• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • a po co petla skoro to jest DWU kierunkowy tramwaj??? (1)

    • 0 0

    • so slo

      NIE ZADAWAJ GŁUPICH PYTAN DZIECKO slo

      • 0 0

  • Wątpliwości

    Zobaczymy, jak się spisali projektanci, jak ten tramwaj ruszy. Ciekawe, czy nie będzie korków na ulicach? Tory ułożyli, ale istniejących skrzyżowań nie dostosowali do tramwaju.

    • 0 0

  • m. (1)

    zadalem pytanie wiec czekam na odpowiedz maly

    • 0 0

    • do slo

      twoje pytanie poszlo w pustą przestrzeń...gdyż nie jest to mądre pytanie.....litle boy

      • 0 0

  • do m.

    za to twoimi postami mozna sobie wirtualnie dupe podcierac takie przydatne...

    • 0 0

  • AAAAAAAAaaaale jaja

    Najlepszy jest słup szkoda,że nie postawili go na środku

    • 0 0

  • przeczytałem że usterka apropo lusterek została usunięta... Czyli demontowali je we wszystkich tramwajach? :D To by była LOGIKA POLSKIEGO URZĘDNIKA. ;)

    • 0 0

  • tego wprost od władz nie usłyszycie

    pętla na Chełmie zbudowana została tak solidnie ponieważ będzie funkcjonować przez następne dziesięciolecia - włodarze miasta znaleźli sposób na rozwiązanie problemów komunikacyjnych mieszkańców dzielnic południowych Gdańska - za kilka lat przedłużą ulicę Sikorskiego do Małomiejskiej (oczywiście bez linii tramwajowej bo to wymagałoby zbyt kosztownej estakady nad Małomiejską) i skrócą wszystkie linie autobusowe z Oruni Górnej, Kowal, Łostowic itd. do pętli na Chełmie.
    Władza wstydzi się głośno powiedzieć, że Gdańsk jest zbyt biedny, aby budował stadion i rozwiązywał kosztowne problemy komunikacyjne jego mieszkańców.
    Po oddaniu trasy WZ i przedłużeniu Sikorskiego korki na Armii Krajowej będą znacznie, znacznie większe niż w czasie remontu Wałów Jagielońskich. W efekcie mieszkańcy południowych dzielnic przyjmą z wdzięcznością możliwość przesiadki z autobusów na Chełmie na tramwaj (i przy okazji zrobienie w przerwie zakupów w Tesco).

    • 0 0

  • Bo obok jest Biedronka

    To Tesco pasuje tam jak świni siodło... postawili by jakiś obiekt kulturowy, centrum rekreacyjne... może znalazło by się miejsce na ściankę wspinaczkową. :)

    • 0 0

  • banda malkontentow znow nadaje!

    Oczywiscie, bylo wiadomo, ze sie odezwiecie.
    Nie ma tramwaju - zle.
    Jest tramwaj - jeszcze gorzej.
    A wasza ignorancja az bije w oczy. Przyklady:
    Jeden komentuje ze taka krotka trasa to bez sensu, ze trzeba by miec w perspektywie plany pociagniecia tego dalej. No wiec, ignorancie jeden, jakbys sie zainteresowal tematem bardziej niz tylko krytykanctwem, to zapewne bys sie dowiedzial, ze takowe plany istnieja i sa calkiem realne i nie tak odlegle w czasie.
    Inny ignorant krytykuje, ze petla wokol centrum bedzie clock-wise, a nie odwrotnie. No wiec ignorancie drugi, zrob sobie spacer i policz na ilu przystankach tramwaj staje jadac w jedna strone, a na ilu jadac w druga. A jak mimo to sie pomylisz w rachubie, to polecam przystanek na 3Maja przy UM. Zobacz czy jest w obie strony, czy tylko w jedna. Daje glowe ze jakby puscili ten tramwaj w przeciwnym kierunku to by byly od razu narzekania (pewnie od tych samych osob) ze zabrali wam jeden przystanek.
    Inny ignorant narzeka, ze od domu na uczelnie mial 10 minut i mu sie teraz to zmieni, bo albo bedzie musial sie przesiasc na tramwaj, albo pojechac innym autobusem, dluzej. No, na to juz nic nie poradze. Podejrzewam ze ilu ignorantow, tyle idealnych, wymarzonych tras. Od drzwi domu do drzwi szkoly/uczelni/pracy/hipermarketu/pubu w weekend/itd. Ale pewnie i wowczas wasza nieskonczona ignorancja i malkontenctwo by znalazlo cos do skrytykowania.
    Kolejny ignorant narzeka, ze ma z Kowal do Niedzwiednika 1,5 godziny teraz, co mu sie przy opcji "tramwaj" wydluzy do 2 h. A jednoczesnie rezolutnie przyznaje, ze samochod, ktorym zwykle jezdzi na tej trasie (zapewne gora 30-40 minut przez obwodnice i Slowackiego) akurat biedactwo zaniemoglo - watroba, sledziona, noga. No coz za przykrosc. Auto w warsztacie i juz trzeba ignorantowi organizowac autobus linii 15902 Niedzwiednik - Galeria Baltycka - Chelm - Kowale, pewnie z przystankiem na siusiu jeszcze? A po wypomnieniu ignorantowi absurdu tego postulatu w swietle przejsciowosci tej indywidualnej sytuacji, zaslania sie ignorant nieokreslonymi "innymi" ktorych taki sam problem dotyczy. A, ze zacytuje Kaprala z "Samowolki": A CO TY K..., ADWOKAT?
    No i creme de la creme towarzystwa, niejaki warszawiak... Co, boli ze Gdansk zabral nieudolnemu Kaczorowi fundusze z metra wlasnie na trase tramwajowa na Chelm? Wiem, boli. Widac.

    • 0 0

  • ach Ci ludzie

    bo to własnie typowy polak ...mieszkaniec gdańska... śmieszniejsze mieszkaniec chełmu, narzeka, narzeka, pieprzy ubolewa i grozi, mądruje sie co to on by lepiej zrobił i znowu pieprzy i co najdziwniejsze nie znudzi mu sie to...ach ta mentalność ludzi wiecznie niezadowolonych jest typowa dla na tym właśnie portalu...moze to forum ludzi wiecznie narzekających ? :) Człowiecze sa wazniejsze sprawy niż twoja droga do lub z pracy....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane