• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar oficjalnie wystartował. Czy się sprawdzi? Odpowiedź poznamy za 5 lat

Maciej Naskręt
20 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom. Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom.

System inteligentnego sterowania ruchem Tristar oficjalnie uruchomiony. Inwestycja za ok. 159 mln zł ma usprawnić ruch w mieście, a szczególnie podróżowanie komunikacją miejską. Choć kiedyś tłumaczono, że system ograniczy korki, dziś celem jest zapobieżenie ich wzrostowi.



Który z elementów Tristara ułatwia ci najbardziej podróżowanie?

W czwartek w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni oficjalnie wdrożono system inteligentnego sterowania ruchu - Tristar. Warto jednak zaznaczyć, że jego podzespoły włączane są na ulicach Trójmiasta nieustannie od dwóch lat. Ostatnim podzespołem, który został udostępniony, są strony internetowe, na których mieszkańcy mogą sprawdzić aktualną sytuację na drogach.

Inwestycja pochłonęła ok. 159 mln zł. Przedsięwzięcie w 85 proc. było dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. To wspólny projekt Gdyni, Sopotu i Gdańska, z tym że ogłoszenie przetargu i nadzór realizacji spoczęły na barkach gdyńskich urzędników.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Co ważne, póki co fotoradary zamontowane nad ulicami Trójmiasta nie będą rejestrować wykroczeń. Inżynierowie ruchu nie uzyskali zgody na ich użycie.

Film Urzędu Miasta w Gdyni.


6,5 proc. dla komunikacji miejskiej, 5,5 proc. zyskują kierowcy

Według założeń projektowych system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Na ile?

Podczas budowy systemu Tristar udało się wprowadzić priorytety dla pojazdów komunikacji miejskiej - tramwajów, autobusów i trolejbusów. Oznacza to, że opóźnione pojazdy względem rozkładu jazdy mają dłuższe zielone światło. Mogą w ten sposób zredukować wspomniane opóźnienie. Dzięki takim rozwiązaniom udało się skrócić czas podróży o 6,5 proc. względem pracy sygnalizacji sprzed modernizacji.

W przypadku samochodów czas podróży skrócił się o 5,5 proc. To oznacza, że na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa auta więcej. W efekcie - w ciągu godziny - to już kilkadziesiąt pojazdów.

Szczegółowe pomiary przyspieszenia na drogach Trójmiasta będą znane pod koniec tego roku.

Dlaczego system Tristar jest tak krytykowany?

Skoro jednak system skrócił podróże na trójmiejskich ulicach, to dlaczego tak głośno jest krytykowany przy każdej nadarzającej się okazji - m.in. informacji o zatorach drogowych, korkach czy też innych zdarzeniach na drodze?

- Trudno tak naprawdę powiedzieć. Być może są to firmy, którym nie udało się wygrać przetargu. Mogą narzekać choćby kierowcy autobusów, którzy teraz są bardziej kontrolowani, jeśli chodzi o punktualność przejazdu - mówi Jacek Oskarbski z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ale uwagi pochodzą też od zwykłych użytkowników dróg - kierowców osobowych pojazdów i nawet pieszych, którzy muszą przechodzić przez jezdnię w dwóch etapach.

- Mieszkańcy Trójmiasta nie są odosobnieni w krytyce od innych miast Polski, gdzie pracują takie systemy sterowania ruchem. Rozmawiałem z przedstawicielami Bydgoszczy czy Wrocławia i mieszkańcy tych miast nie odczuwają zmian na lepsze. Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara - mówi Jacek Oskarbski.
Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie. Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie.
Wykonawca: nie patrzymy w przeszłość, tylko w przyszłość Tristara

Wykonawca systemu inteligentnego sterowania ruchem podkreśla, że nie ma potrzeby porównywać natężenia ruchu z okresu sprzed i po wdrożeniu urządzenia. Dlaczego?

- Nie ma szans na to, by kierowcy, którzy dotychczas jeździli pięć minut, teraz po wdrożeniu Tristara pojechali raptem trzy minuty - mówi Paweł Jaguś, prezes spółki Qumak, która jest wykonawcą przedsięwzięcia.
- Ważne jest najbliższe pięć lat i to, czy korki zwiększą się, czy też nie. Jeśli drogi nie staną w korkach, a komunikacja miejsca będzie kursować tak samo bądź szybciej, będzie można powiedzieć, że nasz projekt zdał egzamin - dodaje Jaguś.

Ważne jest też to, że istniejący system to otwarty projekt, można go dalej rozwijać, włączać do niego kolejne ulice i skrzyżowania.

Tristar gotowy 1,5 roku później niż zakładano

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Qumak m.in. wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu. Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć. Mimo to zamawiający zgodził się aneksować inwestycję.

- To nie jest opóźnienie. Pracowaliśmy na żywym organizmie. Myśmy nie zatrzymali życia miasta. Trwały remonty dróg, które utrudniały prace. Budowano linie PKM. Systemu Tristar nie udało się zrobić, nie zwracając uwagi na to. Wszystko było za zgodą miasta. Nazwałbym to bardziej zdroworozsądkowym szukaniem możliwości zrealizowania przedsięwzięcia - mówi Jaguś.
Czy system Tristar sprawdza się?

Przy okazji oficjalnego otwarcia systemu w Gdyni postanowiliśmy przetestować nowe narzędzie inżynierów ruchu na trasie do Gdańska. Maciej Naskręt wyruszył o godz. 11:50 sprzed Centrum Handlowego Riviera zobacz na mapie Gdyni. Początkowo jechał Drogą Różową zobacz na mapie Gdyni, a potem Trasą Średnicową zobacz na mapie Sopotu do centrum Gdańska. 19-kilometrową trasę pokonaliśmy w 31 minut i poruszaliśmy się z przepisową prędkością.

Można uznać, że tzw. "zielona fala" funkcjonuje. Zatrzymaliśmy się zaledwie w czterech miejscach - przed ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni, na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu, na skrzyżowaniu przy granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska, a także na wysokości ul. Abrahama w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Zachęcamy do wysyłanie uwag na temat funkcjonowania systemu Tristar na nasz adres. Postaramy się wspólnie z inżynierami ruchu zaradzić tym problemom.

Miejsca

Opinie (424) 8 zablokowanych

  • Tristar. (1)

    System ten i tak nie zmieni sposobu jazdy niektórych kierowców, którzy jeżdżą jak ślimaki, ani nie spowoduje,że będą mniejsze korki jeśli odstęp między samochodami będzie pozwalał na zmieszczenie połowy samochodu, albo całego. Ludzie po prostu nauczcie się jeźdżić i żaden Tristar wam w tym nie pomoże.

    • 6 3

    • Al. Grunwaldzka, prędkość 70 km/h i pół samochodu odstępu? Sam się naucz jeździć.

      • 4 1

  • test o 11.50...

    ... czad - wtedy wiadomo korki (przepraszam - lokalne spowolnienia ruchu) są największe i sristar może się wykazać

    • 12 0

  • (1)

    Trzeba powiedzieć, że system działa super. Od LOTu do samego Sopotu jedna wielka czerwona fala. Do samo na Havla, nawet w nocy.

    • 18 0

    • Przez to bezpiecznie stoisz, niż gdybyś jechał (tzw. uspokojenie ruchu).

      • 2 2

  • A może przy okazji pousuwać znaki drogowe ograniczające do 20 km/h jak roboty drogowe już się DAWNO skończyły?

    Przykład: Czernickiego.

    • 8 0

  • Za 5 lat to "inteligentni" urzędnicy będą stawiać światła co 50m.Kretyni bo inaczej nie można nazwać osób którzy chcą zwężać wylotowa i do tego przemysłową ul. Hutniczą w Gdyni . To samo z obwodową . Tristar to wywalone pieniądze ! Budować i poszerzać drogi a nie ograniczać przepustowość !!!

    • 9 2

  • Takie trochę bredzenie na antenie. Wywalili 160 milionów na coś co ma sie sprawdzic za 5 lat. ... ten kto podpisał takie warunki musiał byc niespełna rozumu albo wział sporą "prowizję". Kupilibyscie jakiekolwiek urzadzenie za swoje pieniadze, które sprawdzi sie (albo nie) po 5 latach? no powiedzcie Panstwo, kupilibyscie?
    Poza tym - przejazd dwoch aut na zielonym to tzw szajsparametr. W ciagu godziny - kilkadziesiat - czyli stojac w korku przed swiatłami - licz opoznienie w ramach godziny... Indolencja prawie ze kliniczna. Jakos nie zauwazyłem zeby sygnalizacja swietlna wykazywała sie zwiekszoną "inteligencją" korki jak były tak i bedą. A komunikacja miejska - no cóż... dalej przepełniona i stojaca w korkach jak wszystkie inne pojazdy...

    • 11 0

  • tristar (1)

    A gdzie są sygnalizatory z jaka prędkością trzeba jechać, żeby załapać się na zieloną falę. W latach 70 XXwieku były zamontowane we Wrzeszczu i działały. Gdzie sygnalizatory wskazujące ile sekund zostało do zmiany świateł polularne na całym świecie. Projektant nie przewidział czy kasy nie starczyło?!

    • 21 0

    • bedzie w Tristar v 2.0 za kolejne kilkanaście baniek.

      • 6 0

  • Tristar i utrudnienia na obwodnicy

    Czy ktoś przy okazji tristara pomyślał, żeby przy wjazdach na obwodnicę zainstalować tablice uruchamiane gdy jest taka potrzeba i informujące o utrudnieniach czyli najczęściej wypadach.
    Wypadki na obwodnicy są dosyć częste a zablokowanie 1 pasa oznacza w krótkim czasie duże korki. Nie zawsze jest to w godzinach szczytu i wiedząc co się dzieje można by spokojnie jechać inną trasą.
    Jak dla mnie proste, w miarę tanie a jakże pomocne rozwiązanie.

    • 11 0

  • ten Tristar to jedne wielkie g..... Juz niektóre miasta rezygnują z tego systemu i wprowadzają nowszy Ciekaw jestem kto na tym zarobił

    • 11 1

  • Komedia

    Założyli coś co nie działa i nie spełnia swoich funkcji a ten tu sypie coś na ludzi....to skoro korki się nie zmniejsza to na ch@uj to zakładali??? Byle tylko paru kolesi zrobiło i miasto na ludziach z mandatów. A potem i tak się znali na coś winę i 0 odpowiedzialności. Norma w Polsce

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane