• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (495)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (495) ponad 50 zablokowanych

  • (3)

    Jeśli mieszkańcy nie chcą takiego przebiegu trasy to nie można tego tak poprowadzić. Nauczmy się w końcu, ze najważniejsi w danej dzielnicy są mieszkańcy. Nie turyści, nie deweloper, nie mieszkańcy powiatu, którzy nie płacą tu podatków a chcą wszędzie parkować. Gdy będzie ładnie i funkcjonalnie to ludzie i tak przyjadą

    • 14 4

    • (1)

      Kiedy wreszcie zamkniemy dla ruchu tranzytowego Grunwaldzką? Ja jestem mieszkańcem i domagam się ograniczenia ruchu na tej drodze. Od tranzytu jest obwodnica, a tu potrzebny jest max 1 pas ruchu i drzewa!

      • 0 2

      • widzisz gdzieś ciężarówki na Grunwaldzkiej??!

        Na Wyzwolenia to i owszem...

        • 1 0

    • według samorządu Gdańska, mieszkańcy są jedynie dawcą PIT...

      Co do reszty, to "paszoł won"!!!

      • 2 0

  • Więcej tramwajów to by się przydało na południu Gdańska.

    • 3 1

  • Czy w dobie rozwoju bateri i akumulatorów zajmowanie dodatkowej przestrzeni na torowiska zamiast dla pojazdów kołowych

    to dobry pomysł? Jako alternatywa dla paliwa to było zasadne ale za chwile może się okazać że autobusy na baterię będą mogły pokonować coraz dłuższe dystanse. Po co zatem zabierać teren na torowiska kosztem, na pewno chodników i terenów małej zieleni....?

    • 7 1

  • Skansen (2)

    Do 2040 roku może będzie- w tym czasie Chiny zbudują hyperloop dookoła swojego państwa linie 400km/h o długości 3000km. Europa/Gdańsk w tym czasie 3km linii tramwajowej. Nasz kontynent to już tylko fajne miejsce turystyczne dla reszty świata by pooglądać sobie stare kościółki (opluwane przez własnych obywateli) i zameczki- reszta relewantności odeszła w zapomnienie.

    • 2 1

    • Cińczyków jest ...

      ... ponad 2500 więcej niż Gdańszczan, demagogu.

      • 1 1

    • no i pojeść, popić, pop***ić...

      to jedynie te gawiedz interesuje...

      • 0 0

  • Tramwaje

    To zmora mieszkających przy ulicach gdzie one jeżdżą. Niesamowity hałas, w szczególności na zakrętach, pisk kół ogłusza ludzi, niejednokrotnie wydaje się że zaraz bębenki w uszach popękają.

    • 12 2

  • Opinia wyróżniona

    Odnoga do skm Zabianki powinna być pociągnięta do ergo areny (1)

    Lub dalej do petli w Jelitkowie

    • 75 11

    • i dalej obok pasu nadmorskiego przez przymorze do brzezna

      • 0 0

  • Widocznie na "Zydowskiej" nie mieszka nikt z PO.

    • 5 0

  • Nie trafione inwestycje .... dla mieszkańców.... trafione dla deweloperów

    Co za bzdura !!
    Na wizualizacji widać nieistniejący tunel który miał być przy wiadukcie od Kościuszki ale jak zawsze brakowało funduszy i nie został wykonany. Czy zdajecie sobie ile Miasto będzie musiało wyłożyć kasy na te inwestycje i w jaki sposób WY czyli mieszkańcy zapłacicie za to.
    Czy naprawdę nie zauważyliście że tu nie chodzi o linie tramwajowe (kto wciska linie przy Lini równolegle do siebie?) dwa tory pomiędzy Centrum handlowym
    Spójrzcie na Wizualizacje i zobaczcie ile powstanie nowych budynków o których nikt nic nie mówi !!!!!!!!!

    Za te pieniądze można by zrobić RONDO obok nowego ŻAKA by jadąc od strony Oliwy można było skręcić w kierunku Zaspy !!!
    To bardziej by rozkorkowało Wrzeszcz !!!!!!!!!!!!!

    • 8 0

  • (1)

    Słaby, tendencyjny artykuł, którego zadaniem w moim odczuciu jest obrażenie osób sprzeciwiających się tej inwestycji.

    • 18 0

    • ten pomysł...

      to czysta obraza inżynierskiej staranności, zdrowego rozsądku i zwykłej przyzwoitości ...

      Tak jak wiadukt PKM na Zaspie, jak betonowa estakada w Brętowie, jak planowany na czubku wzgórza tunel za miliard złotych... Jak spaprana Popiełuszki i Wyklętych, jak "węzły przesiadkowe" w środku miasta... Jak nakręcane do bólu lotnisko, jak architektoniczne koszmarki w najcenniejszych, historycznych zakątkach Gdańska... Jak brak tunelu pod Motławą (a miasto chce miliard w błocie utopić...)...

      Jak działania "firmy renoma"...

      Jak większość "pomysłów" ludzi, których życiowym powołaniem jest żyć z miasta.

      • 6 0

  • tramwaje to przeżytek i ogólnie wysoka emisja

    tylko hyper tube teraz planować

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane