• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto szykuje się do walki o środki UE na transport publiczny

Maciej Naskręt, Patryk Szczerba
28 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Inwestycje z sektora transportu miejskiego mogą liczyć na 1,5 mld zł wsparcia ze środków unijnych. Inwestycje z sektora transportu miejskiego mogą liczyć na 1,5 mld zł wsparcia ze środków unijnych.

Jak zapewniają ministerialni urzędnicy, podczas kolejnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - ma nie zabraknąć pieniędzy na przedsięwzięcia związane z inwestycjami w transporcie publicznym. Sprawdzamy na co chcą je przeznaczyć władze Gdańska i Gdyni.



Podział środków UE na lata 2014-2020 według gałęzi transportu. Podział środków UE na lata 2014-2020 według gałęzi transportu.
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej ma do rozdania 17,5 mld zł na projekty drogowe, kolejowe, a także miejskie w ramach dofinansowania z Unii Europejskiej. Zdaniem ministerialnych urzędników szczególnie będą premiowane projekty, które uwzględniają wykorzystanie tzw. czystego transportu miejskiego, czyli tramwajów, ekologicznych autobusów lub metra. Jest to sektor, dla którego pieniędzy powinno być pod dostatkiem.

W sumie do pozyskania z UE na inwestycje miejskie na wstępie jest ponad 8,5 proc. wspomnianej kwoty, czyli ok. 1,5 mld zł. Jednak, tak jak w dotychczasowej perspektywie budżetowej UE, ministerialni urzędnicy będą mieli możliwość przesuwania środków między sektorami, gdyby okazało się, że są one wykorzystywane nieefektywnie.

Dlatego też postanowiliśmy sprawdzić, o dofinansowanie i realizację których projektów z sektora transportu publicznego będzie starać się Gdynia i Gdańsk w nowej perspektywie budżetowej UE. Zacznijmy od planowanych inwestycji w Gdańsku.

Czytaj też: Ruszył podział funduszy unijnych na drogi ekspresowe do Trójmiasta.

Planowany przebieg linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej. Planowany przebieg linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej.
Tramwajowy pierścień na południu Gdańska

Władze Gdańska w kolejnym budżecie finansowym UE na lata 2014-2020 chcą kontynuować rozbudowę linii tramwajowych w oparciu o Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej, już nie III, a IV, który dopiero wyłania się z urzędniczych planów.

- Obejmować on będzie rozbudowę linii, ale także ich modernizację. Ponadto we współpracy z Zakładem Komunikacji Miejskiej zakładamy zakup nowego taboru tramwajowego. Oprócz tego w programie będą ujęte budowy węzłów przesiadkowych - mówi Trojmiasto.pl Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim.

- Na pewno będziemy chcieli zrealizować linię tramwajową w ciągu ul. Nowej Bulońskiej, która jest właśnie projektowana z obecnych środków unijnych. Powstanie ona z bardzo ważnym dla nas węzłem przesiadkowym, Warszawska/Jabłoniowa zobacz na mapie Gdańska wyposażonym w parkingi dla rowerów i samochodów. Będziemy chcieli także połączyć wspomniany węzeł linią tramwajową w wzdłuż planowanej ul. Nowej Warszawskiej do al. Havla zobacz na mapie Gdańska - podkreśla dyrektor.

Urzędnicy z gdańskiego magistratu analizują teraz, czy połączenie tramwajowe przecinające Ujeścisko powinno powstać wraz z układem drogowym, czy też wyłącznie jako torowisko.

Wybudowanie linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej sprawi, że wraz z liniami na Morenie (jej budowa rozpocznie się niebawem), Chełmie i Siedlcach powstanie pierścień tramwajowy w Gdańsku. Tramwajem będzie można pojechać choćby z istniejącej pętli przez Jasień do planowanego węzła przesiadkowego przy stacji PKM Brętowo. Nie będzie trzeba korzystać na tej trasie z połączeń autobusowych ani podróżować przez centrum, jak dotychczas.

Koncepcja węzła przesiadkowego Warszawska/Jabłoniowa. Koncepcja węzła przesiadkowego Warszawska/Jabłoniowa.
Potrzeba lepszej integracji transportu miejskiego z koleją w Gdańsku

Nie chodzi tu jednak o ujednolicenie systemu biletowego, a o umożliwienie sprawnych przesiadek między poszczególnymi środkami transportu. Oprócz wspomnianego wcześniej węzła przesiadkowego Warszawska/Jabłoniowa na południu Gdańska, miasto przewiduje kolejne prace nad podobną infrastrukturą.

W przyszłym roku ma ruszyć budowa węzłów przesiadkowych przy linii PKM na Jasieniu, Kiełpinku, a także Matarni. Urzędnicy podkreślają, że jest to tzw. plan minimum w związku z otwarciem linii kolejowej w 2015 r., który dofinansowany ma być jeszcze z budżetu UE na lata 2007-2013.

W kolejnej perspektywie węzły przesiadkowe mają być rozbudowywane tak, by poprawić integrację między komunikacją miejską a kolejową. Chodzi tu przede wszystkim o budowę węzła przesiadkowego przy stacji PKP Gdańsk Osowa - czyli rozbudowę m.in. pętli autobusowej, wytyczenie parkingów dla rowerów czy parkingów dla aut.

Miasto Gdańsk koncentrować się będzie także na przebudowie Węzła Unii Europejskiej. - Mimo że powstaje w jego pobliżu prywatna inwestycja - Forum Radunia, potrzebna będzie tam także modernizacja miejskiej infrastruktury. Na ten cel również będziemy chcieli pozyskać środki unijne - mówi Dawidowski.

Jak zapewniają nas urzędnicy, w planach jest także rozwijanie węzłów przesiadkowych przy linii kolejowej, po której porusza się Szybka Kolej Miejska. Oprócz tego, z uwagi na rozbudowę w najbliższych latach Portu Północnego, miasto chciałoby sfinansować budowę węzła przesiadkowego pn. Węzeł Dzielnicowy, który miałby się pojawić przy skrzyżowaniu Trasy Sucharskiego z ul. Wosia Budzysza. zobacz na mapie Gdańska

Podział realizacji dróg rowerowych na etapy, które określają priorytet ich realizacji. Liczba obok trasy nie oznacza priorytetu, jest liczbą porządkową w dokumencie. Podział realizacji dróg rowerowych na etapy, które określają priorytet ich realizacji. Liczba obok trasy nie oznacza priorytetu, jest liczbą porządkową w dokumencie.
Gdańsk zainwestuje w infrastrukturę rowerową

Gdańsk chce również zainwestować w projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR), który nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "Strategii realizacji STeR", która wskaże optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu wcześniej ustalonego. Sprawę poruszaliśmy kilka dni temu w osobnym artykule.

- Trzeba pamiętać, że trasy rowerowe mają nie tylko charakter turystyczny, ale służą też w codziennych dojazdach. W tym zakresie jest więc do rozpatrzenia jeszcze współpraca całej metropolii gdańskiej - mówi Dawidowski.

O co chodzi? Urzędnicy chcą sprawić, by planowane trasy rowerowe prowadziły do miasta, jak i do regionu, a nie kończyły się wyłącznie na rogatkach aglomeracji. Przykładem dobrej współpracy Gdyni, Sopotu i Gdańska jest m.in. droga dla rowerów w pasie nadmorskim, która umożliwia podróż rowerem przez całe Trójmiasto.

Gdynia będzie rozwijać komunikację trolejbusową

W Gdyni unijne pieniądze w sektorze transportu miejskiego, tak jak w ostatnich latach, urzędnicy będą chcieli przeznaczyć przede wszystkim
Najbliżej realizacji jest doprowadzenie linii trolejbusowej do Ergo Areny. Rozmowy w tej sprawie są mocno zaawansowane. Najbliżej realizacji jest doprowadzenie linii trolejbusowej do Ergo Areny. Rozmowy w tej sprawie są mocno zaawansowane.
na rozwój komunikacji trolejbusowej. W poprzednim rozdaniu miasto otrzymało 55 mln zł na poprawę infrastruktury. Dzięki tym środkom udało się w części zmodernizować sieć, kupić kilkanaście nowych pojazdów, uruchomić cztery nowe zespoły podtrakcyjne i otworzyć linię do pętli w Sopocie. W latach 2014-2020 tempo rozwoju ma zostać utrzymane.

Miasto na pewno będzie aplikowało o środki na uruchomienie kolejnych linii, które zostaną poprowadzone z węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni do Witomina zobacz na mapie Gdyni, a także do Wielkiego Kacka (na osiedle Fikakowo) zobacz na mapie Gdyni. By było to możliwe, potrzebne są jednak kolejne pojazdy.

- I planujemy takie zakupy w ramach środków unijnych, jednak skłaniamy się ku trolejbusom, które będą mogły przejechać część trasy bez prądu. Chodzi o to, żeby rozszerzyć zasięg sieci, nie budując trakcji w miejscu, w którym po jakimś czasie okaże się, że nie ma nią zainteresowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Linia trolejbusowa do Rumi może odciążyć w części SKM dla pasażerów poruszających się na trasie Gdynia-Rumia. Linia trolejbusowa do Rumi może odciążyć w części SKM dla pasażerów poruszających się na trasie Gdynia-Rumia.
Zamierzenia w tym względzie dotyczą nie tylko uruchomienia połączenia trolejbusowego z Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska, które w związku z zainteresowaniem Sopotu staje się coraz bardziej realne. Krystalizują się plany dotyczące przedłużenia trasy trolejbusów do dworca PKP w Rumi. W zamierzeniu obsługa tych linii miałaby się odbywać przez pojazdy korzystające na pewnych odcinkach z baterii. Wśród planów jest także aplikowanie o pieniądze na modernizację istniejącej sieci trakcyjnej na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni.

Dzięki funduszom unijnym w mieście ma także rozpocząć działanie system informacji pasażerskiej razem z automatami. Zacznie też jeździć więcej autobusów napędzanych gazem. Miasto chce starać się o środki na budowę lokalnej stacji do produkcji biogazu, uzyskiwanego z odpadów.

- Obserwujemy doświadczenia chociażby ze Szwecji czy Niemiec. Dzięki takiej inwestycji bylibyśmy w stanie uniezależnić się od cen gazu jamalskiego. Nie jest bowiem pewne, że za kilka lat ceny tak nie podskoczą, że różnica w cenie paliwa dla silników gazowych i dieslowych będzie znikoma - dodaje Stępa.

Czy Gdynia i Gdańsk zdołają uzyskać dofinansowanie dla wspomnianych inwestycji?

Gdynia chce budować przystanki PKM i SKM

W ramach nowego budżetu UE miasto będzie chciało uzyskać środki na budowę przystanku SKM Śródmieście oraz budowę w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kolejnych przystanków: w dzielnicach Pogórze zobacz na mapie Gdyni, Obłuże zobacz na mapie Gdyni, a także przy terminalu lotniska w Gdyni-Kosakowie zobacz na mapie Gdyni. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, jednak urzędnicy wierzą, że będzie to możliwe.

- Są grunty, na których można bez przeszkód inwestować, a nawet pozostałości torowisk. Problem może się pojawić jedynie przy terminalu portu lotniczego, gdzie trzeba byłoby doprowadzić od początku infrastrukturę. To jednak kilkaset metrów - opowiada Stępa.

Gdynia nie zapomina też o transporcie rowerowym

W planach jest rozwijanie sieci dróg rowerowych, które mają przede wszystkim spełniać rolę komunikacyjną. Niewykluczone, że Gdynia będzie aplikowała o środki na uruchomienie kilkunastu stacji rowerowych, gdzie, oprócz wypożyczenia miejskiego jednośladu, można zostawić swój, przy okazji dokonując drobnych napraw.

- Przyglądamy się rozwiązaniom w innych krajach. Wydaje się bowiem, że samo wypożyczanie roweru nie wystarcza. Na pewno w kwestii rozwiązań, które wprowadził Sopot, potrzebne jest porozumienie całej metropolii - podkreśla Stępa.

Opinie (263)

  • to dobrze, niech nie zapomną o starym mieście

    tak by z autobusu na długiej dało się przesiaść do tramwaju.haha

    • 0 2

  • A gdzie Nowa Świętokrzyska wraz z linią tramwajową? (2)

    W poprzednich materiałach związanych z rozbudową linii tramwajowych i tzw. ulic zbiorczych w Gdańsku wspominano (coraz rzadziej) o Nowej Świętokrzyskiej, która miała nawiązywać do Nowej Bulońskiej oraz w ich biegu linii tramwajowej. Były też mapy z naniesionymi schematami trasy i liniami tramwajowymi, obejmującymi osiedla przy Wielkopolskiej, osiedle Cztery Pory Roku, osiedle Świętokrzyskie, ul. Jabłoniową itp, itd. Gdzie są te plany. W tym artykule nic się nie wspomina o tym. Dziwne zaiste. Czy ktos jest w stanie wytłumaczyć mi o co w tym wszystkim biega?

    • 2 2

    • A przypomnij sobie numerki jakie miały drogi (1)

      Nowa Świętokrzyska to nr 6. Drogi o których tu mowa to Nowa Bulońska Nr 1. oraz Nowa Warszawska nr 4.

      Różnica jest taka, że co do Warszawskiej mowa jest póki co o możliwości budowy samego torowiska, bo jak z drogą to jeszcze trochę poczekamy.

      • 1 0

      • Była też opcja zmiany kolejności realizacji tych dróg. Moim zdaniem bardziej wartościową drogą i bardziej komplikującą życie mieszkańcom jest Świętokrzyska!!!! Niech więc zaczną budowę Nowej Świętokrzyskiej! Najlepiej z torowiskiem.

        • 1 1

  • A moim zdaniem Województwo, Gdańsk i Pruszcz (Gmina) powinno rozpocząć starania o reaktywowanie linii 229 na odcinku: Pruszcz

    - Stara Piła oraz przywrócenie ruchu pasażerskiego na krótki odcinek linii 234 ze Starej Piły do Kokoszek (dalej będzie już przywrócony poprzez PKM). W ten sposób powstałoby coś na kształt południowo-zachodniej kolejowej obwodnicy Gdańska, z ważnym węzłem kolejowym w Kokoszkach. W ten sposób zapewniłoby się wygodny, kolejowy transport do Gdańska Głównego, Wrzeszcza i Gdynii mieszkańcom pasa od Pruszcza, przez Straszyn, Goszyn, Kolbudy i kilku innych a także, dalej oddalonych wioch (w jakimś stopniu Żukowa i Kartuz etc). Koszt rewitalizacji tych linii nie powinien być duży (PKM i tak powstaje, po torach na odcinku St. Piła - Kokoszki i tak jeżdżą towarowe, a odcinek Pruszcz - St. Piła wymaga "tylko" przywrócenia przejezdności, bo infrastruktura tam jest - kwestia przewoźnika). Wraz z PKM rozwiązanie takie sprawiłoby, że powstałyby w Trójmieście 3 pętle kolejowe: Gdańska (Gdańsk Gł. - Wrzeszcz - Kokoszki - St. Piła - Pruszcz - Gdańsk), Gdyńka (Gdynia - Osowa - Kokoszki - Wrzeszcz - Gdynia), albo Trójmiejska (Gdynia - Osowa - Kokoszki - St. Piła - Pruszcz - Gdynia). Myślę, że koszt takiej inwestycji jest wart poniesienia, bo znacząco powinno to zredukować korki, zwłaszcza na zjazdach/wjazdach na obwodnicę, czy Armii Krajowej w Gdańsku.

    • 5 1

  • A może rozbudować linię PKM?

    Na wysokości Moreny-Jasienia przydatny byłby rozjazd kolejki PKM w stronę Chełmu, górnej Oruni Ujeściska i Kowal. Tramwaj jest dobry na krótsze odległości zaś szybka kolej naziemna obsłuzyła by świeżo powstające osiedla "zapachowe" w tym rejonie. Gdańsk potrzebuje pierścienia transportu kolejowego od zachodu.

    • 2 1

  • gdzie obiecane połączenie Kiełpina Gr. przez Kokoszki do Wrzeszcza? (1)

    • 2 2

    • nie będzie bo budyn się tam nie osadzi

      • 0 2

  • S i 181 do oliwy pętla tramwajowa (3)

    Przedłużcie linie S i 181 do pętli tramwajowej w Oliwie. Przecież o to się prosi od tylu lat! To będzie wielkie udogodnienie dla korzystających z ZTM i ZKM.

    • 6 1

    • (1)

      popieram! takie proste, a tak trudne do wykonania:/ Gdańsk nie ma żadnej łącznąści z Gdynią, gdyby nie SKM to by była tragedia. Jedziesz do Sopotu, żeby dojechać do Gdyni. Paranoja...

      • 0 2

      • No ale właśnie jest ta SKM, po co dublować? Od pętli w Oliwie masz 3 minuty piechotą na pociąg, po co stać w korku i tłuc się do Gdyni autobusem?

        • 2 2

    • S to najlepiej z Tczewa do Słupska puścić jako alternatywę dla SKM

      • 2 2

  • komunikacja autobusowa

    A ja chciałbym,żeby w Gdańsku jeździły sprawne autobusy, a nie takie rozklekotane z demobilu.Już miały być super nowoczesne,a gdzie one są?
    Bo tymi co ja jadę to chyba jakieś z przeszłości.

    • 1 1

  • Do kitu ten węzeł Jabłoniowa, lepiej robić w pierwszej kolejności Nową Świętokrzyską!!!!!!!! Jak można tak długo czekać na nową drogę!!!!!

    • 1 3

  • Nowo bulońska - l o l ! ! ! :p :p :p (1)

    rety, to tak ma się ona nazywać?

    • 0 3

    • bedzie ulica Słodkiej Chwili Knora

      • 1 1

  • Moja propozycja... (2)

    Dłuższe autobusy,jeżdżące częściej, a nie jak np. autobus 143, który jeździ raz na godzinę...
    jeden bilet na całe trójmiasto, autobus z Gdańska do Gdyni

    To by rozwiązało wszelkie problemy z komunikacją w trójmieście...

    • 4 2

    • Tak, zwłaszcza autobus z Gdańska do Gdyni rozwiązałby wszelkie problemy komunikacyjne, co za idiotyczny pomysł.

      • 5 0

    • rozwiązę twoj problem z kilka sekund...masz linie 171

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane