- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (175 opinii)
- 2 Okradała drogerie, zmieniając peruki (47 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (221 opinii)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (333 opinie)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać
Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.
System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.
Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.
Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.
Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.
Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.
Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.
Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Jak działa "TRISTAR"
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2014-06-27 15:47
trzy uwagi (3)
Po pierwsze - obudowy są wystarczy pomalować na żółto (oczywiście te do prędkości, bo do czerwonego światła nie muszą być żółte)
Po drugie - wszelkie atesty i homologacje wymagane prawem są (nikt przy zdrowych zmysłach nie zgodziłby się na instalowanie urządzeń bez odpowiednich dokumentów)
Po trzecie - kwestia zgodnie z doniesieniami prasowymi kwestia operatora jest w fazie rozstrzygania
I jeszcze po czwarte - narzuca się pytanie - kto jest inicjatorem tego artykułu? Rzetelność wskazywałaby na podanie źródła tych rewelacji. Ciekawe są również motywy zamieszczenia niesprawdzonych i niepotwierdzonych informacji. I jeszcze rzetelność dziennikarska a może już obszar prawny- czy dziennikarz ma prawo pisać co mu się wydaje za stosowne?- 5 8
-
2014-06-27 16:11
(2)
nie przyjmować żadnych mandatów bez pokazania tych atestów i zdjęć i wam kopara ch..je opadnie myśleliście że będziecie żerować na kierowcach?
- 5 1
-
2014-06-27 16:23
dziś pytanie dziś odpowiedź
dziękuję.
- 0 1
-
2014-06-27 16:32
Na mnie nikt nie żeruje - poruszam się spokojnie,poniżej progu widzenia drapieżnika - tristara - predatora ;)
Kiedyś ewolucja wyciągnie Was,jętki nerwuski,na podobny poziom, jak mnie...
- 2 1
-
2014-06-27 15:57
Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. (4)
Taaaa. I jakie bajki jeszcze nam naopowiadacie?
Przeciez przez ten cały Tristar, poł miasta stoi w korkach- 10 1
-
2014-06-27 16:09
stanie w korkach nie wynika z TRISTARa czy jego braku (1)
stanie w korkach wynika z nadmiaru samochodów i braku wystarczająco energicznych działań na rzecz rozwoju komunikacji publicznej, pieszej i rowerowej - chociaż wiele się w tym temacie robi w Gdańsku; można by jeszcze więcej.
- 2 3
-
2014-06-27 16:12
oczywiście wypuszczanie na jednym cyklu trzech samochodów z marketu Tesco na Morską np wtedy akurat kiedy dużo tych aut zjeżdżą z Kcyńskiej korków nie powoduje i nie są za nie winne światła dające mocno obłożonemu kierunkowi zielone przez 10 sekund.Wymyśl lepszą bajkę
- 2 1
-
2014-06-27 16:29
Miasto stoi w korkach przez niewydolny zbiorkom i leni,którzy na krótkie dystanse jadą autem,a nie "przez tristar". (1)
Z pustych ulic nawet tristar nie ukręci korków,ale u nas ulice ZAPCHANE AUTAMI,w autach przeważnie tylko kierowca...
- 1 3
-
2014-06-27 17:26
Dziwnym trafem na Morksiej w Cisowie nigdy nie bylo korków
Gdy przebudowano ulice i dodano Tristara, korki sa permanentnie
- 3 0
-
2014-06-27 16:15
Zachęcanie do popełniania wykroczeń to głupota.
Nawet jeśli nie będzie można mierzyć prędkości, przejazdy na czerwonym nadal będą mogły być karane przy pomocy tych zdjęć. Poza tym Tristar steruje światłami więc i tak pośrednio wymusi trzymanie się legalnej prędkości.
- 2 0
-
2014-06-27 17:59
kiedy rowerzyści zostaną obciążeni częścią podatku drogowego skoro nam kierowcom zabrano część dróg dla ich ścieżek ?!
- 5 3
-
2014-06-27 19:19
Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc
to musieliby podnieść prędkość do 80km/h
- 5 2
-
2014-06-27 20:40
Polskie realia...
Temat zrealizowany, kasa wydana, a tu problem z uruchomieniem.
Normalnie inwestor nie przewidział, że będą potrzebne zezwolenia/homologacje na rejestrację wykroczeń.
Na liczniki odliczające czas zmiany świateł kasy zabrakło. No tak ale to by na siebie nie zarobiło.- 5 1
-
2014-06-27 21:10
a co robią kameraden z prokuratury sądów i dzielnej policji?
telefonu z kancelari nie było?- 1 1
-
2014-06-27 21:46
Myślałem, że to będzie jakaś
zaawansowana technika, a to tylko kamery i ciecie przed kamerami, którzy ręcznie naciskają przycisk w celu zmiany światła
- 4 0
-
2014-06-27 21:49
Za co się nie wezmą to wszystko spier.....
Czyli wszystko w normie
- 2 1
-
2014-06-27 22:35
Oddać całą jezdnię kierowcą - jak nie to obciążyć rowerzytów podatkiem drogowym.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.