• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wyjadą nocą na miasto

Krzysztof Koprowski
30 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nocny tramwaj na wakacje
Do tej pory tramwaj nocą można było zobaczyć, gdy po dotarciu do Gdańska na lawecie stawiano go na tory na Nowych Ogrodach. Na zdjęciu: rozładunek krakowskiego bombardiera. Do tej pory tramwaj nocą można było zobaczyć, gdy po dotarciu do Gdańska na lawecie stawiano go na tory na Nowych Ogrodach. Na zdjęciu: rozładunek krakowskiego bombardiera.

W sylwestrową noc po ponad 25 latach na gdańskie tory ponownie wyjedzie nocna linia tramwajowa. N0 będzie kursować od godz. 0:30 do 4:30 w nocy. To będzie test przed uruchomieniem stałych linii nocnych.



Czy nocny tramwaj to dobry pomysł?

Gdański ZTM chce, by tramwaje nocne kursowały w letnie weekendy. - Tramwaje mogłyby łączyć najważniejsze z punktu widzenia turysty i mieszkańców atrakcje Gdańska: Śródmieście z plażą, np. Jelitkowem - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Ten pomysł dopiero się narodził i wciąż nie znamy trasy nocnej linii, jednak urzędnicy chcą, by łączyła ona miejskie sypialnie z dzielnicami, w których działają puby, restauracje oraz dyskoteki. Linia sylwestrowa pojedzie z Chełmu przez Śródmieście, Zaspę, Przymorze i Oliwę do Wrzeszcza, skąd pojedzie prosto do Śródmieścia i na Chełm.

Nocne tramwaje jeździły po Gdańsku do 1984 roku. Zlikwidowano je z kilku powodów, ale przede wszystkim dlatego, że noc to najlepszy czas do prowadzenia prac remontowych na torowiskach.

Nawet w Poznaniu, gdzie linia nocna funkcjonuje od wielu lat, zaś rozległa sieć i rozjazdy pozwalają na zmianę trasy, kursowanie tramwaju jest zawieszane ze względu remonty.

Innym problemem jest hałas. W stolicy Wielkopolski pojazd wykonuje krótką pętlę uliczną w centrum, po czym jedzie trasą szybkiego tramwaju, przebiegającą w wykopie, przez co nie jest tak uciążliwe. Inaczej sytuacja wyglądała w Warszawie, gdzie w latach 2003 - 2005 również kursowała nocna linia. Zlikwidowano ją po protestach mieszkańców.

Pierwszy raz nocne linie tramwajowe w Gdańsku zostały uruchomione w połowie lat 50. Były wówczas oznaczone podwyższoną numeracją, co dziesięć numerów. Kursowały każdej nocy, niemal po całej gdańskiej sieci tramwajowej. Łączyły m.in. nieistniejące już dzisiaj pętle: Targ Węglowy z Lotniskiem Wrzeszcz, a także z Stogami, Bogusławskiego z Orunią, Oliwę z Sopotem oraz Łąkową z Siedlcami.

Wraz z biegiem lat i likwidacją wielu torowisk, ubywało także linii. Po raz ostatni nocny tramwaj wyjechał na trasę w lutym 1984 r.

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    `jestesmy` za prostackim spoleczenstwem zeby normalnie korzystac z komunikacji miejskiej w nocy, zawsze jakies nachlane jelopy sie znajda co to wszystko rozpieprza zamiast uwalic pupsko i normalnie dojechac na chate

    • 18 0

    • gdyby pomyśleli i zrobili jak w innych krajach, to problem by zniknął (1)

      w wielu miejscach wejść mozna TYLKO od kierowcy - ten pilnuje kasowania biletu lub okazywania karty - jeśli ktoś jest pijany i awanturuje się, może bez problemu takiego delikwenta nie wpuścić

      • 7 0

      • nie u nas, nie wyobrazam sobie zeby kierowca, motorniczy `szarpal sie` z nawalonym gosciem i nie chcial go wpuscic do busa czy tramwaju. pewnie kosz na smiecie by wyladowal w oknie i tyle.

        • 4 0

    • prawda (1)

      nadzieja bedzie w pokoleniu za 30 lat.

      • 2 2

      • a te pokolenie to jeszcze gorsze rośnie...więc nie ma w co wierzyć , że bedzie lepiej..wystarczy tylko pojeżdzic komunikacją miejską w Gda i posłuchać rozmów 15-16 latków...albo popatrzeć na ich zachowanie..;/

        • 5 0

  • hałas i guma (1)

    Miałem kiedyś okazję przejechać się paryskim metrem. Moją uwagę zwróciło to, że było ono bardzo ciche, co można w dużej mierze zawdzięczać ogumionym kołom. Myślę, że specjalne ogumione koła dla tramwajów nocnych, nie powinny być wielkim wyzwaniem dla ZTM.

    • 5 4

    • Tylko jedna linia ma zwykłe koła przystosowane do jazdy po betonie, a nie szynach. Zresztą są pomysły zastąpienia tego "zwykłymi" kołami i wprowadzenia szyn.

      • 1 0

  • "pomysł dopiero się narodził"

    i niedługo zejdzie z tego świata.
    amen

    • 9 1

  • a do Sopotu?

    a moim skromnym zdaniem powinno byc nocne polaczenie autobusowe do Sopotu i Gdyni bo przeciez zasyfiala kolejka nie jest rozwiazaniem. Kolejka poza tym, ze jest paskudna to nie ma mozliwosci jazdy poza torami wiec nie obsluguje calego pasa nadmorskiego (cz. Zaspy, Przymorza, Jelitkowa).

    • 3 2

  • stogi

    heh pojedzie jeden kurs na Stogii i po tramwaju . . . pozdro

    • 7 1

  • A co z Nowym Portem ? (3)

    Czy Nowy Port ma nadal być Nocną Pustynią ?

    • 4 3

    • w nowym porcie to juz po 18 ludzie z domu nie wychodza wiec po co jeszcze linia NO? no chyba zeby rozwalic co nie co

      • 1 0

    • N6

      przecież macie N6 o.O

      • 1 0

    • nowy port? - a gdzie to?- do lassuuu!!!!!!

      sie lansowac wsiuny

      • 0 1

  • gwiazdor (1)

    hym moze bardzo dobrze jesli beda kursowaly co godzine to taxi do lamusa nie zarobia hym jestem za

    • 6 0

    • Bedą kursować co pół godziny

      • 1 2

  • super

    A będzie RENOMA??

    • 1 1

  • nareszcie!

    I po co było tyle zwlekać?!

    • 4 2

  • Tramwaje są przyszłością Gdańska, niestety wielce niedocenianą. Ale to się zmieni kiedy do ludzi dotrze że korki będą już zawsze.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane