• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na Morenę także do ul. Myśliwskiej. Ogłoszono przetarg

Krzysztof Koprowski
13 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Odcinek od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej pobiegnie po trawniku od wielu lat rozdzielającym jezdnie ul. Bulońskiej. Odcinek od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej pobiegnie po trawniku od wielu lat rozdzielającym jezdnie ul. Bulońskiej.

To już pewne: trasa tramwajowa na Morenę w ciągu kilku miesięcy zyska odnogę w kierunku ul. Myśliwskiej. Z kolei przystanek tramwajowo-kolejowy Brętowo będzie dysponował lepszą infrastrukturą.



O budowie torów tramwajowych między ul. Rakoczego zobacz na mapie GdańskaMyśliwską zobacz na mapie Gdańska mówiło się od samego początku realizacji trasy tramwajowej z Siedlec zobacz na mapie Gdańska na osiedle Morena. Ostatecznie, ze względu na ryzyko przekroczenia zaplanowanych wydatków na ten cel (149,4 mln zł), zdecydowano się podzielić projekt na dwa zadania: Siedlce - przystanek PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska oraz Rakoczego-Myśliwska.

Szczęśliwie dla kasy miasta okazało się, że pierwszy, realizowany już odcinek, kosztuje ok. 116 mln zł, więc zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na drugie zadanie. Dlatego Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosiły w piątek, 13 czerwca, przetarg na wykonawcę tego projektu.

W ramach zadania Rakoczego - Myśliwska tory tramwajowe zostaną ułożone w zarezerwowanym od kilku dekad pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Tramwaje zatrzymają się na dwóch przystankach, roboczo nazwanych: Budapeszteńska oraz Myśliwska.

Zmianą w porównaniu do wcześniejszych planów jest rezygnacja z tzw. trójkąta torowego na końcu ul. Myśliwskiej, na rzecz rozjazdów międzytorowych, a więc rozwiązania identycznego jak przy przystanku PKM Brętowo.

To rozwiązanie niestety nie pozwala na skierowanie w kierunku ul. Myśliwskiej jednokierunkowych tramwajów Pesa Swing. Z myślą o trasie na osiedle Morena zamówiono jednak pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które będą mogły zmienić kierunek jazdy zarówno przy przystanku PKM Brętowo, jak i przy ul. Myśliwskiej.

- Ponieważ zależy nam na wysokiej częstotliwości kursów, Pesy Jazz Duo będą uzupełniane tramwajami typu N8C, które zostały kupione od Dortmundu i Kassel właśnie z myślą o kursowaniu po górnym tarasie Gdańska, gdzie stare wysokopodłogowe "stopiątki" nie mogą być eksploatowane - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.

Niewykluczone, że przez krótki czas na Morenie znajdować się będą trzy krańcówki: przy PKM Brętowo, przy ul. Myśliwskiej oraz na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska. To ostatnie miejsce, pozwalające na tzw. trójkątowanie, nadal jest brane pod uwagę, a jednocześnie pozwala na "obrócenie" tramwaju jednokierunkowego (czyli np. Pesy Swing).

Czytaj też: Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Czy budowa trasy na os. Morena sprawi, że część kierowców przesiądzie się na tramwaj?

- Takie zawracanie trwa tylko parę chwil. Pamiętajmy, że wkrótce powinna ruszyć też budowa trasy tramwajowej w ciągu tzw. ul. Nowej Bulońskiej Północnej, gdzie przewidziano zarówno trójkąt torowy na skrzyżowaniu z planowaną ul. Nową Politechniczną, jak i pętle przy ul. Nowej Warszawskiej - zwraca uwagę Zomkowski.

Czytaj też: Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Rezygnacja z budowy trójkąta torowego na zakończeniu trasy przy ul. Myśliwskiej oznacza, że nie będzie tam remontowane skrzyżowanie z ul. Bulońską. Ta inwestycja musi poczekać do momentu budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Kierowcy (w tym także autobusów) zyskają natomiast "zawrotkę" na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej z Budapeszteńską zobacz na mapie Gdańska.

Wykonawca tego odcinka będzie musiał także doposażyć krańcówkę przy przystanku PKM Brętowo. Tam prace trwają już od kilku miesięcy, ale dopiero teraz projekt zostanie poszerzony o nowe elementy. Są to: budynek socjalny dla pracowników komunikacji miejskiej, toaleta publiczna oraz zadaszenie między przystankiem PKM i przystankiem autobusowym w ciągu ul. Rakoczego.

- W trakcie ogłaszania poprzedniego przetargu [na odcinek Siedlce-PKM Brętowo - dop. red.] nie było gotowej dokumentacji na te obiekty, ponieważ decyzja o ich realizacji zapadłą później. Gdybyśmy nie ogłosili przetargu na odcinek Rakoczego-Myśliwska, to wszystkie te elementy byłyby wykonane w innym przetargu. Teraz wykorzystujemy po prostu fakt realizacji odcinka na ul. Myśliwskiej i dołączamy zamówienie na wspomniane obiekty - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Wszystkim pracom towarzyszyć będzie wymiana infrastruktury wodociągowej, deszczowej, sanitarnej, gazowej, cieplnej itp. W niezbędnym zakresie zrealizowana będzie również naprawa i przebudowa nawierzchni ulic. Wzdłuż nowej trasy tramwajowej przewidziano drogę dla rowerów.

- Prace muszą być zakończone w terminie 11 miesięcy od momentu podpisania umowy. Termin składania ofert mija 21 lipca br. W przetargu jedynym kryterium wyboru firmy jest cena - informuje Kaczmarek.

Taki harmonogram prac oznacza, że istnieje szansa na jednoczesne uruchomienie wszystkich trzech inwestycji tj. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (formalne zakończenie budowy 30 kwietnia 2015 r., ale odbiory mogą przedłużyć się do drugiej połowy 2015 r.) oraz obu odcinków tramwajowych (odcinek Siedlce-PKM Brętowo ma być gotowy do 30 września 2015 r.). Do 30 września gotowa ma być też infrastruktura węzłów przesiadkowych przy przystankach PKM.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • Dojazd na Myśliwską ....moje spostrzeżenia

    Tylko żeby nikomu nie przyszło do głowy likwidować 127. Duża część mieszkańców myśliwskiej dojeżdża do Wrzeszcza, żeby się przesiąść na SKM. Nie wyobrażam sobie bawić się w przesiadki z autobusu na tramwaj a potem na skm.Tak na marginesie przydałoby się usprawnić jedną rzecz. Autobusy 129 i 130 przyjeżdżają o podobnym czasie na przystanek budapesztańska. Czy autobus linii 130 mógłby poczekać na 129 tak, żeby pasażerowie mogliby się przesiąść na 130?? Ułatwiłoby to naprawdę życie. Szkoda, że 129 nie jedzie na Jasieńską. Brakuje autobusu, który podjeżdża pod SKM Wrzeszcz. A tak trzeba z Dmowskiego robić biegi żeby zdążyć na SKM. Póki co PKM jest w szczerym polu, a nawet jak już wybudują kolej to zamiast obecnie za 2 bilety (ztm+skm) jak mamy płacić za 3, wybiorę tańszą opcję lub samochód.

    • 6 3

  • A stamtąd już tylko krok do lotniska w Rebiechowie. (2)

    I po co budowano PKM za horrendalną kasę? Pardon, ktoś musi zarobić w Gdańsku... Układ zamknięty.

    • 0 6

    • (1)

      Z Bulońskiej krok do lotniska? Co ty bredzisz durniu?

      • 3 2

      • Mrr. Musisz być twardzielem,

        używasz mocnych słów i to przed 22.00

        • 0 0

  • Tramwaje w mieście potrzebne są !

    • 2 2

  • mysliwska

    Panie Prezydencie osiedla przy Mysliwskiej od18 sobota do 18 niedziela bez komunikacji z Gdanskiem,!!!! przez caly rok!!!

    • 0 1

  • I kto to wszystko wymyśla!

    • 0 1

  • A Korwin zamiast toów puściłby tamtędy dodatkowy pas ruchu

    gdyż tego wymaga rynek.

    • 2 1

  • morena

    brawo ze ak szybko, ze jesteśmy blisko jazdy tramwajem na mrenę,ale czy na migowo i na jasien? budowa powinna się zaczać rownolegle, już w momencie udowania 1 etapu.ciekawe kiedy dotrze do jasienia?

    • 0 0

  • jeszcze o planowanych zmianach

    kiedy pojedzie tramwaj
    .......
    nie powinno się lkwidowac 210
    129 proponuje na jasienska / jasien
    n2 częściej ale przez leszczynskich /odwotna trasa 124
    a może bezpośrednie polaczenie do n portu z jasieia?
    183 - stara trasa, wezmy pod uwagę ludzi niepełnosprawnych, przesiadki???
    nie skracajmy tej linii

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane