• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego za burtą

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr
22 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pomorze przegrało wyścig o gazoport. Teraz przegrywa kolejny - o fundusze unijne na budowę Trasy Sucharskiego. To inwestycja strategiczna i dla Gdańska, i dla Polski: bez niej nie uda się odkorkować miasta ani rozwijać największego z polskich portów.

Na deskach planistów Trasa Sucharskiego rozpoczyna się na żuławskich polach Olszynki - na skrzyżowaniu z projektowaną obwodnicą południową Gdańska. Stamtąd dwujezdniowa droga szybkiego ruchu biegnie na północ, przecina prowadzącą do Warszawy "siódemkę" i - dzięki gotowemu od 2001 r. mostowi wantowemu - Martwą Wisłę. Za mostem nowa droga poszerza istniejącą ul. Sucharskiego o nową jezdnię, potem lekko odbija na zachód, chowa się w tunelu pod kanałem portowym i znów wychodzi na powierzchnię - już w Nowym Porcie. Tam ośmiokilometrowa trasa oficjalnie się kończy, ale w przyszłości - projektowaną Drogą Zieloną - kierowcy płynnie pojadą dalej, ku granicy z Sopotem.

- Dzięki Trasie Sucharskiego TIR-y jadące z portu będą mogły sprawnie dotrzeć na autostradę A1, czy na drogi krajowe do Szczecina i Warszawy. Ciężarówki będą omijać centrum i mieszkaniowe dzielnice Gdańska. Zmniejszą się korki w śródmieściu - wylicza Romuald Nietupski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. To sprawi, że dużo łatwiej będzie można znaleźć kolejnych chętnych do inwestowania w gdańskim porcie (koncentruje się tu ponad 40 proc. przeładunków wszystkich polskich portów).

Koszt Trasy Sucharskiego to ok. 220 mln euro, czyli 840 mln zł. To ponad połowa rocznego budżetu Gdańska. Gdyby na budowę tej drogi złożyć się mieli wszyscy mieszkańcy miasta, każdy - od niemowlęcia po ubogiego emeryta - musiałby jednorazowo wydać na ten cel niemal dwa tysiące złotych.

- Nawet dla tak dużego miasta, jak nasze, to gigantyczna kwota. Nie ma żadnych szans, żebyśmy samodzielnie sfinansowali tę inwestycję - przyznaje Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska.

Rozwiązaniem są fundusze unijne, które w latach 2007-2013 trafią do Polski w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" - jest tam do podziału 21 mld euro.

W przyjętym przez rząd 1 sierpnia 2006 r. projekcie podziału tego "tortu", wśród inwestycji dotyczących transportu morskiego Trasa Sucharskiego jest na pierwszym miejscu. Niestety, w kolejnym projekcie - z 29 listopada 2006 r. - nie ma już o niej ani słowa.

Środki na budowę Trasy Sucharskiego mogły być przyznane przez dwóch ministrów: Jerzego Polaczka (PiS), szefa resortu transportu, lub Rafała Wiecheckiego (LPR), szefa ministerstwa gospodarki morskiej.

- To inwestycja drogowa, a nie typowo portowa, powinno się nią zająć ministerstwo transportu - twierdzi Wiechecki.

Ministerstwo transportu rzeczywiście planowało wprowadzić Trasę Sucharskiego na swoją listę. Sprawdziliśmy jednak najbardziej aktualne dane MT (z 14 grudnia) - tam Trasy Sucharskiego już nie ma. Co się stało? Nie wiadomo - MT od dwóch dni nie odpowiada na nasze pytania.

- Potwierdzam, są kłopoty - mówi Szpak. - Szykuje się międzynarodowy skandal. Zarówno miasto, jak i firma DCT, która buduje terminal kontenerowy na Stogach, były przekonane, że Trasa Sucharskiego powstanie. Jeśli drogi nie będzie, stawia to wiarygodność polskiego rządu pod znakiem zapytania.

Nietupski: - Grozi nam paraliż. Jeśli nie wybudujemy tej drogi, to za kilka lat - mimo braku remontowych utrudnień - centrum Gdańska będzie codziennie tak zakorkowane, jak w ostatni poniedziałek.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk, akr

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • W przyjętym przez rząd 1 sierpnia 2006 r. projekcie podziału tego "tortu", wśród inwestycji dotyczących transportu morskiego Trasa Sucharskiego jest na pierwszym miejscu. Niestety, w kolejnym projekcie - z 29 listopada 2006 r. - nie ma już o niej ani słowa.

    Podziękować lokalnemu PISowi za ten niezwykły akt patriotyzmu. Śmierdzi nimi do saaaamej Warszawy.

    • 0 0

  • brawo wybiórcza
    Gdańsk zatkany dokumentnie dobrze że znaleźli się winni - PIS :)

    • 0 0

  • Jak ten most kolejowy wybuduja tak jak ten drogowy wantowy obok to ja dziękuję. Piękny most, zjeżdżając z którego wpada się na sygnalizację świetlna bo nikt nie wpadł na to aby przedłużyć niejako most i przepuścić ruch nad ulica i linią tramwajową.

    • 0 0

  • Droga będzie.

    Ale nie rozumie czemu Władze Pomorza tak są zależne od tej buraczanej warszawy??? Przecież projekt przedkłada region i on walczy o środki z unii.

    • 0 0

  • wyrok brzmi:glosowaliscie na PO to macie.....a raczej zabieramy WAM...

    gdansk zawsze dostaje po d^%#^ za wybory samorzadowe..i tak zawsze bedzie..no chyba ze PO wygra kiedyś..ale też wątpliwe ze coś żygnie z kasy dla gdanska,bo juz za czasow rzadow solidarnosci pokazali ze maja gdansk w głebokim śmierdzącym poważaniu...
    niestety skutki tych decyzji dla trojmiasta są tragiczne,juz teraz gdansk jest w latach swietlnych do tyłu za innymi miastami w polsce..niedlugo takie kielce wyprzedzą nas w rozwoju gospodarki:),wkoncu gosiewski buduje tam lotnisko za wstepnie 500mln (wyjdzie pewnie koszt z 1,5 mld) i bedzie trzeba do niego doplacać:)) widać kielce chyba glosowały na PIS:)))
    pocieszajace jest to ze jakos sobie radzi gdansk,co prawda naokraglo zadluzajac sie,wiec pewnie dalej tak bedzie, czysta egzystencja zamiast rozwoju..
    tak wiec drodzy wyborcy, w nastepnych wyborach przemyslcie decyzje wyborcze, pamietajcie: Biznes is Biznes..teraz tylko z PIS, a nie z nieudacznym Adamowiczem,który niestety nic nie zrobił dla gdańska...

    • 0 0

  • trzeba się odłączyć od tego durnego kraju

    skoro nas nie chcą i wiecznie im tylko zawadzamy, to się odłączmy i już. Nie to nie, momentalnie zaczną napływac do nas inwestycje jak tylko zoabczą, że się odłączylismy od tego durnego kraju.

    • 0 0

  • Trasy nie powinno być...

    Wtedy młody Tusk będzie mógł dalej dla Wyborczej pisać swoje artykuliki o korkach i przebudowach dróg. Jemu korki nie przeszkadzają, i tak nie rusza się zza biurka. Stąd wysoki poziom merytoryczny tych artykułów.

    PO pochyla się nad losem każdego człowieka.

    • 0 0

  • a co tfuj PIS-uar zrobił dla Gdańska do tej pory?

    jw to co wyprawia niejaki POlaczek w temacie transportowo-logistycznych inwestycji na POmorzu - blokowanie budowy A1 teraz Trasa Sucharskiego - jest coraz bardziej zastanawiające PISuarom podziękujmy za degradowanie Gdańska do rangi Parzęczewa

    • 0 0

  • to jest po prostu bandyctwo....
    a nie możecie sie drodzy POdgrodzianie sami po te dwa patole zrzucić?? dlaczego cała Polska ma wam robić dobrze? sami se zróbcie....
    słuszne pytanie tu padło w kwestii czy to jest inwestycja samorządowa czy rządowa
    bo jeżeli chodzi o obecny rząd, to trudno mu sie dziwić, że w mateczniku PO, nie bedzie robił za świetego mikołaja...
    umiesz liczyć?
    to licz na siebie:-)

    • 0 0

  • Nie panikujcie ludzie!!!

    Gdańsk i Trójmiasto ciągnie z Uni najwięcej kasy ze wszystkich miast oprócz Warszawy. Jesteśmy w czołówce ważności i strategii dla kraju. Nik nie ma Gdańska w D$#@e nie pieprzcie takich głupot. Droga będzie powstawać czy się to komus podoba czy nie. ALE!!! zapamiętajcie. O wszystko trzeba walczyć a nie biadolić. Wiem że władze Gdańska i Pomorza z Marszałkiem na czele stawiają sobie tą drogę jako priorytet, który prędzej czy później stanie się realny. NO ludzie przecież wybudować taką drogę jest łatwiej niż rozpocząć budowę A1 a jednak się udało.

    Trochę optymizmu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane