• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: droga protestów

Michał Jamroż
16 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Nowe warianty przebiegu Trasy Kaszubskiej, która połączy Trójmiasto ze Słupskiem, wywołują coraz więcej kontrowersji. Protestują mieszkańcy gdańskich dzielnic, w pobliżu których droga może przebiec.



Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią. Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią.
Trasa Kaszubska, zwana też Lęborską, wymyślona została już w latach 70. Pierwotnie miała łączyć się z obwodnicą w Gdyni w okolicach Chwarzna. Z czasem koncepcję porzucono, a trasa swój początek miała mieć w Osowej. Taki przebieg wywołał jednak ogromny sprzeciw mieszkańców dzielnicy. Dodatkowo okazało się, że nie jest możliwa do realizacji, gdyż droga biegłaby w otulinie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, co jest sprzeczne z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. Wtedy pojawiła się koncepcja włączania Trasy Kaszubskiej do obwodnicy na węźle Wielki Kack. Jednak i ten pomysł wywołał protesty, mimo że tak naprawdę wszystko rozgrywało się bardziej w sferze marzeń niż realnych działań. Bo nikt nie wiedział, za ile lat znajdą się pieniądze na jej budowę.

Zmieniło się to, gdy w sierpniu premier obiecał mieszkańcom Słupska drogę szybkiego ruchu w zamian za lokalizację w Redzikowie tarczy antyrakietowej. Obecnie pod uwagę brane są trzy warianty włączenia tej drogi do obwodnicy: dwa znajdują się w Gdańsku, a jeden w Gdyni. Rozwiązania gdańskie to nowości, które pojawiły się w połowie ubiegłego roku, wcześniej nie były brane pod uwagę. I właśnie one wywołały kolejne protesty związane z Trasą Kaszubską.

- Wcześniejsze przebiegi konsultowano miesiącami, a nawet latami. Teraz odbyto kilka szybkich spotkań i już nikt nie chce więcej z nami rozmawiać - żali się Andrzej Zacharski, mieszkaniec dzielnicy Klukowo, w pobliżu której przebiegają oba gdańskie warianty. - A ta droga przecież zupełnie zmieni naszą okolicę. Nie po to ludzie budowali sobie domy, żeby teraz pod ich oknami biegła droga szybkiego ruchu.

Mieszkańcy Klukowa założyli Stowarzyszenie Przyjazne Klukowo, które zbiera podpisy pod protestem przeciw budowie drogi ekspresowej w ich okolicy. Podpisało się już kilkaset osób z Klukowa, okolicznych dzielnic oraz gmin. Chcą zebrać kilka tysięcy. Proponują, by Trasa Kaszubska połączyła się z obwodnicą na węźle Wielki Kack w Gdyni. - Takie były pierwotne plany i według nich powinno się realizować tę inwestycję - dodaje Zacharski.

Jak wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem, historyczny przebieg tej drogi ma niewiele wspólnego z obecnym wariantem północnym, czyli gdyńskim.

- Kiedyś była ona projektowana jako droga główna, a teraz jako ekspresowa, a to oznacza zupełnie inne wymagania techniczne, jak np. promienie łuków, przez co obecny wariant północny tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z tym historycznym - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jak zapewnia GDDKiA, obecnie wszystkie trzy warianty mają taką samą szansę na realizację.

- Nie mamy swojego faworyta, decyzja zapadnie na posiedzeniu specjalnej komisji przy GDDKiA w Warszawie, które zaplanowano na koniec marca - dodaje Michalski. - I będzie to decyzja ostateczna, bo budowa powinna ruszyć w 2010 r. i zostać zakończona do 2013.

Tymczasem mieszkańcy wywalczyli jeszcze jedno spotkanie konsultacyjne z projektantami, które odbędzie się pod koniec stycznia.

- Mam nadzieję, że tym razem pojawi się przedstawiciel władz miasta, bo mamy wrażenie, że ta sprawa Gdańska w ogóle nie interesuje - żali się Zacharski.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej

Oczywiście, że sprawą się interesujemy i na pewno będziemy obecni na spotkaniu. Jednak trzeba pamiętać, że to nie my podejmujemy decyzję, a GDDKiA, która musi wybrać wariant najbardziej optymalny.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (276) 6 zablokowanych

  • A ja proponuje zupełni inny wariant tzw. gospodarczy (5)

    Wiem, że jest on możne na początku trochę droższy ale na dłużą metę przynoszący więcej zysków niee tylko dla regionu. Wprowadzić Trasę Kaszubska (jak sama nazwa wskazuje) pomiędzy Marszewo a Wiczlino wprost na trasę Kwiatkowskiego, ponieważ poprzez następnie przez OPAT a, która ma zwiększyć sprawność przejazdu od Obwodnicy Trójmiejskiej, przez Gdynię, Rumię i Redę, w kierunku Helu i na Wejherowo. Nie zmieni to generalnie dla kierowcy różnicy, ale w przyszłości pozwoli na zrównoważony rozwój i ekologiczne podejście.
    ja wiem, że specjalna komisja przy GDDKiA będzie chciała kosztem zanieczyszczenia Osowy, Klukowa itd. zmniejszyć koszt, ale w tym temacie powinni mocno za mieszkańcami wstawić się także Prezyd.Gdańska - choć są to tylko obrzeża, ale Wojewoda i Marszałek.

    • 0 0

    • Czwarty wariant jest najciekawszy:)) (4)

      Popieramy budowę tej trasy oraz umiejscowienie węzła w okolicach Luzina, lecz takie rozwiązania które w przyszłości pozwoli powiązać trasę S6 poprzez węzeł na tej trasie z bezkolizyjnym przejazdem przez tory i połączyć się z droga krajową nr 6. Pobliskie gminy powinny podjąć działania wyprzedzające w tym temacie. Bo dla normalnego funkcjonowania i rozwoju naszego regionu i miejscowości w niedalekiej przyszłości musi być budowana ta trasa na przyszłe lata i to z prawdziwą wizją, a zaproponowany czwarty wariant taką posiada.

      • 0 0

      • Dla Słupska i Lęborka bliższa jest Gdynia (3)

        I dlatego właśnie tam kierowany jest większy ruch do portu a jak dojdzie OPAT to już super. Także większy ruch pasażerski, choć tego nie da się dokładnie policzyć, ale z kim rozmawiam to jednak ten kierunek jest właściwszy. Te przedstawione na rysunku inwestycje biegnące w kierunku Gdańska wydają mi się trochę robione na kolanie, na dodatek na sile i wymuszone stolicą województwa a nie gospodarnością. Podejrzewam nawet, ze tak naprawdę większy ruch transpottowy zwłaszcza TIR-ów a i pasażerski jest do Gdyni, bo rejony Lęborka bardziej są związane z Gdynia nie tylko poprzez Kaszubskie korzenie niż z Gdańskiem.

        • 0 0

        • No i do szczurkowej autostrady morskiej

          • 0 0

        • widzisz tylko czubek nosa.. (1)

          S6 jest planowana dla ruchu tranzytowego, więc logiczne jest jej połączenie z S7 (wawa, Elbląg), a to da się wygodnie zrobić przez Obwodnicę Południową Gdańska. Co nie wyklucza łącznika z S6 do portu w Gdyni.

          • 0 0

          • Właśnie jako dwie niezależne drogi

            jedna do Portu Gdynia jako przedłużenie Kwiatkowskiego a następnie OPAT, a druga z Gdańskiem i obwodnicą Południową.
            Jedyne rozsądne wyjście i do tego nie zablokuje obwodnicy Trójmiejskiej

            • 0 0

  • widz

    wole zasuwac gruntowka niz konac na raka z powodu spalin samochodowych

    • 0 0

  • Odetnijmy mieszkańcom Klukowa prąd z elektrowni (w końcu ktoś koło niej mieszka i mu to przeszkadza) skoro chcą być tacy eko.

    • 0 0

  • owczarnia albo wielki kack

    matarnia odpada, bo tam już jest dosyć duży ruch. najlepsza chyba była by owczarnia bo tam na razie nie za wiele się dzieje.

    a co do protestów, to tłumaczenie, że sobie domy pobudowali, po raz kolejny jest śmieszne. od 30 lat są plany trasy, więc zawsze była możliwość, że im drogę pod oknami wybudują.

    ja wiem, że nikt się tym nigdy nie interesował, ale widocznie trzeba było to zrobić. to tak samo jak z kamienicą w oliwie.

    przeczekamy, może przejdzie bokiem;)))

    • 0 0

  • TYLKO WARIANT "A"

    • 0 0

  • Czytając w lokalnej prasie to tych wariantów wyszło z ... 7 ??

    Kombinuja od 40 lat i nic nie zdziałali do dziś. Węzeł w Gdyni Dąbrowa nie jest korzystny ponieważ tam już dziś na ul. Wielkopolskiej jest ogromny ruch i tylko dwie jezdnie po 2 pasy a i obwodnica tez tam jest zatłoczona nie wspominając o podjezdzie z Dabrowej do Osowej (zimą* ale z drugiej strony na dzien dzisiejszy i tak wszyscy tam musza jechać (na Redę) także na to samo wychodzi. Matarnia to najgorszy wariant = mega zatłoczenie i korki

    • 0 0

  • podpis (5)

    Prosze podać namiary, gdzie należy sie zgłosić zeby podpisać sie pod protestem.
    A swoją droga niech ci co uwazają ze protesty sa bezzasadne postawia sie na miejscu protestujących. Człowiek decyduje sie na budowe, bierze kredyt na cale zycie, a potem mu pod oknem buduja taka droge. My decydując sie na działke w takim miejscu liczylismy sie z obwodnica, liczylismy z lotniskiem ale sa pewne granica. Bylo trzeba nie dawac pozwolen na budowe domków jednorodzinnych skoro planowano takie inwestycje.

    • 0 0

    • (2)

      Trzeba umieć czytać miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego albo komuś to zlecić.

      • 0 0

      • nie wiesz

        ze urzedasy zmieniaja plany zagosp. bez konsultacji spolecznych...?

        • 0 0

      • jakbys znał problem...

        To byś wiedział że właśnie ŻADEN z planów tej drogi w oprotestowywanych wariantach B i C nie przewidują zarówno terenie gdańska jak i innych gmin.

        • 0 0

    • NIE!

      Nie, nie postawie się w sytuacji protestujących. Ja też mam kredyt na całe życie, tyle tylko, że kupiłem mieszkanie na przymorzu. I co? Wam się lepiej mieszka a mi (nam) gorzej jeździ. Mam gdzieś protesty. Nie zamierzam całe życie w korkach stać.

      • 0 0

    • Lista

      W najbliższą niedzielę 18 stycznia pod kościołem św.Walentego w Matarni po zakonczeniu kazdej mszy. Mozna takze wydrukowac wlasna liste (www.klukowo.org.pl) i zebrac podpisy wsrod znajomych zainteresowanych.

      • 0 0

  • zablokowanie drogi krajowej Nr 7 rozwiązało by ...

    • 0 0

  • Głosujcie

    Jeszcze powinna być sonda do artykułu. Który wariant uważasz za najlepszy:
    A
    B
    C
    żaden
    Jak to zwykle na onecie bywa: GŁOSUJCIE

    • 0 0

  • a co z OPAT-em? (5)

    Przez tę politykę dyskusja toczy się o ustaleniu trasy drogi kaszubskiej -alternatywnej dla OPAT ( nie ze względu na funkcję ale koszty - na dwie drogi kasy już nie będzie). Tu dyskutuje się dopiero o przebiegu, podczas, gdy OPAT dawno trasę ma ustaloną i uchwaloną przez samorządy, mało tego, samorządy Gdyni, Rumi, Redy i kilka innych tworzy dokumentację techniczną. OPAT jest dużo bardziej zaawansowana w przygotowaniu, odkorkuje najbardziej zatłoczony odcinek dróg, da oddech dla ok 200 tys. ludzi, ale nie - polityka wygra i zamiast OPAT'a powstanie droga lęborska - dla kogo pytam. Przez brak OPAT'a MTK się udusi a Półwysep umrze turystycznie.

    • 0 0

    • widać, że chodzi tu o szum polityczny a nie gospodarke

      pokolenia które przyjdą po nas będą to wszystko krytykowały w czambuł.
      OPAT to obecnie najpilniejsza inwestycja.
      Ale polityka platformowa pewnie zwycięży a na dodatek skłóci ludzi, którzy osiedlili się w miejscu gdzie nie miała biegnąć żadna trasa.

      • 0 0

    • Takie pytanie padło na spotkaniu w Klukowie (2)

      Dokładniej chodziło o możliwość połączenia budowy S6 z przedłużeniem obwodowej w przypadku gdy wyżej podane gminy same wyrażają chęci zlokalizowania budowy na ich terenie.
      Odpowiedzią było to że firma projektowa otrzymała otrzymała zamówienie na wprowadzenie drogi do konkretnych węzłów wiec ta propozycja nie była nawet rozważana...

      • 0 0

      • zamówienie na wprowadzenie drogi do konkretnych węzłów (1)

        a no tak, znowu warszawka rządzi i wie najlepiej. A może to decyzje polityczne PO??

        • 0 0

        • no tak tak

          Podobna odpowiedz padła na pytanie o wyprowadzenie trasy z Matarni. Takie dostali zamówienie i postarali się tam to jakoś upchnąć bo wcześniej nikt tam tego nie planował...
          I teraz się dziwią że ludzie protestują...

          • 0 0

    • W czym problem

      wybudować OPAT:))

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane