• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na Morenę także do ul. Myśliwskiej. Ogłoszono przetarg

Krzysztof Koprowski
13 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Odcinek od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej pobiegnie po trawniku od wielu lat rozdzielającym jezdnie ul. Bulońskiej. Odcinek od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej pobiegnie po trawniku od wielu lat rozdzielającym jezdnie ul. Bulońskiej.

To już pewne: trasa tramwajowa na Morenę w ciągu kilku miesięcy zyska odnogę w kierunku ul. Myśliwskiej. Z kolei przystanek tramwajowo-kolejowy Brętowo będzie dysponował lepszą infrastrukturą.



O budowie torów tramwajowych między ul. Rakoczego zobacz na mapie GdańskaMyśliwską zobacz na mapie Gdańska mówiło się od samego początku realizacji trasy tramwajowej z Siedlec zobacz na mapie Gdańska na osiedle Morena. Ostatecznie, ze względu na ryzyko przekroczenia zaplanowanych wydatków na ten cel (149,4 mln zł), zdecydowano się podzielić projekt na dwa zadania: Siedlce - przystanek PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska oraz Rakoczego-Myśliwska.

Szczęśliwie dla kasy miasta okazało się, że pierwszy, realizowany już odcinek, kosztuje ok. 116 mln zł, więc zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na drugie zadanie. Dlatego Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosiły w piątek, 13 czerwca, przetarg na wykonawcę tego projektu.

W ramach zadania Rakoczego - Myśliwska tory tramwajowe zostaną ułożone w zarezerwowanym od kilku dekad pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Tramwaje zatrzymają się na dwóch przystankach, roboczo nazwanych: Budapeszteńska oraz Myśliwska.

Zmianą w porównaniu do wcześniejszych planów jest rezygnacja z tzw. trójkąta torowego na końcu ul. Myśliwskiej, na rzecz rozjazdów międzytorowych, a więc rozwiązania identycznego jak przy przystanku PKM Brętowo.

To rozwiązanie niestety nie pozwala na skierowanie w kierunku ul. Myśliwskiej jednokierunkowych tramwajów Pesa Swing. Z myślą o trasie na osiedle Morena zamówiono jednak pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które będą mogły zmienić kierunek jazdy zarówno przy przystanku PKM Brętowo, jak i przy ul. Myśliwskiej.

- Ponieważ zależy nam na wysokiej częstotliwości kursów, Pesy Jazz Duo będą uzupełniane tramwajami typu N8C, które zostały kupione od Dortmundu i Kassel właśnie z myślą o kursowaniu po górnym tarasie Gdańska, gdzie stare wysokopodłogowe "stopiątki" nie mogą być eksploatowane - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.

Niewykluczone, że przez krótki czas na Morenie znajdować się będą trzy krańcówki: przy PKM Brętowo, przy ul. Myśliwskiej oraz na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska. To ostatnie miejsce, pozwalające na tzw. trójkątowanie, nadal jest brane pod uwagę, a jednocześnie pozwala na "obrócenie" tramwaju jednokierunkowego (czyli np. Pesy Swing).

Czytaj też: Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Czy budowa trasy na os. Morena sprawi, że część kierowców przesiądzie się na tramwaj?

- Takie zawracanie trwa tylko parę chwil. Pamiętajmy, że wkrótce powinna ruszyć też budowa trasy tramwajowej w ciągu tzw. ul. Nowej Bulońskiej Północnej, gdzie przewidziano zarówno trójkąt torowy na skrzyżowaniu z planowaną ul. Nową Politechniczną, jak i pętle przy ul. Nowej Warszawskiej - zwraca uwagę Zomkowski.

Czytaj też: Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Rezygnacja z budowy trójkąta torowego na zakończeniu trasy przy ul. Myśliwskiej oznacza, że nie będzie tam remontowane skrzyżowanie z ul. Bulońską. Ta inwestycja musi poczekać do momentu budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Kierowcy (w tym także autobusów) zyskają natomiast "zawrotkę" na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej z Budapeszteńską zobacz na mapie Gdańska.

Wykonawca tego odcinka będzie musiał także doposażyć krańcówkę przy przystanku PKM Brętowo. Tam prace trwają już od kilku miesięcy, ale dopiero teraz projekt zostanie poszerzony o nowe elementy. Są to: budynek socjalny dla pracowników komunikacji miejskiej, toaleta publiczna oraz zadaszenie między przystankiem PKM i przystankiem autobusowym w ciągu ul. Rakoczego.

- W trakcie ogłaszania poprzedniego przetargu [na odcinek Siedlce-PKM Brętowo - dop. red.] nie było gotowej dokumentacji na te obiekty, ponieważ decyzja o ich realizacji zapadłą później. Gdybyśmy nie ogłosili przetargu na odcinek Rakoczego-Myśliwska, to wszystkie te elementy byłyby wykonane w innym przetargu. Teraz wykorzystujemy po prostu fakt realizacji odcinka na ul. Myśliwskiej i dołączamy zamówienie na wspomniane obiekty - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Wszystkim pracom towarzyszyć będzie wymiana infrastruktury wodociągowej, deszczowej, sanitarnej, gazowej, cieplnej itp. W niezbędnym zakresie zrealizowana będzie również naprawa i przebudowa nawierzchni ulic. Wzdłuż nowej trasy tramwajowej przewidziano drogę dla rowerów.

- Prace muszą być zakończone w terminie 11 miesięcy od momentu podpisania umowy. Termin składania ofert mija 21 lipca br. W przetargu jedynym kryterium wyboru firmy jest cena - informuje Kaczmarek.

Taki harmonogram prac oznacza, że istnieje szansa na jednoczesne uruchomienie wszystkich trzech inwestycji tj. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (formalne zakończenie budowy 30 kwietnia 2015 r., ale odbiory mogą przedłużyć się do drugiej połowy 2015 r.) oraz obu odcinków tramwajowych (odcinek Siedlce-PKM Brętowo ma być gotowy do 30 września 2015 r.). Do 30 września gotowa ma być też infrastruktura węzłów przesiadkowych przy przystankach PKM.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • Powinno powstać połączenie z Nową Politechniczną

    windą

    • 7 5

  • cisnij by przed wyborami zdarzyć

    Potem będzie ufffff i się zobaczy

    • 9 7

  • Piecewska! (8)

    Zagłosuję na każdego, kto obieca, ze do końca swojej kadencji ukończy remont ul. Piecewskiej.

    • 21 2

    • (4)

      Srecewska. Weź już przestań z tą Piecewską, bo mdli od tego pitolenia. Bierz łopatę i rób.

      • 7 13

      • (3)

        tylko że to prawda, ulica remontu nie widziała od 20 lat

        • 8 2

        • (1)

          wiesz ile ulic czeka na remont od 20 lat? Ja znam takie, co czekaja od wojny i co? Czy marudze przy kazdym tekscie o tym samym? Myslisz, ze jak bedziesz pisal swoj spam, to nagle ktos ja wyremontuje?

          • 10 2

          • wiem ile ulic czeka

            ale mieszkam w takim miejscu, że muszę jeździć Piecewską.
            A mojego posta wstawiam przy zbliżonych tematach żeby zainteresować współmieszkańców i decydentów.

            • 9 5

        • np. Sobieskiego też czeka na remont od 20 lat a tam jest o wiele większy ruch i co poradzić

          • 4 1

    • Piecewska bedzie zrobiona w przyszlym roku. (1)

      I później znów wadze Gdansa zapomną o Morenia na 30 lat.

      • 5 3

      • z tego co wiem to

        za jakiś czas zacznie się przygotowanie projektu remontu. do remontu jeszcze daleko

        • 3 0

    • Będzie remont w tym roku z BO.

      • 1 0

  • Wybory powinny być co 2 lata!

    • 11 5

  • PKM Banino (9)

    Na wszystko jest kasa ale na PKM Banino to nie ma - korki na Słowaka nigdy chyba nie znikną , wwwrrrrrrrrrrrr

    • 9 13

    • (8)

      Ale że co nie ma? Przecież będzie przystanek, musisz mieć od razu dwupasmową autostradę, żeby dojechać? Można też dojechać Barniewicką do Osowej, odległość podobna. A jak chcesz mieć komunikację autobusową tam podciągniętą to już z petycją do Wójta Żukago.

      • 10 0

      • Bredzisz (7)

        Przystanek leży na obszarze miasta Gdańska, więc drogi dojazdowe musi budować Gdańsk, czy się to komuś podoba czy nie. Rzecz właśnie w tym, że tych dróg nie będzie - szutrowe badziewie po którym nie pojadą autobusy. A to ma być zdaje mi się przystanek węzłowy. Więc kto się tam będzie przesiadał? Koty dachowce?
        Jak się powiedziało "a", to trzeba być konsekwentnym. No chyba, że Gdańsk odda ten teren gminie Żukowo. PKM to inwestycja międzygminna i nie ma gadania, że to służy lub nie służy mieszkańcom takiej czy innej gminy. Liczą się względy funkcjonalne. A lokalne patriotyzmy proszę sobie hodować na stadionach.

        • 5 5

        • (5)

          Międzygminna powiadasz? To ile Żukowo się do niej dorzuciło.
          A mieszkańcom Gdańska bardziej potrzebna jest linia tramwajowa niż PKM Banino (tego przystanku mogłoby w ogóle nie być), więc spier..aj w podskokach.

          • 7 4

          • Stroisz chojraka w internecie? (4)

            To ostanie zdanie świadczy, że mamusia nie miała czasu bo oglądała seriale, a tatuś zostawiał dzidziusia w samochodzie i szedł na browca.

            • 4 4

            • (3)

              nie bede ze swoich podatkow dokladal na droge dla wiesniakow. idzcie do wojta walczyc o pieniądze

              • 4 5

              • Podpisałeś się gdańszczanin lecz zapomniałeś (2)

                że "z cyrkowej szkapy nie będzie rumaka, choćby podkowy dać złote". Możesz sobie dodawać animuszu miejscem zamieszkania. Wieśniactwo to stan mentalny, który reprezentujesz wręcz modelowo, wyznając zasadę moja chata z kraja.

                • 3 4

              • najbardziej prowincjonalne i nienawistne wieśniaki, to bardzo często "urodzeni" gdańszczanie, niestety... a i tak kropnąłeś chyba w powietrze, bo gościa ni ma... ;-)

                • 4 3

              • Kmieciu się odezwał

                • 1 1

        • To jednak nie jest prawda

          Przystanek Banino od początku miał być skomunikowania przez Zukowo zaś Gdańsk miał budować infrastrukturę przy przystanku, parkingi itp. Niestety Zukowo boi sie protestów i nie chce rozbudować układu dojazdowego do przystanku zgodnie z planem, prościej narysowali komuś (Gdanskowi) nowa drogę po stronie gminy, oczywiście po prywatnych terenach aby podnieść koszty o jakieś 1 mln pln. I szukać frajera na kajak ale nie tedy droga.

          • 0 0

  • Super

    są te nowe tramwaje od Pesy, już nie mogę się ich doczekać.

    • 7 1

  • nie Morena tylko Piecki-Migowo (7)

    ile można...

    • 22 23

    • No właśnie, ileż można tak zrzędzić?

      Pogódź się, że nazwa "Morena" jest nazwą zwyczajową i taką pozostanie w świadomości ludzi.

      • 19 4

    • raczej tramwajem do Migowa

      tak to jest faktycznie

      • 12 4

    • (4)

      Tramwaj ma przejeżdżać, przez osiedle mieszkaniowe Morena, także może być Morena, nie trzeba koniecznie podawać nazwy dzielnicy.

      • 13 0

      • MORENA MORENA MORENA (3)

        TO JEST MORENA I koniec. Jak zostane prezydentem tego miasta to zmienię nazwę tej dzielnicy na MORENA ! I się skończy pitolenie w kółko wiecznie. Kogo nie zapytasz : Gdzie mieszkasz? : Na Morenie... Nikt nie powie na Pieckach albo na Migowie, każdy powie na Morenie każdy i koniec pitolenia.

        • 17 7

        • żył pięknie i na nagrobku miał napisane (2)

          co? co? co?

          • 0 0

          • morena? :) (1)

            • 1 0

            • taa na nagrobku piecki migowo ale ktos szprajem napisal morena.

              • 1 0

  • (5)

    Gdańsk mocno rozbudowuje infrastrukturę drogowo-transportową w ostatnich latach. W Gdyni natomiast zastój, nic nie słychać o rozbudowie kolei oraz zaniedbane północne dzielnice, ul. Hutnicza, Płk. Dąbka, Kwiatkowsiego wymagają natychmiastowej rozbudowy.

    • 27 3

    • Lotnisko też poszło.... (2)

      • 9 0

      • Lepiej zamaist tego trzeba było pozyskać środki na rozbudowę dróg. Linia tramwajowa na Morenę kosztuje około 100 mln, czyli sporo można za taką kwotę zrobić. A nie budować terminal w polu, gdzie nie ma dojazdu i w dodatku istnieje duże ryzyko otrzymania dofinansowania.

        • 13 0

      • Ale infobox zostaje

        i szkoła filmowa i muzeum i kolej linowa
        a to przeca najbardziej potrzebne inwestycje gdynianom. Jak zadra w tyłku.

        • 11 0

    • to prawda

      Był czas, że i w Gdyni się budowało: Droga Gdyńska, leśny odcinek Estakady, druga nitka Wiśniewskiego to wszystko były bardzo potrzebne inwestycje. A teraz co, posucha z infoboxem na osłodę.

      • 5 1

    • Gdańsk kapitalnie wykorzystuje ostatnie pieniądze z UE na rozwój infrastruktury. To będzie baza pod dalszy rozwój miasta. W Gdyni miliony idą na tak oderwane od potrzeb Gdynian inwestycje jak lotnisko czy kolejki linowe i topi pieniądze w koncerciki i PR. A mogliby te pieniądze przeznaczyć na wkład własny do dużych inwestycji komunikacyjnych. Szkoda Gdyni bo lubię to miasto.

      • 8 0

  • To się wyprowadź do Gdyni (3)

    tam przez najblizsze 50 lat remontów nie przewidują, tylko mało uciążliwe budowy muzeów, pomników, bajkonuru

    • 19 3

    • Tak właśnie zrobiłem, teraz mieszkam we Wrzeszczu, mam piękny widok z góry i coraz lepszą komunikację.

      • 7 0

    • budujemy baltiq plaza

      i mamy was w d..e

      • 1 5

    • Jasne nie ma jak Quattro Towers, tez mi się tam dobrze mieszka :)
      Pozdrawiam

      • 0 0

  • Kto mi wytlumaczy ? (8)

    Dlaczego tramwaj nie będzie jechał do Słowackiego i w dół do Grunwaldzkiej?

    Dlaczego na etapie projektowania Nowej Słowackiego nie przewidziano takiej możliwości?

    A przecież tak trasa, aż się prosi, aby mogła funkcjonować ...

    • 23 12

    • Dlaczego ktoś miałby ci to tłumaczyć ?

      • 4 3

    • gdzie włączyć tory ze słowackiego (2)

      w grunwaldzką?
      No napisz mi w jaki sposób to zrobić?

      • 7 2

      • czytaj ze zrozumieniem

        przecież autor napisał "na etapie projektowania"

        • 2 3

      • obecnie niestety nigdzie

        miejsce by się znalazło, i tak przeryto pół miasta, żeby postawić zasieki i tablice dla grafficiarzy.

        • 4 1

    • to by było w pewnym sensie dublowanie trasy PKM

      • 12 2

    • Za duże nachylenie terenu (1)

      Dlatego też robią wiadukt dla tramwaju który wjedzie prosto na peron PKM. Tramwaj by nie podjechał pod takie wzniesienie.

      • 3 0

      • 10% to oczywiście problem, ale nikt nie mówił, że tramwaj miałby jechać w świetle Potokowej

        • 1 0

    • slowackiego

      w projektach był tram do niedźwiednika dalej do zajezni wita Stwosza może......
      ale i tak zgadzam się z opinia ze petla przy pkp to troszkę nie tak

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane