• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • Zakorkowane miasto

    Ten pomysł jest dobry, ale dlaczego te trwające remonty nie wnoszą nic nowego, przez rok czasu to na Hucisku powinny być przejścia podziemne, jadąc od U.M. w stronę Huciska i skręcając w prawo w stronę Oruni to jeden większy samochód blokuje cały pas jadących samochodów i dziwić się, że są korki trudno było poszerzyć i dodać prawo skręt, i takie drobne sprawy w dużej mierze by pomogły

    • 0 0

  • PANIE PREZYDENCIE DZIEKUJEMY ZA KOLEJNE DOBRE POMYSłY JAK UłATWIć ZYCIE MIESZKAńCOM MIASTA W CENTRUM!!

    PODZIEKUJE NA WYBORACH "PO" ZA PRZESIADKI I ZA TROSKE O MOJE ZDROWIE.pODZIEKUJE TEż ZA NAJDROZSZE BILETY KOMUNIKACYJNE W KRAJU.
    POdziekujcie wszyscy Adamowiczowi na wyborach za bałagan komunikacyjny i wysze ceny dojazdów do pracy!!
    Ja napewno podziekuje za te nowe smierdzace autobusy które i tak teraz wycofał adamowicz z miasta zamiast zrobic tak jak Gdynia oraz inne miasta kupic autobusy rzerobione na LPG,rzepak albo jeszcze lepiej na gaz ziemny!!

    • 0 0

  • jak ktos pierdzieli (1)

    takie glupoty ze tramwaj w korkach nie stoi to niech przyjedzie np na ul. Mickiewicza (i to po remoncie jest)i popatrzy.Torowisko srodkiem jezdni a dwa sznury samochodow od ul. Hallera do Placu Ks Komorowskiego regularnie zastawiaja tory.
    Klamstwem jest tez to ze tramwajem mozna w 5 min przejechac od Akademii Muzycznej do dworca PKP.W 5 minut to b. czesto nie dojezdzalem od LOTU do PKP!!! Jak wycofacie autobusy to komu zrobicie dobrze? Tym co jezdzili tymi autobusami...czy tym którzy dojezdzaja prywatnymi samochodami? Czyli inaczej mówiac biednym czy bogatym?
    Aha! PS do felka USA.Po Pierwsze:Jak slysze USA to na wymioty mnie bierze.Po drugie: to fantastyczny twoj komentarz na temat tramwajow a po trzecie wcale tak nie jest bo jestes tak zarobiony u wujka Sama ze jest to niemożliwe.

    • 0 0

    • komu zrobicie dobrze?

      Gdańskiej komunikacji przecież. Autobusy skrócą drogę, tramwajów wiecej nie będzie, a za przejazd wiecej mieszkancy zapłacą!

      • 0 0

  • Tylko o zapchanych tramwajach nie pomyśleli.....

    Autobusy nie dojeżdżają do centrum Gdańska, od wtorku na trasie od Akademii Muzycznej jeżdżą 2 tramwaje( do zmian były 3!), ale żeby pomyśleć, ze te dwa, które zostały będą pełne ludzi to nikt nie przewidział. Dzisiaj stojąc na przystanku nie zmieściłam się do tramwaju, bo był wypełniony ludźmi aż po same drzwi i gdzie tu udogodnienia??? A tak poza tym to tramwaj na tym odcinku nie jedzie 5 min( jeżdżę codziennie i jeszcze tak się nie zdarzyło), no chyba że ktoś sprawdzi w ile pokonuje tą trasę jedynie na rozkładzie, bo tam rzeczywiście jest napisane 5 min....

    • 0 0

  • ciekawe... (1)

    że nasi radni i władze miasta przodują w wyjazdach zagranicznych ale nie zauważyli w tych podróżach że tramwaje w miastach europejskich mają tory na takiej nawierzchni jaką tylko na przejazdach się u nas robi. Po torowiskach będących jednocześnie jezdnią jeżdżą tramwaje i autobusy i w ten sposób autobusy omijają korki. A u nas dalej torowisko to wyspa wystająca ponad całą ulicę i nawet żeby ustąpić miejsca karetce na sygnale to trzeba nadwerężyć zawieszenie wjeżdżając na krawężnik wysoki na 15 cm albo i więcej. Zobaczcie nowe odcinki torów - po remoncie - przy Galerii Bałtyckiej. Torowiska dostępne dla autobusów widziałam w Bremie, Amsterdamie, Berlinie i Hamburgu i wielu innych miastach. A u nas drogowcy to zauważą za jakieś 10 lat i wtedy znów będziemy wszystko rozwalać. Roboty drogowe robi się u nas tak żeby kolejny remont robić niedługo. W ten sposób za parę lat znów będzie zajęcie, kasa itd. A że kieszeń podatnika dwa razy tyle wyda? Przecież to są pieniądze niczyje! Paranoja, jak zwykle.

    • 0 0

    • Bo na wyjazdach zagranicznych oni siedzą przy stole i może zwiedzają wnętrze ratusza. I hotelowego sklepu.

      • 0 0

  • ciekawe...

    pardon, zapomniałam się podpisać,

    • 0 0

  • chyba ich p****a**!!! już i tak w tramwajach się w godzinach szczytu ledwo jedzie, a teraz to pasażerowie chyba mają jeździć na barana?

    Pewnie ten urzędas, co wpadł na jakże genialny pomysł rozładować korki zapragnął, by nie tracić paliwa w swoim autku, a co tam, że lud się będzie tłumnie pocił w tramwajach...

    • 0 0

  • Bzdura (1)

    A dlaczego miasto nie zrobi na obrzeżach parkingów dla samochodów osobowych z przesiadka na komunikację miejską.W centrum byłoby czystsze powietrze,a i nie potrzeba by było tylu miejsc do parkowania i zieleń by była nie rozjeżdżana.
    Mieszkańcy szczególnie będą dziękować za ten pomysł,gdy w zadymkę,ulewę i mróz będą przechodzić z autobusu na tramwaj.Widzę z okna tą pętlę na Chełmie.Ja uważam,że cały teren powinien być zadaszony,a nie jest i buduje się tylko wiaty.
    Już dawno zauważyłam,że PO,która rządzi miastem widzi wszystkie problemy zza kierownicy.Oni chyba nawet w większości nie wiedzą z którego przystanku jeżdża poszczególne linie ZKM.

    • 0 0

    • P+R

      Bo jak zrobimy PARK and RIDE to nam okradną albo ukradną auto... ;)

      • 0 0

  • Mam kolejny pomysł racjonalizatorski.

    ZLIKWIDOWAĆ MIASTO GDAŃSK!
    Jezdnie, domy, tramwaje, wszystko zlikwidować. Zasiać trawę, a na trawie postawić pałac dla Pawia Adamowicza i jego świty.

    • 0 0

  • nie przesadzaj Żmija...

    nic likwidować nie trzeba, tylko racjonalnie gospodarować tym co się ma a nie zlecać projekty robót takim co tylko kombinują jak sobie zapewnić robotę na kolejne 25 lat. I jak się d..e wozi po świecie na koszt podatnika to nie tylko po to żeby się pogościć, pouśmiechać i pościskać rączki, tylko przy okazji popatrzeć i popytać takich co przerabiali te problemy wcześniej i rozwiązali je. Bo na zachodzie jak kogoś wybierają to go potem z wydanej kasy rozliczają a jak gdzieś jedzie to zaraz pytają co załatwił, czego się dowiedział. A nie jak Adamowicz którego wybierają bo na horyzoncie nikogo lepszego nie ma, kontrkandydaci w wyborach samorządowych to byli albo komuchy których tu nikt nie chce choćby ze złota byli, albo oszołomy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane