- 1 Niespokojna noc na gdańskich drogach (93 opinie)
- 2 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (285 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (158 opinii)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (816 opinii)
- 5 Kultowa "Górka" i widok na morze (149 opinii)
- 6 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (59 opinii)
Trójmiasto już wydaje unijne miliony
Po gorących negocjacjach w Brukseli, szefowie rządów UE zgodzili się na przyjęcie perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Polska ma dostać 106 mld euro. Choć budżet musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski, władze Trójmiasta nie próżnują i już planują, które inwestycje mogłyby się ubiegać o unijne dofinansowanie.
Gdańsk w obecnym okresie finansowym 2007-2013 pozyskał z UE blisko 2,4 mld zł. Dzięki temu zrealizowano 23 duże projekty. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia.
- Jesteśmy w fazie przygotowań do kolejnych wielkich przedsięwzięć. Kompletujemy dokumentację dla projektów, które naszym zdaniem miałyby szanse na pozyskanie funduszy. I tak na przykład zamierzamy realizować Strategiczny Program Transportowy dla Gdańska Południe, czyli m.in. budowę Nowej Bulońskiej, zakładamy przebudowę węzła drogowego Śródmieście, co ma z kolei powiązanie z zagospodarowaniem targów Siennego i Rakowego, czy kontynuację zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej. Chcę zapewnić, że jeśli będziemy mogli pozyskać środki, nie prześpimy tej szansy - zaznacza Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Gdańsk już zaplanował inwestycje na sumę blisko 3 mld zł, i liczy, że UE dofinansuje je w jak najwyższym stopniu.
Najwięcej, bo ponad 1,4 mld zł zaplanowano na program transportowy Gdańsk Południe. W jego ramach miałaby powstać ul. Nowa Bulońska (wraz z linią tramwajową do której będą zakupione 22 tramwaje), ale także ul. Nowa Świętokrzyska, ul. Nowa Jabłoniowa; ul. Nowa Warszawska wraz z linią tramwajową, ciąg Nowa Małomiejska - Nowa Podmiejska, ul. Unruga oraz Trasa P-P tj. droga biegnąca od ul. Sikorskiego na wysokości ul. Cienistej do ul. Małomiejskiej .
1 mld zł zaplanowano natomiast na budowę ul. Nowej Spacerowej, ma to być droga w układzie 2x2 wraz z tunelem pod jednym z najwyższych wzniesień w mieście, Pachołkiem. 200 mln zł ma kosztować budowa Drogi Zielonej, w układzie 2x2 (od ronda Gospody do skrzyżowania Hallera). W planach jest także budowa mostu w Sobieszewie za 90 mln zł. Na kolejne dwa etapy budowy Trasy W-Z, od ul. Otomińskiej do ul. Bysewskiej, i od ul. Bysewskiej do granicy miasta ma pójść 144 mln zł, a dokończenie Trasy Słowackiego z przebudową jednego głównego skrzyżowania z al. Hallera, ma kosztować 92 mln zł.
- Jesteśmy dopiero po wstępnych założeniach rządu, dotyczących umowy partnerstwa, czyli porozumienia między UE a Polską. Stąd trudno powiązać nasze założenia z tym co będzie finansowane z unii. Jednak bardzo ważnym projektem dla Gdyni, ale też dla całego Trójmiasta, byłby rozwój projektu kolejowego, dalsze rozwijanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i dofinansowanie SKM, bo mimo że ma ona ogromny potencjał, to stan taboru nie zachęca do korzystania. Ponadto planujemy poszerzenie kolejnego odcinka ul. Chwarznieńskiej - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Gdynia myśli też o dalszym rozwoju ekologicznej komunikacji trolejbusowej, o nowych drogach rowerowych, parkingach park and ride. Kluczowa jest też dla miasta rozbudowa kanalizacji deszczowej, by zapobiegać zalewaniu ulic przy nadmiernych opadach. Miasto chce też zabiegać o środki na modernizację i rewitalizację hali targowej, liczy też na duże fundusze z Europejskiego Funduszu Społecznego na podniesienie standardu życia i wyrównywanie szans. Na jaką kwotę dofinansowania liczy Gdynia?
- Dziś nikt nie jest w stanie odpowiedzialnie powiedzieć, łącznie z ministerstwem, na co dokładnie pieniądze będą mogły być przeznaczane, więc trudno mówić tu o konkretnych kwotach. Trzeba się też liczyć z możliwościami finansowymi miast, bo do niedawna mówiło się, że będzie wymagany większy wkład własny, ale już się od tego odstępuje. Są przymiarki, że dofinansowanie może wynosić 70-85 proc. ze względu na słabą sytuację finansową samorządów - tłumaczy Guć.
Sopot, w obecnym okresie aplikacyjnym na inwestycje w budżecie, pozyskał blisko 200 mln zł. Teraz zakłada, że dzięki UE uda się dofinansować aż 26 projektów.
Dwa czołowe to rozbudowa Wojewódzkiego Zespołu Reumatologicznego o ośrodek opieki geriatrycznej (szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść 12 mln zł), a aż 1 mld zł założono na budowę kolejnych odcinków Drogi Zielonej do Obwodnicy Trójmiasta.
Władze miasta liczą też, że dzięki unijnym funduszom powstanie Sopocki Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej, nastąpi modernizacja Trójmiejskiej Trasy Średnicowej oraz budowa Trójmiejskiej Trasy Średnicowej Bis, która w granicach Sopotu będzie przebiegać w 3,5-kilometrowym tunelu. Tunel zaczynałby się, jadąc od Gdańska, na terenie Hipodromu, a wyjazd byłby w pobliżu skrzyżowania al. Niepodległości i Haffnera .
Myśli się też o turystycznym zagospodarowanie lasów sopockich, przyłączeniu do Kolei Metropolitalnej, uczestniczenie w modernizacji i rozwoju SKM i linii kolejowych.
Opinie (396) 8 zablokowanych
-
2013-02-10 09:58
Pora na zmiany w budżetach (1)
mamy stadion za 800mln, ECS za niewiadomo ile i po co zbudowane. A ulice są takie, że przy dziurach leżą kawałki od połamanych alufelg i kołpaków.
- 5 3
-
2013-02-10 12:55
stadion co roku 20 milionów utrzymania dodatkowo+9milionów dla kolesiów
budynia co w nim nocują:)
- 0 3
-
2013-02-10 10:16
Jako mieszkaniec Gdyni jestem PRZERAŻONY (3)
To ty jesteś nieudacznikiem i czekającym na mannę z nieba.
To że rząd tworzy ostracyzm wokół Gdyni, bo chce na siłę promować legendę Solidarności to nie jest znakiem, aby narzekać na gdyński zarząd- 3 9
-
2013-02-10 12:40
Z takim podejściem, że zawsze ktoś jest winny mojej nieudolności,
nigdy nikt nie skończył żadnego projektu. Typowo pisowe teksty. Nie udało nam się bo układ był zbyt silny. Czytaj: nie mamy takich kompetencji.
- 4 0
-
2013-02-10 12:50
leży chlor w rowie i stęka dlaczego nikt mu nie pomaga
jacy ci politycy źli i jak ciężko jest, jaka bezduszność i brak pomocy panuje.
- 0 1
-
2013-02-10 14:39
Ostracyzm wokół Gdyni?>
a w czym to się objawia? Pokaż mi chociaż jeden sensowny i dobrze przygotowany projekt przygotowany w Gdyni który został odrzucony przez rząd! Znajdź chociaż jeden!
- 3 0
-
2013-02-10 11:35
Grajdoł
Sopot to grajdoł coraz gorszy, Przychodnie sa nie wyposażone, toalety publiczne, strach wchodzić, szpitala nie ma, ulice i chodniki same dziury wystarczy popatrzec na Małopolska, po chodniku chodzic nie można, bo sobie właściciele domków pobudowali za państwowa kase podjazdy i jak jest ślisko to nie sposob tamtedy isc. Psy lataja luzem po osiedlach i parku północnym a Straży Miejskiej ni śladu, na Kamionce SMOG z domów jednorodzinnych spać nie można przy otwartym oknie!!!!
- 4 2
-
2013-02-10 11:49
Wspaniale !
Kraina mlekiem, miodem i milionami z unii płynąca. A słońce peru świeci nad nami.Żyć nie umierać :)
- 3 3
-
2013-02-10 12:33
Mam nadzieję że Nowa Małomiejska i Trasa P-P czyli Nowa Sikorskiego są projektowane razem z liniami tramwajowymi.
- 2 0
-
2013-02-10 12:54
Jeszcze niedostali ,nieprzyznano i nie zatwierdzono,ale Gdańsk juz wydaje:)
To kolejne cuda Tuska:)
- 1 3
-
2013-02-10 12:55
Najlepiej się położyć (1)
Mojsze modli się do Jahwe:
-Jahwe - Ty spójrz na mnie bo wielka niesprawiedliwość mi się dzieje. Ten Icek Rozenbaum wygrał milion na loterii. Rachela Rotkranz wygrała na loterii nawet dwa miliony. A ja nic - dlaczego w takiej niełasce mnie trzymasz ?
Jahwe odpowiada:
-Mojsze - Ty daj mi szansę - Ty kup nareszcie los !- 4 2
-
2013-02-10 19:57
halo Danzig
- 0 0
-
2013-02-10 14:15
Przecież ja na tym nie zarobiłem,
czyli kto na tym zarobił, komu przypadły te pieniądze ?
- 0 0
-
2013-02-10 14:29
zaborem UE?
pewnie lepiej gdy Związek Radziecki miał nad nami piecze i wyciągał rękę po nasze dobra naturalne za psi grosz, myślcie trochę ludzie bo ZSSR nic nam nie dało
- 1 0
-
2013-02-10 15:30
chalo Gdynia! a np. kanalizacja Wiczlino, Kacze Buki, to nawet nie macie planów?!
Szok jak Gdynia zatrzymała się w rozwoju! :(
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.