• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego za burtą

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr
22 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pomorze przegrało wyścig o gazoport. Teraz przegrywa kolejny - o fundusze unijne na budowę Trasy Sucharskiego. To inwestycja strategiczna i dla Gdańska, i dla Polski: bez niej nie uda się odkorkować miasta ani rozwijać największego z polskich portów.

Na deskach planistów Trasa Sucharskiego rozpoczyna się na żuławskich polach Olszynki - na skrzyżowaniu z projektowaną obwodnicą południową Gdańska. Stamtąd dwujezdniowa droga szybkiego ruchu biegnie na północ, przecina prowadzącą do Warszawy "siódemkę" i - dzięki gotowemu od 2001 r. mostowi wantowemu - Martwą Wisłę. Za mostem nowa droga poszerza istniejącą ul. Sucharskiego o nową jezdnię, potem lekko odbija na zachód, chowa się w tunelu pod kanałem portowym i znów wychodzi na powierzchnię - już w Nowym Porcie. Tam ośmiokilometrowa trasa oficjalnie się kończy, ale w przyszłości - projektowaną Drogą Zieloną - kierowcy płynnie pojadą dalej, ku granicy z Sopotem.

- Dzięki Trasie Sucharskiego TIR-y jadące z portu będą mogły sprawnie dotrzeć na autostradę A1, czy na drogi krajowe do Szczecina i Warszawy. Ciężarówki będą omijać centrum i mieszkaniowe dzielnice Gdańska. Zmniejszą się korki w śródmieściu - wylicza Romuald Nietupski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. To sprawi, że dużo łatwiej będzie można znaleźć kolejnych chętnych do inwestowania w gdańskim porcie (koncentruje się tu ponad 40 proc. przeładunków wszystkich polskich portów).

Koszt Trasy Sucharskiego to ok. 220 mln euro, czyli 840 mln zł. To ponad połowa rocznego budżetu Gdańska. Gdyby na budowę tej drogi złożyć się mieli wszyscy mieszkańcy miasta, każdy - od niemowlęcia po ubogiego emeryta - musiałby jednorazowo wydać na ten cel niemal dwa tysiące złotych.

- Nawet dla tak dużego miasta, jak nasze, to gigantyczna kwota. Nie ma żadnych szans, żebyśmy samodzielnie sfinansowali tę inwestycję - przyznaje Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska.

Rozwiązaniem są fundusze unijne, które w latach 2007-2013 trafią do Polski w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" - jest tam do podziału 21 mld euro.

W przyjętym przez rząd 1 sierpnia 2006 r. projekcie podziału tego "tortu", wśród inwestycji dotyczących transportu morskiego Trasa Sucharskiego jest na pierwszym miejscu. Niestety, w kolejnym projekcie - z 29 listopada 2006 r. - nie ma już o niej ani słowa.

Środki na budowę Trasy Sucharskiego mogły być przyznane przez dwóch ministrów: Jerzego Polaczka (PiS), szefa resortu transportu, lub Rafała Wiecheckiego (LPR), szefa ministerstwa gospodarki morskiej.

- To inwestycja drogowa, a nie typowo portowa, powinno się nią zająć ministerstwo transportu - twierdzi Wiechecki.

Ministerstwo transportu rzeczywiście planowało wprowadzić Trasę Sucharskiego na swoją listę. Sprawdziliśmy jednak najbardziej aktualne dane MT (z 14 grudnia) - tam Trasy Sucharskiego już nie ma. Co się stało? Nie wiadomo - MT od dwóch dni nie odpowiada na nasze pytania.

- Potwierdzam, są kłopoty - mówi Szpak. - Szykuje się międzynarodowy skandal. Zarówno miasto, jak i firma DCT, która buduje terminal kontenerowy na Stogach, były przekonane, że Trasa Sucharskiego powstanie. Jeśli drogi nie będzie, stawia to wiarygodność polskiego rządu pod znakiem zapytania.

Nietupski: - Grozi nam paraliż. Jeśli nie wybudujemy tej drogi, to za kilka lat - mimo braku remontowych utrudnień - centrum Gdańska będzie codziennie tak zakorkowane, jak w ostatni poniedziałek.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • jak lepper popatrzy na panią jadzie wzrokiem salonowca, to tusek zwołuje co godzine konferencje prasowe i grzmi o bandyctwie i gwałcie na demokracji
    ale jak trzeba wziąć sie za konkretną robotę, lobbować, promować, to lepszy jest nawet kononowicz
    dowód?
    sweterki kononowicza idą jak ciepłe bułeczki, a na dziadzi pikla nie ma jakoś chetnych hi hi hi

    • 0 0

  • jak zwykle - podziękowania słąć kaczorom i Qurskiemu

    ha ha

    • 0 0

  • a Kurski siedzi i zawija...

    Może i tym razem Kurski stwierdzi, że (podobnie jak Gazoport) taka Trasa Sucharskiego to lepiej by się w Świnoujściu, albo innym Szczecinie (z szacunkiem dla obu miast) przydała!
    A my Gdańszczanie mówimy: A może sam Kurski lepiej by się przydał w Świnoujściu!

    • 0 0

  • "umiesz liczyć"

    Dopiero co ciągle i ciągle się chwalili, że Gdańsk przoduje w pozyskiwaniu funduszy unijnych, aż tu nagle TRACH i krzywda, bo zabrakło 840 mln zlotych.
    Dobry gospodarz zaczyna od załatwienia spraw najważniejszych.
    Racja Gallux.

    • 0 0

  • A Gallux razem z Kurskim WYJAZD!

    • 0 0

  • pare lat zaniedban

    Niestety kilka lat zaniedban rzadzacych Gdanskiem i Pomorzem, nie ma co zwalac na Warszawe. Problem jest u nas - gazoport , hala, Trasa Sucharskiego. Tekst w GW miedzy innymi syna przegranego to typowy dla tej gazety tekst tendencyjny - wszedzie sa zli a my jestesmy bez skazy.

    • 0 0

  • do wszystkich ktorzy jada znow na PIS

    sprobujcie przez chwile pomyslec, to naprawde nie boli. jak wam sie juz uda to zauwazcie, ze prezydentem Gdanska jest platfus adamowicz, natomiast marszalkiem sejmiku wojewodzkiego kolejny platfus - kozlowski. o czy m to swiadczy? wedlug mnie ze po jest tak nieudolna ze nie jest w stanie zatroszczyc sie o interesy regionu, nie mowiac juz o interesach calej Polski

    • 0 0

  • oho, chyba biuro poselskie PiS czynne od 9.00

    Zaczelo sie. To wina Platformy. Jasne...
    Gradobicie, koklusz i Kiriskłodowska tez.

    • 0 0

  • został ci się jeno sznur

    Na całe lata radosnych rajców rządy, na gnuśność, indolencję i głupotę, na pyszałkowatość i samozadowolenie, na pompatyczność ceremonii otwarcia hurtowni z gaciami, na uroczyste pokropienie święconą wodą ronda i na wszystkie sesje poświęcone rozwojowi i perspektywom ... itp. itd. nadchodzi godzina prawdy, nadciągają czarne chmury, skaranie Boskie, Sąd Ostateczny Memlinga czyli zemsta PiS. Już słychać jęki potępieńców
    i pod niebiosa lament rajców leci
    i płaczą osierocone z projektów dzieci
    a z nimi licznych Gdańszczan chór.
    I tylko Kurski cały ten ponury pejzaż szpeci,
    sycząc przez zęby
    "miałeś chamie złoty róg, został ci się jeno sznur"

    P.S. - ale nie jest znowu aż tak tragicznie, nie przesadzajmy, prace wykończeniowe wiaduktu Błędnik nadal trwają !!!

    • 0 0

  • POruszyłeś mym jestestwem obywatelu....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane