• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • rozklad jazdy

    kiedy pojawi sie na te cudo rozkład jazdy i wjaki sposób zostaną zmienione inne trasy??

    • 0 0

  • super

    hurra !! może jeszcze takie do Oliwy puścic ?

    • 0 0

  • ILE TO BĘDZIE JEŻDZIĆ ???

    Tramwaje bębą jeździły przez tydzień ,a chuligani poniszczą windy i przystanki.
    Zobaczymy... Co będzie... .

    • 0 0

  • Te ćwierć tysiąca pasażerów

    to brzmi dumnie. Ale lepiej by bylo jak byscie napisali spory ulamek miliona pasażerów

    • 0 0

  • pożyczki, korepetycje, wynajem mieszkań

    gotuje sie we mnie krew! W wakacje,nie dłużej jak 2 dni po oddaniu- wiaty na przystankach tramwajowych/ autobusowych przy dworcu gł. PKP stały czyste; po tym czasie (przezroczyste, szklane wiaty, z których winno się widzieć nadjeżdzający tabor) wyglądają jak parkan okalający budowę :| żygać mi się chce jak widze te pożyczki i inne ogłoszenia "podrygujące" na wietrze. Czy miasto jest bezsilne??

    • 0 0

  • pomysł skrócenia tras 255,155,295 rodem z PRLu

    Jakim prawem ludzie z dalszych osiedli po staniu w korkach na ulicy Świetokrzyskiej,Łódzkiej i Warszawskiej mają przesiadać się na Witosa na Chełmie w tramwaj nr 1 i tracić czas na przesiadkę skoro na dalszej trasie jest zupełnie bezkorkowo i w 5 minut jest już się w samym centrum. Kto wpadł na tak genialny pomysł. Czy miasto już zupełnie zapomniało, że komunikacja miejska jest dla ludzi a nie odwrót. Jedynym sposobem jest teraz przesiadka w autobus nr 118 na Warszawskiej jadący z Piotrkowskiej bezpośrednio do centrum (pewne osiedla traktuje się lepiej) albo kupno autka. Po licho nam ta trasa tramwajowa na Chełm i cały ten Bombardier.Lepiej jak go nie było.

    • 0 0

  • imininy zamiast nazwy przystanków !!!!

    Gdansk to jedyne miasto w Europie, gdzie na wyświetlaczach wewnątrz tramwajow i autobusow nie wyświetla się nazwy następnego przystanku a datę i imieniny!!! Od czasu do czasu tylko pojawia się przystanek końcowy, ale często nie ten do którego zdąza pojazd !!!!! ???? Nie szkoda pieniedzy na te wyświetlacze. Dobrze,że nie ma stałego nagłosnienia, bo nadawano by pewnie prognoze pogody ????

    • 0 0

  • Bardzo się zastanawiam kto wpadł na tak "madry pomysł' aby całkowicie wyłączyć nam autobusy z naszych osiedli? mozna by może ograniczyć ale wszystkie skasować??? litości nikt tego na trzeźwo nie wymyślił. gratuluje pomysłu

    • 0 0

  • 155 255 299

    w kazdym normalnym mieście nalezałoby się zapytac mieszkańców czy im odpowiada taki rodzaj przesiadek a nie jedną grubą kreską zabierać nam autobusy Wstyd!!!

    • 0 0

  • Kiedy jechał pierwszy tramwaj na Chełm?

    W piątek rano 7 grudnia widziałem jadący pod górkę Armii Krajowej tramwaj (z obstawą kilku samochodów jadących obok drogą). Czy mógł to być pierwszy wjazd na Chełm?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane