- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (441 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (274 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Za kilka lat tramwajem dojedziemy wprost pod przystanek SKM Gdańsk Żabianka-AWFiS. Takie założenie transportowe pojawi się w nowej koncepcji miejscowego planu zagospodarowania dla tej części miasta. Utworzenie w tym miejscu krańcówki jest niezbędne dla obsługi dodatkowych składów z planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej.
Istnieje jednak silna determinacja miasta, aby taką inwestycję przeprowadzić w najbliższych latach. Planowana budowa trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej od al. Hallera do ul. Obrońców Wybrzeża i dalej wzdłuż najdłuższego falowca do ul. Chłopskiej wymusza bowiem potrzebę znalezienia dodatkowego miejsca w północnej części Gdańska, gdzie można odstawić i zawrócić dodatkowe pojazdy szynowe.
Jak będzie wyglądać Droga Zielona z tramwajem? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
Niezbędne miejsce do zawracania tramwajów z Drogi Zielonej
- Już dzisiaj w północnej części Gdańska mamy problem z zakończeniem biegu tramwajów ze względu na zbyt małą liczbę krańcówek. Bardzo dużo linii jest kierowanych do Jelitkowa, gdzie w efekcie jest "nadpodaż" oferty komunikacyjnej na ul. Pomorskiej. Nie możemy też kierować nowych linii z Przymorza do Oliwy, bo tamtejsza pętla jest pełna - wyjaśniał podczas komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska Michał Tusk z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Warto zauważyć, że kolejna znacznie już oddalona pętla - Strzyża PKM, z zaledwie dwoma torami - nie jest przystosowana pod względem układu torowego do zawracania od strony Przymorza i Oliwy. Nawrót tramwajów może być realizowany wyłącznie przez zajezdnię, co z kolei koliduje z typowym ruchem technicznym i postojem jednostek na terenie bazy tramwajowej.
- Ponadto budowa nowej trasy na Żabiance oraz Zielonym Bulwarze [Drodze Zielonej - dop. red.] pozwoli zastąpić linię autobusową 148 nową linią tramwajową, której trasa będzie niemal w całości pokrywać się z trasą autobusu - dodaje Michał Tusk.
Rozkład jazdy tramwajów i autobusów w Gdańsku
Tramwaj w jezdni, a następnie na wydzielonym torowisku
Zgodnie z koncepcją planu zagospodarowania autorstwa Biura Rozwoju Gdańska oraz wizją ZTM-u tramwaj pod przystanek SKM będzie wjeżdżał na skrzyżowaniu Subisława - Pomorska, gdzie planowana jest budowa układu torowego z pełnymi relacjami, pozwalającymi na wjazd i wyjazd zarówno od strony Przymorza, jak i Oliwy.
Następnie tramwaj przez ok. 400 m będzie poruszał się na zasadach ogólnych ruchu bezpośrednio w jezdni ul. Subisława wraz z kierowcami aut osobowych.
- Na tym odcinku niemożliwe jest wydzielenie torowiska. Brakuje pod taki cel miejsca, a ponadto zależy nam na ochronie istniejącego drzewostanu - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Tuż przed deptakiem prowadzącym do przystanku SKM, torowisko zostanie wyprowadzone z jezdni na nowy przystanek tramwajowy - przesiadkowy na miejską kolej.
Tory odstawcze i możliwość przedłużenia trasy w przyszłości
Następnie już wydzielonym torowiskiem wzdłuż Subisława, przy maksymalnym zachowaniu drzew, pojazdy szynowe będą docierać do ul. Rybackiej. Tu planowany jest przystanek końcowy oraz tory odstawcze (bez tradycyjnej pętli) dla tramwajów dwukierunkowych. Będzie to zatem rozwiązanie zbliżone do krańcówek Brętowo PKM lub Lawendowe Wzgórze.
Układ torowy będzie pozwalał w przyszłości na ewentualne przedłużenie tramwaju pod Ergo Arenę, ale obecnie takie rozwiązanie nie jest brane pod uwagę w planach inwestycyjnych miasta.
Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi
Nowy parking w rezerwie węzła autostradowego Drogi Czerwonej
Realizacja nowej trasy tramwajowej będzie wiązała się ze zmianami w zakresie postoju pojazdów. W tym celu przewiduje się utworzenie nowego parkingu do 195 stanowisk w pobliżu planowanego przecięcia Drogi Zielonej z Drogą Czerwoną (rejon skrzyżowanie Subisława - Rybacka).
Wygospodarowanie w tym miejscu dodatkowego parkingu możliwe jest dzięki obniżeniu klasy Drogi Czerwonej do klasy zbiorczej i zastąpienia bezkolizyjnego węzła autostradowego z Drogą Zieloną zwykłym skrzyżowaniem.
Dodatkowy parking pod nowym układem transportowym
Jednocześnie w ramach planu dopuszczona została możliwość realizacji parkingu podziemnego pod nowym układem drogowo-tramwajowym. Jego budowa wydaje się jednak mało prawdopodobna ze względu na znaczne koszty finansowe i niskie uzasadnienie przy węźle komunikacyjnym o zasięgu lokalnym, do którego większość pasażerów dociera pieszo, rowerem czy hulajnogą (w koncepcji planu uwzględniono parking na minimum 200 jednośladów).
Przebudowa i modernizacja boiska przy Subisława
Celem sporządzania nowego planu jest ponadto wprowadzenie zapisów, które pozwolą na przebudowę i modernizację boiska sportowego przy ul. Subisława na potrzeby Zespołu Szkół Sportowych i Mistrzostwa Sportowego.
Obowiązujący plan znacznie ogranicza takie działania ze względu na docelowe przeznaczenie transportowe tego obiektu sportowego. Nowa propozycja urbanistów to usługi związane ze sportem i rekreacją (w tym zawiera się dalsze funkcjonowanie boiska po modernizacji), a także w sąsiedztwie deptaka tzw. usługi społeczne (zdrowia, opieki nad dziećmi, oświaty itp.), kultury oraz gastronomii.
Wczesny etap prac nad planem zagospodarowania
Plan zagospodarowania jest obecnie na etapie koncepcji. Jest to wczesny etap prac - jeszcze przed wyłożeniem dokumentu do publicznego wglądu oraz dyskusją publiczną. Uchwałę o przystąpieniu do sporządzeniu planu podjęto na sesji Rady Miasta Gdańska w październiku ubiegłego roku.
Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (248) 9 zablokowanych
-
2022-10-14 15:40
juz dzisiaj wladze nie ogarniaja konserwacji i bezpieczenstwa przejazdow
te ich marzenia o dziwnych siatkach polaczen to glupota
- 10 2
-
2022-10-14 15:41
wiecej sciezek pieszych wsrod zieleni
dajcie sobie spokoj z wciskaniem wszedzie tramwajow.
- 15 3
-
2022-10-14 15:44
nie tylko na żabiankę skm (2)
kiedy na suchanino p0onad 100 lat temu planowali połączenie
- 5 3
-
2022-10-14 15:46
oby nigdy
zniszczy kameralny klimat dzielnicy. dis mozesz wszedzie dojsc wsrod zieleni.
- 1 2
-
2022-10-14 15:48
sto lata temu to bylo sto lata temu
plany sluzyly rezerwom by glupio nie zniszczyc miasta.
dzis mamy skutki dzialan ostatnich 23 lat bez pomyslu.- 1 2
-
2022-10-14 15:47
Zapomniana zupełnie przez władze Gdańska "Stara Oliwa" (1)
Różne dzielnice Gdańska są coraz lepiej skomunikowane mimo,że i tak poziom komunikacji był dobry. Dodaje się,i dobrze, komunikację kolejową, tramwajową,zmienia czy przedłuża połączenia autobusowe. Stara Oliwa, a w szczególności okolice ul. Józefa Czyżewskiego wraz z nowymi-starymi osiedlami jest tragicznie skomunikowana, a wszędzie stąd trzeba niestety dojeżdżać! Dostęp do opieki medycznej na miejscu jest żaden. Wszędzie daleko!! W starej Oliwie buduje się nowe osiedla,wycina przy tym drzewa wbijając się w park krajobrazowy i zatyka drogi dojazdowe do naszych domów, utrudniając dodatkowo życie!!! Drogi istniejące dziurawe. Ul. Tatrzańska to tylko usiąść i płakać (chodnik dla pieszych w czynie społecznym układali sami mieszkańcy ulicy w latach 60-tych (mam oczywiście zdjęcia tego "pospolitego ruszenia"). W tej okolicy
kursuje tylko jedna linia autobusowa,której częstotliwość nie zadowala mieszkańców!, bo na godzinę są jedynie dwa kursy, a są też godziny,gdzie autobus kursuje tylko jeden raz. Koszmar i nie muszę dalej tematu rozwijać. Może tak władze Gdańska spowodują chociaż zwiększenie częstotliwości kursów, by ulżyć mieszkańcom, dając lepszą możliwość dotarcia do pracy, szkoły, czy lekarza, do urzędów, czy nawet sklepów. Myślę,że im się to po prostu należy!!!- 15 2
-
2022-10-14 17:33
Masz darmowe przejazdy.
A za Twoje ZERO złotych nie da się uruchomić dodatkowych kursów. Ciesz się z tego co masz.
- 0 2
-
2022-10-14 15:49
Dziwny pomysł.
Po co budować torowisko wzdłuż linii SKM?
Nie lepiej by było puścić tramwaj wzdłuż ul. Gospody i zrobić pętlę koło Ergo Areny?- 19 5
-
2022-10-14 15:55
A do leborka beda jezdzic?
obiecacie? mozecie obiecac?
- 7 2
-
2022-10-14 15:57
rozwiazaniem i poprawieniem zycia w miescie jest obecnie
Pieszostrady.. bezkolizyjne i zielone
- 1 1
-
2022-10-14 16:00
Prawda jest taka, ze nie maja pomyslu na komunikacje dla dobrego zycia tutaj
wladze, ktore powiekszaja tylko chaos winny odejsc. np na wolontariat do hospicjow i nabrac tam pokory,
- 15 3
-
2022-10-14 16:11
To jest chory pomysł i pieniądze wyrzucone w błoto, od tramwaju do skm jest około 400 m i nie ma problemu z dojściem do tramwaju, a jeśli komuś się nie chce to jest autobus148, który dojedzie do skrzyżowania i można się przesiąść na tramwaj ..no i po co kolejne punkty usługowe ?! Kosztem byłego championa.. lepiej będzie ogarnąć ten teren dla dzieciaków, które trenują z pobliskiej szkoły i mieszkańców!
- 18 7
-
2022-10-14 17:02
Ciekawe plany. Ale mało sensowne ze względu na koszt budowy. (1)
Bez sensu jest doprowadzenie linii tramwajowej do dworca we Wrzeszczu.
150 metrów od dworca na Al. Grunwaldzkiej jest przystanek tramwajowy.- 15 2
-
2022-10-14 17:35
Tramwaj we Wrzeszczu ma docelowo docierać do RP/Legionów.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.