• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z dworca we Wrzeszczu aż do Letnicy. Spór o inwestycję planowaną od lat

Krzysztof Koprowski
27 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (495)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Tramwaj do dworca, a właściwie tramwaj przez rejon dworca we WrzeszczuMapka na Zaspę, Przymorze, Wrzeszcz Dolny, do Brzeźna, Letnicy i Nowego Portu, budzi w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Zafałszowany obraz całego założenia inwestycyjnego, rozłożonego na wiele lat, ma służyć obronie interesów wąskiej grupy kierowców oraz utrzymaniu obecnego - patologicznego stanu zagospodarowania przestrzeni.



Jaki powinien być kolejny etap budowy tramwaju od dworca we Wrzeszczu?

Najgłupsza linia tramwajowa, tramwaj dla leniuchów, absurdalna inwestycja - to tylko kilka epitetów, którymi w ostatnim czasie próbuje się zdyskredytować początek budowy najważniejszej trasy tramwajowej Dolnego Tarasu przez ul. Klonową - Wrzeszcz PKP.

W docelowym układzie poprowadzenia torów tuż za dworcem nowym wiaduktem nad torami kolejowymi - Hynka - Nową Kościuszki możliwie będzie "spięcie" torowisk do al. Grunwaldzkiej:
  • przez al. Rzeczypospolitej - Legionów,
  • przez al. Hallera do Brzeźna i Nowego Portu,
  • przez al. Hallera (lub Nową Gdańską) i Uczniowską na Letnicę,
  • przez al. Hallera w Drogę Zieloną do Obrońców Wybrzeża i Jelitkowa.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy. Pierwszy etap inwestycji to krótki odcinek trasy tramwajowej do dworca, który docelowo będzie przedłużony w kierunku Zaspy i Brzeźna/Letnicy.

Rewolucja sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie



To rozwiąże w sposób kompleksowy odwieczny problem braku poprzecznych połączeń tramwajowych na Dolnym Tarasie oraz potrzebę ich zastępowania autobusami, które tracą czas w korkach oraz w wielu sytuacjach wymagają przesiadek na tramwaje w al. Grunwaldzkiej.

Nowa trasa tramwajowa umożliwi dotarcie do dworca kolejowego z największą liczbą połączeń kolejowych w Gdańsku (SKM, PKM, kolej regionalna, dalekobieżna) praktycznie wszystkim mieszkańcom Dolnego Tarasu - zarówno tego przedwojennego, jak i potężnych blokowisk Zaspy - Przymorza oraz stale rozbudowującej się nowej części Letnicy.

Faktycznie, pierwszy etap inwestycji kończy się na dworcu, ale od czegoś trzeba zacząć.

Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską. Rozpatrywane warianty układu tramwajowego w rejonie Letnicy i Brzeźna wraz z uwzględnieniem wariantu w planie zagospodarowania (oznaczonego kolorem niebieskim) przez ul. Uczniowską.

Kierowcy z małego parkingu kontra pasażerowie tramwajów



Ułożenie pierwszego odcinka torów służyć będzie przede wszystkim odstawianiu tramwajów z trasy Nowa Politechniczna, na które nie ma fizycznie miejsca - pętla Strzyża PKMMapka ze swoimi dwoma torami jest zbyt ciasna (rozbudowa ze względu na sąsiedztwo nie wchodzi w grę), a znacznie odległa OliwaMapka już teraz "pęka w szwach" (stąd pomysł budowy odnogi do przystanku SKM Żabianka-AWFiS).

Kto zatem najgłośniej protestuje? Przede wszystkim kierowcy, którzy każdą likwidację miejsc parkingowych traktują jako zamach na ich swobody obywatelskie (tory tramwajowe przetną parking). I dzieje się to nawet w sytuacji, gdy obok w ostatnich latach przybyły ogromne parkingi Galerii Bałtyckiej i Metropolii.

Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza? Czy parking zajmujący większość przestrzeni między zabudową to zagospodarowanie godne centrum Wrzeszcza?

Łatwiej narzekać i protestować niż zmienić otoczenie



Oczywiście trzeba do nich dojść, ale przecież odległość do tej drugiej jest krótsza nawet niż z tramwaju w ciągu al. Grunwaldzkiej, a po drodze jest jeszcze okazja do skorzystania ze schodów i przejść podziemnych, w których obronie zawsze stają kierowcy.

Ponadto w sprawę włącza się ostatnio, mniej lub bardziej formalnie, lokalny aktyw protestacyjny, którego celem jest robienie szumu wobec każdej nowej miejskiej inwestycji. 

Wiadomo wszak, że lepiej jest utrzymać istniejący stan i na niego narzekać (to nic nie kosztuje, a można zbić dobry kapitał polityczny) niż podjąć dialog celem wypracowania wizji zmian i poprawy zagospodarowania (tu trzeba już wykazać się kreatywnością i wiedzą).

  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju zostały wywieszone na dawnych plakatach wyborczych.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.
  • Hasła sprzeciwu wobec tramwaju przez ul. Klonową.

Dekada dyskusji o potrzebie budowy tramwaju przez Klonową



Przypomnijmy, że budowa tramwaju przez ul. Klonową nie jest niczym nowym. Pomysł ten był analizowany wielokrotnie w ostatnich latach i został uwzględnionych w licznych dokumentach planistycznych i opracowaniach urbanistycznych:

Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar. Zwycięska koncepcja przebudowy ul. Klonowej i pl. Czerwonych Gitar.

Przebudowa pl. Czerwonych Gitar jako dopełnienie inwestycji



Warto nadmienić jeszcze, że w 2022 r. po sporze na linii radni miejscy - Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny o nazwę pl. Czerwonych Gitar i obecnego wizerunku tego miejsca, udało się dojść do porozumienia, w ramach którego do planu budowy tramwaju włączono przebudowę całego placu na podstawie konkursu architektoniczno-urbanistycznego.

Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu Tak zmieni się plac przy Cristalu. Wyniki konkursu

Czy urzędnicy DRMG spełnią oczekiwania?



Największą i w pełni uzasadnioną obawą jest natomiast powierzenie przedsięwzięcia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jednostka ta słynie od lat z nieterminowości, fatalnego nadzoru nad projektami inwestycyjnymi, braku konsultacji, a nawet nieprzestrzeganiu ustaleń innych jednostek miasta (w tym Standardu Ulicy Miejskiej m.in. w zakresie ul. Nowej Wałowej).

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (495) ponad 50 zablokowanych

  • Co za durna trasa

    Serio, gdzie zdrowy rozsądek? Dowalić kolejny tramwaj na tak obłożoną trasę, tramwaje będą stać w korku na przystanek

    • 6 1

  • Abstrahując od postaw przeciwników i zwolennikow

    Tych inwestycji, należy poruszyć nieskuteczność i przewlekłosć w działaniu władz miasta, które nie potrafią, albo nie chcą sprawnie przeprowadzić działań. Prawdopodobnie wynika to ze źle pojętego oszczędzania miejskich pieniędzy. Dekada deliberowania (oczywiście to uproszczenie, ponieważ niezbędne są działania formalne. Ale one już dawno są za nami) i zabezpieczenie kasy, która traci na wartości, koszty rosną. Tak więc ta inwestycja zamiast powiedzmy 100mln pięć lat temu dzisiaj warta jest 250mln.

    • 3 1

  • To tramwaj ma iść Kościuszki zamiast Hynka??!

    Chcecie powiedzieć, że niedawno powstała droga nawet tego nie uwzględniła w rezerwie? Hahaha. Żenada:)
    Bielawski i ekipa Adamowicza to jednak niezłe dziadostwo w tym mieście zostawiła.

    • 5 0

  • Mylny Tytuł (1)

    Nikt się nie obawia tramwaju przez Klonową tylko w większości ludzie patrzą, że na tym etapie robienie torowiska pod dworzec jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Jeżeli podane by były terminy kiedy dalszy ciąg rozbudowy sieci tramwajowej byłby inny odbiór.

    • 7 1

    • dokładnie

      • 0 0

  • (1)

    ten parking i tak jest w ciagu dnia calkowicie bezuzyteczny, nigdy nie udalo mi sie tam znalezc miejsca. zastawiony jest autami pracownikow pobliskich wiezowcow, ew tych co podjechali na dworzec zostawiajac swoje auto. rotacja mimo oplat chyba za duza nie jest...

    protestujacy bronia wiec interesu kilkunastu, moze kilkudziesieciu osob, kosztem dziesiatek tysiecy mieszkancow ktorzy skorzystali by na lepszej i szybszej codziennej komunikacji w miescie. akurat w tym przypadku wybor jest prosty

    • 2 5

    • "protestujacy bronia wiec interesu kilkunastu, moze kilkudziesieciu osob, kosztem dziesiatek tysiecy..."

      Trudno o bardziej bolszewickie "argumenty"...
      Widać nastaje era hunwejbinów... Których jedyną kompetencją jest konfliktowanie grup ludzi.
      Nawet jeśli tek konflikt faktycznie nie istnieje, a jest jedynie w głowach "bojowników"...

      Twierdzenie o wysiłkach w celu komunikacji odległych dzielnic jest kłamstwem.
      Bo proponowane środki nie mają ani potrzebnych parametrów, ani pożądanej przepustowości...
      Podróże turystyczne na poziomie godziny w jedną stronę są nie do przyjęcia przez odbiorców.

      • 6 1

  • Parking dla kilku samochodów nie może być przeszkodą ! (1)

    Dla tak wielkiej i potrzebnej inwestycji jaką jest linia tramwajowa w tym rejonie miasta !

    • 0 10

    • Przecież nikomu nie chodzi o ten parking

      wbrew urojeniom Krzysztofa Koprowskiego. Chodzi tylko i wyłącznie o to, żeby nie marnować 200 mln zlotych na 100 m linii tramwajowej, którą szybciej przejdziesz niż ten tramwaj w ogóle zdoła skręcić z Grunwaldzkiej. Bo może kiedyś za 30 lat powstanie (lub nie) reszta linii do Hynka czy gdzieś tam.

      • 5 0

  • Bardzo dobry pomysł

    • 0 5

  • bardzo stronniczy artykuł, szkoda

    • 7 1

  • ta linia ma sens dopiero , gdy poprowadzi sie ja od razu do Legionów Kosciuszki. Budowanei ogryzka z Grunwaldzkiej pod dworzec jest bez sensu. po pierwsze odległość z przystanku n aul. Grunwaldzkiej obecnie dfo dwroca to kilkaset metrów do przejścia w 3 minuty . Po drugie częśc kursów zostanei zmniejszona i nei doejdzie po dGalreię Bałtycką, i dalej do Alei Wojska polskiego , gdzei jest duzo mieszkań . Po trzecie tramwaj ten odcinek powykręcany na wszytskei sposoby pokona dłużej niż osoba idąca pieszo . Po czwarte jedynym wymienrym skutkeim obecnei tej "oinwestycji bedzie likwidacja parkingu

    • 2 0

  • Fajna ta zwycięska koncepcja. Ciekawe ile będzie wypadków na tym deptaku z linią tramwajową. Ilu zapatrzonych w telefon nie zobaczy tramwaju. Będzie ciekawie.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane