• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na samolot?

Michał Tusk
5 kwietnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
W czasie, gdy trwają jeszcze gorączkowe przygotowania do budowy linii tramwajowej na Chełm, Gdańsk planuje następną tego typu inwestycję. Za kilka lat tramwaj ma dojeżdżać do Rębiechowa.

Na początku bieżącego roku gmina ogłosiła przetargi na wykonawców inwestycji w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Poza budową linii na Chełm, chodzi o remonty torowisk w całym mieście i zakup trzech tramwajów niskopodłogowych. Prace budowlane mają ruszyć w czerwcu, a termin ich realizacji to koniec przyszłego roku. Czasu jest mało, ale takie są wymagania Unii Europejskiej, która współfinansuje projekt.

Niezależnie od tych przedsięwzięć urzędnicy już myślą o poszerzeniu zakresu robót. - W kolejnych latach chcemy walczyć o dofinansowanie połączenia szynowego między centrum Gdańska, Moreną i lotniskiem w Rębiechowie - mówi Antoni Szczyt, wicedyrektor wydziału gospodarki komunalnej.

Miasto rozważa kilka wariantów przebiegu i rodzaju trasy. Pierwszy zakłada odbudowę linii kolejowej z Wrzeszcza do Kokoszek. Zaletą tego rozwiązania jest utworzenie drugiej linii SKM w Trójmieście, gdyż trasa łączyłaby się przy lotnisku z bocznicą linii Gdynia - Kościerzyna. Pociągi SKM mogłyby jeździć ze śródmieścia Gdańska do centrum Gdyni przez Niedźwiednik, Morenę, Rębiechowo, Osowę i Karwiny. Dodatkowo nowymi torami kursowałyby pociągi regionalne, łącząc pierwszy raz od 50 lat Gdańsk z Kaszubami. - Wadą są koszty, gdyż tory kolejowe są droższe od tramwajowych - zarówno w budowie jak i utrzymaniu - mówi wiceprezydent Gdańska Marcin Szpak.

Inny wariant to budowa linii tramwajowej (prowadzonej także po starym nasypie kolejowym) z Wrzeszcza lub Moreny, do której tramwaje dojechałyby ulicami Nowolipie i Rakoczego z pętli na Siedlcach. Wtedy jednak bezpośrednie połączenie z Kaszubami i Gdynią byłoby niemożliwe.

- A ostatni pomysł zakłada przedłużenie linii tramwajowej na Chełm aż do obwodnicy i dalej na północ do portu lotniczego - mówi Szpak. - Myślimy także o zakupie kilkunastu tramwajów niskopodłogowych. Gdybyśmy dostali dofinansowanie z UE, prace ruszyłyby w 2008 roku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (126) 1 zablokowana

  • ... a odcinkami powinna to być kolejka linowa, z pięknym widokiem

    • 0 0

  • co do tego, ze tak dlugo czeka sie juz na linie tramwajowa na Chelm... otoz problemem sporym byla sama technologia - to spore nachylenie jest i np tramwaje mogly miec spore problemy z hamowaniem (zwlaszcza w przypadku upalow) itp, wiec nic dziwnego, ze tyle trzeba na to czekac - grunt, ze zaczeli znowu o tym mowic, wiec szansa spora, ze w koncu projekt zrealizuja, co dla mieszkancow Chelma bedzie zapewne sporym ulatwieniem

    • 0 0

  • moze lepiej

    metro:p Ja nie wyobrazm sobie podrozy z tobolami na lotnisko tramwajem :-)

    • 0 0

  • Większość pasażerów Lot-u korzysta z taksówek

    Może założyć specjalną linię tanich taksówek kursujących pomiędzy np. stacją Wrzeszcz a lotniskiem. To rozwiązałoby problem. Po co zaraz budować linię kolejową albo tramwaj.

    • 0 0

  • Moim zdaniem

    No, to całkiem dobry pomysł. Tak już jest np. w Warszawie... Ale którędy poprowadzone zostaną tory? Na Słowackiego miejsca nie ma.

    • 0 0

  • dobry pomysl ale watpie by wypalil
    kto wie moze w przyszlosci

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane