- 1 Niespokojna noc na gdańskich drogach (94 opinie)
- 2 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (285 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (159 opinii)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (817 opinii)
- 5 Kultowa "Górka" i widok na morze (149 opinii)
- 6 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (59 opinii)
Trójmiasto już wydaje unijne miliony
Po gorących negocjacjach w Brukseli, szefowie rządów UE zgodzili się na przyjęcie perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Polska ma dostać 106 mld euro. Choć budżet musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski, władze Trójmiasta nie próżnują i już planują, które inwestycje mogłyby się ubiegać o unijne dofinansowanie.
Gdańsk w obecnym okresie finansowym 2007-2013 pozyskał z UE blisko 2,4 mld zł. Dzięki temu zrealizowano 23 duże projekty. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia.
- Jesteśmy w fazie przygotowań do kolejnych wielkich przedsięwzięć. Kompletujemy dokumentację dla projektów, które naszym zdaniem miałyby szanse na pozyskanie funduszy. I tak na przykład zamierzamy realizować Strategiczny Program Transportowy dla Gdańska Południe, czyli m.in. budowę Nowej Bulońskiej, zakładamy przebudowę węzła drogowego Śródmieście, co ma z kolei powiązanie z zagospodarowaniem targów Siennego i Rakowego, czy kontynuację zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej. Chcę zapewnić, że jeśli będziemy mogli pozyskać środki, nie prześpimy tej szansy - zaznacza Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Gdańsk już zaplanował inwestycje na sumę blisko 3 mld zł, i liczy, że UE dofinansuje je w jak najwyższym stopniu.
Najwięcej, bo ponad 1,4 mld zł zaplanowano na program transportowy Gdańsk Południe. W jego ramach miałaby powstać ul. Nowa Bulońska (wraz z linią tramwajową do której będą zakupione 22 tramwaje), ale także ul. Nowa Świętokrzyska, ul. Nowa Jabłoniowa; ul. Nowa Warszawska wraz z linią tramwajową, ciąg Nowa Małomiejska - Nowa Podmiejska, ul. Unruga
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
1 mld zł zaplanowano natomiast na budowę ul. Nowej Spacerowej, ma to być droga w układzie 2x2 wraz z tunelem pod jednym z najwyższych wzniesień w mieście, Pachołkiem. 200 mln zł ma kosztować budowa Drogi Zielonej, w układzie 2x2 (od ronda Gospody do skrzyżowania Hallera). W planach jest także budowa mostu w Sobieszewie za 90 mln zł. Na kolejne dwa etapy budowy Trasy W-Z, od ul. Otomińskiej do ul. Bysewskiej, i od ul. Bysewskiej do granicy miasta ma pójść 144 mln zł, a dokończenie Trasy Słowackiego z przebudową jednego głównego skrzyżowania z al. Hallera, ma kosztować 92 mln zł.
- Jesteśmy dopiero po wstępnych założeniach rządu, dotyczących umowy partnerstwa, czyli porozumienia między UE a Polską. Stąd trudno powiązać nasze założenia z tym co będzie finansowane z unii. Jednak bardzo ważnym projektem dla Gdyni, ale też dla całego Trójmiasta, byłby rozwój projektu kolejowego, dalsze rozwijanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i dofinansowanie SKM, bo mimo że ma ona ogromny potencjał, to stan taboru nie zachęca do korzystania. Ponadto planujemy poszerzenie kolejnego odcinka ul. Chwarznieńskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Gdynia myśli też o dalszym rozwoju ekologicznej komunikacji trolejbusowej, o nowych drogach rowerowych, parkingach park and ride. Kluczowa jest też dla miasta rozbudowa kanalizacji deszczowej, by zapobiegać zalewaniu ulic przy nadmiernych opadach. Miasto chce też zabiegać o środki na modernizację i rewitalizację hali targowej, liczy też na duże fundusze z Europejskiego Funduszu Społecznego na podniesienie standardu życia i wyrównywanie szans. Na jaką kwotę dofinansowania liczy Gdynia?
- Dziś nikt nie jest w stanie odpowiedzialnie powiedzieć, łącznie z ministerstwem, na co dokładnie pieniądze będą mogły być przeznaczane, więc trudno mówić tu o konkretnych kwotach. Trzeba się też liczyć z możliwościami finansowymi miast, bo do niedawna mówiło się, że będzie wymagany większy wkład własny, ale już się od tego odstępuje. Są przymiarki, że dofinansowanie może wynosić 70-85 proc. ze względu na słabą sytuację finansową samorządów - tłumaczy Guć.
Sopot, w obecnym okresie aplikacyjnym na inwestycje w budżecie, pozyskał blisko 200 mln zł. Teraz zakłada, że dzięki UE uda się dofinansować aż 26 projektów.
Dwa czołowe to rozbudowa Wojewódzkiego Zespołu Reumatologicznego o ośrodek opieki geriatrycznej (szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść 12 mln zł), a aż 1 mld zł założono na budowę kolejnych odcinków Drogi Zielonej do Obwodnicy Trójmiasta.
Władze miasta liczą też, że dzięki unijnym funduszom powstanie Sopocki Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej, nastąpi modernizacja Trójmiejskiej Trasy Średnicowej oraz budowa Trójmiejskiej Trasy Średnicowej Bis, która w granicach Sopotu będzie przebiegać w 3,5-kilometrowym tunelu. Tunel zaczynałby się, jadąc od Gdańska, na terenie Hipodromu, a wyjazd byłby w pobliżu skrzyżowania al. Niepodległości i Haffnera
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Myśli się też o turystycznym zagospodarowanie lasów sopockich, przyłączeniu do Kolei Metropolitalnej, uczestniczenie w modernizacji i rozwoju SKM i linii kolejowych.
Opinie (396) 8 zablokowanych
-
2013-02-09 21:25
Pociecie miasta autostradami (1)
to najbardziej poroniony pomysl. Gdanskie PO to deweloperka wiec stad to waskie myslenie i chec nabijania kasy kolesiom po budowlanym fachu. Rodzina i znajomi zatrudniani jako biurwy. Dobra dola za ustawione przetargi. Warto jeszcze wspomniec o zakupionych u kolesi ekranach ktorych koszt to 30% budowanej drogi. Na szarym koncu lancucha pokarmowego stoi ubozejacy mieszkaniec Gdanska, ktory za ta zabawe zaplaci..i on i jego nastepne pokolenia.
- 6 3
-
2013-02-10 12:59
droga zielona idzie przez park Reagana
w terenie nadmorskim nigdzie na swiecie niema głównej drogi przelotowej dla tirów!!
- 0 1
-
2013-02-09 21:32
za te pieniadze ktorych jeszcze niema buduje sie ale chyba palcem na wodzie w gdansku wszystko buduje sie ale niewiadomo dla kogo bo wiekszosc ludzi jakos tego nie czuje i nie widzi skoro jest tak dobrze to dlaczego jest tak zle ciekawe
- 3 1
-
2013-02-09 21:37
Manipulacja na całego....
w mediach pokazują jaki to Tusk sukces odniósł, ile dla Nas zrobił a ile to kasy od UE dostaliśmy istny cud. Tylko pamiętajcie lemingi, że oni nam dają a my dwa jak nie trzy razy więcej za to zapłacimy własnym kosztem. Na tym to polega nie dajcie się ogłupiać. Internet jest ostatnim źródłem wolności posłuchajcie na youtube co Korwin Mikke mówi o naszej gospodarce. Żeby później nie było za pożno.
Pozdrawiam- 7 5
-
2013-02-09 21:38
Zabójcy natury
spaliny z blachosmrodów
wycinka drzew
biada wam- 2 0
-
2013-02-09 21:44
Na wkład własny, potrzebny do realizacji projektów, kaskę weźmie się z:
1. Podatek śmieciowy
2. Podatek deszczowy
3. Podatek katastralny
4. Podatek od podatku
A jak tego będzie mało to ogłosi się specjalnym ukazem podatek od:
1. Poglądów politycznych okazywanych (jednorazowo) przy urnie wyborczej.
Moim zdaniem prościej (i taniej) byłoby zdelegalizować wszystkie inne partie polityczne.- 8 3
-
2013-02-09 21:52
(1)
ciekawa jestem dlaczego wladze gdanska wszystkie uzyskane fundusze inwestuja w nowe dzielnice ktore zostaly nie dawno wybudowane a o zabytkowych zapomniano jak przyjada turysci to pokazuje sie tylko stary gdansk i az wstyd pokazywac te rudery troche obmalowane od zewnacz a w podworkach strach patrzec co za masakra morze wladze i to wszystko zobaczyly wtedy moze zmienily by plany
- 5 4
-
2013-02-10 17:38
Bzdury PiSzesz
tzw. mieszkanko starego i zaniedbanego gdanska. UE nie finansowała budowy stadionu ! Finansowanie było z budżetu miasta i centralnego.
- 0 1
-
2013-02-09 22:03
Czy wy na prawde myślicie, że Polska dostanie 400 mld złotych ZA DARMO ? (1)
- 11 1
-
2013-02-10 00:35
Aby dostać te 400mld ,Polska musi zadłużyć się kredytem w 1/3 tej wartości.Wkład własny nie jest brany pod uwagę ,gdyż byłby równoznaczny z dysponowaniem własnymi środkami pieniężnymi.Zaś zadłużenie kredytem to dodatkowe odsetki do spłaty.To tylko początek tej kombinacji do spłat.
- 1 1
-
2013-02-09 22:05
Precz z unijną okupacją !
- 5 7
-
2013-02-09 22:11
Środki pozyskane (3)
w mijającej perspektywie budżetowej 2007-2013
Gdańsk 2,4 mld zł
Gdynia 160 mln zł
Pytam dlaczego Gdynia tak słabo uzyskuje pieniądze unijne?- 8 3
-
2013-02-09 23:09
bo szczurek (2)
to zakompleksiony człowiek który nie potrafi się dogadać absolutnie z nikim! Nawet drugie lotnisko musi budować tylko dlatego, że ma jakiś niezrozumiały wstręt do nazwy Gdańsk. To jest chore, że taki człowiek ma 90% poparcia... albo miał, bo głęboko wierzę, że przed następnymi wyborami ludzie się obudzą! przez 7 lat Gdynia zdobyła 160 mln złotych podczas gdy Gdańsk 2400 milionów! Brawo... zazdroszczę takiej skuteczności i takiej skali inwestycji! Samo lotnisko w Gdyni to 100 mln złotych a póki co nawet ATR42 (najmniejszy samolot Eurolotu) tam nie wyląduje. I po co to wszytsko? Ile mieszkańców Gdyni ma prywatną awionetkę? Może mieszkańcy getta Suchy Dwór albo najwyższych pięter SeaTowers mają, ale czy na pewno wszyscy podatnicy powinni się zrzucać na taki pomnik próżności?
- 8 0
-
2013-02-09 23:48
to że taki człowiek ma 90% poparcia oznacza, że 90% głosujacych mieszkańców Gdyni (1)
ma takie same kompleksy względem Gdańska i żyją nienawiścią oraz chorym współzawodnictwem z tym miastem
- 6 0
-
2013-02-10 00:26
i to ich doprowadza do zguby
Taka prawda. Mogłoby być zupełnie inaczej. Wspólne cele, inwestycje (zwłaszcza te niepowielające się). Może kiedyś to do Gdynian dotrze.
- 5 0
-
2013-02-09 22:12
wydawac jak najszybciej wydawac
nasi beda mnieli zajecie i nam tez cos kapnie
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.