• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • dobra opinia michala czy bedzie spuszczal bomby

    no wlasnie czy bedzie?oby sie nie rozpiepszyl po drodze czy polacy caly czas musza kupowac cos od kogos czy sami cos portafia ?
    bo krasc to wiem na pewno ,ale cos dobrego

    • 0 0

  • do Igor Ant-a

    No wlasnie,
    Jesli te plany sa z przedluzeniem linii sa tak zaawansowane to tym baardziej dziwi fakt ladowania pieniedzy w petle autobusowa ? Jedyne wyjasnienie to ulatwienie dojazdu do TESCO.
    Jesli chodzi trase linii 1, to tez wydaje sie ze ruch przeciwny do proponowanego jest rozsadniejszy (nie jestem pewny czy jest technicznie mozliwy, czy zjazd tramwaju z 3-ciego Maja w Hucisko jest obustronny). Dlaczego inna trasa jest rozsadniejsza, dlatego ze przystanek na Hucisku jest mniej pojemny niz niz ten Armi Krajowej, a po drugie przystanek na Armii Krajowej daje mozliwosc postoju dwu tramwajow (mozliwosc skomunikowoania).
    Przystanek przy UM pomijam, bo z punktu widzenia przesiadkowego ma minimalne znaczenie, a oczywiscie ma zanacznie dla osob pracujacych w UM, szpitalu, sadzie, bo w takiej konfigueacji daje im mozliwosc dotarcia do pracy najszybciej.

    Kot66

    • 0 0

  • Taaaaa

    Taaaaa,lustereczko prawde ci powie.....aj szkoda ze tak wam wyszlo,zawsze cos.

    • 0 0

  • To chyba Wy pieprzycie!
    Jak sie robi taka wielka inwestycje to trzeba myslec. Dla mnie to jedna wielka pomylka ten tramwaj. Nie ukrywam, ze jak uslyszalem, ze rusza budowa to sie ucieszylem, marzyl mi sie dojazd na uczelnie bez korkow, ale jak skonczyli budowe, ktora POWODOWALA korki, i skonczyl sie remont centrum nie odczuwam, zadnej potrzeby jazdy tramwajem, szczegolnie, ze z mojej czesci chelmu jest stosunkowo daleko do niego (szopinskiego). I na dodatek zlikwidowali 208 i 308 i 155 do centrum. Mi ten tramwaj utrudni tylko zycie, nie dosc, ze nie dojezdza do dworca, co jest absurdem to jeszcze mi zlikwidowali autobus z mojej okolicy. A jezeli mowisz, ze sa takie wielkie plany rozbudowy tej linii, to prosze jakies konkrety. To, ze p. Adamowicz cos gada nie znaczy, ze to sie stanie. A cala ta trasa tramwajowa moze sie odbic czkawka dla calej aglomeracji. Piewcy nowej linii pewnie nie wiedza, ze jest ona czescia planu rozwoju komunikacji miejskiej dla CALEGO Gdanska i jest poteznie dotowana przez UE. Haczyk polega na tym, ze do inwestycji kapke dolozylo sie TESCO ale w pewnym momencie budowy beda zamykali zajezdnie, i co z tego wynika? UE wymaga pelnej nie przerwanej dzialalnosci przez linie przez pewien okres, jezeli zostanie ona przerwana baj baj eurosy. Ja jestem zawiedziony straszliwie. A jakas argumentacje, ze to pomoze ludziom z ujesciska, to zart, korki zaczynaja sie przy BP a tam tramwaju nie ma. BZDURA.
    A ci konformosci, ktorzy sie zachwycja jak tylko im cos dadza niech w glowke sie stukna. Trasa powstala za moje podatki, dla mnie jest do dupy i mam PELNE prawo jej krytykowania. Gdyby ze mnie nie byl pobierany haracz na takie bzdurne inwestycje mialbym wiecej kasy na linie prywatne.

    • 0 0

  • igor ant, N.

    kolejne czubki które nie znają problemu, bo ich nie dotyczy i próbują udowodnić, że to inni są w błędzie.

    Dlaczego ludzie mają sie nie denerwować skoro będzie gorzej ?

    Większość z pretensji jest uzasadniona -niestety aby to zrozumieć trzeba problem komunikacji z tych rejonów znać osobiście a nie w teorii.

    Ze swej strony tylko zapytam skoro ma być tak kolorowo i nie ma powodu do protestów to jak uzasadnisz zmniejszenie ilości kursów w kierunku Kowal skoro ludzi tam wciąż przybywa ?

    • 0 0

  • .

    + nowy tramwaj

    - 5 wind na odludziu 250tys zł jedna = 1250000zł.
    Wpisz w google "schemat pętli chełm" zobaczysz ze już są pomalowane!
    - Jedziesz do dworca = kupujesz bilet na jeden przystanek(jeśli tramwaj sie spóżni) 24 lata mieszkam w Gdańsku ZAPEWNIAM CIE ŻE SIE SPÓŹNI!!!!
    - jazda z kowal przez gdańsk ( minimum 2 przesiadki ( do jadących samochodami, ile macie przesiadek w drodze do pracy że sie tak mądrujecie?
    Dla mnie ktoś kto miaszka na długiej i gada na innych ze sami sobie wybrali cięzki dojazd do centrum to kretyn.
    - mimo że linia autobusowa skróci się o połowe nadal autobus będzie średnio co 20 minut. W rzeczywistości co 35-40 min.
    jedziesz z oś miłego

    • 0 0

  • .

    jedziesz z oś miłego

    • 0 0

  • do aga

    bo nerwy szkodza

    • 0 0

  • .

    kurna cenzura czy co? Gdańsk do oliwy stoisz na przystanku powiedzmy że uciekł ci autobus. 40 minut czekanie, 16 minut jazda na chełm. Na chełmie czekanie podobno 5 minut czyli 15 minut choć i to ledwo możliwe przy AŻ dwóch tramwajach na całęj trasie. Jazda do Gdańska 15 min. W gdańsku czekasz na tramwaj. Ciesz sie ze nie jedziesz do nowego portu bo byś widział tramwaje ( 6,13,8,6,6,6,13,12,6,6,6,13,13 i dopiero 10 )
    Ogólnie linia nr 1 ma w sobie tyle sensu co ........ nie wiem. Nie znam niczego co miało by w sobie tyle bezsensu.

    • 0 0

  • I niech mi ktoś wytłumaczy jak mam na chełm dojechać rowerem?

    Z góry to ulicą ale w góre to wrogowi nie życze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane