• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (495)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (495) ponad 50 zablokowanych

  • Metro

    A może metro? Nie podoba mi się zmienianie otoczenia na rzecz budowy linii tramwajowych. Nowe dzielnice ok, ale po co przebudowy starych?

    • 2 2

  • Opary absurdu wladzy opadają na mieszkańców

    trasa przy dworcu wyjatkowo nie korzystna dla wszystkich

    • 6 3

  • To jest nauczka dla rządzących naszym miastem

    Nie betonować miasta przy każdej okazji korzystnej dla deweloperów bo zaraz są kłopoty a problemy mieszkańców narastają w coraz szybszym tempie.Nie budować w stylu "okno w okno" a między tym beton na ziemi okraszony przez deweloperów rachitycznymi drzewkami które rosną jak kiście starej kukurydzy. Zobaczcie tak jest prawie wszędzie, ostatni oglądałem blisko przystanku PKM Jasień i okolicy,Zatrzymajmy to bezhołowie bo ten nowotwór architektoniczny będzie nie do zatrzymania.

    • 10 2

  • pomorzanka (3)

    Obecnie nie ma tygodnia a czasem nawet dnia bo tramwaje maja awarie i stoja wtedy problem bo nic nie ma w poblizu aby pojechac dalej .I co jak dacie wiecej lini jedna awaria ruch stoi .Niektore osiedla starsze wogle nie maja tramwaju tylko autobus co jedzie co 40 minut a do tramwaju ponad 1 km .A tam gdzie dobra komunikacja chca robic kolejna .

    • 39 13

    • (1)

      Przecież tranwajNr5 jeździł z Wrzeszcza ul Waryńskiego Chrobrego Gdańska do Brzeźna w czym problem Gdanszczanin

      • 4 0

      • Pomorzanka

        No i co z tego dluga trasa jak piszesz ale z mojego osiedla nie ma tramwaju tylko jak pisałam autobus obecnie co 40 minut i tylko do wrzeszcza jeden a drugi przez przymorze i jest problem bo mieszkancy z dzielnicy maja ponad 1 k m do najblizszego tramwaju a dzielnica stara vii Dwor Inne dzielnice maja dublowany transport

        • 0 0

    • No chyba bardziej to żeby te nowsze osiedla nie miały tramwaju !

      Jak to ? zabierać tramwaje na osiedlach gdzie jeżdżą one od dziesiątek lat a budować gdzieś nowe ? logika kogoś kto nie ma pojęcia o komunikacji miejskiej !

      • 2 3

  • Gdańsk (1)

    Chore miasto i stan umysłu..
    Jestem mega zadowolony, Że nie mieszkam już tu

    • 10 6

    • Ale wpadasz potrollować

      Dobrze płacą?

      • 0 4

  • Drmg czy będą problemy? (1)

    Obawiam sie, ze Powierzenie tego zadania drmg to przepis na opóźnienia, dramaty i udawanie, że nie ma problemów. Tam trzeba całościowo zmienić myślenie pracowników.

    • 4 3

    • to nie pracownicy są problemem

      a durne pomysły samorządowych kacyków, które oni muszą "racjonalizować".

      Przecież to miasto to folwark...

      • 3 0

  • Ja

    • 2 0

  • Klonowa

    A może zrobić ruchomy chodnik przez Plac Czerwonych Gitar do jezdni przy dworcu, Ze względów atmosferycznych umieszczony w tunelu z pleksi.

    • 4 1

  • tytuł jest nadużyciem

    To późniejsze pociągnięcie tramwaju do Rzeczpospolitej, Nowego Portu czy Letnicy to pieśń przyszłości, nawet jeszcze nie zdecydowano o przebiegu trasy, potrzeba też nowego wiaduktu nad torami a to nie są sprawy szybkie i tanie. Teraz to tylko "mydlenie oczu" dla zdobycia poparcia, bo jak napisali chcą zbudować taką niby-pętlę przy dworcu dla tramwajów kończących bieg z Nowej Politechnicznej, a przecież ona jeszcze nie zaczęta.

    • 13 1

  • Trasa Abrahama (1)

    Czyli Morena-Niedzwiednik-Abrahama-Baczyńskiego-Kłobrzeska-Obrońców Wybrzeża-Hallera-Letnica-Marnarki Polskiej.
    Ta trasa da o wiele więcej korzyści.

    • 7 3

    • Naucz się czytać mapę

      Póki co kiepski wPIS ci wyszedł.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane