- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (174 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (331 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (44 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (219 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać
Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.
System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.
Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.
Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.
Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.
Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.
Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.
Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Jak działa "TRISTAR"
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2014-06-27 11:14
hmm inny fakt o ktorym nie napisal redaktor:
Projekt "Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie" jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko
Działanie 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych
VIII Priorytet Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe
Wartość Projektu: 184 263 558, 91 PLN
Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej: 156 191 405, 24 PLN
Środki z budżetu Gminy Miasta Gdańska: 14 964 838, 04 PLN
Środki z budżetu Gminy Miasta Gdyni: 10 843 924, 01 PLN
Środki z budżetu Gminy Miasta Sopotu: 2 263 391, 62 PLN
i wszystko jasne ;)- 1 2
-
2014-06-27 11:16
I karać debili jak najdotkliwiej (2)
Tristar do mierzenia prędkości to nie porozumienie on powinien robić zdjęcia tym co blokują skrzyżowania oraz tym co jeżdżą na czerwonym do tego nie potrzeba homologacji i oznaczeń .
- 7 10
-
2014-06-27 11:19
tak czytam (1)
Twoj komentarz i... chyba jestem za aborcja - do 30roku zycia :P
Kup kamere stan na skrzyzowaniu, filmuj wszystkich a nagrania wysylaj na policje...- 7 4
-
2014-06-27 13:43
widzę ,że mózgu koledze zabrakło ale co tam może Johnnemu tak jak mi jakiś pier... debil zabije kogoś z rodziny bo lubi sobie jeździc na czerwonym świetle przez miasto gratuluję debilizmu idź we młotek i rąbnij się w łeb
- 3 3
-
2014-06-27 11:19
:)
dobrze wiedzieć :)
- 2 1
-
2014-06-27 11:22
Fotka na czerwonym
A jak strzeli fotke na późnym pomarańczowym to tez można to obalic ze wzgledu na brak tych atestów
- 6 1
-
2014-06-27 11:33
już za rok już za chwilę
będą sypać się mandaty.
A więc co do homologacji to tylko pieczątka urzędowa z ministerstwa. (chwila moment i gotowe minister dla budżetu państwa zrobi wszystko)
Firma królika zrobi skrzyneczki i w ciągu jednej nocy wszystko gotowe.
Powstanie nowa miejska firma co zajmie się mandatami. (króliki muszą mieć pracę z podatków)
Więc cieszcie się, bo jeszcze trochę i posypią się mandaty za przekroczenia +5 km/h
Długi (miejskie,państwowe) trzeba spłacać a najlepiej robi obywatel- 3 1
-
2014-06-27 11:38
sąd grodzki
Sądy grodzkie przestały funkcjonować od 01 stycznia 2010r.Autor mogłby zaktualizować swoją wiedzę ;)
- 3 0
-
2014-06-27 11:42
niedawno czytałem że system ma skrócić przeciętny czas jazdy o 5-10%
w tym tekście czytam, że ma skrócić go o 30%. Warto ustalić fakty. Poprawa warunków ruchu samochodów może skutkować zwiększeniem skłonności do korzystania z samochodów - cała korzyść z instalacji TRISTARA pójdzie w związku z tym w tzw. dym, chyba że się trochę poprawi przestrzeganie przepisów o ograniczeniach prędkości.
- 7 1
-
2014-06-27 11:44
.. kiedy to guano zacznie działac, czy bedzie tak jak z autostradami nowaka??? (5)
autostrad nie ma i miliardów nie ma, a prokurator wydaje kolejne miliony na poszukiwanie ekspertów do wyceny sPOniewieranego zegarka!!
- 7 5
-
2014-06-27 12:34
Której autostrady nie ma? A1 jest w całości,poza odcinkiem Łodz-Pyrzowice,A2 jest w calosci,oprocz odcinka wschodniego za Wawa. (3)
- 3 3
-
2014-06-27 18:05
.. zadnej nie ma A1, A4 i jeszcze 7-ki (2)
i miliardów tez nie ma
- 1 0
-
2014-06-27 18:11
7 jest od Elbląga prawie do Ostródy i obejście Olsztynka- też. A A1 jadę do samej Łodzi non-stop. (1)
Tylko A4 jest mocno poszatkowana na wschodzie. Ale to i tak lepiej,niż przez ostatnie 10 lat jeździłem. I lepsze to,niż pół autostrady do środka lasu. A może zapytaj mieszkańców Augustowa, Ełku,Łomży - co myślą o budowach dróg PiS,a co PO...
- 0 1
-
2014-06-27 22:38
przetargi byly ropzisane za czasow PiS
Potem przyszlo,PO i tylko to dokończył, wiec czym sie jarasz,,lemingu???
- 0 0
-
2014-06-27 13:38
a gdzie pisowy debilku mieszkasz bo chyba nie w 3 city tu każdy wie ,ze wystraczy pojechac obwodnicą na południe i ku....nagle olśnienie kończy sie obwodnica i zaczyna autostrada A1 won do swojego śmierdzacego zadupia patafiane
- 4 2
-
2014-06-27 11:52
... (1)
Policyjny kraj .... : /
- 4 6
-
2014-06-27 12:32
Wyjedź do Syrii,albo Mali,jak ci przeszkadza.
- 3 3
-
2014-06-27 11:58
oznakowanie (1)
Czy przypadkiem rejestratory prędkości nie powinny być odpowiednio oznakowane ?
- 6 3
-
2014-06-27 12:37
Nie. Kierowca powinien nie znać dnia,ani godziny i ZAWSZE przestrzegać przepisów!
Oznaczać fotoradary, to jakby robić tabliczki "Strefa zakazu kradzieży" albo "Nie zabijaj na odcinku 200 metrów"!
- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.