- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (175 opinii)
- 2 Okradała drogerie, zmieniając peruki (47 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (221 opinii)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (333 opinie)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać
Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.
System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.
Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.
Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.
Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.
Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.
Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.
Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Jak działa "TRISTAR"
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2014-06-27 14:04
powinny jeszcze rejestrowac rowerzystów jezdzacych na czerwonym swietle (1)
i po przejsciach dla pieszych
- 10 4
-
2014-06-27 14:10
popieram!
- 3 2
-
2014-06-27 14:04
kto wziął
najwięcej ?
- 3 1
-
2014-06-27 14:11
Autor, autor!!
No to mi mogą skoczyć! :-) Ciekawe tylko, ile ta funkcja dodatkowo kosztowała i kim jest ten mądrala, który forsował jej uwzględnienie w projekcie. Przyzna się?
- 3 1
-
2014-06-27 14:13
dlaczego nie napisano w artykule, ŻE PRZEDEWSZYSTKIM, system zbudowany w większej części ze środków europejskich (2)
nie może być wykorzystywany jako źródło dochodu ?? tzn. jako urządzenie służące do ujawniania wykroczeń i nakładania mandatów na kierowców. I akurat to co piszę wiem z pierwszej ręki od osoby która siedzi w tym od środka. Ja jeżeli dostanę taki mandat, ale myślę że nie powinienem bo jeżdzę rozsądnie, to na pewno się odwołam.
- 3 2
-
2014-06-27 14:23
przede wszystkim piszemy osobno! (1)
- 3 1
-
2014-06-27 15:37
przede wszystkim masz rację :)
- 2 0
-
2014-06-27 14:44
Zamiast wywalać 133mln na tristar trzeba było za te pieniądze przebudować skrzyżowania na ronda.
Nie było by problemu wjeżdżania na czerwonym świetle, nie było by korków i sztucznego spowalniania ruchu przez światła.
- 6 0
-
2014-06-27 15:08
fajnie, że na zdjęciu są fotoradary, a nie czujniki ruchu ;) ktoś jest niezłym znawcą w temacie, uważając, że to białe na masztach, to fotoradar. Hłe hłe
- 3 0
-
2014-06-27 15:09
Atesty
Homologację i atesty odnośnie pomiaru prędkości może wykonać komendant straży miejskiej z Człuchowa, wpadnie prywatnym autem przejedzie się 140 i już załatwione.
- 5 1
-
2014-06-27 15:15
przydałby się tunel (1)
od dawna jestem zwolennikiem tuneli drogowych nawet w miastach, jak to jest w kilku miastach Europy i świata. Wiem, że drożej ale dla ruchu tranzytowego Gdańsk - Gdynia bezcenne. Brak skrzyżowań, świateł, przejść dla pieszych... TBM jeszcze by się do czegoś przydała, wykorzystać ją.
- 2 2
-
2014-06-27 16:37
Znasz się na TBM,jak świnia na badmintonie. Tarcze buduje się pod konkretne podłoże
- 0 0
-
2014-06-27 15:38
(1)
wystarczy jeździć przepisowo nie?
- 6 2
-
2014-06-27 18:30
Proste. Ale nie którym ciężko to pojąć
- 1 1
-
2014-06-27 15:44
Kto odpowie swoja głową za TriStar ?! (4)
Pod przykrywką poprawienia ruchu - co jest KŁAMSTWEM - zamontowano na każdym kroku fotoradary aby ściągnąć od Nas kasę !!!!!!
- 8 3
-
2014-06-27 15:56
Nie przekraczaj prędkości i nie przepierniczaj się na czerwonym,to nie zapłacisz. (3)
- 2 6
-
2014-06-27 17:58
do "Wujek Dobre Rada" (2)
nie mierz wszystkich swoją miarą przygłupie,
a teraz weź rozpęd i wbij się Adamowiczowi w d.pę :-)- 4 1
-
2014-06-27 18:13
Oprócz inwektyw,masz jakąś rzeczową krytykę,kwękaczu? (1)
- 1 4
-
2014-06-27 22:38
z ojcem nie gadasz, zmień słownictwo cebulaku
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.