• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • ale bzdura! (1)

    to ma być ułatwienie, utrudnienie, rozwi ązanie mające rozładować korki czy co? bo ciężko mi to sklasyfikować..

    znaczy, że teraz do centrum miasta nie dojadę autobusem, tylko najpierw autobusem a potem będę musiała się przesiąsc w tramwaj, tak? :)

    czy pomysłodawca korzystał kiedys z komunikacji miejskiej?

    jezdze autobusami, zeby nie powodowac korkow, ktore powstaja przez samochody, i jeszcze mam na tym tracic, bo komus sie wydaje ze korki to wina autobusow!

    mam sie przesiasc w samochod? bo to tego mnie zmuszacie..nie bardzo mam czas na przesiadki

    • 0 0

    • poza tym

      sama potrafie wybrac, co jest dla mnie lepsze, i jesli uznam, ze tym tramwajem faktycznie szybciej dostane sie do centrum, to sie do niego przesiade. jak jezdze do centrum w godzinach szczytu od 7 lat, tak jeszcze nigdy nie wpadlam na tak kretynski pomysl, zeby sie przesiadac\

      no, ale skoro wladze Gdanska chca mi zrobic dobrze i lepiej wiedza, jak....................

      • 0 0

  • Tramwaje

    zwłaszcza w godzinach porannych już teraz pękają w szwach, od dawna zrezygnowałem z dojazdu nimi do pracy. Trochę mniej wstrętnie jest swobodnie iść, chociaż wdychać smród spalin i papierochów od przechodniów, niż jeszcze gorzej dusić się w przegrzanej lub niedogrzanej tramwajowej puszce.
    W zwiększenie częstotliwości kursowania tych gruchotów trudno mi uwierzyć. Się zobaczy.

    • 0 0

  • Zgon

    Przepraszam bardzo.... a nie zastanawialiscie sie na tym czy ludzie zgodza sie na taki uklad. A ten wasz niby "genialny" pomysł jest jednym slowem do d.... Dzisiaj jechalam autobusem lini 178 który nie jezdzi juz podwale... I co i jakos korek jest dokladnie taki sam a nawet dluzszy, ktory sie ciagnal az do łąkowej... choc nie jezdza tam autobusy... ???? I to nie jest sposob na zmniejszenie korkow no ok w 5% ale pomyslcie o ludziach.... jezli chcecie uniknac korkow z autobusami zrobcie osobny pas dla autobusow a samochodow... lub pusccie inna trasa autobusy... Zal

    • 0 0

  • pomylka

    Jak dla mnie pomylka... I bez tego pomyslu tramwaje sa czasami tak zatloczone ze nie da sie w ogole do nich wejsc.. Ludzie sa poupychani jak sardynki.. dotyczy to glownie odcinka przerobka-dworzec pkp... zlikwidowanie autobusow, z ktrych korzsytala czesc ludzi jest dla mnie zlym pomyslem

    • 0 0

  • jest: "od dawna zrezygnowałem", powinno być: dawno zrezygnowałem.

    • 0 0

  • Super

    Super ze na tak genialny w cudzyslowie pomysl nie wpadla jeszcze Gdynia.Ale po wladzach Gdanska mozna bylo sie tego spodziewac.Mysle ze jeszcze nie raz uracza nas swoja radosna tworczoscia,dzieki czemu szybciej pokona sie miasto z buta.Prosba do ZKM Gdansk:KUPCIE WIECEJ TRAMWAJI!3 bombardiery na 500tys.miasto to smiech na sali

    • 0 0

  • przesiadka na Łąkowej

    Urzędasów nie obchodzi, że dzieci z tych dzielnic, którym "obcięto" trasy autobusów będą zima po cimku, po południu usiały przesiadac się z tramwaju, przechodzić tunelem na Łąkowej i czekac w równie "bezpiecznej" okolicy przy Akademii Muzycznej. No to chłopaki z Dolnego Miasta będa miału "żniwa" dzieki durnym urzędasom!
    Większość rodziców będzie teraz jeździć po dzieciaki i proszę jakie to "rozładowanie" korka!

    • 0 0

  • OLSZYNKA _ ZBIERAMY PODPISY W NIEDZIELE!!!!

    Uwaga - wszyscy, którzy chcą przyłaczyc się do protestu przeciwko skróceniu trasy autobusu 178 - moga podpisać się pod protestem. List do urzędników wydziału komunalnego, zarządu ZTM i Prezydenta Miasta będzie wyłożony w SP na Olszynce w dniu wyborów.
    NIE DAJMY SIĘ TRAKTOWAĆ JAK BYDŁO!

    • 0 0

  • ZMARTWIENIE (1)

    Czytalem to forum,i juz teraz martwie sie co bedzie z tym szumnym projektem o nazwie METROPOLITALNY ZWIAZEK KOMUNIKACYJNY,jesli zarzadzac nim beda tacy "artysci" jak Ci z ZKM i ZTM w Gdansku.Ten tekst daje pod rozwage szefom ZKM Gdynia,by to przemysleli

    • 0 0

    • Nie martw się bo z MPK NIC NIE BęDZIE!
      Całe szczęście.

      • 0 0

  • Już widać pozytywne efekty skrócenia linii autobusowych (1)

    No efekt zmian ze skróceniem linii autobusowych jest porażający. Korek od strony Warszawy na Podwalu Przedmiejskim zaczyna się na estakadzie przy stadionie żużlowym GKS, a w nim jak zwykle najwięcej TIR-ów. Oprócz remontów drogi budować, a nie pierdząc w stołek wymyślać pomysły racjonalizatorskie.

    • 0 0

    • Co do nieziemskich korków: urzędasy i ich władcy utkną na 100 lat w swoim korku w swojej komunikacji miejskiej.
      Tak wyobrażam sobie ich życie pozagrobowe.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane