• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar już nie na Euro. Poczekamy na mniejsze korki

Michał Sielski
19 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
W korkach jeszcze postoimy. Tristar będzie gotowy najwcześniej pod koniec 2012 roku. W korkach jeszcze postoimy. Tristar będzie gotowy najwcześniej pod koniec 2012 roku.

System Inteligentnego Sterowania Ruchem Tristar nie powstanie przed Euro 2012. Korki w Trójmieście zostaną z nami dłużej.



Czy Tristar ułatwi jeżdżenie samochodem po Trójmieście?

Pan Michał codziennie jeździ do pracy z Rumi do Wrzeszcza. Podczas porannego szczytu w korkach traci ok. 20 minut. Zdążył to już obliczyć, bo jeździ też na drugą zmianę i wtedy potrzebuje o tyle samo czasu mniej.

- Stoję w korku, ale nie z powodu dużej ilości świateł, a ich złego ustawienia. Wielokrotnie widzę, jak z bocznych ulic wyjeżdżają po dwa samochody, a na głównej wszyscy stoimy, bo jeszcze się świeci czerwone. Aż się chce ruszyć - kręci głową pan Michał.

Wszyscy kierowcy w Trójmieście doskonale wiedzą, o czym mówi. Lekiem na złą koordynację świateł ma być Tristar, czyli System Inteligentnego Sterowania Ruchem. Problem w tym, że zapowiadany od kilku lat system nie ruszy - jak pierwotnie planowano - przed turniejem Euro 2012.

- Będzie ciężko - przyznaje Jacek Oskarbski, naczelnik Biura Inżynierii Transportu Urzędu Miasta Gdyni, który pilotuje trójmiejski projekt. - Wciąż czekamy na ostateczną akceptację wniosku o dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko. Mamy nadzieję, że otrzymamy ją w ciągu kilku najbliższych tygodni i od razu będziemy mogli startować z przetargami. Mimo to i tak małe są szanse, że uda się wdrożyć projekt przed piłkarskimi mistrzostwami Europy - dodaje.

Tristar ma zrewolucjonizować poruszanie się po Trójmieście. Za ok. 50 mln euro powstanie system, który w innych metropoliach na świecie zmniejszył korki o ok. 30 proc.

- Najważniejsza jest zielona fala na głównych drogach. Dzięki temu można jeździć płynnie. Niestety, w Trójmieście takie pojęcie od dawna nie funkcjonuje - mówi Andrzej Derdziuk, taksówkarz z Gdyni.

Zielona fala to jednak mit, nie zmniejsza ona korków w odniesieniu do ogółu samochodów w aglomeracji. Dlatego światła będą się zmieniały w zależności od natężenia ruchu. Najpierw na trasie średnicowej Trójmiasta i najważniejszych skrzyżowaniach na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią.

W drugiej kolejności system obejmie główne ulice dojazdowe do trasy średnicowej, a na koniec obwodnicę. Zielona fala powstanie, ale tylko w przypadku, gdy będzie jej potrzebowała np. karetka.

Ważnym elementem Tristara będą też znaki zmiennej treści, informujące np. o korkach, wolnych miejscach postojowych czy objazdach oraz fotorejestratory, których będzie aż 100. Będą one nie tylko mierzyć prędkość, ale też wyłapywać kierowców, przejeżdżających na czerwonym świetle czy blokujących skrzyżowania. Centralny komputer systemu będzie dysponował informacjami o kończącym się właśnie meczu lub koncercie i dopasowywał do tych wydarzeń sygnalizację.

Opinie (127) 7 zablokowanych

  • Zamiast tego będziemy mieć

    Szczura w Budyniu oświeconego Śłońcem Peru.

    • 2 4

  • czemu pan Michal SKMka nie jezdzi?

    to ekonomicznie bez sensu jezdzic codziennie z rumi do wrzeszcza jak istnieje dogodne i o wiele tansze polaczenie kolejowe. Ale kazde panisko musi miec swoj samochod i ponazekac, ze jakies chamy sie tez dorobily i korki robia

    • 4 2

  • babka w skodzie była tak zaskoczona że robią jej foto, że na tablicach wyskoczyło jej no "EJ" xD

    • 1 1

  • wczoraj czy przedwczoraj pisaliście jak dojechać na euro

    teraz piszecie jak stać w korku ? buhahahahh a pier....ona propaganda.

    • 0 1

  • Powinien obowiązywać zakaz jazdy samochodami z przyśpieszeniem do setki gorszym niż 9s

    To przez takich zamulaczy tworzą się korki, wolno ruszają spod świateł, wtaczają się na "późnym żółtym" na skrzyżowanie, włączają się do ruchu tak że trzeba maksymalnie zwolnić, za miastem jak wyprzedzają to nigdy nie wiadomo czy nie wbiją się na czołowe, zamulają lewym pasem... można by tak wymieniać i wymieniać. NIE dla drogowych zamulaczy!

    • 1 7

  • Najwazniejsze, ze tramwaje beda miały imiona

    normalnie bajer. Pół Gdańska rozkopane burdel syf padlina. Wyspa spichrzów dalej leży i czeka na to kto więcej "da", brednie o kolei metropolitarnej jak nawet nie potrafią posprzątać syfu na dworcu we Wrzeszczu nie mówiąc już o budowie nowego baraku dworcowego. Przez 10 lat panowania Pawełka kilka autobusów i tramwajów no i położenie torów " na gotowca projektowego" z lat 70-tych , na Chełm. Głupi system sygnalizacji to za trudne dla Budyniów, więc może uda się to odłożyć do następnej kampanii wyborczej i znowu z kumplami poimprezować przez kilka latek. Ale najważniejsze, że Pan Pawełek ładnie i postawnie prezentuje się w todze łańcuchu złotym na szyi w czasie jarmarcznych zlotów w ratuszu.

    • 4 1

  • pomeczkamy... poczekamy... jak na wszystko ! Mam nadzieje

    • 0 0

  • pomeczkamy... poczekamy... jak na wszystko ! Mam nadzieje

    że stadionu też nie będzie na czas !:)

    • 0 0

  • No dobra - to co będzie na to Ełro?

    Ciągle tylko słyszę czego to nie będzie, no i faktycznie - nie będzie :)
    Trzymam kciuki żeby się udało - jesteśmy mistrzami robienia wszystkiego na ostatnią chwilę i "na ślinę" czyli "jakoś to będzie". Uda się, na pewno się uda - ale nie chodzi o to żeby jakoś było tylko żeby było tak że czapki z głów świecie! Taka okazja to nieprędko znów będzie - a tu każdy stara się odkroić kawałek tego tortu dla siebie zamiast myśleć bardziej globalnie. Zaścianek.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    A ja codziennie autobus+SKM. W czasie podróży sobie przeglądam internet albo słucham muzyki. Praktycznie się nie spóźniam. Za to przez pierwszą godzinę pracy tematem nr jeden w pokoju jest kto ile stał w korku, jak długo szukał miejsca do zaparkowania, jakie drogie jest paliwo, czy straż miejska będzie dzisiaj kosić no i przede wszystkim: kiedy KTOŚ coś zrobi z tymi korkami.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane