- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (516 opinii)
- 2 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (232 opinie)
- 4 Rekordzista dostał 5 mandatów (78 opinii)
- 5 Były senator PiS trafił do więzienia (352 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (60 opinii)
Tramwajem na samolot?
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/24/300x0/24339__kr.webp)
Na początku bieżącego roku gmina ogłosiła przetargi na wykonawców inwestycji w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Poza budową linii na Chełm, chodzi o remonty torowisk w całym mieście i zakup trzech tramwajów niskopodłogowych. Prace budowlane mają ruszyć w czerwcu, a termin ich realizacji to koniec przyszłego roku. Czasu jest mało, ale takie są wymagania Unii Europejskiej, która współfinansuje projekt.
Niezależnie od tych przedsięwzięć urzędnicy już myślą o poszerzeniu zakresu robót. - W kolejnych latach chcemy walczyć o dofinansowanie połączenia szynowego między centrum Gdańska, Moreną i lotniskiem w Rębiechowie - mówi Antoni Szczyt, wicedyrektor wydziału gospodarki komunalnej.
Miasto rozważa kilka wariantów przebiegu i rodzaju trasy. Pierwszy zakłada odbudowę linii kolejowej z Wrzeszcza do Kokoszek. Zaletą tego rozwiązania jest utworzenie drugiej linii SKM w Trójmieście, gdyż trasa łączyłaby się przy lotnisku z bocznicą linii Gdynia - Kościerzyna. Pociągi SKM mogłyby jeździć ze śródmieścia Gdańska do centrum Gdyni przez Niedźwiednik, Morenę, Rębiechowo, Osowę i Karwiny. Dodatkowo nowymi torami kursowałyby pociągi regionalne, łącząc pierwszy raz od 50 lat Gdańsk z Kaszubami. - Wadą są koszty, gdyż tory kolejowe są droższe od tramwajowych - zarówno w budowie jak i utrzymaniu - mówi wiceprezydent Gdańska Marcin Szpak.
Inny wariant to budowa linii tramwajowej (prowadzonej także po starym nasypie kolejowym) z Wrzeszcza lub Moreny, do której tramwaje dojechałyby ulicami Nowolipie i Rakoczego z pętli na Siedlcach. Wtedy jednak bezpośrednie połączenie z Kaszubami i Gdynią byłoby niemożliwe.
- A ostatni pomysł zakłada przedłużenie linii tramwajowej na Chełm aż do obwodnicy i dalej na północ do portu lotniczego - mówi Szpak. - Myślimy także o zakupie kilkunastu tramwajów niskopodłogowych. Gdybyśmy dostali dofinansowanie z UE, prace ruszyłyby w 2008 roku.
Opinie (126) 1 zablokowana
-
2006-04-07 11:59
... a odcinkami powinna to być kolejka linowa, z pięknym widokiem
- 0 0
-
2006-04-07 14:58
co do tego, ze tak dlugo czeka sie juz na linie tramwajowa na Chelm... otoz problemem sporym byla sama technologia - to spore nachylenie jest i np tramwaje mogly miec spore problemy z hamowaniem (zwlaszcza w przypadku upalow) itp, wiec nic dziwnego, ze tyle trzeba na to czekac - grunt, ze zaczeli znowu o tym mowic, wiec szansa spora, ze w koncu projekt zrealizuja, co dla mieszkancow Chelma bedzie zapewne sporym ulatwieniem
- 0 0
-
2006-04-09 13:08
moze lepiej
metro:p Ja nie wyobrazm sobie podrozy z tobolami na lotnisko tramwajem :-)
- 0 0
-
2006-04-10 10:54
Większość pasażerów Lot-u korzysta z taksówek
Może założyć specjalną linię tanich taksówek kursujących pomiędzy np. stacją Wrzeszcz a lotniskiem. To rozwiązałoby problem. Po co zaraz budować linię kolejową albo tramwaj.
- 0 0
-
2006-05-21 18:01
Moim zdaniem
No, to całkiem dobry pomysł. Tak już jest np. w Warszawie... Ale którędy poprowadzone zostaną tory? Na Słowackiego miejsca nie ma.
- 0 0
-
2007-05-24 17:50
dobry pomysl ale watpie by wypalil
kto wie moze w przyszlosci- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.