• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wyjadą nocą na miasto

Krzysztof Koprowski
30 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nocny tramwaj na wakacje
Do tej pory tramwaj nocą można było zobaczyć, gdy po dotarciu do Gdańska na lawecie stawiano go na tory na Nowych Ogrodach. Na zdjęciu: rozładunek krakowskiego bombardiera. Do tej pory tramwaj nocą można było zobaczyć, gdy po dotarciu do Gdańska na lawecie stawiano go na tory na Nowych Ogrodach. Na zdjęciu: rozładunek krakowskiego bombardiera.

W sylwestrową noc po ponad 25 latach na gdańskie tory ponownie wyjedzie nocna linia tramwajowa. N0 będzie kursować od godz. 0:30 do 4:30 w nocy. To będzie test przed uruchomieniem stałych linii nocnych.



Czy nocny tramwaj to dobry pomysł?

Gdański ZTM chce, by tramwaje nocne kursowały w letnie weekendy. - Tramwaje mogłyby łączyć najważniejsze z punktu widzenia turysty i mieszkańców atrakcje Gdańska: Śródmieście z plażą, np. Jelitkowem - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Ten pomysł dopiero się narodził i wciąż nie znamy trasy nocnej linii, jednak urzędnicy chcą, by łączyła ona miejskie sypialnie z dzielnicami, w których działają puby, restauracje oraz dyskoteki. Linia sylwestrowa pojedzie z Chełmu przez Śródmieście, Zaspę, Przymorze i Oliwę do Wrzeszcza, skąd pojedzie prosto do Śródmieścia i na Chełm.

Nocne tramwaje jeździły po Gdańsku do 1984 roku. Zlikwidowano je z kilku powodów, ale przede wszystkim dlatego, że noc to najlepszy czas do prowadzenia prac remontowych na torowiskach.

Nawet w Poznaniu, gdzie linia nocna funkcjonuje od wielu lat, zaś rozległa sieć i rozjazdy pozwalają na zmianę trasy, kursowanie tramwaju jest zawieszane ze względu remonty.

Innym problemem jest hałas. W stolicy Wielkopolski pojazd wykonuje krótką pętlę uliczną w centrum, po czym jedzie trasą szybkiego tramwaju, przebiegającą w wykopie, przez co nie jest tak uciążliwe. Inaczej sytuacja wyglądała w Warszawie, gdzie w latach 2003 - 2005 również kursowała nocna linia. Zlikwidowano ją po protestach mieszkańców.

Pierwszy raz nocne linie tramwajowe w Gdańsku zostały uruchomione w połowie lat 50. Były wówczas oznaczone podwyższoną numeracją, co dziesięć numerów. Kursowały każdej nocy, niemal po całej gdańskiej sieci tramwajowej. Łączyły m.in. nieistniejące już dzisiaj pętle: Targ Węglowy z Lotniskiem Wrzeszcz, a także z Stogami, Bogusławskiego z Orunią, Oliwę z Sopotem oraz Łąkową z Siedlcami.

Wraz z biegiem lat i likwidacją wielu torowisk, ubywało także linii. Po raz ostatni nocny tramwaj wyjechał na trasę w lutym 1984 r.

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • jesli by tylko do brzezna to cos jezdzilo to czad!

    • 5 0

  • zły pomysł

    wystarczy że kursuje kilka nocnych linii autobusowych. Nocne podróże z atrakcjami czekają tych pasażerów którzy odbywają podróż w weekendowe noce. Pijana hołota, awantury, picie alkoholu i palenie papierosów, zwłaszcza na liniach wyjeżdżających poza granice miasta, zaczepki młodych debili w dresach, to prawdziwy obraz nocnej komunikacji w Gdańsku.
    Myślę że podobnie będzie w nocnych tramwajach, zwłaszcza kiedy będą one łączyć tak ekskluzywne i elitarne dzielnic miasta jak Brzeźno czy Stogi.

    • 7 11

  • B. dobrze, nawet dla tych, którzy poźno przyjeżdzają pociągiem. Ale za to te tramwaje powinne być wykonane z odlewu, żeby stanowiły jedną całość. Inaczej wszystko zostanie zniszczone. Jak zawsze

    • 4 0

  • (3)

    świetny pomysł!

    nocne autobusy jeżdza tak zadko, wiec tramwaje nocne to zbawienie

    we wroclawiu sa nocne tramwaje i jest to genialny pomsyl!

    • 6 0

    • Od 2003 nie ma we wrocku nocnych tramwajow. Przed wigilia uruchomiono linie Pilczyce - Lesnica, ale to tak jakby uruchomic linie Oliwa- Jelitkowo . Nic nie wnosi do ukladu :) prawdziwy nocny tramwaj jest tylko w Poznaniu.

      • 2 0

    • he he (1)

      Gdyby chodziło o wygodę pasażerów to wystarczyłoby zwiększyć częstotliwość kursowania autobusów. Nocne tramwaje to pomyłka. Za mało pasażerów.

      Po prostu Zarząd Transportu leci w ch***. Zwiększa liczbę zadań do granic absurdu. Już teraz uruchomienie dochodzi do 100% - czytaj: w godzinach szczytu w zajezdni nie ma ani jednego tramwaju; sprawny czy nie MUSI jeździć. Po uruchomieniu nocny wogóle nie będzie czasu na konserwację. Chcą dokopać ZKMowi.

      • 1 0

      • Chyba tyle ich mają, że nie mieszczą się w zajezdni. A ciągle nowe 30-latki dojeżdżają...

        • 1 0

  • zadbać o bezpieczeństwo

    Tramwaje czy autobusy co za różnica ważne żeby był bezpiecznie. Co z tego, że będzie więcej linii skoro ludzie boją się nimi jeździć. Osobiście wolę zapłacić za taksówkę niż po raz kolejny zostać okradzioną na oczach kierowcy i innych pasażerów.

    • 3 3

  • Dobry pomysł! (1)

    Skorzystam w noc sylwestrową, i pewnie nie raz później.

    • 4 0

    • tylko w lecie ,czytaj dokładnie

      a bilety po 15 zł, mój wujek jest w zkm,oliwi tory to wie

      • 0 1

  • nie rozumiem paru rzeczy

    • 1 0

  • nie rozumiem paru rzeczy

    w nocy, gdy są puste ulice puszczają tramwaje, a na dzień gdy są mega korki to dokupują autobusów zamiast budować nowe trasy tramwajowe...ktoś mi wytłumaczy ten kretynizm naszych władz?

    poza tym po co tramwaje? wystarczy częściej puszczać autobusy, zgrać je też z kolejką skm i gitara...

    • 6 3

  • Super

    Jak przyjechałem tu na studia to nie mogłem uwierzyć że nie ma czegoś takiego jak nocny tramwaj. Tylko niech dadzą takie z kamerkami, co by dresów śledziły.

    • 8 1

  • Ciekawe kto zapłaci za powybijane szyby i inne ciekawe nocne atrakcje. (1)

    • 3 5

    • Jak to kto? ZKM

      Czajników z ztm-u to nie interesuje. Im słabsi przewoźnicy tym lepiej. Łatwiej im narzucać warunki.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane