• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego za burtą

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr
22 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pomorze przegrało wyścig o gazoport. Teraz przegrywa kolejny - o fundusze unijne na budowę Trasy Sucharskiego. To inwestycja strategiczna i dla Gdańska, i dla Polski: bez niej nie uda się odkorkować miasta ani rozwijać największego z polskich portów.

Na deskach planistów Trasa Sucharskiego rozpoczyna się na żuławskich polach Olszynki - na skrzyżowaniu z projektowaną obwodnicą południową Gdańska. Stamtąd dwujezdniowa droga szybkiego ruchu biegnie na północ, przecina prowadzącą do Warszawy "siódemkę" i - dzięki gotowemu od 2001 r. mostowi wantowemu - Martwą Wisłę. Za mostem nowa droga poszerza istniejącą ul. Sucharskiego o nową jezdnię, potem lekko odbija na zachód, chowa się w tunelu pod kanałem portowym i znów wychodzi na powierzchnię - już w Nowym Porcie. Tam ośmiokilometrowa trasa oficjalnie się kończy, ale w przyszłości - projektowaną Drogą Zieloną - kierowcy płynnie pojadą dalej, ku granicy z Sopotem.

- Dzięki Trasie Sucharskiego TIR-y jadące z portu będą mogły sprawnie dotrzeć na autostradę A1, czy na drogi krajowe do Szczecina i Warszawy. Ciężarówki będą omijać centrum i mieszkaniowe dzielnice Gdańska. Zmniejszą się korki w śródmieściu - wylicza Romuald Nietupski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. To sprawi, że dużo łatwiej będzie można znaleźć kolejnych chętnych do inwestowania w gdańskim porcie (koncentruje się tu ponad 40 proc. przeładunków wszystkich polskich portów).

Koszt Trasy Sucharskiego to ok. 220 mln euro, czyli 840 mln zł. To ponad połowa rocznego budżetu Gdańska. Gdyby na budowę tej drogi złożyć się mieli wszyscy mieszkańcy miasta, każdy - od niemowlęcia po ubogiego emeryta - musiałby jednorazowo wydać na ten cel niemal dwa tysiące złotych.

- Nawet dla tak dużego miasta, jak nasze, to gigantyczna kwota. Nie ma żadnych szans, żebyśmy samodzielnie sfinansowali tę inwestycję - przyznaje Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska.

Rozwiązaniem są fundusze unijne, które w latach 2007-2013 trafią do Polski w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" - jest tam do podziału 21 mld euro.

W przyjętym przez rząd 1 sierpnia 2006 r. projekcie podziału tego "tortu", wśród inwestycji dotyczących transportu morskiego Trasa Sucharskiego jest na pierwszym miejscu. Niestety, w kolejnym projekcie - z 29 listopada 2006 r. - nie ma już o niej ani słowa.

Środki na budowę Trasy Sucharskiego mogły być przyznane przez dwóch ministrów: Jerzego Polaczka (PiS), szefa resortu transportu, lub Rafała Wiecheckiego (LPR), szefa ministerstwa gospodarki morskiej.

- To inwestycja drogowa, a nie typowo portowa, powinno się nią zająć ministerstwo transportu - twierdzi Wiechecki.

Ministerstwo transportu rzeczywiście planowało wprowadzić Trasę Sucharskiego na swoją listę. Sprawdziliśmy jednak najbardziej aktualne dane MT (z 14 grudnia) - tam Trasy Sucharskiego już nie ma. Co się stało? Nie wiadomo - MT od dwóch dni nie odpowiada na nasze pytania.

- Potwierdzam, są kłopoty - mówi Szpak. - Szykuje się międzynarodowy skandal. Zarówno miasto, jak i firma DCT, która buduje terminal kontenerowy na Stogach, były przekonane, że Trasa Sucharskiego powstanie. Jeśli drogi nie będzie, stawia to wiarygodność polskiego rządu pod znakiem zapytania.

Nietupski: - Grozi nam paraliż. Jeśli nie wybudujemy tej drogi, to za kilka lat - mimo braku remontowych utrudnień - centrum Gdańska będzie codziennie tak zakorkowane, jak w ostatni poniedziałek.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • Cha cha most do nikąd,
    od pięciu lat przejeżdża
    po nim 1 samochód/godz.

    Ja się pod tym
    nie podPISuję !

    Przenieście most wantowy
    do sródmieścia by powstało
    bezkolizyjne skrzyowanie.

    Jest takich miejsc sporo
    które by się odkorkowały
    natychmiastowo.

    W projekcie z 29.11.2006.
    niedoPIeSzczeni
    nie uznali za zasadne
    zaplanować drogi do
    nowobudowanego terminalu
    kontenerowego.

    Może planują nieużywany
    most wantowy przenieść
    do W-wy?
    A w jego miejsce budowę
    PISuaru miejskiego?

    Kochani jeszcze trochę
    a będziemy pod ich
    rządami PISzczeć ze śmiechu

    A może już czas
    rozPISać nowe wybory.

    • 0 0

  • do obywatela

    czego ty sie spodziewasz po niedorobionym szczycie????
    przeciez ten gosc powinien od urodzenia siedziec na srebrzysku

    • 0 0

  • Gdańsk ukarany

    Miasto, które tak bardzo zasłużyło się w historii jest przez wszystkich traktowane jak trendowate. Na poczatku pomijane przez rodzimych polityków chcących zachować bezstronność, potem i teraz karane za swe przekonania i krytykę wobec rządzących. Może czas ogłosić autonomię.

    • 0 0

  • wiesz co możesz se synek rozpisać?
    nowe wybory na ciecia bloku:-)
    tyle możesz he he heeeeeee

    • 0 0

  • autonomię tak autonomię

    a wraz z autonomią
    wprowadzić obowiązkową lobotomię
    i tylko nazwę - jak nasze drogi - poszerzyć należy
    czyli ....
    Gdańsk Bardzo Wolne Miasto
    co nad Martwą Wisłą leży

    • 0 0

  • ?

    Jeśli drogi nie będzie, stawia to wiarygodność polskiego rządu pod znakiem zapytania.

    więc ja pytam .. jaką wiarygodność????????

    • 0 0

  • może zamiast autonomii to chociaż automyjnię? też się nie da? PIS be.

    • 0 0

  • kolejna klapa =/

    no ciekawe co bedzie nastepne :( a raczej czgo nie bedzie =/ popieram autonomia dla Gdanska

    • 0 0

  • Trasa

    Tym razem o innej trasie.Kto jeździ Podwalem Przedmiejskim do Śródmieścia dobrze wie o co chodzi.Zwłaszcza w godzinach szczytu.Czy naprawdę nie można puścić pod estakadą ruchu jedynie na wprost i ze zjazdami prawostronnymi. Dotychczasowy zjazd lewostronny pod samą estakadą jest główną przyczyną powstających gigantycznych korków. Jest przecież kilkaset metrów dalej rondo poprzez które można się spokojnie dostać jadąc z Chełmu do Śrówmieścia.Oczywiście trochę więcej kluczenia ale bez blokowania ruchu.Trasa Sucharskiego od początku była skazana na zagładę w IV Rp.podobnie jak metro w Warszawie.Tam gdzie rządzi PO trzeba im pokazaćggdzie ich miejsce według dewizy Kaczątek

    • 0 0

  • metro w wawie ma wiecej lat niż ty
    znaczy historia jego budowy
    przecież mieliście piskorskiego:-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane