• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje powinny "mówić" częściej?

szym
22 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (173)
Zbyt liczne komunikaty głosowe w komunikacji miejskiej mogą uprzykrzyć podróż. Zbyt liczne komunikaty głosowe w komunikacji miejskiej mogą uprzykrzyć podróż.

Czy w pojazdach komunikacji miejskiej powinny się pojawić komunikaty głosowe dotyczące numeru linii i kierunku jazdy? Zdania na ten temat są podzielone. Zwolennicy podkreślają, że będzie to ułatwienie dla osób starszych i niewidomych, przeciwnicy zwracają uwagę, że wpłynie to negatywnie na komfort podróży.





Jakie komunikaty głosowe można usłyszeć w tramwaju?



Czy przydałby się komunikat głosowy o trasie konkretnego pojazdu komunikacji publicznej?

Dziś w większości autobusów i tramwajów w Gdańsku pasażerowie mogą śledzić trasę, po której porusza się pojazd na specjalnych ekranach informacji pasażerskiej. Dodatkowo w tramwajach są informowani komunikatem dźwiękowym o kolejnym przystanku.

Są także przystanki "specjalne", na których pojawiają się dodatkowe komunikaty głosowe. Dzieje się tak np. przy przystanku Miszewskiego Teatr Miniatura (czytany głosem dziecka) oraz Opera Bałtycka (tu nazwa jest "wyśpiewana").

Przez pewien czas w komunikacji miejskiej można było także usłyszeć komunikaty dotyczące obowiązku zakrywania nosa i ust w związku z pandemią koronawirusa.

Czasem zdarzają się także informacje głosowe dotyczące np. wydarzeń kulturalnych czy sportowych.

"Wyśpiewana" zapowiedź przystanku "Opera Bałtycka".



Komunikaty głosowe w autobusach i tramwajach. Będą dłuższe?



Gdańska radna Anna Golędzinowska zwróciła się do miasta z pytaniem, czy liczba komunikatów głosowych nie powinna być większa.

- Reagując na potrzeby zgłaszane przez mieszkańców, zwracam się z prośbą, aby w autobusach oraz tramwajach, prócz zapowiadanej nazwy przystanku, znalazła się informacja o numerze linii oraz kierunku jazdy (np. przystanek Jaśkowa Dolina, linia 115, kierunek Jaworzniaków) oraz informacja o przystankach końcowych. Takie rozwiązanie byłoby szczególnie pomocne dla osób starszych i niedowidzących - argumentuje radna.

Opowieść o historii tramwajów... w tramwaju.



Na razie nie wiadomo, jak do sprawy odniosą się urzędnicy. Pytani przez nas o zdanie pasażerowie podkreślają jednak, że większa liczba "komunikatów głosowych" może negatywnie wpłynąć na komfort podróży.



Głośne rozmowy w komunikacji miejskiej. Pasażerowie narzekają



- Może lepszym pomysłem byłoby wprowadzenie przycisku odczytującego taki komunikat "na żądanie", jak na przystankach. Puszczanie ich regularnie, na dłuższych trasach, uprzykrzy podróż i na dłuższą metę będzie uciążliwe - twierdzi pani Kasia.
Zdaniem pasażerów należałoby pójść także krok dalej i skupić się na nadmiernym hałasie w komunikacji miejskiej.



- Zmorą są tu zwłaszcza rozmowy przez telefon, szczególnie w opcji "głośnomówiącej", albo oglądanie filmów czy słuchanie muzyki bez głośników. Kiedyś w komunikacji miejskiej można było trafić na nalepki wskazujące na naganność takich praktyk. Później zniknęły z przestrzeni miejskiej. Może warto do nich wrócić? - zastanawia się nasza czytelniczka.
Głośne rozmowy przez telefon w komunikacji. Gdzie granica? Głośne rozmowy przez telefon w komunikacji. Gdzie granica?

Komunikat o maseczkach w komunikacji miejskiej w pandemii koronawirusa.

szym

Opinie (173) 7 zablokowanych

  • Wystarczy już komunikat między wilanowską a cebertowicza. (1)

    Komunikat jest wk....
    Zwłaszcza jak każdy jedzie codziennie trasą

    • 2 0

    • A jaki tam jest komunikat?

      • 1 0

  • nudzi się pani Ani

    radnej pani Ani nudzi się. Czasem trzeba się wykazywać, więc wymyśla tematy. W komunikacji owszem jest czasem głośno. Ale to wina pasażerów. A tego nie zlikwidujesz technologią, zapisami czy komunikatami.

    • 2 5

  • Po co zmieniać 90% pasażeröw to i tak są telefoniarze do których nic nie dociera

    • 2 1

  • najlepsze jest przy operze,spiew podobny do powracajacych z balangi

    • 3 0

  • Bardzo dobry pomysł, tak jest w Wrocławiu

    Przykladowo "Linia 8, kierunek Tarnogaj". Taki komunikat jedt nadawany co kilka przystanków, głównie węzłowych. To ważne, bo w tych wszystkich ułatwieniach chodzi o to, by osoba niedowidząca nie musiała nikogo pytać czy pod dworcem PKP wsiadła do 6, 8 czy 12. No i też nie wtopić ze złą decyzją...

    • 3 5

  • Czy nie można zmienić tego głosu ?

    Głos w komunikacji jest smutny a nawet złowrogi ! Słyszeliście głos w komunikacji w Warszawie ? Z niego płynie optymizm a u nas głos kobiecy straszy

    • 9 1

  • Większość podróżnych maruderów i tak siedzi z słuchawkami i wpatrzona jest w swoje telefony, więc nie będą zwracać uwagi na inne odgłosy. Pani Kasi zaś proponuję założenie opaski na oczy i próbę odszukania przycisku "gadajacego" w autobusie czy tramwaju szczególnie, kiedy jest tłok. Osobom z niepełnosprawnościami i starszym, dźwięk bardzo by pomógł. Gapom zapatrzonym w ajfony też:)

    • 4 2

  • Zlikwidujcie informacje o historii tramwajów! Jest bardzo, bardzo głośna!!! Tych decybeli nie da się słuchać!!!!!

    • 12 1

  • Jeśli mają być informacje o numerze linii i kierunku, to powinny być odtwarzane na zewnątrz autobusu czy tramwaju. Po wejściu i ruszeniu ta informacja jest już bezużyteczna.

    • 4 0

  • (1)

    Najpierw wypadałoby zmienić robotyczną Ewę, która być może w momencie wprowadzenia jej do trójmkejskiego zbiorkomu dawała się znieść, lecz obecnie brzmi tragicznie, zwłaszcza w stosunku do nowych syntezarów mowy opierających się na sztucznej inteligencji, których sposób czytania jest często nie do odróżnienia od człowieka.

    • 2 0

    • ta "kobieta" ma tak smutny głos, że się odechciewa wszystkiego

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane