- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (176 opinii)
- 2 Okradała drogerie, zmieniając peruki (48 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (244 opinie)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (334 opinie)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (84 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (74 opinie)
Tristar oficjalnie wystartował. Czy się sprawdzi? Odpowiedź poznamy za 5 lat
System inteligentnego sterowania ruchem Tristar oficjalnie uruchomiony. Inwestycja za ok. 159 mln zł ma usprawnić ruch w mieście, a szczególnie podróżowanie komunikacją miejską. Choć kiedyś tłumaczono, że system ograniczy korki, dziś celem jest zapobieżenie ich wzrostowi.
Inwestycja pochłonęła ok. 159 mln zł. Przedsięwzięcie w 85 proc. było dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. To wspólny projekt Gdyni, Sopotu i Gdańska, z tym że ogłoszenie przetargu i nadzór realizacji spoczęły na barkach gdyńskich urzędników.
Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.
Co ważne, póki co fotoradary zamontowane nad ulicami Trójmiasta nie będą rejestrować wykroczeń. Inżynierowie ruchu nie uzyskali zgody na ich użycie.
Film Urzędu Miasta w Gdyni.
6,5 proc. dla komunikacji miejskiej, 5,5 proc. zyskują kierowcy
Według założeń projektowych system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Na ile?
Podczas budowy systemu Tristar udało się wprowadzić priorytety dla pojazdów komunikacji miejskiej - tramwajów, autobusów i trolejbusów. Oznacza to, że opóźnione pojazdy względem rozkładu jazdy mają dłuższe zielone światło. Mogą w ten sposób zredukować wspomniane opóźnienie. Dzięki takim rozwiązaniom udało się skrócić czas podróży o 6,5 proc. względem pracy sygnalizacji sprzed modernizacji.
W przypadku samochodów czas podróży skrócił się o 5,5 proc. To oznacza, że na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa auta więcej. W efekcie - w ciągu godziny - to już kilkadziesiąt pojazdów.
Szczegółowe pomiary przyspieszenia na drogach Trójmiasta będą znane pod koniec tego roku.
Skoro jednak system skrócił podróże na trójmiejskich ulicach, to dlaczego tak głośno jest krytykowany przy każdej nadarzającej się okazji - m.in. informacji o zatorach drogowych, korkach czy też innych zdarzeniach na drodze?
- Trudno tak naprawdę powiedzieć. Być może są to firmy, którym nie udało się wygrać przetargu. Mogą narzekać choćby kierowcy autobusów, którzy teraz są bardziej kontrolowani, jeśli chodzi o punktualność przejazdu - mówi Jacek Oskarbski z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ale uwagi pochodzą też od zwykłych użytkowników dróg - kierowców osobowych pojazdów i nawet pieszych, którzy muszą przechodzić przez jezdnię w dwóch etapach.
- Mieszkańcy Trójmiasta nie są odosobnieni w krytyce od innych miast Polski, gdzie pracują takie systemy sterowania ruchem. Rozmawiałem z przedstawicielami Bydgoszczy czy Wrocławia i mieszkańcy tych miast nie odczuwają zmian na lepsze. Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara - mówi Jacek Oskarbski.
Wykonawca: nie patrzymy w przeszłość, tylko w przyszłość Tristara
Wykonawca systemu inteligentnego sterowania ruchem podkreśla, że nie ma potrzeby porównywać natężenia ruchu z okresu sprzed i po wdrożeniu urządzenia. Dlaczego?
- Nie ma szans na to, by kierowcy, którzy dotychczas jeździli pięć minut, teraz po wdrożeniu Tristara pojechali raptem trzy minuty - mówi Paweł Jaguś, prezes spółki Qumak, która jest wykonawcą przedsięwzięcia.
- Ważne jest najbliższe pięć lat i to, czy korki zwiększą się, czy też nie. Jeśli drogi nie staną w korkach, a komunikacja miejsca będzie kursować tak samo bądź szybciej, będzie można powiedzieć, że nasz projekt zdał egzamin - dodaje Jaguś.
Ważne jest też to, że istniejący system to otwarty projekt, można go dalej rozwijać, włączać do niego kolejne ulice i skrzyżowania.
Tristar gotowy 1,5 roku później niż zakładano
Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Qumak m.in. wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu. Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć. Mimo to zamawiający zgodził się aneksować inwestycję.
- To nie jest opóźnienie. Pracowaliśmy na żywym organizmie. Myśmy nie zatrzymali życia miasta. Trwały remonty dróg, które utrudniały prace. Budowano linie PKM. Systemu Tristar nie udało się zrobić, nie zwracając uwagi na to. Wszystko było za zgodą miasta. Nazwałbym to bardziej zdroworozsądkowym szukaniem możliwości zrealizowania przedsięwzięcia - mówi Jaguś.
Czy system Tristar sprawdza się?
Przy okazji oficjalnego otwarcia systemu w Gdyni postanowiliśmy przetestować nowe narzędzie inżynierów ruchu na trasie do Gdańska. Maciej Naskręt wyruszył o godz. 11:50 sprzed Centrum Handlowego Riviera
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
Można uznać, że tzw. "zielona fala" funkcjonuje. Zatrzymaliśmy się zaledwie w czterech miejscach - przed ul. Wielkopolską
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zachęcamy do wysyłanie uwag na temat funkcjonowania systemu Tristar na nasz adres. Postaramy się wspólnie z inżynierami ruchu zaradzić tym problemom.
Miejsca
Opinie (424) 8 zablokowanych
-
2015-11-20 09:26
Sysem do dojenia kieroqcow!
Po za możliwością dojenia okradania kierowców za pomocą kamer zamontowanych na każdym skrzyżowaniu nic się nie zmieni
- 10 2
-
2015-11-20 09:26
morska
wjazd z ul Morskiej na obwodowa od str Rumi stoisz na czerwonym bo samochody zjezdzaja z obwodowej na Morska ale nie wjezdzaja na obwodowa . Swiatla na prawoskrecie sa caly czas czerwone nawet gdy na wprost jest juz zielone i dopiero wtedy sa zapalone , samochody nie potzebnie stoja w korku a mogly by dawno jechac izwolnic morska TRYSTASR NIE DZIALA TO JEST BLEF
- 9 0
-
2015-11-20 09:31
System ma za zadanie rozprowadzić samochody w razie korków na drogi alternatywne których nie ma.
Gdynia wywiązała się z swojej części budując drogę czerwoną.W Gdańsku Budyń zaczyna remontować za miliony domy które czekały na rozbiórkę przed budową drogi czerwonej.Tego nawet Dyzma by nie wymyślił.
- 8 1
-
2015-11-20 09:37
Strona Tristara nie ma wersji mobilnej.
To jakiś żart? Przecież połowa, jak nie większość ludzi będzie sprawdzać korki na telefonie.
- 17 1
-
2015-11-20 09:37
smieszy mnie to
wladze na sile chca usprawnic komunikacje a rowerzystom to najlepiej by zrobili laske..przykklad ul.strujska..wymalowali jakies bzdurne sciezki rowerowe kosztem ulicy.. nie wazna ze korek dwa razy wiekszy ale pedalowiec ma lepiej....dwa..bus pas na ul.wladka...pelno parkingow, bram, posesji i autobusy co chwila staja i trabia bo ktos parkuje..ktos wyjezdza.........
- 14 1
-
2015-11-20 09:38
Kiedyś było 20-30% a teraz 6%.....?
...http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tristar-wystartuje-z-miesiecznym-poslizgiem-n62850.html
....to za pięć lata będzie pewnie minus 40%.- 15 0
-
2015-11-20 09:38
Za 5 lat, to odpowiedź będą mieli urzędnicy,
obywatele, odpowiedź będą mieli codziennie.
- 14 0
-
2015-11-20 09:39
i fakt
zanim Ci wszyscy pseudo inzynierowie zabrali sie za majstrowanie jezdzilo sie o wiele lepiej!!!
- 12 0
-
2015-11-20 09:41
Propaganda sukcesu
Kolejny artykuł opiewający rzekome zalety Trójgwiazdy, napisany za nasze - podatników - pieniądze.
W ostatnich dniach korki dały się we znaki, jak nigdy dotąd, choćby wczoraj, w godzinach 16-17 - okolice Grunwaldzkiej, Bażyńskiego i cała Kołobrzeska praktycznie stały w miejscu. Czy właśnie tak ma działać ta "cudowna" zabawka?
Prosimy o więcej rzetelności i sprawdzenie, jak faktycznie system działa, a nie przejechanie się autem po mieście o godz. np. 10-11, gdy ruch jest znikomy.- 17 0
-
2015-11-20 09:46
Tristar!
Podobno jakiś "studenciak" opracował to za jakieś "dwa koła"?
- 16 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.