• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego korkuje się coraz częściej. Można temu przeciwdziałać?

Maciej Naskręt
19 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut. Kierowcy w czasie najpoważniejszych zatorów na Trasie Słowackiego we Wrzeszczu mogą tracić nawet 40 minut.

Kierowcy coraz wolniej podróżują Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska między Zaspą a Matarnią. Droga w godzinach szczytu jest zapchana. Sytuacji nie poprawia nawet Tristar. Czy zatem powinniśmy przyzwyczaić się tam do korków?



Pierwsze pojazdy dwujezdniowym odcinkiem Trasy Słowackiego na odcinku od Niedźwiednika do Zaspy pojechały w czerwcu 2012 r. - tuż przed Euro 2012. Droga przede wszystkim miała rozwiązać problemy związane z korkami na ówczesnej - jednojezdniowej - ul. Słowackiego (dzisiaj jest to droga lokalna).

Upłynęły dwa lata i okazuje się, że powoli wracamy do punktu wyjścia. Korki na Trasę Słowackiego wróciły i to ze zdwojoną siłą, bowiem pojazdów stojących w zatorach jest dwa razy więcej niż przed wspomnianym czerwcem 2012 roku.

50 minut z Zaspy na Matarnię w korku

Pokonanie Trasy Słowackiego na odcinku od ETC do CH Matarnia (ok. 8 km) poza godzinami szczytu doświadczonemu kierowcy może zająć 10-12 minut. Dłuższe postoje kierowców czekają wtedy przed skrzyżowaniem z ul. Chrzanowskiego i rondem im. Jana de la Salle.

Całkiem inaczej - pięć razy dłużej - trwa podróż w godzinach popołudniowego szczytu. Pokonanie 8-kilometrowego odcinka na górny taras zajmuje od 50 do 60 minut. Nie ma odcinka, w którym pojazdy nie stałyby w korku. Nawet leśny fragment bez sygnalizacji jest w ostatnich tygodniach sparaliżowany w kierunku Matarni.

Rano korki stoją w przeciwną stronę.

- Tak naprawdę mamy do czynienia ze standardową sytuacją - budowa nowej drogi sprawiła, że zwiększył się na niej ruch. Zachęciła do korzystania z niej nowe osoby. Zwiększenie przepustowości, czyli często podnoszona w takich momentach propozycja, nic tu nie da - za 3 lata będziemy mieć ten sam problem we większej skali - uważa Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG).

Czy kiedykolwiek ruch zmaleje na ul. Słowackiego?

Przy dużych korkach Tristar nie pomaga

Wielu kierowców powód korków na Trasie Słowackiego upatruje w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych. Przypomnijmy, że między centrum handlowym ETC a rondem im. Jana de la Salle ruchem kieruje system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar i choć drogowcy o korkach wiedzą, niewiele mogą zrobić.

- System Tristar ma wiele zalet, ale ma też wady. Jedną z nich jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem. Nie ma możliwości na przykład chwilowego wydłużenia fazy światła zielonego. Możemy jedynie zmieniać programy na poszczególnych skrzyżowaniach. Jednak bez Tristara na Trasie Słowackiego kierowcy mieliby jeszcze więcej kłopotów - przekonuje dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski.

Drogowcy zwracają także uwagę na fakt, że w godzinach szczytu liczba pojazdów m.in. na al. Żołnierzy Wyklętych przyrasta gwałtownie. Z tego powodu system Tristar przystosowuje się z opóźnieniem. Gdy auta utykają w korku na Trasie Słowackiego nie ma co liczyć na system inteligentnego sterowania ruchem - trzeba czekać aż ruch się nieco upłynni.

- Liczba pojazdów wtedy jest tak duża, że po prostu wyczerpują się nie tylko możliwości Tristara, ale przede wszystkim przepustowość ulicy - zaznacza Kotłowski

PKM-ka lekarstwem na korki?

Zdaniem ekspertów sytuację kierowców powinno poprawić przede wszystkim oddanie do ruchu 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wielu z nich będzie mogło przesiąść się na kolejkę i w ten sposób dotrzeć np. do Wrzeszcza pozostawiając pojazd w Matarni.

- Oczywiście zachęcać do tego powinna sama oferta PKM, czyli przede wszystkim częstotliwość kursów i cena biletów. Przeanalizować można także bardziej miękkie zabiegi, np. optymalne ustawienie świateł na trasie - mówi Karol Spieglanin.

W podobnym tonie wypowiadają się też władze Biura Rozwoju Gdańska. - Realizowana trasa PKM da podróżnemu alternatywę względem samochodu indywidualnego (a także autobusu miejskiego), które grzęzną w korkach. Skala zjawiska rezygnacji z podróży samochodem i przesiadki na PKM będzie zależeć w znacznym stopniu od częstotliwości kursowania pociągów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Przypomnijmy, że po dużym zamieszaniu pod koniec października Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ustalił, że pociągi linią PKM między lotniskiem a Wrzeszczem pojadą co 15 minut. Pod znakiem zapytania jest ich kursowanie do centrum Gdańska. Co gorsza wciąż jednak nie ma pomysłu dla wspólnego biletu PKM-ki z innymi przewoźnikami, co może zniechęcać wiele osób do skorzystania z oferty.

Dalsze inwestycje uzdrowią Trasę Słowackiego?

Jak już wspomnieliśmy, nowe lub rozbudowane fragmenty układu drogowego po ich uruchomieniu poprawiają warunki podróżowania, co zachęca kierowców do większego wykorzystania samochodów i co prowadzi w krótkim czasie do powrotu utrudnień.

- Dlatego współcześnie duże miasta nie mogą rozwijać się w oparciu o transport indywidualny. Dokumenty planistyczne miasta Gdańska przewidują w rejonie Górnego Wrzeszcza - Brętowa jeszcze tylko jedno powiązanie drogowe: tzw. ulicę Nową Abrahama, która ułatwi powiązania Zaspy, Strzyży, Oliwy z Brętowem, Matarnią i Pieckami - Migowem ale też nie będzie ona stanowić rozwiązania na zawsze ze względu na mechanizm opisany na początku - mówi Piskorski.

Władze FRAG widzą jednak inną drogę uzdrowienia Trasy Słowackiego. - Pragnę przypomnieć, że już za dwa lata minie pięcioletni unijny okres karencji. Od razu po nim sugerowałbym przeanalizowanie faktycznej potrzeby istnienia podziemnych, a nie naziemnych przejść dla pieszych oraz ekranów akustycznych. Zgodnie z obowiązującymi normami przynajmniej tych drugich w dużej części powinniśmy się pozbyć - podkreśla Spieglanin.

Opinie (634) 9 zablokowanych

  • PKM remedium na zatory ? Z pewnością, ale w Matarni powinien być parking na

    2000-3000 samochodów. I to w cenie biletu PKM. Ponadto, PKM powinna kończyć bieg na przystanku Gdańsk Śródmieście. Przystanek Gdańsk Śródmieście musi mieć wyjście na końcu peronu przy Urzędzie Wojewódzkim (kładka ze schodkami w dół). PKM musi mieć dodatkowy przystanek Gdańsk Zaspa. Przy takich realizacjach zatory na trasie Słowackiego znikną. Ludzie muszą mieć możliwość dojazdu inną niż rower.

    • 3 0

  • Podwyższyć prędkość do 100km/h w kierunku obwodnicy i po problemie (1)

    • 2 3

    • Myślisz że każdy potrafi jechać bez szwanku 100 km/h ? Odpowiedź masz

      niemal codziennie na obwodnicy w postaci wypadków i kolizji.

      • 1 1

  • Panie Kotłowski (2)

    Swiat nie opowiada takich pierdół - świat po prostu buduje drogi , kilkupasmowe drogi
    jak u sąsiadów będą ośmio pasmowe to u nas będą myśleć o trzecim -masakra

    • 3 3

    • idiota

      świat już to przerobił i teraz zwęża drogi, żyjesz latami 70-tymi

      • 2 1

    • Nie, świat burzy budynki i robi wielkie place dla samochodów. ;)

      • 0 1

  • Buspasy!!!

    Jeśli mam stać w korku w zapchanym smierdzacym autobusie to wolę siedzieć i wlec się w swoim aucie! Buspasy i czysciejszy tabor mogłyby mnie przekonać - 15 minut zamiast 45,chętnie! A PKM ma głupio zaplanowaną trasę ( przystanek w lesie;) i ani myślę płacić dwu biletów !

    • 0 1

  • Za dużo samochodów (3)

    Korki powodują samochody.
    Ludzie przesiądźcie się na komunikację zbiorową.
    Jak spadnie liczba samochodów to będzie można w spokoju śmigać po mieście.

    • 2 1

    • Ale kto ma iść do autobusów a kto do aut ? Losujemy ? (1)

      • 3 0

      • A autobusy nie stoją w korkach?

        Autobusy tez powinny zniknąć z drug, wprawdzie przewożą zazwyczaj więcej niż 1 osobę ale nie mając bus pasa tez stoją w korkach, a zimę się spóźniają.

        • 1 0

    • Krzyś optymista

      cyt: " Korki powodują samochody" koniec cyt. podobnie jak z topielcami najczęstszą przyczyną utonięć jest woda.

      • 3 0

  • Samochody tylko na talony

    I po sprawie.

    • 1 0

  • P. Spieglanin - to ty weź samochodziki do tunelu (bądź wykopu) a nie pieszych.

    Takiś bogaty i stać cię na liczne windy dla inwalidów ?

    • 0 1

  • Ja pierdziu

    kupili system, którego nie mozna w razie konieczności przesterować ręcznie, a w automacioe sobie nie radzi, nie dziwi mnie to po ostatnich jajach z wyborami, po prostu ignoranci i nieuki zamawiają coś, o czym nie mają pojęcia jak ma działać i co robić. To Polska właśnie...

    • 0 0

  • złe światła ustawione (1)

    od Grunwaldzkiej do Trawki korek a od Trawki do Niedzwiednika pusto.

    • 1 0

    • Tak

      Zgadzam się piesi mają za krótko zielone.

      • 1 0

  • Wyłączenie pasa na puszczenie autobusów

    Jedynym rozwiązaniem jest puszczenie bus pasów- ludzi w trójmieście jest coraz więcej i nawet zbudowanie 5pasmowej drogi nie rozwiąże problemu. Nie ma miejsca na to,żeby każdy poruszał się swoim autem.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane