Pomorskiej

    • 2 1

  • Do autora

    Artykuł według mnie jest mocno tendencyjny, ale pomijając ten fakt pozostaje problem przebiegu trasy przez ulicę Kościuszki. O ile skwer przy Klonowej nie jest wielkim zagrożeniem dla mieszkańców to już kilkunastotonowe składy tramwajowe jeżdżące tuż obok stuletnich ceglanych kamienic na Kościuszki z drewnianymi stropami i kiepską konstrukcją, to już gotowa katastrofa budowlana i o tym autor artykułu powinien rzetelnie napisać

    • 15 2

  • Czyli co? Zabiorą pętlę autobusową, trzasną wieżowiec. Od tramwaju 200 m za za daleko chodzic ale od autobusu 200 czy nawet 600 m chodzic będzie ok??? Hipokryci

    • 10 1

  • Radny z platformy (z komisji turystyki) (4)

    Ten mały. Co zmienił trasę nowej politechnicznej by dostać drugą linię zabudowy na własnej działce !

    • 8 1

    • (3)

      A gdzie ta działka?

      • 1 2

      • kolejny nietutejszy?

        "Wiedzą sąsiedzi, kto, na czym siedzi..."

        • 2 1

      • Pewnie gdzieś w okręgu wyborczym Wzgórze Mickiewicza, Siedlce, Suchanino, Aniołki, Piecki-Migowo, Brętowo, Matarnia, Kokoszki.

        • 1 1

      • na "starym" przebiegu nowej Politechnicznej

        za sądem, pod Rakoczego i...

        • 2 0

  • (4)

    Chorzy są ci nasi włodarze. Dworzec Gdańsk Główny i teraz też Wrzeszcz. Nie ma gdzie stanąć by kogoś odwieźć czy odebrać z dworca. W domyśle. Siedź na d..pie i się nie ruszaj. Masz siedzieć w domu i nie zwiedzać Polski.

    • 11 3

    • Mas jechać jowejkiem cargo na pociag

      • 1 1

    • (2)

      We Wrzeszczu masz gigantyczny parking w Metropolii. Dodatkowo masz kilkadziesiąt miejsc na Dmowskiego i właśnie Klonowej. A jak wciąż za mało, to w ramach przebudowy dworca powstały miejsca K+R przy Galerii Bałtyckiej. Więcej asfaltu pod auta poszło niż tory kolejowe, ale i tak jakiś kierowca powie, że nie ma gdzie stanąć!

      • 2 3

      • (1)

        Na Dmowskiego kilkadziesiąt??? Ile 60? 80? Tam jest kilkanaście raptem. Poza tym te miejsca są jakieś 50 m od przystanku tramwajowego, więc po co ta zbędna linia tramwajowa? Od Klonowej za daleko ale już miejsca parkingowe (kilka lub kilkanascie) na Dmowskiego już są blisko kolejki. Czyli liczę jak mi czapka stoi.

        • 1 0

        • Policzyłem. 86 miejsc. Do tego 1100 w Metropolii i 350 w GB. Czuwaj.

          • 1 1

  • A Może by tak reanimować SKM z Gdańska do Nowego Portu tak jak było wcześniej ?!!!

    Może trzeba Zacząć Myśleć i wykorzystywać to co już jest zrobione?!

    • 16 1

  • (1)

    A Piekarnicza do tramwaju 1 km Myśliwska to samo a tam gdzie ponad 5 linii to jeszcze jedną upychają a na innych osiedla pustynia komunikacyjna !

    • 6 1

    • miala byc linia tramwajowa za sadem...

      Podziekujcie "przedsiebiorczym" radnym, ktorzy kolejna rezerwe komunikacyjna zachachmecaja na budowlanke...

      • 1 0

  • Absurd (2)

    Absurd na Klonowej
    Przecież w zadłuż Dmowskiego trasa skręca w żołnierzy wyklętych w kierunku hynka. Przecież tam są tory kolejowe, a nad nimi most. Jak oni to zrobią ? Przetną tory czy tramwaj pojedzie windą na most ? Albo zacznie lewitować. Ktoś kto to planuje chyba nigdy tym nie był i plany robi tylko na mapach. To się nie uda i nie jest to możliwe, tramwaj musiałby jechać ze skrzyżowania na grunwaldzkiej inaczej będzie za stromo, a przecinanie torów PKP to paraliż dla kolei
    Przejście z grunwaldzkiej do dworca na Wrzeszczu do 260m 4 min drogi pieszej według google maps. Ten odciek zakorkuje grunwaldzką, zniszczy obecną infrastrukturę, sparaliżuje część wrzeszcza na 5 lat albo i więcej bo tyle pewnie będą budować to niepotrzebne coś. Wytną drzewa, zniszczą skwer. Mieszkańcy dostaną szału a część małych biznesów upadnie przy Klonowej tak jak było to na rynku w Poznaniu.
    Łatwiej by było zburzyć pół miasta i zaplanować od nowa niż brnąć dalej w tą porażkę.

    • 15 2

    • A potem ktoś będzie musiał to poprawić

      I zrobić trasę jak sie należy, a te potworki na Klonowej czy BGW przywrócić do poprzedniego stanu.

      • 2 2

    • planują zrobić estakadę taką jak na przystanku Gdańsk Brętowo

      • 1 0

  • (1)

    Rozbudowa sieci transportu szynowego wraz z łatwym dostępem do przystanków w mojej ocenie wpłyną pozytywnie na komfort i bezpieczeństwo w przemieszczaniu się po naszym mieście. Argumenty za utrzymywaniem wiodącej roli aut w transporcie miejskim są anachroniczne i wynikają z głupiego egoizmu .

    • 3 11

    • przestan palic...

      Ziolo nie jest tak noeszkodliwe, jak cie zapewniaja...

      Zaden ze srodkow transportu nie ma "prymatu", to sa efekty decyzji jakie zarzad miasta i wojewodztwa podejmowal na przestrzeni ostatnich 40 lat.

      Podstwowy wplyw ma chec sciagania dawcow PIT do miast. Jak ci ludzie w tych miastach maja funkcjonowac, to juz zarzadow nie obchodzi...

      Drugi czynnik to obnizanie kosztow przez likwidacje uslug publicznych. Kazdy kurs mniej, to wiecej kasy na urzednicze wydumki... Jak przystanie kajakowe marszalka... Pewnie na rowni z hulajkami, zostana dodane do srodkow miejskiego transportu...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane