• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto widziane z wycieczkowca

Katarzyna Fryc
29 września 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
W portach Gdyni i Gdańska zakończył się sezon wizyt ogromnych statków wycieczkowych. Czy Trójmiasto wykorzystuje szanse, jaką dają odwiedziny ponad stu tysięcy bogatych turystów rocznie?

Pod względem wizyt tzw. cruiserów polskim potentatem jest Gdynia, do której tego lata zawinęło 89 jednostek, przywożąc rekordową liczbę 94 135 turystów. Wśród zawijających tu statków były "Maxim Gorkiy" (przed laty największy radziecki wycieczkowiec, na którego pokładzie doszło do historycznego spotkania Gorbaczowa z Reaganem), brytyjska "Aurora" (270 metrów długości) i prawdziwe giganty: "Constellation" z wysp Bahamy (294 m, 1800 pasażerów na pokładzie) oraz ekskluzywna "Star Princess" (290 m, 2600 pasażerów i 1100 osób załogi). Kolejne 32 statki zawinęły do Gdańska. Prawie wszystkie zatrzymują się u nas tylko na kilka godzin - zawijają rano, by wieczorem rzucić cumy. Prawie połowa ich pasażerów to Amerykanie.

- W dodatku majętni, bo rejsy po Bałtyku są znacznie droższe niż na Karaibach. Na przykład na "Star Princes" cena tygodniowego rejsu waha się od 580 do 1500 euro, ale oferty de luxe kosztują 20 tys. euro - mówi Agata Nowakowska z biura podróży Marco Polo Travel, które oferuje wypoczynek na statkach.

Czy Trójmiasto wykorzystuje szansę, jaką dają odwiedziny bogatych turystów? Z jednej strony rosnąca liczba zawinięć świadczy o atrakcyjności Wybrzeża, gdzie goście zostawiają coraz więcej pieniędzy. Z drugiej - pojawiają się głosy, że zarabiać moglibyśmy znacznie więcej, a sporo szans jest marnowanych.

Na przykład w Gdyni dla mniejszych jednostek jest miejsce przy skwerze Kościuszki, natomiast najokazalsze statki ze względu na poziom zanurzenia cumują na nabrzeżach portowych przy Dworcu Morskim, gdzie witają je hałdy złomu, składy i budynki przemysłowe.

Na nabrzeżu portowym nie ma śladu informacji turystycznej (zawodzą tzw. lotne patrole IT, które powinny promować Gdynię wśród pasażerów), żadnych szans na zrobienie zakupów. - Nic dziwnego, że w ankietach oceniających bałtyckie porty turyści najniżej oceniają Trójmiasto - twierdzi Agata Nowakowska.

Biuro Baltic Gateway Poland organizuje wycieczki dla pasażerów (ostatnio 45 autokarami ruszyło na nie ok.1700 pasażerów "Constellation"), pokazując Trójmiasto, Kaszuby, Hel i Malbork. - W Trójmieście brakuje przewodników, którzy władają włoskim, hiszpański, francuskim i szwedzkim. Turyści skarżą się, że za długo stoją w korkach, a statek na nikogo czekać nie będzie - mówi Dariusz Stankiewicz, właściciel BGP. - Gdy zawinie kilka statków na raz, pojawia się problem z autokarami.

Tymczasem pasażerowie "cruiserów" są w stanie dobrze zapłacić za spełnienie ich marzeń. - Na specjalne życzenia organizowaliśmy kilkugodzinne samolotowe wycieczki do Warszawy, wypady na golfa do Postołowa, na konie do stadniny w Kadynach albo przejazd zabytkowym mercedesem po Trójmieście. Były tematyczne wycieczki szlakiem gdańskich ogrodów, koncerty chopinowskie, spotkanie z prezydentem Wałęsą i rejs z prezydentem Kwaśniewskim - opowiada Stankiewicz.

W innym biurze usłyszeliśmy historię o turystach, którzy słono zapłacili za podróż awionetką do Krakowa i wizytę w Oświęcimiu, gdzie zginął przodek jednego z Amerykanów.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (144) ponad 50 zablokowanych

  • Emi

    Pamiętaj, że tutaj nie wolno używać słowa "Niemcy", bo oznacza to znieważanie dziadków z Werhmahtu i bycie "polską mendą". Ostrzegam na przyszłość.

    • 0 0

  • 1700 osób w Malborku to już prawie oblężenie ;)

    • 0 0

  • Historia ma wplyw na obecna sytuacje Polski.

    ..." nie lubię osób, które uważają, że historia toczy sie od dnia ich narodzin "...
    Inny typ osobnikow , usprawiedliwia wszystkie zaniedbania , niedociagniecia i niedomagania , Potopem Szwedzkim i Pokojem Oliwskim .
    Maja sie one tak do hałd złomu i składow przemyslowych witajacych turystow w porcie gdynskim , jak rozwoj kolarstwa w Polsce , na turystyke w Chinach .

    • 0 0

  • dla glusia mają, panie Marku, przecież mu Gdańsk spalono to musiał se sam odbudowywać

    • 0 0

  • emi

    do Galuxa to raczej możesz sie zwracac Panie dzidku,nie sadze bys była strsza od niego :)

    • 0 0

  • MAREK

    CYT:"Stac Trojmiasto na to , zeby rezygnowac z latwych do zarobienia pieniedzy ?"

    niestety Marku jak widac stac nas na to.
    Nie słyszałam o planach Adamowicza tudzież Szczurka odnośnie wyciagniecia wiekszej kasy z obecności cruiserów.
    Mało tego, mam wrażenie że zarządy gmin jakby nie zauwazyły ich obecności,faktem jest, że jest to sprawa która zaistniała całkiem niedawno i może potrzeba czasu żeby zmadrzeć i wyciagnąć z tego kase dla miasta, czyli dla mieszkańców.

    • 0 0

  • i co, znowu zmasowany atak ad personam na Galluxa?
    ludzie czy wy nie potraficie prowadzic merytorycznej dyskusji, bez wycieczek osobistych, przysrania komuś ?
    mdli mnie od tego

    • 0 0

  • ***

    (...)
    pisz (...) na temat jaki jest tematem forum, a nie na temat Galluxa.
    jak portal wymyśli temat Gallux, to bedzie sobie mógł pofolgować.
    takie popisywanie w tą i we wtą jest beznadziejne (...)

    • 0 0

  • Gallux ma rację, ani Gdańska ani Warszawy nikt nam nie pomógł odbudować.

    • 0 0

  • maksyma gorkiego tez nam nikt nie pomoze wepchnac do portu.
    Takie sa fakty.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane