• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego korkuje się coraz częściej. Można temu przeciwdziałać?

Maciej Naskręt
19 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut. Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut.

Kierowcy coraz wolniej podróżują Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska między Zaspą a Matarnią. Droga w godzinach szczytu jest zapchana. Sytuacji nie poprawia nawet Tristar. Czy zatem powinniśmy przyzwyczaić się tam do korków?



Pierwsze pojazdy dwujezdniowym odcinkiem Trasy Słowackiego na odcinku od Niedźwiednika do Zaspy pojechały w czerwcu 2012 r. - tuż przed Euro 2012. Droga przede wszystkim miała rozwiązać problemy związane z korkami na ówczesnej - jednojezdniowej - ul. Słowackiego (dzisiaj jest to droga lokalna).

Upłynęły dwa lata i okazuje się, że powoli wracamy do punktu wyjścia. Korki na Trasę Słowackiego wróciły i to ze zdwojoną siłą, bowiem pojazdów stojących w zatorach jest dwa razy więcej niż przed wspomnianym czerwcem 2012 roku.

50 minut z Zaspy na Matarnię w korku

Pokonanie Trasy Słowackiego na odcinku od ETC do CH Matarnia (ok. 8 km) poza godzinami szczytu doświadczonemu kierowcy może zająć 10-12 minut. Dłuższe postoje kierowców czekają wtedy przed skrzyżowaniem z ul. Chrzanowskiego i rondem im. Jana de la Salle.

Całkiem inaczej - pięć razy dłużej - trwa podróż w godzinach popołudniowego szczytu. Pokonanie 8-kilometrowego odcinka na górny taras zajmuje od 50 do 60 minut. Nie ma odcinka, w którym pojazdy nie stałyby w korku. Nawet leśny fragment bez sygnalizacji jest w ostatnich tygodniach sparaliżowany w kierunku Matarni.

Rano korki stoją w przeciwną stronę.

- Tak naprawdę mamy do czynienia ze standardową sytuacją - budowa nowej drogi sprawiła, że zwiększył się na niej ruch. Zachęciła do korzystania z niej nowe osoby. Zwiększenie przepustowości, czyli często podnoszona w takich momentach propozycja, nic tu nie da - za 3 lata będziemy mieć ten sam problem we większej skali - uważa Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG).

Czy kiedykolwiek ruch zmaleje na ul. Słowackiego?

Przy dużych korkach Tristar nie pomaga

Wielu kierowców powód korków na Trasie Słowackiego upatruje w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych. Przypomnijmy, że między centrum handlowym ETC a rondem im. Jana de la Salle ruchem kieruje system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar i choć drogowcy o korkach wiedzą, niewiele mogą zrobić.

- System Tristar ma wiele zalet, ale ma też wady. Jedną z nich jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem. Nie ma możliwości na przykład chwilowego wydłużenia fazy światła zielonego. Możemy jedynie zmieniać programy na poszczególnych skrzyżowaniach. Jednak bez Tristara na Trasie Słowackiego kierowcy mieliby jeszcze więcej kłopotów - przekonuje dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

Drogowcy zwracają także uwagę na fakt, że w godzinach szczytu liczba pojazdów m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych przyrasta gwałtownie. Z tego powodu system Tristar przystosowuje się z opóźnieniem. Gdy auta utykają w korku na Trasie Słowackiego nie ma co liczyć na system inteligentnego sterowania ruchem - trzeba czekać aż ruch się nieco upłynni.

- Liczba pojazdów wtedy jest tak duża, że po prostu wyczerpują się nie tylko możliwości Tristara, ale przede wszystkim przepustowość ulicy - zaznacza Kotłowski

PKM-ka lekarstwem na korki?

Zdaniem ekspertów sytuację kierowców powinno poprawić przede wszystkim oddanie do ruchu 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wielu z nich będzie mogło przesiąść się na kolejkę i w ten sposób dotrzeć np. do Wrzeszcza pozostawiając pojazd w Matarni.

- Oczywiście zachęcać do tego powinna sama oferta PKM, czyli przede wszystkim częstotliwość kursów i cena biletów. Przeanalizować można także bardziej miękkie zabiegi, np. optymalne ustawienie świateł na trasie - mówi Karol Spieglanin.

W podobnym tonie wypowiadają się też władze Biura Rozwoju Gdańska. - Realizowana trasa PKM da podróżnemu alternatywę względem samochodu indywidualnego (a także autobusu miejskiego), które grzęzną w korkach. Skala zjawiska rezygnacji z podróży samochodem i przesiadki na PKM będzie zależeć w znacznym stopniu od częstotliwości kursowania pociągów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Przypomnijmy, że po dużym zamieszaniu pod koniec października Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ustalił, że pociągi linią PKM między lotniskiem a Wrzeszczem pojadą co 15 minut. Pod znakiem zapytania jest ich kursowanie do centrum Gdańska. Co gorsza wciąż jednak nie ma pomysłu dla wspólnego biletu PKM-ki z innymi przewoźnikami, co może zniechęcać wiele osób do skorzystania z oferty.

Dalsze inwestycje uzdrowią Trasę Słowackiego?

Jak już wspomnieliśmy, nowe lub rozbudowane fragmenty układu drogowego po ich uruchomieniu poprawiają warunki podróżowania, co zachęca kierowców do większego wykorzystania samochodów i co prowadzi w krótkim czasie do powrotu utrudnień.

- Dlatego współcześnie duże miasta nie mogą rozwijać się w oparciu o transport indywidualny. Dokumenty planistyczne miasta Gdańska przewidują w rejonie Górnego Wrzeszcza - Brętowa jeszcze tylko jedno powiązanie drogowe: tzw. ulicę Nową Abrahama, która ułatwi powiązania Zaspy, Strzyży, Oliwy z Brętowem, Matarnią i Pieckami - Migowem ale też nie będzie ona stanowić rozwiązania na zawsze ze względu na mechanizm opisany na początku - mówi Piskorski.

Władze FRAG widzą jednak inną drogę uzdrowienia Trasy Słowackiego. - Pragnę przypomnieć, że już za dwa lata minie pięcioletni unijny okres karencji. Od razu po nim sugerowałbym przeanalizowanie faktycznej potrzeby istnienia podziemnych, a nie naziemnych przejść dla pieszych oraz ekranów akustycznych. Zgodnie z obowiązującymi normami przynajmniej tych drugich w dużej części powinniśmy się pozbyć - podkreśla Spieglanin.

Opinie (634) 9 zablokowanych

  • No ale jak to? Tristar nie działa?

    A miało być przecież tak pięknie? Będzie jak zakładali myślący -> maszynka do wystawiania mandatów. No, a że przy okazji kilka baniak zarobili przyjaciele i rodzina królika nikogo nie powinno dziwić.

    • 11 2

  • Wybory na Prezydenta Gdańska powinny się odbywać dnia powszedniego pomiędzy 15.00 a 19.00 (1)

    Jak ludziom uda się dojechać do komisji to już będą wiedzieć na kogo głosować i bzdur nie narobią.

    • 11 4

    • Inny prezydent zlikwiduje korki ? Chyba głupiś jesteś !

      • 0 1

  • Światła

    DLACZEGO ??!!!!!!!!!! POdczas budowy systemu tristar nie zainstalowano świateł odliczających cas do ich zmiany ????

    • 12 1

  • Skoro na tej trasie są do kilkadziesiąt metrów światła ustawione tak, że jest czerwona fala to jak mają być mniejsze korki?

    • 6 4

  • Panie Macieju - pewna poprawa jest możliwa (1)

    Pewna poprawa rano na Słowackiego nastąpi jeżeli wreszcie zostanie ponownie otwarty przejazd z Potokowej przez las na Srebrniki.
    Wbrew pozorom to poprawi nie tylko zjazd z Potokowej ale też zjazd Słowackiego (a także z Niedźwiednika czy Słowackiego od strony Wrzeszcza)
    Dlaczego ?
    Bo aktualnie część kierowców kombinuje i jak chce skręcić z Potokowej w prawo w Słowackiego to skręca ... w lewo, okrąża rondo i jedzie Słowackiego do Gdańska. Ta metoda w oczywisty sposób zwiększa ruch praktycznie z każdego kierunku (kółeczko na rondzie) a robi to wcale nie mało kierowców.

    Przyznam że nie wiem dlaczego jeszcze nie jest otwarty przejazd z Potokowej, pod wiaduktem i przez lasek na Srebrniki

    Panie Macieju - proponuje się tym zainteresować !

    • 3 8

    • Aspiryna jest dobra na grypę a nie na nowotwór

      • 2 1

  • Jak to jest. (1)

    Ostatnio było napisane,że Tristal nie jest włączony.Dzisiaj czytam,że już działa.Pytam się,kiedy został włączony i czy pomiar prędkości/wykroczeń/już działa.Zaniepokojony jestem czy mandatu nie dostaniemy,bo wiedząc,że Tristal jeszcze nie działa,jeździmy jak zawsze szybko żeby korków nie było,co ratuje ruch w Gdańsku.Jeżeli wszyscy dowiedzą się,że Tristal już działa to mamy korek nie tylko na Słowackiego ale w całym Gdańsku.

    • 6 4

    • Szybko jeździmy tak ? Jak ? Na obwodnicy co chwila bum !!! Wszyscy potrafią

      szybko jeździć ? Nie wszyscy, a ich praw nie ograniczysz.

      • 0 0

  • a niszczyciel tuneli dla pieszych dostał się do rady miejskiej???? (2)

    bo ony Słodkowski z PO miałby pewnie jakąś recepte i na trasę Słówackiego

    • 6 3

    • A czemu nie tunele dla samochodów krecie ?

      • 1 0

    • Tristar opiera się na przestarzałej techologii - nie nadaje się do sterowania ruchem.

      Tristar to system, w którym zaprogramowano poszczególne scenariusze na różne pory dnia. To bez sensu bo sytuacja zazwyczaj jest tak dynamiczna, że programowanie nie przekłada się na sytuację na drodze. System sterowania ruchem powinien być powiązany z systemem np. Targeo, który monitoruje zagęszczenie ruchu i prędkość na podstawie telefonii komórkowej (zagęszczenie i prędkość przesuwających się użytkowników komórek w samochodach). Tylko taki system mógłby dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację na drodze. Pętle indukcyjne zatopione w asfalcie doskonale zaś sprawdzają się w nocy - gdy ktoś podjeżdża do skrzyżowania, przy minimalnym ruchu, od razu miałby zielone, bez potrzeby zatrzymywania się.

      • 1 0

  • światła w Brzeźnie (2)

    Nie tylko Słowackiego korkuje się w godzinach szczytu. Proponuję przejechać się ulicą Hallera od plaży w Brzeźnie w kierunku centrum. Na skrzyżowaniu Hallera z Czarnym dworem światła są ustawione z tak krótkim czasem, że przez skrzyżowanie z trudem przejeżdża 5 samochodów. W godzinach popołudniowych gdy większość kończy pracę wydostanie się z dzielnicy Brzeźno jest utrudnione a w okresie letnim wręcz niemożliwe. Może ktoś sprawdzi ustawienia świateł i zainteresuje się tym problemem.

    • 7 3

    • Racja.

      w dodatku źle zaprojektowane skrzyżowanie jeśli chodzi o skręt z Hallera w Czarny Dwór. Zielone swiatło dla pieszych i skręcających, potem zielona strzałka nic nie daje. Auto jadące prosto z prawego pasa blokuje skrżowanie gdzie bez problemu ruch mógłby się obywać w prawo.

      • 3 2

    • nie wiem - ja byłem latem w Brzeźnie i się wydostałem - przez to rondo ..

      • 1 0

  • Moim zdniem (2)

    od początku brakuje kładki nad rondem De La Salle (takiej jak przy Galerii Bałtyckiej), potem poszerzenie zjazdów na obwodnicę i tyle można zrobić.

    Taka sama systuacja nas czeka po otwarciu tunelu, skrzyzowanie Hallera sie zapcha totalnie.

    • 6 5

    • Te rondo DE LA sr*le, nie można było nazwac Rondo Niedzwiednik?? (1)

      Do tego ułatwiło by to orientację przyjezdnym, no ale tak po "zagramanicznemu" lepiej brzmi

      • 2 2

      • można było, oczywiście, ale to nie katolickiemu :D rondo reklamuje szkołę i świętego a nie odnosi się do dzielnicy.

        Zmiana nazwy raczej nie usprawniłaby ruchu, tyle w temacie.
        Nadana nazwa to akt wazeliniarstwa wiadomo dla kogo....

        • 2 2

  • PKM w ogóle nie obsługuje Osowej, tak wiec z Osowej nie ma dostepu do tej kolei (1)

    chyba, że będzie drałować się 40 minut do stacji, która jest na zadupiu kolo jeziora

    • 11 3

    • Tu potrzebny jest przystanek za Osową.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane