- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (167 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Za kilka lat tramwajem dojedziemy wprost pod przystanek SKM Gdańsk Żabianka-AWFiS. Takie założenie transportowe pojawi się w nowej koncepcji miejscowego planu zagospodarowania dla tej części miasta. Utworzenie w tym miejscu krańcówki jest niezbędne dla obsługi dodatkowych składów z planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej.
Istnieje jednak silna determinacja miasta, aby taką inwestycję przeprowadzić w najbliższych latach. Planowana budowa trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej od al. Hallera do ul. Obrońców Wybrzeża i dalej wzdłuż najdłuższego falowca do ul. Chłopskiej wymusza bowiem potrzebę znalezienia dodatkowego miejsca w północnej części Gdańska, gdzie można odstawić i zawrócić dodatkowe pojazdy szynowe.
Jak będzie wyglądać Droga Zielona z tramwajem? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
Niezbędne miejsce do zawracania tramwajów z Drogi Zielonej
- Już dzisiaj w północnej części Gdańska mamy problem z zakończeniem biegu tramwajów ze względu na zbyt małą liczbę krańcówek. Bardzo dużo linii jest kierowanych do Jelitkowa, gdzie w efekcie jest "nadpodaż" oferty komunikacyjnej na ul. Pomorskiej. Nie możemy też kierować nowych linii z Przymorza do Oliwy, bo tamtejsza pętla jest pełna - wyjaśniał podczas komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska Michał Tusk z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Warto zauważyć, że kolejna znacznie już oddalona pętla - Strzyża PKM, z zaledwie dwoma torami - nie jest przystosowana pod względem układu torowego do zawracania od strony Przymorza i Oliwy. Nawrót tramwajów może być realizowany wyłącznie przez zajezdnię, co z kolei koliduje z typowym ruchem technicznym i postojem jednostek na terenie bazy tramwajowej.
- Ponadto budowa nowej trasy na Żabiance oraz Zielonym Bulwarze [Drodze Zielonej - dop. red.] pozwoli zastąpić linię autobusową 148 nową linią tramwajową, której trasa będzie niemal w całości pokrywać się z trasą autobusu - dodaje Michał Tusk.
Rozkład jazdy tramwajów i autobusów w Gdańsku
Tramwaj w jezdni, a następnie na wydzielonym torowisku
Zgodnie z koncepcją planu zagospodarowania autorstwa Biura Rozwoju Gdańska oraz wizją ZTM-u tramwaj pod przystanek SKM będzie wjeżdżał na skrzyżowaniu Subisława - Pomorska, gdzie planowana jest budowa układu torowego z pełnymi relacjami, pozwalającymi na wjazd i wyjazd zarówno od strony Przymorza, jak i Oliwy.
Następnie tramwaj przez ok. 400 m będzie poruszał się na zasadach ogólnych ruchu bezpośrednio w jezdni ul. Subisława wraz z kierowcami aut osobowych.
- Na tym odcinku niemożliwe jest wydzielenie torowiska. Brakuje pod taki cel miejsca, a ponadto zależy nam na ochronie istniejącego drzewostanu - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Tuż przed deptakiem prowadzącym do przystanku SKM, torowisko zostanie wyprowadzone z jezdni na nowy przystanek tramwajowy - przesiadkowy na miejską kolej.
Tory odstawcze i możliwość przedłużenia trasy w przyszłości
Następnie już wydzielonym torowiskiem wzdłuż Subisława, przy maksymalnym zachowaniu drzew, pojazdy szynowe będą docierać do ul. Rybackiej. Tu planowany jest przystanek końcowy oraz tory odstawcze (bez tradycyjnej pętli) dla tramwajów dwukierunkowych. Będzie to zatem rozwiązanie zbliżone do krańcówek Brętowo PKM lub Lawendowe Wzgórze.
Układ torowy będzie pozwalał w przyszłości na ewentualne przedłużenie tramwaju pod Ergo Arenę, ale obecnie takie rozwiązanie nie jest brane pod uwagę w planach inwestycyjnych miasta.
Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi
Nowy parking w rezerwie węzła autostradowego Drogi Czerwonej
Realizacja nowej trasy tramwajowej będzie wiązała się ze zmianami w zakresie postoju pojazdów. W tym celu przewiduje się utworzenie nowego parkingu do 195 stanowisk w pobliżu planowanego przecięcia Drogi Zielonej z Drogą Czerwoną (rejon skrzyżowanie Subisława - Rybacka).
Wygospodarowanie w tym miejscu dodatkowego parkingu możliwe jest dzięki obniżeniu klasy Drogi Czerwonej do klasy zbiorczej i zastąpienia bezkolizyjnego węzła autostradowego z Drogą Zieloną zwykłym skrzyżowaniem.
Dodatkowy parking pod nowym układem transportowym
Jednocześnie w ramach planu dopuszczona została możliwość realizacji parkingu podziemnego pod nowym układem drogowo-tramwajowym. Jego budowa wydaje się jednak mało prawdopodobna ze względu na znaczne koszty finansowe i niskie uzasadnienie przy węźle komunikacyjnym o zasięgu lokalnym, do którego większość pasażerów dociera pieszo, rowerem czy hulajnogą (w koncepcji planu uwzględniono parking na minimum 200 jednośladów).
Przebudowa i modernizacja boiska przy Subisława
Celem sporządzania nowego planu jest ponadto wprowadzenie zapisów, które pozwolą na przebudowę i modernizację boiska sportowego przy ul. Subisława na potrzeby Zespołu Szkół Sportowych i Mistrzostwa Sportowego.
Obowiązujący plan znacznie ogranicza takie działania ze względu na docelowe przeznaczenie transportowe tego obiektu sportowego. Nowa propozycja urbanistów to usługi związane ze sportem i rekreacją (w tym zawiera się dalsze funkcjonowanie boiska po modernizacji), a także w sąsiedztwie deptaka tzw. usługi społeczne (zdrowia, opieki nad dziećmi, oświaty itp.), kultury oraz gastronomii.
Wczesny etap prac nad planem zagospodarowania
Plan zagospodarowania jest obecnie na etapie koncepcji. Jest to wczesny etap prac - jeszcze przed wyłożeniem dokumentu do publicznego wglądu oraz dyskusją publiczną. Uchwałę o przystąpieniu do sporządzeniu planu podjęto na sesji Rady Miasta Gdańska w październiku ubiegłego roku.
Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (248) 9 zablokowanych
-
2022-10-15 13:09
Abstrahując od tego czy
trasa po Subisława jest komu potrzebna, to w czym problem dostosować pętle na Strzyża do zawracania od strony Oliwy?
- 7 0
-
2022-10-15 15:44
Tramwaj po Grunwaldzkiej do AWFiS-u i dalej do pętli trolejbusowej w Sopocie... (1)
... albo jeszcze dalej po ul. Armii Krajowej z pętlą końcową przy rondzie Armii Krajowej/23 Marca.
Przy trochę większej inwestycji miałoby to gigantyczny wpływ na lepsze skomunikowanie Gdańska z Sopotem.
Druga wersja:
Zamiast ślepej odnogi po ul. Subisława, lepiej przedłużyć linię biegnącą po ul. Chłopskiej po ul. Gospody a pętlę zrobić na terenie ogródków przy Ergo Arenie, lub dalej po ul. Władysława IV aż do Urzędu Miejskiego w Sopocie (i tam pętla).
Jeśli już coś robić, wydawać publiczne pieniądze i utrudniać życie mieszkańcom to trzeba robić to z maksymalnym zyskiem dla infrastruktury transportowej. Połączenie tramwajowe Gdańska z Sopotem znacząco polepszy komunikację publiczną w obydwu tych miastach.- 8 0
-
2022-10-15 21:30
Popieram
Myślę, że to zdecydowanie lepszy pomysł. Ul. Subisława jest bardzo wąska. Jak zacznie po niej jeździć tramwaj (w połączeniu z ruchem samochodowym i autobusem 148), zaczną się liczne wypadki.
- 1 0
-
2022-10-15 17:22
topole to chwasty, zrobić normalne, wydzielone torowisko
- 1 3
-
2022-10-15 17:34
Pan Koprowski jest z FRAG-u
Tyle w temacie
- 1 1
-
2022-10-15 21:24
Pomysł nieprzemyślany.
Pomysł nieprzemyślany. Ulica Subisława jest dość wąska. Jak jednocześnie będą po niej jeździć samochody, autobus 148 plus tramwaj, może pojawić się sporo wypadków.
Chyba że władze Gdańska zechcą bawić się w przesuwanie wieżowców i bloków czteropiętrowych......- 10 1
-
2022-10-15 21:48
Bez sensu
Mówią, że brakuje miejsca do zawracania tramwajów, że pętle przepełnione, a tu pętli nie będzie... To co osiągną tą inwestycją, załatwia jeden rozjazd... I jedna bocznica...
- 4 0
-
2022-10-16 03:08
Kto wymysla te i**otyzmy??
Gdzie oni chcą wcisnąć te torowiska?? Znowu pewnie kosztem drzew i zieleni. Po co tramwaj na Obroncow?? Jest przecież na Chlopskiej /Kołobrzeskiej. To może lepiej od razu lądowisko?Tego jeszcze nie mamy na Przymorzu.
- 12 1
-
2022-10-19 13:34
Może przysłośc Tramwaje Do Sopotu aż do Gdyni
Pęlte Tramwajowe mogą być w Sopocie
Reja , Kamienny Potok SKM, Osiedle Przylesie Santarium Leśnik , Uliczna Pęlta Dolny Sopot Haffnera
A Gdyni Pęlte do Redłowo, Witomino,Kacki,Karwiny,Śródmieście, Okyswie,Obłuże, Dąbrowa, Pogórne,Chyloni , Cisowej , Grabówki , Leszczynki , Orłowa- 4 1
-
2022-10-22 14:41
wiem jaka będzie zastąpić linię 148
to linia 14 która będzie jechać żabianka skm do nowego portu
- 0 0
-
2022-10-23 00:07
Co myślę Co robili Tramwaje aż do Gdyni
Jaką trasą niewiem ile pęlti Tramwajową w Gdyni będą?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.