- 1 Biegli zbadali list Grzegorza Borysa (109 opinii)
- 2 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (288 opinii)
- 3 Paragon grozy za kurs taksówką (440 opinii)
- 4 Zuchwały napad na sklep z elektroniką (147 opinii)
- 5 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (28 opinii)
- 6 Port nie radzi sobie z pyłem nad Gdańskiem (290 opinii)
Tramwaje przyspieszają. Pierwsze znaki "70 km/h" już stoją
Znaki pozwalające tramwajom na jazdę z prędkością 70 km/h stanęły przy al. Adamowicza, w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską. W kolejnych dniach nowe oznakowanie pojawi się również na al. Armii Krajowej, a także na al. Rzeczypospolitej i ul. Marynarki Polskiej.
Na wybranych trasach tramwaje będą jeździć szybciej od 21 do ponad 30 proc., a rozkładowe czasy jazdy skrócą się z 9 do 7 minut. To efekt kilkumiesięcznych prac dwuosobowego zespołu powołanego w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, w skład którego wchodzą dr inż. Jacek Szmagliński z Politechniki Gdańskiej i były prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 oraz Michał Tusk, zatrudniony w ZTM na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.
Pierwsze znaki na al. Adamowicza już stoją
We wtorek przy al. Adamowicza stanęły w końcu pierwsze znaki umożliwiające tramwajom zgodną z przepisami i bezpieczną jazdę z maksymalną dopuszczalną prędkością wynoszącą 70 km/h.
Przypomnijmy, że wcześniej tramwaje na tym odcinku otrzymały priorytet, dzięki któremu przy wjeździe na skrzyżowanie to one mają pierwszeństwo przejazdu kosztem kierowców.
Ale same znaki to nie wszystko.
Aby tramwaje mogły tę trasę pokonać szybciej, trzeba było usunąć w tramwajach ograniczniki prędkości. Pracownicy GAiT dokonali już tego w większości tramwajów starszego typu, w tym tygodniu ograniczniki znikną także we wszystkich tramwajach Pesa Jazz.
Na razie znaki stanęły tylko na al. Adamowicza (można je dojrzeć w rejonie przystanku "Zabornia"). W kolejnych dniach oznakowanie pojawi się także na al. Armii Krajowej (w środę), na al. Rzeczypospolitej oraz na trasie do Nowego Portu (ul. Marynarki Polskiej).
Jednocześnie trwają prace nad nowymi rozkładami jazdy, uwzględniającymi już szybszą jazdę tramwajów, oraz korektami programów sygnalizacji świetlnej.
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce podzielić swoje działania na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-12-21 14:03
Co to da jak co 100m jest albo przystanek albo skrzyżowanie (36)
One nawet nie będą miały szans się rozpędzić dobrej prędkości.
- 220 64
-
2021-12-22 09:49
Masz na grafice...
... Podniesienie prędkości zwiększy średnia do około 25km/h, co w warunkach miejskich jest satysfakcjonujące. Porównywalne z jazda samochodem.
- 0 0
-
2021-12-21 20:05
Dobra nie narzekaj. U ciebie na wsi i tak nikt nawet tramwaju nie widział :P więc po co się wypowiadasz ? xd
- 0 1
-
2021-12-21 19:55
A samochody dają radę. ..a też mają skrzyżowania, przejścia dla pieszych itp....a jednak kierowcy potrafią i 120 zasuwać po mieście. Wiem, że tramwaj to nie samochód tym niemniej
- 2 0
-
2021-12-21 17:32
to prawda co 2 przystanek bym zlikwidowal, paranoja
- 6 1
-
2021-12-21 14:56
Sorry, ja mieszkam gdzieś na trasie przejazdu... i też bym chciał wsiąść (1)
Tramwaje są dla ludzi
- 4 7
-
2021-12-22 07:26
Przeprowadz sie blizej przystanku skoro nogi cie bola
- 3 0
-
2021-12-21 14:43
(1)
To niech w końcu mają priorytet na światłach a nie stoją i marnują czAs gdzie w czasie tego stania na światłach dojechaliby do kolejnego przystanku.
- 18 1
-
2021-12-21 17:35
Jeszcze nie zdarzyło się, aby tramwaj nr 4 po opuszczeniu przystanku Węzeł Groddecka nie stał w połowie drogi przed następnym przystankiem. No, ale przecież dla wyjeżdżających z Forum musi być pierwszeństwo.
- 11 1
-
2021-12-21 14:29
(4)
spokojnie na 80m da rade rozpędzić się do 70. potem na 20m wyhamuje.
- 7 8
-
2021-12-21 15:58
Bzdura. Wszystkie kolizje z najechaniem na tył innego tramwaju mówią co innego. (1)
Żaden piasek pod koła nie pomoże zatrzymać jadącego 70 km/h tramwaju na odcinku 20m szczególnie przy takim stromym zjeździe
- 11 2
-
2021-12-22 07:26
70km/h do 0 dla wyładowanej pesy i to z gorki to jakies 100-150m przy dobrych warunkach z piaskiem i z magnesem na szynie. A po deszczu to juz nawet nie ma co sie zastanawiac bo bedzie 2x wiecej
- 0 0
-
2021-12-21 14:38
(1)
a potem pogotowie przyjedzie po połamanych pasażerów
- 15 6
-
2021-12-21 14:44
i na cmentarz kilku przejechanych
- 11 3
-
2021-12-21 14:08
co 100 metrów raczej nie. Co 300-400m (22)
I tak jak piszą, to tylko element. Razem z korektami sygnalizacji będą wyraźne efekty.
- 33 22
-
2021-12-21 17:33
max 200 srednio
- 0 0
-
2021-12-21 14:26
(19)
Kierujący pojazdem co do zasady powinien zachować szczególną ostrożność na skrzyżowaniu. Dlatego to chore że chcemy by kilkuset tonowy pojazd wpadał na skrzyżowanie z pełną prędkością
- 19 22
-
2021-12-21 16:28
pojazd uprzywilejowany, masz prawo jazdy - uwazaj (2)
jak nie potrafisz stosowac sie do ruchu i przestrzegac kodeksu drogowego, to sorry, chodz piechota a nie narzekaj, ze tranwaje beda wjezdzac na skrzyzowanie. Jak paru bedzie mialo porysowane Passaty, to sie naucza :)
- 10 2
-
2021-12-21 20:14
(1)
Nie kieruję autami a już tym bardziej Passatem, psi sutku.
- 0 5
-
2021-12-22 08:21
ale wszystko inne się zgadza, psi fijutku?
- 0 0
-
2021-12-21 14:43
mozna się zgodzić, ale z tym kilkaset ton to przesadziłeś (15)
ważą pomiędzy 40- 50 ton
- 19 4
-
2021-12-22 12:19
Musisz że w zderzeniu z pieszym to coś zmieni?
- 0 0
-
2021-12-21 14:55
(13)
No przy dużej prędkości rośnie ciężar.
- 5 21
-
2021-12-22 07:26
No faktycznie zgodnie z wzorem e=mc^2 (1)
Tramwaj by musial wtedy zapierdzielać z 900tys km/h. Do tego jeszcze nie doszliśmy
- 1 0
-
2021-12-22 13:54
Ale warto już o tym myśleć
i planować torowisko na prędkości 900tys km/h.
Czuwaj!- 0 0
-
2021-12-21 15:32
Ciezar zalezy tylko (6)
od siły grawitacji. Masa jest niezmienna. Pęd zmienia się z prędkością więc i energía.
- 10 0
-
2021-12-22 11:08
Hue hue
Nie jest to do końca prawda,istnieje coś takiego jak masa wirujaca elementów które w pojeździe wirują i jak wiadomo zależy to od prędkości obrotowej maszyn i przekładni. Natomiast czy ma to aż tak realny wpływ na cieazr te7% do 15% to nie wiem.
- 0 0
-
2021-12-22 09:57
jest masa spoczynkowa i masa relatywistyczna
- 0 0
-
2021-12-21 16:23
(3)
Jest różnica czy w Ciebie uderzy ok 2 tonowa osobówka cofająca na parkingu, a jak ciśnie 90 na godzinę. Masa jest ta sama, ale siła uderzenia już większa. Mówię, bo Wy w tym Gdańsku to nic nie kumacie. :)))
- 7 9
-
2021-12-22 10:07
Kumamy, kumamy
Kluczowe jest tu słowo "uderzy" czyli tzw. delta czasu ->0. Sama wielkość pędu ma znaczenie, ale siła powstaje dopiero przy jego zmianie - im gwałtowniej, tym większy impuls siły. Kto ma wątpliwości, niech spróbuje eksperyment z palcem i młotkiem...
- 0 0
-
2021-12-22 07:23
Wroc do podstawowki... bo sam malo co kumasz.
- 0 1
-
2021-12-22 05:44
To się nazywa
pęd.
- 0 0
-
2021-12-21 15:27
Właśnie, ciężar rośnie przy dużej prędkości. Niech motorniczy o tym pamięta i nie przekroczy prędkości krytycznej. Powinien mieć w kabinie karteczkę ze wzorem E=mc2, żeby szybko policzyć ile może pojechać w danej chwili, ilu jest pasażerów, jaką ma odległość do skrzyżowania, żeby nie przeginać z prędkościami!
- 22 4
-
2021-12-21 15:19
nie mieszajmy do tego efektów relatywistycznych (1)
- 10 1
-
2021-12-21 21:30
Kacper chciał rozpędzić tramwaj do prędkości, w których już trzeba brać poprawkę.
- 3 3
-
2021-12-21 15:09
Szok!
- 7 0
-
2021-12-21 14:21
jakie efekty - wjadą na skrzyżowanie bez zwalniania bo będą miały priorytet?
To nie auto co zatrzyma się prawie w miejscu.
- 26 17
-
2021-12-22 09:02
Ciekawostki
Jestem pełna podziwu że będzie taka możliwość rozwinięcia takich prędkości.
A Szczerze to czasami jestem przerażona gdy z taka szybkością ostatni etap przejazdu do pętli Łostwice Świętokrzyska pokonuje tramwaj.- 0 1
-
2021-12-21 15:46
(7)
To trzeba było myślenia geniuszy przez kilka miesięcy? Przecież w chwili oddania moźna było taką szybkość ustalić. Nic nie zmieniono na torowisku, tramwaje te same. Czyli trzeba było wydać kasę na genialny projekt. Drogo wyszły te nowe tabliczki!
- 108 23
-
2021-12-21 23:26
XXI doradca
- 0 0
-
2021-12-21 18:03
pamietaj kto bral udzial w projekcie, zanim cos napiszesz...
- 0 0
-
2021-12-21 17:36
wciąż nie wiem ile zarabia Tusk w tej komisji
jaki to jest bonus do pensji, którą będzie - nie lodźmy się - dostawał do końca roboty w UM. To jak w kościele - tam zbierają pieniądze na wieczną budowę kościoła i broń boże nie warto jej kończyć!
- 3 9
-
2021-12-21 15:58
Śmieszny jesteś! (3)
Dwie tabliczki, po 100 zł sztuka. Rzeczywiście, duża kasa. Ha, ha, ha!!!
- 5 12
-
2021-12-21 16:26
jak się nie znasz to lepiej nie komentuj (1)
Tabliczki rzeczywiście po 100zł, ale przedtem trzeba mieć przetarg na dostawcę, do tego tak samo słupki, robocizna, mało tego oznakowanie trzeba nanieść na operat geodezyjny, operat trzeba wprowadzić do głównego systemu. Trzeba zatwierdzić i to jest koniec. Biurokracja jest ogromna bo wystarczyłoby mieć podpisaną umowę z firmą która zakłada oznakowanie i dwa ruchy, pierwszy zrobić papiery, a drugi zlecić firmie...
- 5 6
-
2021-12-21 17:41
Raczej Ty nie masz pojęcia
Projektował pracownik etatowy. A znaki wieszał GAiT na istniejących słupkach. Geodety nie było potrzeba.
- 5 2
-
2021-12-21 16:08
Ale potrzebny był projekt, żeby je zmienić.
- 12 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.