• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • przejazd tramwajem

    Zastanawiam się nad dojazdem z dzielnic Gdańsk - Południe do Jelitkowa lub Nowego Portu. Z tej koncepcji wynika, że będą to dwie przesiadki. Jeżeli będą one tak synhronizowane jak obecnie to przejazd z Ujeściska do Jelitkowa będzie trwał "pół" dnia. Czyli tyle czasu w pracy ile w podróży z i do pracy. SUPER!!!!

    • 0 0

  • mhm...

    czyli np. będzie tak, że skoro na Alei Zwycięstwa tramwaje dublują się z autobusem B to B będzie jeździło z Orunii do Bramy Wyżynnej, a tam wsiądziemy w tramwaj, pojedziemy do Wrzeszcza by wsiąść do autobusu 110, który jedzie na lotnisko?

    Mmm... super-mega-wygodne dla pasażerów lotniska z bagażami, wielkimi walizami itp. o obcokrajowcach nas odwiedzających już nie wspominając.

    • 0 0

  • Dodatkowe utrudnienie dla mieszkańcó z dalszych dzielnic

    Pomysł dobry tylko połowicznie. rozumeim jeśli ktoś mieszka blisko centrum to zamiast autobusem pojedzie sobie tramwajem, żaden problem. kłopot się zaczyna dla ludzi mieszkających dalej od centrum. W moim przypadku jeśli skrócą moją linię codziennie jadąc do szkoły czekają mnie 2 (!) przesiadki! A znając życie i tak wracając będę stał w korku.

    Tak naprawdę poprawi się sytuacja ludzi dojeżdżających samochodami. Dla mieszkająych blisko centrum, będzie to zmiana kosmetyczna. A biednemu jak zwykle wiatr w oczy.

    Nasza komunikacja już jest wystarczająco beznadziejna. Teraz jeszcze zostanie wydłużona moja droga do szkoły. Dziękuję takim urzędnikom. Ale oni dojeżdżając samochodami problemy nie widzą !

    • 0 0

  • Gdańsk ma 1000 lat

    Takie miasta mają metro :)

    • 0 0

  • (1)

    Kościołów faktycznie ci u nas dostatek, choć nie są one budowane z funduszy miejskich, to nie wiem jak wygląda sprawa z działkami pod nie - KK je kupuje po cenach rynkowych, czy dostaje gratis?
    Swoją drogą, ciekawe, że np. w mojej dzielnicy szkoły czy przychodni nie uświadczysz, a kościołów i kaplic naokoło chyba z pięć. O drogach nie wspominam, rano i po południu cały południowy Gdańsk stoi w jednym wielkim korku. No, ale przynajmniej jest gdzie zmówić dziesiątkę różańca ;)

    • 0 0

    • CZ

      Wlasnie z powodu tej dziesiątki różańca, nie powinni niczego zmieniac!
      Kazda przesiadka moze spowodowac rozkojarzenie rozmodlonego pielgrzyma.
      Przy tej laicyzacji zycia w dzisiejszej europie, jest to najgorszy z mozliwych pomyslow.

      • 0 0

  • jestem za

    pomysł bardzo dobry, już dawno powinno się zrobić węzły przesiadkowe na Siedlcach, przy Akademii Muzycznej, w Poznaniu od lat takie rozwiązania funkcjonują i świetnie się to sprawdza.

    • 0 0

  • NAJGORSZY MOZLIWY POMYSL

    • 0 0

  • pomysl swietny ale...

    .... nakazal bym wszystkim urzednikow miejskim z prezyfentem miasta, by do pracy jezdzili srodkami komunikacji miejskiej. wtedy wszyscy wiedzieli by jakie podejmowac dezyzje co do komunikacji miejskiej.zza szyby auta, szczegolnie sluzbowego. widac wszystko odmiennie!!!!!!

    • 0 0

  • u hu hu hu a skąd taki POgrzebowy nastrój w redakcji:-) to juz nawet pułkownik wojsk kolonialnych jest "sprawą POlityczną"

    niedługo nie bedzie można pierdnąć żeby określone media nie zrobiły z tego "katrupienia człowieka godnego szacunku"

    • 0 0

  • Kursy

    pomysł w miarę racjonalny, ale "wycięcia"
    lini do "Fosfrów", i tym samym do Portu
    już nie rozumiem, przeciez od tramwaju
    do Westerplatte jest ..., nawet od Wosia Budzysza
    gdzie jest przystanek tramwajowy obok
    Elektromontażu, no chyba, że tamtejsi
    pracownicy dobrze zarabiają i stać ich na taksówki, to przepraszam, ale nie sądze..
    Natomiast jeśli chodzi komunikację
    na lini Gdańsk - Siedlce, to może
    i autobusy się dublują i to wszytskie!,
    ale!!! tylko do/od kościoła św.Franciszka z Asyżu
    Natomiast stamtąd do: Auchna, Kiełpina,
    Kokoszek, jest już sopooooro drogi...
    A inne autobusy tam nie dojeżdżają ...
    Chyba, że autobusy jadące z Wrzeszcza
    zmieniły by trasę, np.157

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane