• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego za burtą

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr
22 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pomorze przegrało wyścig o gazoport. Teraz przegrywa kolejny - o fundusze unijne na budowę Trasy Sucharskiego. To inwestycja strategiczna i dla Gdańska, i dla Polski: bez niej nie uda się odkorkować miasta ani rozwijać największego z polskich portów.

Na deskach planistów Trasa Sucharskiego rozpoczyna się na żuławskich polach Olszynki - na skrzyżowaniu z projektowaną obwodnicą południową Gdańska. Stamtąd dwujezdniowa droga szybkiego ruchu biegnie na północ, przecina prowadzącą do Warszawy "siódemkę" i - dzięki gotowemu od 2001 r. mostowi wantowemu - Martwą Wisłę. Za mostem nowa droga poszerza istniejącą ul. Sucharskiego o nową jezdnię, potem lekko odbija na zachód, chowa się w tunelu pod kanałem portowym i znów wychodzi na powierzchnię - już w Nowym Porcie. Tam ośmiokilometrowa trasa oficjalnie się kończy, ale w przyszłości - projektowaną Drogą Zieloną - kierowcy płynnie pojadą dalej, ku granicy z Sopotem.

- Dzięki Trasie Sucharskiego TIR-y jadące z portu będą mogły sprawnie dotrzeć na autostradę A1, czy na drogi krajowe do Szczecina i Warszawy. Ciężarówki będą omijać centrum i mieszkaniowe dzielnice Gdańska. Zmniejszą się korki w śródmieściu - wylicza Romuald Nietupski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. To sprawi, że dużo łatwiej będzie można znaleźć kolejnych chętnych do inwestowania w gdańskim porcie (koncentruje się tu ponad 40 proc. przeładunków wszystkich polskich portów).

Koszt Trasy Sucharskiego to ok. 220 mln euro, czyli 840 mln zł. To ponad połowa rocznego budżetu Gdańska. Gdyby na budowę tej drogi złożyć się mieli wszyscy mieszkańcy miasta, każdy - od niemowlęcia po ubogiego emeryta - musiałby jednorazowo wydać na ten cel niemal dwa tysiące złotych.

- Nawet dla tak dużego miasta, jak nasze, to gigantyczna kwota. Nie ma żadnych szans, żebyśmy samodzielnie sfinansowali tę inwestycję - przyznaje Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska.

Rozwiązaniem są fundusze unijne, które w latach 2007-2013 trafią do Polski w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" - jest tam do podziału 21 mld euro.

W przyjętym przez rząd 1 sierpnia 2006 r. projekcie podziału tego "tortu", wśród inwestycji dotyczących transportu morskiego Trasa Sucharskiego jest na pierwszym miejscu. Niestety, w kolejnym projekcie - z 29 listopada 2006 r. - nie ma już o niej ani słowa.

Środki na budowę Trasy Sucharskiego mogły być przyznane przez dwóch ministrów: Jerzego Polaczka (PiS), szefa resortu transportu, lub Rafała Wiecheckiego (LPR), szefa ministerstwa gospodarki morskiej.

- To inwestycja drogowa, a nie typowo portowa, powinno się nią zająć ministerstwo transportu - twierdzi Wiechecki.

Ministerstwo transportu rzeczywiście planowało wprowadzić Trasę Sucharskiego na swoją listę. Sprawdziliśmy jednak najbardziej aktualne dane MT (z 14 grudnia) - tam Trasy Sucharskiego już nie ma. Co się stało? Nie wiadomo - MT od dwóch dni nie odpowiada na nasze pytania.

- Potwierdzam, są kłopoty - mówi Szpak. - Szykuje się międzynarodowy skandal. Zarówno miasto, jak i firma DCT, która buduje terminal kontenerowy na Stogach, były przekonane, że Trasa Sucharskiego powstanie. Jeśli drogi nie będzie, stawia to wiarygodność polskiego rządu pod znakiem zapytania.

Nietupski: - Grozi nam paraliż. Jeśli nie wybudujemy tej drogi, to za kilka lat - mimo braku remontowych utrudnień - centrum Gdańska będzie codziennie tak zakorkowane, jak w ostatni poniedziałek.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • :/

    no jasne...wszedzie gdzie sie cos je*ie, palce maczaja pajace z pis-u albo ich dupolizy (lpr i samoobrona)...;/...co za parodia...

    • 0 0

  • Gdańsk za burtą znowu

    strategiczne inwestycje nie tylko infrrastrukturalne omijaja to miasto szerokim łukiem. co na to nieudolny prezydent? - płodzi jakieś teorie spiskowe. w innych miastach też rządzą inne niż Pis partię i nie ma takich pproblemów.

    • 0 0

  • Gdańsk przegrywa.....

    Jak zwykle, GW wsadza kij w mrowisko, z rozmysłem kanalizuje nienawiść ludu na PIS a nie na odpowiedzialnych za długofalową politykę rozwoju miasta. W walce o fundusze na rozwój Gdańsk przegrywa od dziesięĺcioleci bez względu na kolor rządu w Warszawie.

    • 0 0

  • polaczek i wiechecki kurde mole dwaj fachmeni jaki jestem wsciekly kto nami rzadzi brak slow

    • 0 0

  • S K A N D A L

    Jejci - co to za kraj!!!

    • 0 0

  • A w łapę dali?

    Bose Antki zza Buga nami rządzą. "Wzjatki" nie wręczyli - inwestycji nie będzie...

    • 0 0

  • do kex

    "Jak zwykle, GW wsadza kij w mrowisko, z rozmysłem kanalizuje nienawiść ludu na PIS a nie na odpowiedzialnych za długofalową politykę rozwoju miasta. W walce o fundusze na rozwój Gdańsk przegrywa od dziesięĺcioleci bez względu na kolor rządu w Warszawie."

    ----------------------------------------------------------------------

    Bredzisz gosciu, w rozdaniu na lata 2004-2006 Gdańsk uzyskał najwięcej środków zaraz po Warszawie. Tylko, ze wówczas Polską nie rządziła brunatno-kryminalna koalicja tylko normalny rząd Marka Belki, który merytorycznie oceniał i stawiał na dobre projekty. Chcę ci przypomnieć, że z UE Gdansk wykręcił 600 mln.

    • 0 0

  • juz za rok ruszy fala tirów z kontenerami z nowobudowanego terminalu kontenerowego a trasy sucharskiego nie ma, obwodnicy połódniowej nie ma, trasa w-z najwcześniej w 2010 roku. dzisiejsze korki to nic w porównaniu z tym co czeka nas za 2 lata

    • 0 0

  • Panie Adamowicz !!!

    no to słowami wieszcza "do roboty". Ja tez na Pana głosowałem (jak większość z gdańszczan)i wierzę, że z Donaldem dokopiecie SAMO-LPRo-PISom i trasa powstanie.

    • 0 0

  • korkow nie bedzie

    bez obaw... za pare lat wyjedzie kolejne 2-3 mln osob, podatki, skladki i inne akcyzki wzrosna tak ze przecietnego kowalskiego nie bedzie stac na samochod....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane